2021-05-10, 11:35
Medlem
fjiskens avatar
Gör rätt för dig istället, jävla parasitsosse.
Citera
2021-05-10, 11:43
Medlem
Alezandaars avatar
Du tycker alltså inte att det skulle va skönt att bli skuldfri?? Weird..
Men nej det kommer räknas som gåva från din mamma och den kommer dom ta. Nån här skrev att det går att fixa men det gör det bara i speciella fall och inte särskilt troligt.
Citera
2021-05-10, 11:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figgaro_stor
Min mamma håller på att sälja sitt hus men är sjuk och hon vill att jag ska hjälpa henne med försäljningen av huset. Den vinst som blir vill hon att jag ska få men problemet är att jag har en massa skulder hos kronofogden. Kan man skriva en fullmakt som gör att vinsten blir min egenskilda egendom som Kronofogden inte kan utmäta?

Det är väl jättebra om hon hjälper dig betala dina skulder? Krångla inte till det.
Citera
2021-05-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Många dåliga svar såg jag du fått ser jag .

Men ......Hon kan sälja sitt hus . Pengarna som hon vill ge dig i gåva kan hon skriva att det ska vara din enskilda egendom , det ska specificeras på ett speciellt sätt så anlita en jurist .
Då kan ej kronofogden ej ta dem . Men de lär ju försöka , men de skall inte kunna ta dem .

De råd han fått är bra. Dörrmot är dutt helt fel. Enskild egendom för att ens ex inte kan ta det vid skildmässa men det hindrar (självklart) inte kronofogden.
Citera
2021-05-10, 11:48
Medlem
Citat:
Min mamma håller på att sälja sitt hus men är sjuk och hon vill att jag ska hjälpa henne med försäljningen av huset. Den vinst som blir vill hon att jag ska få men problemet är att jag har en massa skulder hos kronofogden. Kan man skriva en fullmakt som gör att vinsten blir min egenskilda egendom som Kronofogden inte kan utmäta?
Om du har skaffat dig skulder så får du väl göra rätt för dig och betala.
Citera
2021-05-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Många dåliga svar såg jag du fått ser jag .

Men ......Hon kan sälja sitt hus . Pengarna som hon vill ge dig i gåva kan hon skriva att det ska vara din enskilda egendom , det ska specificeras på ett speciellt sätt så anlita en jurist .
Då kan ej kronofogden ej ta dem . Men de lär ju försöka , men de skall inte kunna ta dem .

Du är helt ute och cyklar.

Ts, lös dina skulder istället
Citera
2021-05-10, 12:14
Medlem
Citat:
Hoppas att någon är skyldig dej pengar och vägrar att betala. Gör rätt för dig och försök skaffa dej ett riktigt liv.
Citera
2021-05-10, 12:22
Medlem
Citat:
Hittade detta på familjens jurist men kan man skriva ett sånt här själv eller ta det via jurist?
Kolla upp med en riktig jurist.
Och skit i lallarna här som tycker du ska ge allt till kronofogden. I verkligheten är såna här situationer, och hur de uppstått, mer komplicerade än att betala/inte betala. Det vet man om man varit med ett tag.
Citera
2021-05-10, 12:31
Medlem
Ghastens avatar
Nu tycker jag ju att du ska betala av skulden.

Men hur mycket pengar handlar det om? Tänker om hon ger dej kontanter istället för att sätta in dem. Då har du pengar att handla grejer med. Eller att viss del betalar av skulder som hon ger dej sen en del cash. Fast du kanske inte är intresserad bli av med skulderna?
Citera
2021-05-10, 12:34
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tragikkomik
Men är inte detta ett jättebra tillfälle att betala tillbaka/minska dina skulder med vinsten ifrån försäljningen ifrån huset/ditt arv?

Varför försöker du komma på ett sett att smussla undan pengar som ”inte är dina eftersom du har massor med skulder”? Betala av till kronofogden och lev ett lugnt och skönt liv efteråt utan att ha den pressen på dig att du är skuldsatt...

Beror väl på hur mycket skulder han har samt hans livssituation. Skulle själv inte orka jobba och försöka betala av mina skulder om det skulle innebära att jag måste leva på existensminimum under 10+ års tid. Har man låg lön och för stora skulder kommer man nästan bara att betala ränta och i värsta fall växer skulden snabbare än man kan betala av den. Har man dessutom utmätning kommer den att gå till att betala av flera skulder och då finns risken att ingen av skulderna försvinner.

Dock kan man ju tycka att de som har satt sig i den sitsen har sig själva att skylla. De flesta har antingen levt i nuet eller varit naiva och lånat pengar åt någon annan. Men en del kan faktiskt också vara oskyldiga, så man ska inte döma för snabbt.
Citera
2021-05-10, 12:39
Medlem
Har du suttit på det där kontot sen 2006 i väntan på att den stora frågan skulle ställas?
Citera
2021-05-10, 12:41
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är väl jättebra om hon hjälper dig betala dina skulder? Krångla inte till det.

Håller med om att han bör betala av sina skulder om det är realistiskt, men bättre att sköta det via mamma istället för Kronofogden i så fall. Utnämning kan som sagt vara mycket ofördelaktig och är hans situation tillräckligt katastrofal kanske han har möjlighet till skuldsanering och kan i så fall låta mamma hålla pengarna tills hon dör och kanske ärva dem sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in