2021-05-10, 11:30
Medlem
Nu blev det för många OT-inlägg. Frågan är: är Bibeln sann?

Jämförd med vad vi erfar med våra sinnen och vad vetenskapen kan räkna ut och detektera, framstår Bibeln som totalt osann. I andlig mening - som vägvisare - är den delvis sann och sund.

Dess grundläggande existentiella system (det dualistiskt grundade systemet bestående av Gud/Satan/synd/syndare/rättrogna/himmel/helvete och eviga straff och belöningar) är däremot inte sant och motiverat, annat än i meningen att Bibeln säger "Så är det, punkt".

Detta system leder tyvärr till exempellös grymhet - om man på allvar tror att Satan och demoner tar över en människa och att man krigar för Gud mot Satan, då blir man en vedervärdig person, vilket historien visat.

Att se syndarens kropp som ett slagfält där Gud och Satan slåss, leder till vidriga övergrepp. Katolska kyrkan misstolkade inte Bibeln. Man bara tolkade och ingen kan bevisa att de tolkade fel.

Det är svårt idag att tänka sig vilka totala sopor syndarna var för inkvisitionen. Rent skräp.

Bibelns förment moraliska system leder till: omoral. Bibeln är delvis ett moralfilosofiskt moras. Jag betvivlar starkt att universums konung (om han nu finns) skulle initiera en så svajig bok som Bibeln. Är detta det bästa som kunde klämmas fram under 1000+ år? Det är ju skrattretande.

Låt oss hoppa vidare, till Genesis.

Redan efter 10 sidor har denna text tappat all logik. Det är förvisso dogmatik vi snackar om, men tre fenomen förtjänar att nämnas, om man ska belysa Bibelns eventuella sanningshalt.

Dessa är jättar, gudaväsen och inavel.

Redan på sidan 5 dyker "jättar" upp, utan kontext. De kommer från ingenstans och ska ingenstans. De bara är där, utan någon som helst poäng. Adama och Eva kan inte ha skapat jättar, för de var inte själva jättar. Sen har vi halvgudarna, som befruktar jordens kvinnor (rätta mig om jag har fel). Gud blir förbannad och förkortar människans livstid.

Dessa "halvgudar" var alltså de första fallna änglarna, eller? Syndade och revolterade mot Gud gjorde de iaf, som Satan gjorde.. Men de glöms genast bort. Märkligt.

Ja ja det är ju bara sagor iaf. Men Adam och Evas befolkande av jorden blir riktigt knepigt, för nu krockar vi totalt med genetik och arkeologi

Vi kan ju artigt bortse från att människohistorien börjar med incest (Adam och Eva är ju syskon) och istället fråga oss hur människohistorien kunde börja med intensiv inavel.

Skulle Adam och Eva blixtsnabbt befolka jorden måste de ligga som bara sjutton. Låt oss ant att stackars Eva klämmer ur sig 15 barn. Alla barnen måste antingen ligga med föräldrarna eller med varandra... Den som ville ha ett sexliv och barn måste begå incest.

Det måste finnas en anmärkningsvärt lång period präglad av låg intelligens, fysiska defekter och allmän misär, innan genetiken till slut (kanske påputtad av Gud) hamnade på rätt spår igen ...

Det är inga småsaker det här. Vi snackar om inledningen, kristendomens absoluta avstamp, som är en riktig köckemödding ...

Enligt den heliga skrift började historien med incest och intensiv inavel, medan jättar klampade omkring. Man kan ju ocksåfråga: förökade sig inte jättarna? Varför är vi människor inte 30 fot långa? Jättarna borde ju ha konkurrerat ut småttingarna Adam och Eva på en kvart..

Att jättar inte funnits på jorden är fö odiskutabelt. En riktigt rejäl apa fanns det (3 m upprättgående) men den gick nog oftast på alla fyra .. men nej, mänskliga tvåbeningar blir aldrig över 3 meter långa. Världens längsta man blev 283 cm lång och var fysiskt svag, gick med käpp.

