2021-05-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Bibelns grundläggande världsbild är förenlig med tortyr av syndare och ingenstans står det "Du ska inte tillfoga smärta".

"Du skall älska din nästa som dig själv. Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet." (Rom 13:9,10 Bibel2000)

"Slår någon dig på ena kinden, så vänd också fram den andra. Tar någon ifrån dig manteln, så hindra honom inte från att ta skjortan också. Ge åt alla som ber dig, och tar någon det som är ditt, så kräv det inte tillbaka.

Så som ni vill att människor skall göra mot er, så skall ni göra mot dem.

Skall ni ha tack för att ni älskar dem som älskar er? Också syndare älskar dem som visar dem kärlek. Skall ni ha tack för att ni gör gott mot dem som gör gott mot er? Också syndare handlar så. Och skall ni ha tack för att ni lånar åt dem som ni tror kan betala tillbaka? Också syndare lånar åt syndare för att få samma belopp tillbaka.

Nej, älska era fiender, gör gott och ge lån utan att hoppas få igen. Då skall er lön bli stor, och ni skall bli den Högstes söner, ty han är själv god mot de otacksamma och onda.
" (Lukas 6:29-35 Bibel2000)

"Du skall älska din nästa som dig själv" (Matt 22:39 Bibel2000)

"Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger." (Matt 7:12 Bibel2000)

"värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. " (Matt 5:39 Bibel2000)

"Och om du ser att din oväns åsna har segnat ner under sin börda, får du inte lämna honom utan hjälp: du måste hjälpa honom att lasta av djuret." (2 Mose 23:5 Bibel2000)

"Välsigna dem som förföljer er, välsigna dem och förbanna dem inte. Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter. Bemöt alla lika och håll er inte för goda att umgås med dem som är ringa. Var inte självkloka.

Löna inte ont med ont. Tänk på vad som är riktigt för alla människor. Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er. Ta inte rätten i egna händer, mina kära, utan låt Guds vrede ha sin gång, ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren. Men är din fiende hungrig, ge honom att äta; är han törstig, ge honom att dricka. Då samlar du glödande kol på hans huvud.

Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda.
" (Rom 12:14-21 Bibel2000)

"Är din fiende hungrig, ge honom bröd, är han törstig, ge honom vatten. Då samlar du glödande kol på hans huvud och Herren skall ge dig din lön." (Ordspråken 25:21-22 Bibel2000)
Citera
2021-05-09, 20:43
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Måste man inleda med att kalla motparten för "sjuk dåre" har man nog inte mkt logik på sin sida.

Öh, ja att kristna betraktar Bibeln som sann och oantastlig, det har väl ingen bestridit.

Att bevisa att Bibeln är sann är omöjligt däremot. Den är skriven av människor under 1000+ år om jag fattat rätt.

Inte en enda av författarna har ett eget möte med Jesus att beskriva, eller har jag fel?

En sådan bok kan inte bevisas vara sann.

Har du inte träffat Jesus, hur vet du då vad livet och vägen är?
Citera
2021-05-10, 08:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte... drivit ut demoner i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matteus 7:22-23 Bibel2000)

