• 2
  • 3
2021-02-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuklinskiR
Jag bodde på ett 130’ skepp i Sthlm i mitten på 90-talet. Att ligga i Sthlms hamnar kostar! Däremot kan jag säga att det är det bästa sättet att bo på. Du kan räkna med att ca 10% av båtens värde kommer det kosta dig per år i underhåll. Sen ska den i torrdocka ca var 4:e år.

Vill du veta mer är det bara att PM:a
Tackar. Intressant.

En fråga jag funderat på är säkerheten i hamn. Har ofta funderat på risken att ligister till ungdomar kan roa sig med att göra loss förtöjningarna, t.ex. på natten medan man sover. Just nu har jag en Maxi båt, och det har aldrig skett hittills. Men i mitt fall torde det inte vara svårt att göra, rent praktiskt. Det är ju bara en stadig knop per tamp, som folk kan göra loss, och ligger man någorlunda centralt kan ju risken finnas, och risken för förövarna är ju nästan noll. Men jag har aldrig hört talas om någon som råkat ut för det.

Finns även risken för sabotage, t.ex. om någon drar ur, eller kapar kabeln till nätström om man har den inkopplad i båten.

Vidare finns även risken för inbrott och stöld. Även den risken är ju större om man ligger centralt. Det borde vara ungefär lika "lätt" att ta sig in i en båt som in i en villa. Förutom att en stor båt ofta har lösa föremål på däck, som utombordare eller olika verktyg.

Finns nog inte många motåtgärder heller, förutom att man kanske kan förtöja båten med kättingar med lås runt fästpunkterna i kajen. Inte många ligister som går runt med bultsax eller rondell i bakfickan hela tiden.

Har du råkat ut för någon liknande tillbud, hört talas om folk som har det, eller överlag funderat på/informerat dig om såna risker?
Citera
2021-02-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Har en lite växande dröm om att bo på en båt istället för att bo i hus. Jag har börjat leka med den tanken på ett mer konkret sätt nu, och gjorde den här tråden för att ställa löpande frågor och undringar jag har, och förhoppningsvis kunna få tips, hjälp från erfarna, men även åsikter ifrån alla läsare som vill. Folk utan stor erfarenhet har en tendens att komma med "irriterande" realistiska perspektiv som kan vara nyttiga att tänka på

Jag siktar på en lite större båt som kostar en del, men det är inget prestige-projekt för mig. Det är mer av en dröm som jag hoppas få till i framtiden. Tänker just nu i termer om en motorjakt på ca 30 meter.

Första undringen är om någon känner till om det finns bra forum för folk som lever på- eller funderar på att leva på båtar?
Om man söker så hittar man några, men dom är små och väldigt sällan besökta.

Andra undringen är gällande kommunikationer. Man måste ju ha en inkomst även om man bor på en båt, och för att få inkomst krävs ju oftast kontakt med landbacken. Säg om man skulle vara på väg tvärs över atlanten, då är man långt ifrån närmsta antenn. Det kan även vara en fråga om ifall motorn skulle kaika ihop mitt ute i ingenstans och man behöver hjälp.
Hur förhåller det sig med anknytningar via telefon, radio och internet då? Är man hopplöst isolerad tills man är närmare land, eller kan man kanske använda sig av satellit-tjänster så telefon/internet funkar nästan lika bra som nära land?

Tackar för synpunkter och åsikter

Jag lekte med den tanken en gång i tiden. Finns många på Youtube som dokumenterar sina liv kringresande på båt. Man får dock tänka på att det är influencers med extrapolerade verkligheter. Bo på båt i Sverige är svårt att hitta båtplats där du får bo på båten och mycket fukt och imma inuti båten på vintern. Dessutom har försäkringsbolagen börjat ha åsikter på båtar som ligger i året runt. Osäker om du ens kommer undan med bubblare, men det borde du kunna göra så länge den ligger garanterat isfritt, annars är det ingen som vill försäkra längre.
Citera
2021-02-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Ska du leva på båt, så är det segelbåt som gäller, och definitivt inte i Sverige, well bara under sommaren. Satellittelefon är det som får räcka när du är långt ifrån civilisationen.

Du får en bra segelbåt för 500-700tkr nere i Kroatien. Sedan får du räkna med reservdelar, båtar är inte billiga att underhålla. Särskilt när det är båtar uppåt det prisklassen, som du behöver om den ska finnas i flera år och fungera någorlunda.

