2021-05-10, 18:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ah så synd, du hade en fel bra saker att säga, sen kommer lögnerna IGEN.

"Allting tyder på att Esbjörn ville sälja huset till Ebba och gav henne lov att boka besiktning osv redan vid deras första möte"
Allting? Verkligen? Att Esbjörn påstår att hon tjatade - ja, det tyder ju verkligen på "allting".

"Esbjörn velat sälja huset under en längre tid"
Skitsnack. Han har sagt nej, och det du tolkar som "visning" är att andra har spontant kikat på huset och visat intresse. Esbjörn har inte aktivt velat sälja huset.

Du kan inte påstå vad jag ljuger om - bara häver ur dig det.....

Men du har rätt, jag säger ofta "om" och det gör finns en stor skillnad mellan dig och mig, jag inser saker - att vi inte vet allting.
Jag lägger till "om", är ärlig om att Ebba säkert har "vinsten" nära osv.

Du däremot, är ganska insiktslös, har en bild framför och klarar inte av att hålla två tankar igång samtidigt. Grupptänkandet har slagit till hårt. Synd, eller mest roligt faktiskt. Tack!

Ja, här har vi då återigen flera exempel på allt detta hittepå.

Att jag påstår att allting tyder på något, är ingen lögn, det är en slutsats, baserad på allt som framkommit. Till skillnad från Garre74s påståenden som hela tiden baserar sig på hens eget hittepå och "om".

Garre74 visar också tydligt att hen inte förstår skillnaden på att vilja sälja ett hus och att inte acceptera ett lågt bud. Och påstår därmed att Esbjörn inte vill sälja. En ren lögn. Vi vet att Esbjörn velat sälja huset, han har själv berättat att han visat huset för flera intressenter under längre tid. Detta är fakta, Garres74's påståenden är ren lögn. Jag har en bekant som under längre tid velat sälja en unik bil, han har fått flera skambud, men tackat nej till alla. Han har ingen brådska att sälja sin bil, annonserar inte aktivt, men låter folk i sin omgivning veta att den är till salu och tänker att rätt som det är kommer rätt köpare. Han vill sälja, men har sagt nej, för buden har varit för låga. Det förstår alla. Utom Garre74.

Skillnaden på mig och Garre74 är att Garre74 först hittar på en massa saker, säger "om", och sedan bygger sin argumentation från dessa påhittade fabler under förevändingen "om", medan jag utgår ifrån det som vi faktiskt vet, sådant som framkommit, och sedan utifrån det gör antaganden och drar slutsatser.
Senast redigerad av trngw 2021-05-10 kl. 18:39.
2021-05-10, 18:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det är ju trots allt motsägelsefullt - det Esbjörn sagt...

Vad är det som Esbjörn sagt, som är motsägelsefullt?

Jag kan inte påminna mig att Esbjörn har sagt något annat än att han ångrade sig efter att avtalet upprättats. Så det vore intressant om du kan specificera vad det är du menar att Esbjörn sagt som är motsägelsefullt.
2021-05-10, 18:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är föga meningsfullt att diskutera med Garre74, för i stort sett allting hen påstår, är rent hittepå och lögn, ofta baserat på ordet "OM", kan vi konstatera.

Vad gäller besiktningen som Ebba lät utföra, så genomfördes den 5-6 augusti, detta vet vi, det är fakta, alltså relativt omgående efter semestern.

Om det stämmer som sagts att deras första möte var efter midsommar, och man betraktar juli som semestermånad, så är det faktiskt bara några enstaka arbetsdagar mellan första samtal och besiktning. Man får vara bra naiv om man tror att man skall kunna komma efter midsommar och boka in en besiktning innan eller under semestern. Kommer man så sent, ska man vara glad om man får en tid i början av augusti, vilket var precis vad Ebba fick.

Med tanke på att det första samtalet mellan parterna skedde i slutet av juni, alldeles innan semestern, så får man säga att det är mycket raskt marscherat till besiktning. Garres påståenden om Ebbas övertalnnigar av Esbjörn under juli månad åt återigen rent påhitt, det finns inga belägg för det. Därtill har Esbjörn klart och tydligt berättat i domstol att han skrivit på avtalet av egen fri vilja och han har i TV berättat att han inte ångrade sig förrän i slutet av augusti eller till och med början på september, långt efter avtalet slutits, efter att Ebba börjat röja på tomten, vilket hon gjorde med tillstånd från Esbjörn, som dessutom var på plats när detta skedde. Och utomstående vittnen har berättat att Esbjörn vid det tillfället var glad och skämtsamt, och inte visade någon ånger. Detta är vad vi vet utifrån vad vittnen berättat och domstolsprotkoll. Något helt annat än Garre74's vilda lögner och påhitt och Ebbas och Esbjörns förehavanden långt innan kontraktet undertecknats.