En människa som är 10 meter lång kan inte gå upprätt, men de som skrev Bibeln visste ju inte det. Det finns orubbliga fysiska hinder - om en humanoid blev 10 meter lång, skulle skelettet smulas sönder.

Ovanstående talar för att Bibeln inte är sann.

Och då har vi ändå bara skrapat på ytan.

Jättarna kommer sedan och går i Bibeln och jag antar att de är slagg, en rest från tidigare sagor och religioner ... myten om jättar är ju uråldrig.

Kort diskussion om jättar:

https://www.iflscience.com/health-and-medicine/heres-why-science-says-giant-humans-have-never-and-will-never-exist/
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-05-10 kl. 11:52.
Citera
2021-05-10, 11:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fakta att många skulle säga sig vara kristna, men följer inte bibeln/Kristus, utan säger sig driva ut demoner i Jesu namn, men i själva verket är ondskans hantlangare. Du känner väl till kristenhetens andeutdrivningar?

Faktum här är alltså att många i kristenheten t.ex. inte "vänt andra kinden till", och "älskat sina fiender", utan t.o.m. välsignat sina egna soldater för att döda andra i kristenheten på den andra sidan, t.ex. i 1:a och 2:a världskriget och kriget i Nordirland, katoliker mot protestanter.

Dessa båda sidor i Nordirland vänder inte andra kinden till och älskar sina fiender, så som Kristus lärde ut, inte heller Katolska kyrkan ända sedan åtminstone Konstantins tid, med krig, heliga riddare och inkvisitionen.

Hur kan så många i kristenheten missat detta i bibeln? Det är inte många i världen som följer bibeln, det är fakta, om man nu vill vara logisk och förnuftig. Tvärtom skulle det vara väldigt få som går på den smala vägen:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den.
Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
"
(Matt 7:13-14 Bibel2000)

Dessa profetior stämmer med vår verklighet så precist, så att det är svårt att tänka sig att enbart människor kunnat ligga bakom bibeln.

Och när man diskuterar med kristenheten om bland annat treenighetsläran och helvetesläran, så märker man att dom har en slöja för ögonen och ser inte det logiska och förnuftiga i vad som står i bibeln:

"jag... förfalskar inte Guds ord utan lägger öppet fram sanningen och överlåter i Guds åsyn åt varje människa att själv bedöma mig.
Om mitt evangelium är dolt är det dolt för dem som går förlorade.
Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild.
"
(2 Kor 4:2-4 Bibel2000)

"Där(i Paulus skrifter)finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petr 3:16 Bibel2000)

I en nyetablerad religiös skrift skriver man att det kommer finnas de som inte följer buden korrekt och att det kommer finnas tvivlare. Det skulle vara en profetia som är så precis att det är svårt att tänka sig att det inte är gudomligt inspirerat?
Citera
2021-05-10, 12:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Något man ärver är något man äger.

Det förklaras så här i Augsburgska bekännelsen:

Varför kan du inte ge ett rakt svar på frågan?
Är arvssynd att bära skuld för något man själv inte gjort?
Citera
2021-05-10, 12:05
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Bibeln är en lärobok i allt den lär, och en ofelbar sådan till råga på allt.
Vidare: vad den lär talar den om själv genom att lära just det, varvid tolkningsprincipen är att låta Bibeln tolka Bibeln, för Guds ord är sin egen tolk.
Att det finns metaforer i Bibeln framgår av Bibeln själv. Bibeln använder människors språk och de uttrycksmöjligheter som det har. Det skrevs ju inte på änglars språk.
Jo, men det bibeln lär är andliga och resligiösa budskap. Om man försöker använda den som en lärobok i fysik, och dessutom tolkar liknelser och symboliska texter ordagrant, så får man givetvis problem.
Citera
2021-05-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
I en nyetablerad religiös skrift skriver man att det kommer finnas de som inte följer buden korrekt och att det kommer finnas tvivlare. Det skulle vara en profetia som är så precis att det är svårt att tänka sig att det inte är gudomligt inspirerat?

