Citat:
Ursprungligen postat av
Marinerad65
Har en lite växande dröm om att bo på en båt istället för att bo i hus. Jag har börjat leka med den tanken på ett mer konkret sätt nu, och gjorde den här tråden för att ställa löpande frågor och undringar jag har, och förhoppningsvis kunna få tips, hjälp från erfarna, men även åsikter ifrån alla läsare som vill. Folk utan stor erfarenhet har en tendens att komma med "irriterande" realistiska perspektiv som kan vara nyttiga att tänka på
Jag siktar på en lite större båt som kostar en del, men det är inget prestige-projekt för mig. Det är mer av en dröm som jag hoppas få till i framtiden. Tänker just nu i termer om en motorjakt på ca 30 meter.
Första undringen är om någon känner till om det finns bra forum för folk som lever på- eller funderar på att leva på båtar?
Om man söker så hittar man några, men dom är små och väldigt sällan besökta.
Andra undringen är gällande kommunikationer. Man måste ju ha en inkomst även om man bor på en båt, och för att få inkomst krävs ju oftast kontakt med landbacken. Säg om man skulle vara på väg tvärs över atlanten, då är man långt ifrån närmsta antenn. Det kan även vara en fråga om ifall motorn skulle kaika ihop mitt ute i ingenstans och man behöver hjälp.
Hur förhåller det sig med anknytningar via telefon, radio och internet då? Är man hopplöst isolerad tills man är närmare land, eller kan man kanske använda sig av satellit-tjänster så telefon/internet funkar nästan lika bra som nära land?
Tackar för synpunkter och åsikter
Du borde bli både sjökapten och sjöingenjör själv för att kunna arbeta med båten och bedriva egen charting.
En 20 år gammal 30-metare kanske du får för 10 miljoner, om det är uselt skick så kanske 5 om du har tur och det inte är lika mycket märkesbåt.
En nyare modell som klarar atlanten är väl ca 50 miljoner i inköp om den är ny, men då är det på gränsen att du kommer över Atlanten.
Sen tankar du inte i Sverige, eller med svenska priser, utan där det ligger på 1 krona litern, både i Afrika och Sydamerika; Angola är väl rätt bra om man seglar från Afrika, Venezuela är nog uppenbart val i latinamerika.
Såg att du fått svar om man drar in på att hyra ut den kommersiellt, men det är knappast så man har kunder hela tiden.
Sen kan du bara en eller två billiga asiater ombord som vardera tar 10-20k i månaden, beroende på rang och erfarenhet beroende på erfarenhet; kompetensen du läser, och seglar upp till själv spelar också in.
Citat:
Ursprungligen postat av
professorpuss
du förstår att en 30 m motorbåt förmodligen inte ens kan ta med så mycket bränsle som behövs för att korsa Atlanten, och om den klarar det lär det gå åt en gissar fritt nu men 500k minst,,,, pratade med nåra på Gotland som kört sin 15 meters med dubbelmontage från Stklm det gick på 40k med lite lek, kolla avståndet på en jordglob så förstår du.
satellittelefon funkar att prata med men data överföringen är på kb nivå om inget nytt hat hänt,
vill du ta dig längre sträckor får du lära dig segla.
Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Jag tycker du skall låta din fantasi vara just en fantasi.
Du har inte råd att införskaffa en skorv på 30 meter.
Du har heller inte råd att driva en sådan best.
Här är ett exempel
https://www.sunseeker.com/en-GB/yacht/76-yacht/
En skorv på ynka 23 meter men som kostar 43 miljoner kronor.
Den har en bränslekapacitet på 6000 liter o då kommer man hela 500 nm.
Alltså 12 liter per nautisk mil.
Vad jag hittade är det 2700 nm över Atlanten.
Det går alltså åt 32400 liter soppa. då. Skall du ha en tankbåt med dig som följeslagare?
Säg att bensinpriset är 14 kr liter. Då blir det 450 000 kr bara för bränslet. Åt ena hållet.
Men nu kan du ju inte tanka mitt ute på Atlanten så du får hålla dig i kustnära områden.
Har du råd o lägga nästan en halv miljon på bränsle?
Sedan tillkommer naturligtvis gigantiska hamnavgifter för en så stor skorv som du skall ha.
Du måste även inneha MINST kustskepparintyg och troligen klass VIII-skeppare eller högre utbildning.
Sedan kanske du borde ha en mekaniker eller ansvarig över motorutrymmet för det är en hel del service som måste genomföras vid långa resor.
Är tanken att bo i Sverige med båten?
Det blir kallt på vintern o dyrt att värma upp. Kan fortsätta nästan hur länge som helst med realistiska käppar som kommer ploppa in i ditt fantasihjul.
Din fantasi är praktisk omöjlig för en arbetare att genomföra.
Finns ju bunkerbåtar rätt långt ut, man behöver inte korsa hela atlanten, 1300 miles skulle kunna räcka, men då får man bunkra i brasilien som är något dyrare än venezuela; sen kostar dieseln rätt mycket mindre på andra håll.