2021-05-10, 15:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag vet mest hur det ser ut i USA. Numera är det i princip enbart plattjordare och anti-vaxers på IVA. För de som är intelligenta är ju numera vaccinerade och immuna. Covid är ju numera en onödig sjukdom, något som man i princip väljer att bli sjuk i genom att vägra vaccinet.

Så hur ser de ut? Vi kan gissa. Tjocka överlag, outbildade, ofta blåhåriga med mycket tatueringar och näsringar. Utlänningar också förstås. Ungefär som anti-vaxxarna i Sverige med andra ord.

Tydligen skäms de som hundar när doktorn frågar varför de inte tagit vaccinet.

Hmm, har faktiskt inte hört eller sett så många tjocka, blåhåriga, tatuerade pensionärer med näsringar, på IVA...
Citera
2021-05-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hmm, har faktiskt inte hört eller sett så många tjocka, blåhåriga, tatuerade pensionärer med näsringar, på IVA...

Pensionärerna är ju vaccinerade numera. De hamnar inte på IVA längre. Numera är det tjocka foliehattar som ligger där och en och annan smal ung frisk person som haft otur med immunförsvaret. Detta gäller dock USA, i Sverige har kanske en och annan senior fortfararande inte blivit fullt vaccinerade.
Citera
2021-05-10, 15:33
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag önskar att man även pratade om vilka som vårdas på IVA just nu och vad de har för bakomliggande sjukdomar, femta, diabetes, trångbodda invandrare etc.

All nyansering är viktig för att vi ska kunna undvika sådan här skit i framtiden. Hade det skett innan sociala medier fått fästa hade vi troligtvis inte märkt av pandemin ens.
TS rubrik tar upp detta med panik. Oklarheter bl a kan ge panik.
Du har rätt i att det som kommit fram är att många äldre dött likaså att Tegnell beskrivit invandrare som drivande av smittan.

I just gruppen äldre så har indragningar i vad gäller ex hemtjänsten (under många år) och hur den organiseras (ex personal som går hem till väldigt många personer) nämnts lite grann. Men sedan hörs inte mycket mer, om säg en reformation av systemet.

En annan sak är om vi tittat på media ex från Norge (och fler närliggande länder) som beskrivit invandrare som stor procentuell del av de som vårdas på IVA så ligger möjligtvis teorierna kring *D-vitaminbrister nära till hands som en betydande riskfaktor. Likt hos äldre generellt där D-vit.nivåerna sjunker med åldern. Skulle det vara annorlunda på IVA i Sverige? Jag har nämnt i tidigare inlägg på FB att just data kring "invandrare" (eg mest utomeuropeiska med *mörk hud) och pandemin antagligen krockar med det politiska narrativet kring invandring, mångkultur som enbart positivt? Att olika människor skulle ha olika hälsoutveckling i olika klimat går emot narrativet. Andra förklaringsmodeller uppstår om vi tittar på forskning vilket konkurrerar med politiska förklaringar om social utsatthet som en slags grundförklaring.

Om vi ringar in dessa "grupper" vet vi att där behövs saker göras.
Att då enbart fokusera på vaccin för flertalet (trots återkommande muteringar) och hårda nedstängningar (som antagligen skadar samhället mer) är det rimligt? För att inte tala om gröna pass?

Jag hade gärna sett utvärderingar av vaccin, D-vitaminbehandlingar m m och jämfört dessa.
Just vaccineringen sker också nu i olika länder när våren, sommaren står för dörren och förra året tog ju värmen och D-vitamintillförseln (solstrålningen) antagligen ner smittan rejält om vi tittar på olika kurvor maj/juni till november.