Jag pratar om allt sammantaget, hela bilden av pusslet av vår verklighet, du tittar nu bara på en pusselbit. Om du alltid kollar med ett förstoringsglas, en pusselbit i taget, och förkastar hela pusslet bara för en enda pusselbit, så kommer du aldrig se hela bilden.

Det är som att jag skulle förkasta hela evolutionsteorin genom att bara titta på en del av argumenten, att titta bara på en del i taget och på en gång förkasta hela evolutionsteorin.
Citera
2021-05-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jo, men det bibeln lär är andliga och resligiösa budskap. Om man försöker använda den som en lärobok i fysik, och dessutom tolkar liknelser och symboliska texter ordagrant, så får man givetvis problem.

Man kan inte plocka sönder hur man vill och fortfarande kalla sig kristen.
De andliga och religiösa budskapen vilar på påstådda fakta, som kan bestridas.
Man kan inte läsa Bibeln som fysiskt osann och andligt sann. Det blir absurt.
"Detta har faktiskt skett" är naturligtvis ett centralt påstående (grundval).
Och de fysiska grundvalar som Bibeln antas vila på, är inte korrekta ..
Bara författandet av Bibeln får ju alla varningslampor att blinka ...
Hur i hela friden ska massor av människor under 1000+ år förmedla sanningen?
Bibeln är uppenbart en mänsklig artefakt och kosmiskt osann.
Citera
2021-05-10, 13:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag pratar om allt sammantaget, hela bilden av pusslet av vår verklighet, du tittar nu bara på en pusselbit. Om du alltid kollar med ett förstoringsglas, en pusselbit i taget, och förkastar hela pusslet bara för en enda pusselbit, så kommer du aldrig se hela bilden.
Du presenterade en pusselbit, en bit fakta enligt dig, som var så långsökt specifik att det nästan var tvunget att betyda något. Jag anser det vara något som självklart skulle vara med i texten och hade varit förvånad om det inte var det.
Vad är det för helhetsperspektiv jag saknar? Att det finns ett skeppslass med så lösa förutsägelser?
Vad gör det för skillnad?

Citat:
Det är som att jag skulle förkasta hela evolutionsteorin genom att bara titta på en del av argumenten, att titta bara på en del i taget och på en gång förkasta hela evolutionsteorin.
Om du gjorde det skulle ändå hela teorin hålla. Många har försökt göra precis det du föreslår.
Citera
2021-05-10, 13:42
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Man kan inte plocka sönder hur man vill och fortfarande kalla sig kristen.
De andliga och religiösa budskapen vilar på påstådda fakta, som kan bestridas.
Man kan inte läsa Bibeln som fysiskt osann och andligt sann. Det blir absurt.
"Detta har faktiskt skett" är naturligtvis ett centralt påstående (grundval).
Och de fysiska grundvalar som Bibeln antas vila på, är inte korrekta ..
Bara författandet av Bibeln får ju alla varningslampor att blinka ...
Hur i hela friden ska massor av människor under 1000+ år förmedla sanningen?
Bibeln är uppenbart en mänsklig artefakt och kosmiskt osann.
Jag är helt enig med dig om det understruktna. Fast det är ju självklart att symboliska texter som allegorier måste tolkas som detta. Och bibeln är fortfarande en andlig skrift. Det är givetvis ingenet kontroversiellt i detta. Det har alltid varit katolska kyrkans uppfattning.
Sedan förstår jag inte vad problemet är att olika bibelböcker har olika författare?
Senast redigerad av Clodius 2021-05-10 kl. 13:46.
Citera
2021-05-10, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag är helt enig med dig. Fast det är ju självklart att symboliska texter som allegorier måste tolkas som detta. Det är givetvis ingenet kontroversiellt i detta. Det har alltid varit katolska kyrkans uppfattning.

