Citat:
Ursprungligen postat av
Floriss
At hun ikke kunne gjøre rede for seg, hun kunne jo like gjerne vært full eller ha tatt noen tabletter?
Jeg har aldri lest dette om Terje Wiik, men det var interessant å høre. At fyren er/var sinnssyk er det vel liten tvil om.
Tror heller ikke du skal blande inn narsissisme her, av hva jeg kan se så er TH ganske langt fra å være der. Der er et område jeg har meget god kjennskap til.
Står litt om Terje Wiik her. Syk mann ja :
https://www.adressa.no/kultur/article325500.ece
Vel, det med narsissisme og antisosial/dysosial er egentlig det samme, bortsett fra det med innadvent og utadvent. Alle tre kalles for psykopati. Narsissisme er liksom den som stråler av energi og for enhver pris må bli sett på som den beste, mens dysosial er den som ikke prater så mye, eller liker å bli lagt merke til. Det er her i området TH ligger. Han har blitt beskrevet som en som tar liten plass i sosiale sammenhenger. En som i festlige lag sitter for seg selv i et hjørne i skyggen og iaktar alle de andre som er glade og prater sammen.
Men alle har samme de samme manipulerende egenskapene. Og de har et offer som de trykker ned hele tiden. De bruker manipulasjon hele tiden slik at offeret skal tro at de innerst inne er snill og god. De er eksperter i å få offeret til å syntes synd i seg.
Tidligere het det bare psykopati, men så har det i senere år blitt delt inn i narsissisme og antisosial/dysosial. Og så har man Sosiopat som er det samme, bare at det er medfødt, og ikke noe som har utviklet seg underveis i oppveksten.
Borderline er også nært alt dette.