2021-05-10, 14:02
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och ändå stod allt det jag skrev i länken.

För kvinnorna kom covid på tredje plats av dödsorsaken som tog mest levnadsår av dödsorsakerna första halvåret 2020. För männen kom covid på fjärde plats.

Enbart männen förlorade 28 591 levnadsår första halvåret 2020.

Men vist sitt du och läs samma mening om och om igen.

Är det inte rätt uppenbart. Många som dog av covid var gamla ändå förlorades så många levnadsår. Kanske var det som det stod i det första inlägget. Det finns de som har förlorat många levnadsår. Men vist se enbart på de som förlorat ett få och upprepa det i evinnerlighet om det får dig att må bättre.

nämen för all del.. låt oss följa ditt lysande alarmistiska synsätt istället!

Låt oss ta undantagen och införa restriktioner på hela samhället med dessa som underlag.

Begåvat!

Info.. bli nu inte rädd när du går och lägger dig.. men det är faktiskt helt normalt att folk dör när de blir äldre.
Citera
2021-05-10, 14:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du är för känslomässig i dina inlägg och när du läser vad andra skrivit - jag skrev att "de mest sannolikt", skulle dött antingen med en mild infektion och/eller förkylning. Det innebär inte att alla ev. skulle gjort det, men minst i lika stor omfattning som nu med Covid-19...

Det här är problemet. Folk kan inte tänka nyktert när de blir känslomässiga. Det är troligtvis därför hela världen överreagerat.

Och vi som försöker se lite mer nyanserat och nyktert på det hela blir beskyllda för att vara "foliehattar", "5G-motståndare", "antivaxxers" och gud vet allt?

ska man skratta eller gråta?
Citera
2021-05-10, 14:09
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte många som verkar vilja förstå det eller så har de blivit hjärntvättade får. Jag har sett så många personer som jag trodde var vettiga som tappat det helt. Herregud . 84 år är medelåldern på de som dött med covid och vaccinfanatikerna börja gorma om att vaccinera allt och alla. Snart ska väl alla husdjur ha sig ett par årliga shots också?

Snälla säg att det inte är sant och att det bara var en dålig mardröm..

Nej det är dessvärre sant..

Men glöm inte att bakom dessa anonyma nick gömmer det sig en salig blandning av liten andel obegåvade, bigPharma anställda (gäller försvara sitt företag och den eventuella bonus), journalister.. nåja aktivister, FOI och MSB anställda för att försvara regeringens hållning, mfl var syfte är att driva fåren mot Keminjekltionen men framför allt Vaccintionspassen (som de nu vill få oss att kalla GrönaCerifikat.. my ass!).
Citera
2021-05-10, 14:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Många yngre säger Ni...

Har Ni månne några data på de många yngre, som ålder, antal och procentuellt över smittade?

Jag menar så vi kan värdera Era argument utifrån data istället för Er känsla.

För ska man värdera risken med vaccin bland friska arbetsföra måste man ju först finna ut OM det finns en risk i c19 för den gruppen OCH om det det skulle vara så att det faktiskt finns en risk (ingen data talar för det) så måste man ju veta hur stor den risken är jämfört med vaccinet i den gruppen.

Eller räcker Er känsla för det beslutet?
Vad är då Er bakgrund som besitter denna fantastiska känsla?
Eller stödjer Ni Er på faktisk data?
Presentera då denna data.

Lååångt (långt fler än testade HAR genomgått infektion) över en miljon svenskar KAN inte ha fel, sars cov2 ÄR inget problem i den friska arbetsföra delen av befolkningen!

Har Ni annan data så presentera då den...

Det finns massa data om du googlar om långtidscovid, det är inte min känsla.
Att du att några andra är emot vaccinationer, det är helt upp till er men blanda inte ihop det med att många av oss har eller kommer att ta vaccinet, jag struntar i hur du gör och jag försöker inte påverka som många livrädda antivaxxers gör
Varför så rädd för vaccin? eller är du rädd för själva sprutan?
Senast redigerad av 57Emma 2021-05-10 kl. 14:13.
Citera
2021-05-10, 14:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
nämen för all del.. låt oss följa ditt lysande alarmistiska synsätt istället!

Låt oss ta undantagen och införa restriktioner på hela samhället med dessa som underlag.

Begåvat!