Pandemin är komplex men det går att ringa in vissa huvudsaker och sedan ställa frågor och göra utvärderingar kring vad som är rimliga åtgärder. Politiska ideologier, företagslobbying som rent av bromsklossar mot folkhälsan och demokratin? Har det hänt förr. Svar ja.
Senast redigerad av RamsundAktaRingen 2021-05-10 kl. 15:39.
Citera
2021-05-10, 15:35
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Enligt denna artikeln så har 1 miljon britter långtidscovid, tyvärr låst artkel. Känns inte som något man vill ha precis.
Skulle också vilja veta vad som definierar långtidscovid. Behöver man ha feber i ett halvår eller räcker det med ett något nedsatt luktsinne en månad efter genomgången infektion för att få diagnosen? Det är ju en ganska viktig detalj om man vill värdera allvaret i det.
Citera
2021-05-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Sitter ni också och väntar på dagens siffror?

Nej.
Dom flesta har ju redan kommit..
Citera
2021-05-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Pensionärerna är ju vaccinerade numera. De hamnar inte på IVA längre. Numera är det tjocka foliehattar som ligger där och en och annan smal ung frisk person som haft otur med immunförsvaret. Detta gäller dock USA, i Sverige har kanske en och annan senior fortfararande inte blivit fullt vaccinerade.

Nej, det är bara åldringar som ligger på IVA...
Citera
2021-05-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamsundAktaRingen
TS rubrik tar upp detta med panik. Oklarheter bl a kan ge panik.
Du har rätt i att det som kommit fram är att många äldre dött likaså att Tegnell beskrivit invandrare som drivande av smittan.

I just gruppen äldre så har indragningar i vad gäller ex hemtjänsten (under många år) och hur den organiseras (ex personal som går hem till väldigt många personer) nämnts lite grann. Men sedan hörs inte mycket mer, om säg en reformation av systemet.

En annan sak är om vi tittat på media ex från Norge (och fler närliggande länder) som beskrivit invandrare som stor procentuell del av de som vårdas på IVA så ligger möjligtvis teorierna kring *D-vitaminbrister nära till hands som en betydande riskfaktor. Likt hos äldre generellt där D-vit.nivåerna sjunker med åldern. Skulle det vara annorlunda på IVA i Sverige? Jag har nämnt i tidigare inlägg på FB att just data kring "invandrare" (eg mest utomeuropeiska med *mörk hud) och pandemin antagligen krockar med det politiska narrativet kring invandring, mångkultur som enbart positivt? Att olika människor skulle ha olika hälsoutveckling i olika klimat går emot narrativet. Andra förklaringsmodeller uppstår om vi tittar på forskning vilket konkurrerar med politiska förklaringar om social utsatthet som en slags grundförklaring.

Om vi ringar in dessa "grupper" vet vi att där behövs saker göras.
Att då enbart fokusera på vaccin för flertalet (trots återkommande muteringar) och hårda nedstängningar (som antagligen skadar samhället mer) är det rimligt? För att inte tala om gröna pass?

Jag hade gärna sett utvärderingar av vaccin, D-vitaminbehandlingar m m och jämfört dessa.
Just vaccineringen sker också nu i olika länder när våren, sommaren står för dörren och förra året tog ju värmen och D-vitamintillförseln (solstrålningen) antagligen ner smittan rejält om vi tittar på olika kurvor maj/juni till november.

Pandemin är komplex men det går att ringa in vissa huvudsaker och sedan ställa frågor och göra utvärderingar kring vad som är rimliga åtgärder.

Jag är absolut inte överraskad att så mången gamla dött i hemmen och på äldreboenden. Min kära mor har i snitt tre besök om dagen och det är säkerligen mellan 35-40 olika personal som kommer till henne i veckan. Ibland ensamma, men i bland i sjok om tre, fyra stycken (oftast när det skall läras upp folk eller de har lite att göra). Många blattar och negrer såklart, som inte kan ett skit och inte ens kan språket - hur fasiken skall dessa ta till sig hygien- och smittskyddsinformation? Inget driv i dessa och de vill bara dricka kaffe. Lata hjon! De får inte ens damma bakom TVn - har ni hört sådant nys?!

Nej, smittan har inte dödat våra äldre av en slump, det kan jag lova!
Citera
2021-05-10, 15:57
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nej, det bor inte bara idioter i Malmö.. men du är ett bra exempel på hur Vaccinfanatiker ser på folk och meningsmotståndare i olika delar av landet. Din gelikar måste vara stolta över dig...

