2021-05-10, 10:27
Medlem
Min mamma håller på att sälja sitt hus men är sjuk och hon vill att jag ska hjälpa henne med försäljningen av huset. Den vinst som blir vill hon att jag ska få men problemet är att jag har en massa skulder hos kronofogden. Kan man skriva en fullmakt som gör att vinsten blir min egenskilda egendom som Kronofogden inte kan utmäta?
Citera
2021-05-10, 10:34
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figgaro_stor
Kan man skriva en fullmakt som gör att vinsten blir min egenskilda egendom som Kronofogden inte kan utmäta?

Nej, du kan inte skriva ett papper för att på så vis komma undan dina skulder. Arv och gåvor (som detta lär räknas som) kommer Kronofogden båda kunna utmäta.
Citera
2021-05-10, 10:42
Medlem
Citat:
Min mamma håller på att sälja sitt hus men är sjuk och hon vill att jag ska hjälpa henne med försäljningen av huset. Den vinst som blir vill hon att jag ska få men problemet är att jag har en massa skulder hos kronofogden. Kan man skriva en fullmakt som gör att vinsten blir min egenskilda egendom som Kronofogden inte kan utmäta?

Kronofogden har befogenheter att peta i allt som är värt något om de vill.
Så det du bör göra är att antingen låta pengarna vara på din mors konto och använda det där, alternativt någon annan släktings konto.
Annars ryker flisen.
Citera
2021-05-10, 10:43
Medlem
Citat:

Men är inte detta ett jättebra tillfälle att betala tillbaka/minska dina skulder med vinsten ifrån försäljningen ifrån huset/ditt arv?

Varför försöker du komma på ett sett att smussla undan pengar som ”inte är dina eftersom du har massor med skulder”? Betala av till kronofogden och lev ett lugnt och skönt liv efteråt utan att ha den pressen på dig att du är skuldsatt...
Citera
2021-05-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragikkomik
Men är inte detta ett jättebra tillfälle att betala tillbaka/minska dina skulder med vinsten ifrån försäljningen ifrån huset/ditt arv?

Varför försöker du komma på ett sett att smussla undan pengar som ”inte är dina eftersom du har massor med skulder”? Betala av till kronofogden och lev ett lugnt och skönt liv efteråt utan att ha den pressen på dig att du är skuldsatt...

Detta.
Win-win. Du blir av med skulden, Kronis får sin del, och mamma får ge till nästa generation. Kunde inte bli bättre
Citera
2021-05-10, 10:55
Medlem
Citat:
Hinder mot utmätning av arv
En av förutsättningarna för att ett arv ska vara utmätningsbart krävs det att arvet är överlåtbart. Om arvet inte är oöverlåtbart kan det heller inte utmätas (5 kap 5 § UB). För att arvet inte ska anses vara överlåtbart krävs föreskrift om detta i gåvobrev eller testamente.

Hittade detta på familjens jurist men kan man skriva ett sånt här själv eller ta det via jurist?
Citera
2021-05-10, 11:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hittade detta på familjens jurist men kan man skriva ett sånt här själv eller ta det via jurist?

Det funkar om du ärver huset (och ska bo där, och du får då inte sälja det). Hur ska pengarna kunna göras oöverlåtbara? Det är ju ingen mening att ha pengar som inte kan användas..

Hur ser dina inkomster och skulder ut?
Citera
2021-05-10, 11:23
Medlem
note-its avatar
Varför ska inte du betala dina skulder som alla andra? Det här är väl ett bra tillfälle att göra upp en gång för alla. Eller är du en autistisk mupp som lallar dig genom livet utan att orka ta ansvar eller är du bara bortskämd?
Citera
2021-05-10, 11:25
Medlem
Citat:

Många dåliga svar såg jag du fått ser jag .

Men ......Hon kan sälja sitt hus . Pengarna som hon vill ge dig i gåva kan hon skriva att det ska vara din enskilda egendom , det ska specificeras på ett speciellt sätt så anlita en jurist .
Då kan ej kronofogden ej ta dem . Men de lär ju försöka , men de skall inte kunna ta dem .
Citera
2021-05-10, 11:26
Medlem
Anktalares avatar
Du är skyldig någon pengar, men vägrar betala tillbaka. Gör rätt för dig istället?!
Citera
2021-05-10, 11:26
Medlem
Liberationfronts avatar
Starta en stiftelse
Citera
2021-05-10, 11:31
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Betala dina skulder istället för att mygla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in