Absolut så - men allt kan inte vara bildligt.
Kristendomen (aggressivt dualistisk) har en oantastlig kärna, som inte ens sk kristna vill kännas vid. Bibeln har gått ur tiden.

Den extrema urvattningen av Bibeln talar för att den inte är sann. Hur kan universums centrala bok vara så porös, lättrubbad och förvirrad?

Det är bara en simpel bok, mest osann.
Citera
2021-05-10, 15:14
Medlem
Det känns märkligt att klaga på kristna när man är ateist, men ärligt talat, finns det någon rejäl kristendom kvar? Det jag ser i Sverige är iaf rent blask, om man jämför med den kristendom som borde finnas. Svenska kyrkans kåserande om himlen (och vilka som får flyga dit) är ju skrattretande.

https://blogg.svenskakyrkan.se/akebonnier/2013/10/20/vem-far-komma-till-himlen/

Ingen ordning alls.

On topic: så har vi problemet med skrivandet av Bibeln, som jag tagit upp tidigare. Den populära uppfattningen är att Bibeln skrevs av 40 personer (kanske fler) under 1500 år (!).

Texterna har sedan sammanställts av ett sk kyrkoråd och man har tolkat, splittrat och översatt i 2000 år. Att det skulle återstå någon stringens och trovärdighet, anser jag vara uteslutet. Jag misstänker också att de tidigaste kristna skulle smälla av om de såg vad man gjort med kristendomen.

Det man ansåg vara kristen sanning på 1100-talet, skrattar vi åt idag..

Faktum är att Bibeln omges av extrem splittring. Man kan skriva en tusensidig bok bara om splittring pga kristendomen .. så skulle det inte vara om Bibeln var sann.

En sann urkund, sänd av Gud, bör inte funka på det här sättet. Gud borde kunna bättre.
Citera
2021-05-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
en bit fakta enligt dig,

Men inte enligt dig?

Fakta ska ju vara något som man allmänt accepterar vara sant. Har jag alltså fel?
Citera
2021-05-10, 21:01
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det känns märkligt att klaga på kristna när man är ateist, men ärligt talat, finns det någon rejäl kristendom kvar? Det jag ser i Sverige är iaf rent blask, om man jämför med den kristendom som borde finnas. Svenska kyrkans kåserande om himlen (och vilka som får flyga dit) är ju skrattretande.

https://blogg.svenskakyrkan.se/akebonnier/2013/10/20/vem-far-komma-till-himlen/

Ingen ordning alls.

On topic: så har vi problemet med skrivandet av Bibeln, som jag tagit upp tidigare. Den populära uppfattningen är att Bibeln skrevs av 40 personer (kanske fler) under 1500 år (!).

Texterna har sedan sammanställts av ett sk kyrkoråd och man har tolkat, splittrat och översatt i 2000 år. Att det skulle återstå någon stringens och trovärdighet, anser jag vara uteslutet. Jag misstänker också att de tidigaste kristna skulle smälla av om de såg vad man gjort med kristendomen.

Det man ansåg vara kristen sanning på 1100-talet, skrattar vi åt idag..

Faktum är att Bibeln omges av extrem splittring. Man kan skriva en tusensidig bok bara om splittring pga kristendomen .. så skulle det inte vara om Bibeln var sann.

En sann urkund, sänd av Gud, bör inte funka på det här sättet. Gud borde kunna bättre.

Bibeln är ändrad till den djupa statens födsel, syftet är att missleda majoriteten att tro på något hokuspokus. Något som inte riktigt gå att relatera till. Med detta syfte anses de som vidare tro som fortsätter relatera till bibeln som svaga.

Sanningen är dock att de är få ändringar som skapat detta. Tex att himlen och helvetet är efter döden istället för att det är under vår tid här och nu. Religion enligt wiki betyder att tro på något orelaterat men enligt latinska ordspråket betyder religion Historia "Religio"!

Vi ska inte köra religion i botten utan det är viktigt för mänskligheten. Vi ska dock syna vad den djupa staten med flit manipulerat i religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in