Du får en bra segelbåt som går att bo på för betydligt mindre än så. Redan på 50k får du en större båt med sovplatser osv, begagnad så klart.

Varför ska man ha en 30m båt? Den är stor så in i helvete. Djurgårdsfärjan är 27m tex.

Men klart, att köpa en mindre färja och cruisa runt i Medelhavet på vad rönte varit dumt, men räkna med att det svider som satan i plånboken.

Även jag hade rekommenderat segelbåt. Du lär dig segla helt okej på nån vecka. Tillräckligt för att du ska kunna segla på utan att va strandsatt för stormar, men då vill man ändå inte segla.

Tänk att vakna upp i Medelhavet, helt stilla så man startar sin 8hk dieselmotor och smattrar på i några knop. När vinden tilltar och vågorna blir 1 meter hög, sätter man segel.

Tycker ta lån va lit fler specifik än att bara säga han vill ni på en båt.
Citera
2021-02-10, 23:46
Medlem
En kollegas far bodde 20 år i sin motorbåt, tills han blev pensionär och flyttade till Asien. Och det gick tydligen ypperligt, han jobbade som sjöman hela livet så när han var på jobb hade han på bara underhållsvärme på. På vintrarna hade han på någon pump som cirkulerade vattnet runt båten så det inte blev is.

Och det var en 15 metring ungefär, osäker på modell men kan återkomma meď den infon. Dock gjorde han, som sig bör, inga långresor med en så liten båt utan gick på somrarna som mest svenska västkusten och norska sydkusten.

Så att bo på en båt är inga konstigheter, däremot dina funderingar är och kommer förbli drömmar. Dels kostar en motorbåt i den storleksklassen du vill ha måååånga årslöner för en vanlig knegare. Dessutom kommer du behöva en besättning. Vem ska serva allt från motorn till generatorn medans du är uppe i styrhuset och rättar båten över långa distanser? Har du tänkt sova medans din autopilot kör båten själv? Nog för att dom håller rätt kurs men dom väjer inte automatiskt för andra fartyg eller hinder. Sen skulle jag inte vilja gå över Atlanten i en liten 30 meters glasfiber motorbåt. Mindre yachter fraktar man i särskilda fartyg över jordklotet, när man vill ha den i St Tropez istället för Karibien.

Har du som mål att resa runtom jorden, och har en dödligs lön så är en segelbåt det enda alternativet. Har du tänkt tillbringamest tid i hamnar så fungerar en motorbåt alldeles ypperligt för det.
Citera
2021-04-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Har en lite växande dröm om att bo på en båt istället för att bo i hus. Jag har börjat leka med den tanken på ett mer konkret sätt nu, och gjorde den här tråden för att ställa löpande frågor och undringar jag har, och förhoppningsvis kunna få tips, hjälp från erfarna, men även åsikter ifrån alla läsare som vill. Folk utan stor erfarenhet har en tendens att komma med "irriterande" realistiska perspektiv som kan vara nyttiga att tänka på

Jag siktar på en lite större båt som kostar en del, men det är inget prestige-projekt för mig. Det är mer av en dröm som jag hoppas få till i framtiden. Tänker just nu i termer om en motorjakt på ca 30 meter.

Första undringen är om någon känner till om det finns bra forum för folk som lever på- eller funderar på att leva på båtar?
Om man söker så hittar man några, men dom är små och väldigt sällan besökta.

Andra undringen är gällande kommunikationer. Man måste ju ha en inkomst även om man bor på en båt, och för att få inkomst krävs ju oftast kontakt med landbacken. Säg om man skulle vara på väg tvärs över atlanten, då är man långt ifrån närmsta antenn. Det kan även vara en fråga om ifall motorn skulle kaika ihop mitt ute i ingenstans och man behöver hjälp.
Hur förhåller det sig med anknytningar via telefon, radio och internet då? Är man hopplöst isolerad tills man är närmare land, eller kan man kanske använda sig av satellit-tjänster så telefon/internet funkar nästan lika bra som nära land?

Tackar för synpunkter och åsikter

Du borde bli både sjökapten och sjöingenjör själv för att kunna arbeta med båten och bedriva egen charting.
En 20 år gammal 30-metare kanske du får för 10 miljoner, om det är uselt skick så kanske 5 om du har tur och det inte är lika mycket märkesbåt.

En nyare modell som klarar atlanten är väl ca 50 miljoner i inköp om den är ny, men då är det på gränsen att du kommer över Atlanten.