Allting tyder på att Esbjörn ville sälja huset till Ebba och gav henne lov att boka besiktning osv redan vid deras första möte. Detta styrks även av såväl Esbjörns som hans närståendes och andras uttalanden om att Esbjörn velat sälja huset under en längre tid, och visat det för andra spekulanter, som dock lagt låga buda som Esbjörn inte accepterat.

Ja och där har vi nog roten till det onda.
När han fick veta att "någon" hade värderat det till 5.5-6 så kom ursäkterna en efter en ,,kommer inte ihåg det var för lågt pris,, senildement, osv.
Men en efter en blev dom helt verkningslösa så Esb tjurade ihop och gömde sig.
så det fick efter två månader, bli tinget då han inye ville betala för sitt avtalsbrott.
2021-05-10, 19:25
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det du pratar om är nonsens i relation till vad vi pratar om, och du har ingen vad jag kan eller inte kan.

Det centrala är att man behöver inte vänta 2veckor upp till en månad.
Sen om man vill vänta, det är en helt annan sak.

I praktiken är vi tillbaka till Esbjörns påstående att han uppfattade att det blev mer intensivt i början av augusti. Vilket då alltså stämmer rätt bra tidsmässigt. Med kanske ca en vecka väntan på besiktning.

Det blev säkert mer intensivt i augusti efter att förhandlingen gällande pris och tillträde samt besiktning var genomförd. Helt naturligt om säljaren pressar på att genomföra affären när allt förarbetet är klart.

Att besiktningen skedde i augusti efter semestern stärker bara teorin att väntetiden har varit extra lång pga semester och pandemi.
2021-05-10, 19:32
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Så egentligen är vi överens men du kritiserar mig ändå - bara för att....
Det tar inte en månad. Det är en orealistisk spekulation.

Sen OM de kom fram till "ja" långt innan visst, självklart.
Men det är inte vad vi pratade om här.
Lillen ville dra slutsatser åt andra hållet.

Det finns ingen naturlag som säger att det skall ta en månad, ibland så går det snabbare och ibland så tar det längre tid. Med tanke på att du varken har beställt denna besiktningen eller utfört den så har du noll koll och spekulerar bara hej vilt.

Lillen verkar ha bättre koll än dig vad det gäller besiktningar, han kanske är besiktningsman.
2021-05-10, 19:50
Medlem
Citat:
Vad är det som Esbjörn sagt, som är motsägelsefullt?

Jag kan inte påminna mig att Esbjörn har sagt något annat än att han ångrade sig efter att avtalet upprättats. Så det vore intressant om du kan specificera vad det är du menar att Esbjörn sagt som är motsägelsefullt.

Det står väl i Binninges inlaga till rätten att han inte mins vad han skrivit på.
Hur ska man kunna ångra sig från något man inte insett man skrivit på....
2021-05-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det finns ingen naturlag som säger att det skall ta en månad, ibland så går det snabbare och ibland så tar det längre tid. Med tanke på att du varken har beställt denna besiktningen eller utfört den så har du noll koll och spekulerar bara hej vilt.

Lillen verkar ha bättre koll än dig vad det gäller besiktningar, han kanske är besiktningsman.

Jojo, säkert - han verkar ha stenkoll. NOT.

Som sagt - en besiktningsklausul omfattar aldrig EN månad i kalendertid.
Besiktningsmän är alltså vana att finnas tillgängliga på ganska kort varsel.

Liksom, varför tjafsar ni? En sådan klausul jag pratar är vanligtvis 1-2 veckor.
Det betyder att det är INTE en månads väntetid på besiktningsmän.

Sen vill man vänta, av olika anledningar - det är en sak.
Men det första påståendet var att man per definition alltid hade en väntetid på 2veckor, upp till en månad.... det är inte rimligt.

Inse det nu. Tack. Eller kasta fram några bevis att det är långa väntetider. Lycka till!
2021-05-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det blev säkert mer intensivt i augusti efter att förhandlingen gällande pris och tillträde samt besiktning var genomförd. Helt naturligt om säljaren pressar på att genomföra affären när allt förarbetet är klart.

Att besiktningen skedde i augusti efter semestern stärker bara teorin att väntetiden har varit extra lång pga semester och pandemi.

hahahahahahaha sjukt roligt.
NU vill du få det till säljaren pressade.

Nytt rekord!!! Total omvändning!
Visst, det var väl Esbjörn som egentligen tog kontakt med Ebba med?
HAN sökte upp henne, i hennes hus. Ringde och tjatade?