Info.. bli nu inte rädd när du går och lägger dig.. men det är faktiskt helt normalt att folk dör när de blir äldre.
Ok, nu hittar du ju bara på. Jag har inte förespråkat restriktioner på hela samhället. Tvärt om. Jag förespråkar snabba och tidigare åtgärder så att man kan släppa de efter bara en kortare period. Inte som nu då vi börjar varje våg med att släppa på restriktioner och sedan får dras med restriktioner onödigt länge.

Självklart är det normalt när äldre dör. Men de 80 åringar jag har i min släkt har bättre fysik en många 30 åringar och jag tror att får de inte covid kommer de bli över hundra. Människor är olika.

Men som jag förstod diskussionen handlade den inte om 80+ utan om de som dör i covid när de är 50, 60 och för all del de som dött när de var 20 också. De har förlorat många levnadsår. Men en del 80 åringar har säkert förlorat minst 10 år de med.

Vi har ju en överdödlighet för 2020 för det inte enbart var de som låg på dödsbädden som avled. Men det är samtidigt så att denna sjukdom skulle kunna göra rent på ålderdomshemmen om vi tillåter det. Men bara för att äldre äldre som är sjuka dör betyder inte det att inga yngre eller friska äldre dör.
Citera
2021-05-10, 14:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nej det är dessvärre sant..

Men glöm inte att bakom dessa anonyma nick gömmer det sig en salig blandning av liten andel obegåvade, bigPharma anställda (gäller försvara sitt företag och den eventuella bonus), journalister.. nåja aktivister, FOI och MSB anställda för att försvara regeringens hållning, mfl var syfte är att driva fåren mot Keminjekltionen men framför allt Vaccintionspassen (som de nu vill få oss att kalla GrönaCerifikat.. my ass!).

Jag önskar att man även pratade om vilka som vårdas på IVA just nu och vad de har för bakomliggande sjukdomar, femta, diabetes, trångbodda invandrare etc.

All nyansering är viktig för att vi ska kunna undvika sådan här skit i framtiden. Hade det skett innan sociala medier fått fästa hade vi troligtvis inte märkt av pandemin ens.
Citera
2021-05-10, 14:18
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Det här är problemet. Folk kan inte tänka nyktert när de blir känslomässiga. Det är troligtvis därför hela världen överreagerat.

Och vi som försöker se lite mer nyanserat och nyktert på det hela blir beskyllda för att vara "foliehattar", "5G-motståndare", "antivaxxers" och gud vet allt?

Inget av det.. du ska stå rakryggad och försvara demokratin som är under attack för helt andra intressen.

De flesta Vaccinfanatiker här inne kommer inte ha den mentala styrkan att stå emot all den fakta som de översköljs med.
Vaccinfanatiker är inte dumma.. många här inne är för att de har blivit beordrade av sin arbetsgivare att bemöta "vaccinmotsåndet" (jag har länkat offentligt dokument från FOI som bekräftar EXAKT det jag skriver), vad journalister tänker räcker bara att slå på nyheterna.. och det som argument kommer aldrig räcka för att gå segrande ur striden... de vet dessutom innerst inne att det de argumenterar för är helt fel.. men deras personliga integritet är ganska svag därför fortsätter de.

Underskatta aldrig folkets törst efter frihet
Citera
2021-05-10, 14:20
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Jepp, så är det. Jag säger inte att det är säkert att det finns en annan agenda än folkets bästa vad gäller denna vaxxinationshysteri, men möjligheten är inte försumbar, särskilt när man vet vilka som står bakom och pushar på för den. Att ifrågasätta makten har, från ha varit självklart, vänts till att vara likt en dåres försvarstal. Folk förstår inte att det är fullt möjligt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Du skall gråta (då situationen är absurd) för på så sätt hålla dina ögon rena och på så sätt fortsätta att se klart och nyktert på ting.
Citera
2021-05-10, 14:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Samma argument går på repeat: Men långtidscovid, men Indien, men brasilien... bla bla bla.

Nya fibromyalgin det där och ett gäng hypokondriker har förstorat upp problemet på sociala medier. De flesta får inte långtidscovid och blir helt återställda.