Sen tankar du inte i Sverige, eller med svenska priser, utan där det ligger på 1 krona litern, både i Afrika och Sydamerika; Angola är väl rätt bra om man seglar från Afrika, Venezuela är nog uppenbart val i latinamerika.

Såg att du fått svar om man drar in på att hyra ut den kommersiellt, men det är knappast så man har kunder hela tiden.
Sen kan du bara en eller två billiga asiater ombord som vardera tar 10-20k i månaden, beroende på rang och erfarenhet beroende på erfarenhet; kompetensen du läser, och seglar upp till själv spelar också in.

Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
du förstår att en 30 m motorbåt förmodligen inte ens kan ta med så mycket bränsle som behövs för att korsa Atlanten, och om den klarar det lär det gå åt en gissar fritt nu men 500k minst,,,, pratade med nåra på Gotland som kört sin 15 meters med dubbelmontage från Stklm det gick på 40k med lite lek, kolla avståndet på en jordglob så förstår du.
satellittelefon funkar att prata med men data överföringen är på kb nivå om inget nytt hat hänt,
vill du ta dig längre sträckor får du lära dig segla.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Jag tycker du skall låta din fantasi vara just en fantasi.
Du har inte råd att införskaffa en skorv på 30 meter.
Du har heller inte råd att driva en sådan best.

Här är ett exempel https://www.sunseeker.com/en-GB/yacht/76-yacht/
En skorv på ynka 23 meter men som kostar 43 miljoner kronor.
Den har en bränslekapacitet på 6000 liter o då kommer man hela 500 nm.
Alltså 12 liter per nautisk mil.

Vad jag hittade är det 2700 nm över Atlanten.
Det går alltså åt 32400 liter soppa. då. Skall du ha en tankbåt med dig som följeslagare?
Säg att bensinpriset är 14 kr liter. Då blir det 450 000 kr bara för bränslet. Åt ena hållet.
Men nu kan du ju inte tanka mitt ute på Atlanten så du får hålla dig i kustnära områden.

Har du råd o lägga nästan en halv miljon på bränsle?
Sedan tillkommer naturligtvis gigantiska hamnavgifter för en så stor skorv som du skall ha.
Du måste även inneha MINST kustskepparintyg och troligen klass VIII-skeppare eller högre utbildning.
Sedan kanske du borde ha en mekaniker eller ansvarig över motorutrymmet för det är en hel del service som måste genomföras vid långa resor.

Är tanken att bo i Sverige med båten?
Det blir kallt på vintern o dyrt att värma upp. Kan fortsätta nästan hur länge som helst med realistiska käppar som kommer ploppa in i ditt fantasihjul.
Din fantasi är praktisk omöjlig för en arbetare att genomföra.

Finns ju bunkerbåtar rätt långt ut, man behöver inte korsa hela atlanten, 1300 miles skulle kunna räcka, men då får man bunkra i brasilien som är något dyrare än venezuela; sen kostar dieseln rätt mycket mindre på andra håll.
Citera
2021-04-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Att äga en båt är ingen dans på rosor. Det är ett jäkla jobb med såna. Du får nog mer fritid av att skaffa dig barn istället. Kostnaderna runtomkring ska vi inte ens prata om.

Jasså...? Varför är det så mycket jobb att äga en båt och vad blir det för kostnader egentligen? Även om denna tråden handlar om att bo i en båt, så lät säga att man inte gör det utan har den för att segla med ibland på sommaren.
Citera
2021-05-09, 21:06
Medlem
Kapa benet och få ut försäkringspengar resten av livet så kan du leva på båten och slippa tänka på ekonomin

Nämen, känner en som blev pensionär för några år sedan och lever på en båt i medelhavet.
Han bor i princip gratis så länge han inte lägger sig på kajer för det kan tydligen bli ganska dyrt på en del ställen, speciellt under sommaren.

Han sa han fiskade väldigt mycket och att matkostnaden på så sätt var extremt billig.
Man får nog inte va så kräsen om man ska leva sådär.
Samtidigt så är fisk väldigt gott och något jag själv absolut skulle kunna äta 6 av 7 dagar i veckan.
Går ju variera på flera olika sätt. Kokt, stekt, gravad, fisk i sås, fiskbullar, osv osv.

Han hade dessutom graits vatten då han hade solpaneler på båten och en grej som renade /destilerade saltvattnet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in