Fortsätt...? Vad ska du säga nu?

Hmm... få se nu, att det skedde i augusti har väl inget med att Ebba blev av med sin bostad då?
Nej det vore ju för enkelt. Bättre spekulera om nåt helt annat.
2021-05-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ja, här har vi då återigen flera exempel på allt detta hittepå.

Att jag påstår att allting tyder på något, är ingen lögn, det är en slutsats, baserad på allt som framkommit. Till skillnad från Garre74s påståenden som hela tiden baserar sig på hens eget hittepå och "om".

Garre74 visar också tydligt att hen inte förstår skillnaden på att vilja sälja ett hus och att inte acceptera ett lågt bud. Och påstår därmed att Esbjörn inte vill sälja. En ren lögn. Vi vet att Esbjörn velat sälja huset, han har själv berättat att han visat huset för flera intressenter under längre tid. Detta är fakta, Garres74's påståenden är ren lögn. Jag har en bekant som under längre tid velat sälja en unik bil, han har fått flera skambud, men tackat nej till alla. Han har ingen brådska att sälja sin bil, annonserar inte aktivt, men låter folk i sin omgivning veta att den är till salu och tänker att rätt som det är kommer rätt köpare. Han vill sälja, men har sagt nej, för buden har varit för låga. Det förstår alla. Utom Garre74.

Skillnaden på mig och Garre74 är att Garre74 först hittar på en massa saker, säger "om", och sedan bygger sin argumentation från dessa påhittade fabler under förevändingen "om", medan jag utgår ifrån det som vi faktiskt vet, sådant som framkommit, och sedan utifrån det gör antaganden och drar slutsatser.

"Att jag påstår att allting tyder på något, är ingen lögn, det är en slutsats, baserad på allt som framkommit."
Men du säger inte vad. Typiskt.

"Vi vet att Esbjörn velat sälja huset, han har själv berättat att han visat huset för flera intressenter under längre tid."
Att folk har besökt honom spontant, är inte att han velat sälja. Sluta ljug nu.
Hade han velat är jag säker att han kunnat hitta en köpare hur enkelt som helst.
Det är fakta.
2021-05-10, 20:14
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Jojo, säkert - han verkar ha stenkoll. NOT.

Som sagt - en besiktningsklausul omfattar aldrig EN månad i kalendertid.
Besiktningsmän är alltså vana att finnas tillgängliga på ganska kort varsel.

Liksom, varför tjafsar ni? En sådan klausul jag pratar är vanligtvis 1-2 veckor.
Det betyder att det är INTE en månads väntetid på besiktningsmän.

Sen vill man vänta, av olika anledningar - det är en sak.
Men det första påståendet var att man per definition alltid hade en väntetid på 2veckor, upp till en månad.... det är inte rimligt.

Inse det nu. Tack. Eller kasta fram några bevis att det är långa väntetider. Lycka till!

Även för besiktningsmän så gäller tillgång och efterfrågan, under semesterperioden så är tillgången mindre vilket givetvis gör att väntetiden blir längre.

Hur långt i förväg som just denna besiktningen beställdes vet du inte.
2021-05-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tja det hade inte förändrat något i sak.
Om binning varit vettig hade han sett till att förlikas - men EBBA hade fortfarande varit ägare till huset.
Om inte kursgården funnits hade Ebba fortfarande varit ägare till huset.
Om inte... Hade ebba fortfarande varit ägare till huset.

En ska du måste ta in är att Esbjörn ÅNGRAT sig. För att kunna ångra sig måste han FÖRST HA VELAT SÄLJA. Att ångra sig är en sak - men det är i detta fall inte juridiskt möjligt eftersom det inte finns något öppet köp eller ångervecka.

Skulle Binninge varit bättre på att få Ebba att hålla sitt löfte och tacka ja till Esbjörns förlikningsbud menar du?
2021-05-10, 20:19
Medlem
Citat:
"Att jag påstår att allting tyder på något, är ingen lögn, det är en slutsats, baserad på allt som framkommit."
Men du säger inte vad. Typiskt.

"Vi vet att Esbjörn velat sälja huset, han har själv berättat att han visat huset för flera intressenter under längre tid."
Att folk har besökt honom spontant, är inte att han velat sälja. Sluta ljug nu.
Hade han velat är jag säker att han kunnat hitta en köpare hur enkelt som helst.
Det är fakta.

Exakt.
Hade han velat sälja hade han kunnat gå dom vanliga vägarna och hade med största sannolikhet fått mycket bättre betalt än vad han fick nu efter att Ebba och hennes kompis varit där och bearbetat honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in