Citat:
Att du att några andra är emot vaccinationer, det är helt upp till er men blanda inte ihop det med att många av oss har eller kommer att ta vaccinet, jag struntar i hur du gör och jag försöker inte påverka som många livrädda antivaxxers gör

Alltid samma argument från vaccinkulten. Vaccinfanatism är inte sunt. Att vara kritisk mot att vaccinera allt och alla handlar inte om att man är rädd för någon spruta, eller att man är "antivaxxer". Det handlar om att man kan se nyanserat på covid. Om man inte tillhör någon riskgrupp och kanske redan haft covid så behöver man inte springa och vaccinera sig det första man gör. Vårt immunförsvar fungerar!
Citera
2021-05-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det Anders Ygeman klappar det tror du du du på att det blir möjligt. Va inte så ängslig och rädd. Du kan gå på krogen nu om du vill men du kanske inte fattar det du har infört självkarantän sitter hemma med en burk kattmat din håla. Varför är du inte på jobbet för den delen?

Vilken sorts bidrag försörjer dig?

Jag jobbar 100% och har gjort under hela pandemin förutom 2 månader permittering i somras vilket var mycket skönt.

I övrigt har jag levt ungefär som vanligt förutom att jag inte kunnat gå på sport.

Jag skiter i krogen nu för tiden eftersom jag är vuxen och har egen "krog" hemma men det betyder inte att jag ska förbjudas att besöka krogen om jag inte tar ett speciellt vaccin.

Ygeman är för övrigt med och beslutar lagar i Sverige. Om du tänker efter riktigt så det knakar - hur tror du att det senaste året på längre sikt påverkar folks rörelsefrihet? Tror du det kommer bli strängare eller lättare begränsningar, eller oförändrat från innan pandemin?

I Sverige stängde vi inte ner allt, men vi har infört extrema restriktioner. Förstår du inte det?
Citera
2021-05-10, 14:40
Medlem
Citat:

Känsloargument från Er, oväntat...

Ta nu gruppen 20-29 och berätta för mig hur många som lider av långtidscovid eller har avlidit så ska vi ta och räkna på den risken, sortera sedan bort de som INTE tillhör gruppen friska arbetsföra så vi har rätt grupp att jämföra med så kan vi kontrollera om risken är i paritet med eller lägre/högre än vaccin i den gruppen.

Är absolut för att vaccinera de som löper risk att avlida av c19, tro inget annat (även fast tro verkar vara Er grej...) likaså är jag för läkemedel för de som behöver de, jag är dock emot ALLA former av läkemedel där de INTE behövs och när det kommer till c19 är ALL data tydlig, gruppen friska arbetsföra löper INGEN risk och saknar därför behov av vaccination.

Har träffat och arbetat med tillräckligt många pcr-positiva under året som gått för att se hur allvarligt c19 är i den friska arbetsföra delen av befolkningen, som en förkylning till en kraftig inflluensa, alla tillbaka på sitt jobb och de allra flesta efter karantäntiden på 7dagar efter symptomdebut gått ut, någon enstaka efter 14dagar till tre veckor men de tillhörde i allmänhet de som alltid är borta hela veckan när de var sjuka innan pandemin så man vet ju inte om det var helt nödvändigt eller bara skönt för de...

Av de med bakomliggande har EN varit borta en månad och ytterligare en månad på halvtid innan full återgång så jag kallar INTE det för långtidscovid utan bara postcovidsymptom pga. bakomliggande.
Citera
2021-05-10, 14:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jepp, så är det. Jag säger inte att det är säkert att det finns en annan agenda än folkets bästa vad gäller denna vaxxinationshysteri, men möjligheten är inte försumbar, särskilt när man vet vilka som står bakom och pushar på för den. Att ifrågasätta makten har, från ha varit självklart, vänts till att vara likt en dåres försvarstal. Folk förstår inte att det är fullt möjligt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Du skall gråta (då situationen är absurd) för på så sätt hålla dina ögon rena och på så sätt fortsätta att se klart och nyktert på ting.

Jag har redan haft covid så jag vet vad det är. Det var ingen big deal. Och sist jag kollade hade jag antikroppar. Så varför stressa iväg och vaccinera mig när jag inte ens behöver? Och jag blir ju extra osugen när vissa personer tjatar om det. Och det pga att ohälsosamma människor ska kunna forsätta med sin ohållbara och ohälsosamma livsstil. Nej tack säger jag. Sköt om er hälsa så slipper ni hamna på sjukhus. Den går att påverka om man börjar i tid. Det har gått ett år nu snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in