Eftersom intelligensen flödar och du inte kan se kopplingen vad som orsakar en lägre medellivslängd låt mig förtydliga.
Ju fler förlorade levnadsår (som du nämner 10-20-30 år).. desto lägre kommer medellivslängden bli.
den total summa av förkortade levnadsår kommer påverka medellivslängden.. inte något enskilt fall som du drar fram ur arslet.
Du förväntade dig en betydligt lägre medellivslängd därav din känslostyrda feminina yttring.

Detta säger Socialstyrelsen:

"De som avled i covid-19 under första halvåret 2020 var i genomsnitt nästan tre år äldre, knappt 83 år vid dödsfallet jämfört med övriga som avled under samma period."

Jag repeterar.. trå år ÄLDRE!

Vem har nu rätt.. du utan fakta/källa.. eller jag med fakta från Socialstyrelsen?

Jag är inte "vaccinfanatiker", har bara vaccinerat mig en gång det är bara en gång mer än du!

Om du eller andra gör det eller inte skiter vi i. Din noja att någon /vi bigg pharma kan tänkas tvinga dig får du bära på själv den är korkad och dum.
Citera
2021-05-10, 16:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Läkemedelsbolaget Biontech uppger att det inte finns något som talar för att dess coronavaccin, som görs ihop med Pfizer, behöver förändras för att också kunna fungera mot coronavarianter, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Dags för media att sluta blåsa upp varje mutation som en ny domedag. Vaccinerna kommer med största sannolikhet funka fint.
Citera
2021-05-10, 16:06
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag är inte "vaccinfanatiker", har bara vaccinerat mig en gång det är bara en gång mer än du!

Om du eller andra gör det eller inte skiter vi i. Din noja att någon /vi bigg pharma kan tänkas tvinga dig får du bära på själv den är korkad och dum.

Med tanke på drevet här på FB så är det just det ni inte gör.

Det står dig fritt att göra som du vill.. din kropp ditt beslut. Detsamma gäller oss som avstår... större andel än vad du tror

Självklart kommer ingen kunna tvinga mig.. även om det utförs påtryckningar från regeringshåll via "oberoende" skitmedia.
Citera
2021-05-10, 16:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag jobbar 100% och har gjort under hela pandemin förutom 2 månader permittering i somras vilket var mycket skönt.

I övrigt har jag levt ungefär som vanligt förutom att jag inte kunnat gå på sport.

Jag skiter i krogen nu för tiden eftersom jag är vuxen och har egen "krog" hemma men det betyder inte att jag ska förbjudas att besöka krogen om jag inte tar ett speciellt vaccin.

Ygeman är för övrigt med och beslutar lagar i Sverige. Om du tänker efter riktigt så det knakar - hur tror du att det senaste året på längre sikt påverkar folks rörelsefrihet? Tror du det kommer bli strängare eller lättare begränsningar, eller oförändrat från innan pandemin?

I Sverige stängde vi inte ner allt, men vi har infört extrema restriktioner. Förstår du inte det?

Vi har inte infört extrema restriktioner snarast är de slappas i Europa. Man kan göra som man vill i stort sett men jag förstår att du tycker det eftersom du har en krog och vill ha fullsmockade bord. Och du vill att spriten ska flöda.

Jag tror allvarligt att vi aldrig kommer att återgå till de gamla kvällsvanorna och bränna alla pengar på krogkvällar. Luncherna de kommer att bestå det märker man men de som märker att plånboken blivit överfull har hittat ny sätt att använda dem.

Gäller evenmangsbranchen också, fotbollen, matchkvällar på O´learys, publiken har blivit bekväm stannar hemma eller har bytt livsstil börjat motionera själv i stället för att titta på andra som tävlar.
Citera
2021-05-10, 16:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, det är bara åldringar som ligger på IVA...
Förutom då de 7st 20-åringar, de 13st 30-åringarna och 22st 40-åringar som skrevs in förra veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in