Det här är också en av dessa fakta Sepiritz.
Ursäkta, jag har inte hängt med. Vad är fakta här? Demoner? Andeutdrivning? Skojar du med mig?
Citera
2021-05-10, 08:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Nej, vem har påstått att du skulle göra det? Inte heller Jesus har påstått det.
Bar mänskligheten skulden för Adam och Evas synd?
Då kan man ju säga att man bär synd för något man inte gjort.
Om man nu tror på arvssynden dvs, men annars blir väl hela Jesussagan lite meningslös?
Citera
2021-05-10, 08:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Matteus, Johannes, Jakob, Petrus, Judas (ej Iskariot) och Paulus.
Har jag fel eller är det inte så att ingen vet vem som författade evangelierna men att man inte kan åldersbestämma författandet till inom en rimlig livstid på det viset att ingen av författarna sannolikt var samtida med Jesus?
Citera
2021-05-10, 09:30
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Menar du att frikyrkan inte manipulerade med skuldkänslor? Och kanske i viss mån alltjämt gör så.
Varför skulle syndaskuld vara något bra? Det måste ju vara bättre att njuta av sådant som är naturligt även om bibeln och kyrkan ropar synd och skam.
Nej, det är inte bättre. Det är en stor lögn från satan att synd är något bra och att synd tillfredsställer själen. Den lön synden giver är döden. Det kristna budskapet handlar om Jesus och genom tron på Honom att leva i seger över synden. Detta är sann tillfredställelse för själen och det leder till evigt liv.
Citera
2021-05-10, 09:33
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Bar mänskligheten skulden för Adam och Evas synd?
Då kan man ju säga att man bär synd för något man inte gjort.
Om man nu tror på arvssynden dvs, men annars blir väl hela Jesussagan lite meningslös?
Skriften ger svar:
Citat:
1Kor.15:19 Om vi i detta livet hava i Kristus haft vårt hopp, och därav intet bliver, då äro vi de mest ömkansvärda av alla människor. 20 Men nu har Kristus uppstått från de döda, såsom förstlingen av de avsomnade. 21 Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom ock genom en människa de dödas uppståndelse. 22 Och såsom i Adam alla dö, så skola ock i Kristus alla göras levande.
Citera
2021-05-10, 09:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Skriften ger svar:
Hur menar du att det besvarar frågan?
Citera
2021-05-10, 09:58
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Hur menar du att det besvarar frågan?
Helt uppenbart att skriftstället pekar både på det som kallas för arvssynd samt även på Kristi tillfyllestgörelse.
Citera
2021-05-10, 10:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Helt uppenbart att skriftstället pekar både på det som kallas för arvssynd samt även på Kristi tillfyllestgörelse.
"Helt uppenbart" är det uppenbarligen inte då jag inte förstår vad det har med min fråga att göra.
Försöker du förklara eller försöker du köra över diskussionen?
Är arvssynd att bära skuld för något man själv inte gjort?
Citera
2021-05-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursäkta, jag har inte hängt med. Vad är fakta här? Demoner? Andeutdrivning? Skojar du med mig?

Fakta att många skulle säga sig vara kristna, men följer inte bibeln/Kristus, utan säger sig driva ut demoner i Jesu namn, men i själva verket är ondskans hantlangare. Du känner väl till kristenhetens andeutdrivningar?

Faktum här är alltså att många i kristenheten t.ex. inte "vänt andra kinden till", och "älskat sina fiender", utan t.o.m. välsignat sina egna soldater för att döda andra i kristenheten på den andra sidan, t.ex. i 1:a och 2:a världskriget och kriget i Nordirland, katoliker mot protestanter.

Dessa båda sidor i Nordirland vänder inte andra kinden till och älskar sina fiender, så som Kristus lärde ut, inte heller Katolska kyrkan ända sedan åtminstone Konstantins tid, med krig, heliga riddare och inkvisitionen.

Hur kan så många i kristenheten missat detta i bibeln? Det är inte många i världen som följer bibeln, det är fakta, om man nu vill vara logisk och förnuftig. Tvärtom skulle det vara väldigt få som går på den smala vägen:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den.
Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
"
(Matt 7:13-14 Bibel2000)

Dessa profetior stämmer med vår verklighet så precist, så att det är svårt att tänka sig att enbart människor kunnat ligga bakom bibeln.

Och när man diskuterar med kristenheten om bland annat treenighetsläran och helvetesläran, så märker man att dom har en slöja för ögonen och ser inte det logiska och förnuftiga i vad som står i bibeln:

"jag... förfalskar inte Guds ord utan lägger öppet fram sanningen och överlåter i Guds åsyn åt varje människa att själv bedöma mig.
Om mitt evangelium är dolt är det dolt för dem som går förlorade.
Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild.
"
(2 Kor 4:2-4 Bibel2000)

"Där(i Paulus skrifter)finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petr 3:16 Bibel2000)
Citera
2021-05-10, 11:07
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
"Helt uppenbart" är det uppenbarligen inte då jag inte förstår vad det har med min fråga att göra.
Försöker du förklara eller försöker du köra över diskussionen?
Är arvssynd att bära skuld för något man själv inte gjort?
Något man ärver är något man äger.

Det förklaras så här i Augsburgska bekännelsen:

Citat:
Vidare lära de, att efter Adams fall alla människor, som fötts på naturligt sätt, födas med synd, det vill säga utan fruktan för Gud, utan förtröstan på Gud samt med ond begärelse, och att denna sjukdom eller arvsynd verkligen är synd, som medför fördömelse och bringar evig död även nu, åt dem, som icke födas på nytt genom dopet och den helige Ande. (Augsburg II 1-2)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in