2021-02-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Har en lite växande dröm om att bo på en båt istället för att bo i hus. Jag har börjat leka med den tanken på ett mer konkret sätt nu, och gjorde den här tråden för att ställa löpande frågor och undringar jag har, och förhoppningsvis kunna få tips, hjälp från erfarna, men även åsikter ifrån alla läsare som vill. Folk utan stor erfarenhet har en tendens att komma med "irriterande" realistiska perspektiv som kan vara nyttiga att tänka på

Jag siktar på en lite större båt som kostar en del, men det är inget prestige-projekt för mig. Det är mer av en dröm som jag hoppas få till i framtiden. Tänker just nu i termer om en motorjakt på ca 30 meter.

Första undringen är om någon känner till om det finns bra forum för folk som lever på- eller funderar på att leva på båtar?
Om man söker så hittar man några, men dom är små och väldigt sällan besökta.

Andra undringen är gällande kommunikationer. Man måste ju ha en inkomst även om man bor på en båt, och för att få inkomst krävs ju oftast kontakt med landbacken. Säg om man skulle vara på väg tvärs över atlanten, då är man långt ifrån närmsta antenn. Det kan även vara en fråga om ifall motorn skulle kaika ihop mitt ute i ingenstans och man behöver hjälp.
Hur förhåller det sig med anknytningar via telefon, radio och internet då? Är man hopplöst isolerad tills man är närmare land, eller kan man kanske använda sig av satellit-tjänster så telefon/internet funkar nästan lika bra som nära land?

Tackar för synpunkter och åsikter
Internet kan du ju numera lösa med Starlink. Övrig kommunikation kan ju ske med kortvågsradio ifall du har en bra radio och en hög mast på båten, alternativt satellittelefon.
Citera
2021-02-07, 11:15
Medlem
Tarrous avatar
Finns en hel del skrivet om människorna som bor i skutor längst Söder Mälarstrand och andra kajer i Sthlm.
Det är dock förvånansvärt dyrt att köpa en båt stor nog för syftet (tänker alltså inte på en ynka 46 fots Storebro eller liknande), dessutom måste du kunna casha stor del av priset eftersom banken inte ser båten som ”bostad”.

Lycka till!
Citera
2021-02-07, 18:23
Medlem
KuklinskiRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Finns en hel del skrivet om människorna som bor i skutor längst Söder Mälarstrand och andra kajer i Sthlm.
Det är dock förvånansvärt dyrt att köpa en båt stor nog för syftet (tänker alltså inte på en ynka 46 fots Storebro eller liknande), dessutom måste du kunna casha stor del av priset eftersom banken inte ser båten som ”bostad”.

Lycka till!
Finns en stålbåt på Riddarfjärdens marina för 795’ så vad du grundar dina prisuppgifter på kan man ju undra?
Yachtworld.com finns ju obegränsat med bobåtar i europa för runt 500-1000000:-
Citera
2021-02-07, 18:42
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuklinskiR
Finns en stålbåt på Riddarfjärdens marina för 795’ så vad du grundar dina prisuppgifter på kan man ju undra?
Yachtworld.com finns ju obegränsat med bobåtar i europa för runt 500-1000000:-

Anser du själv att båten på Riddarfjärdens Marina lämpar sig som permanentbostad?

Krångliga regler

Bor på husbåt
Citera
2021-02-07, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Jag tycker du skall låta din fantasi vara just en fantasi.
Du har inte råd att införskaffa en skorv på 30 meter.
Du har heller inte råd att driva en sådan best.

Här är ett exempel https://www.sunseeker.com/en-GB/yacht/76-yacht/
En skorv på ynka 23 meter men som kostar 43 miljoner kronor.
Den har en bränslekapacitet på 6000 liter o då kommer man hela 500 nm.
Alltså 12 liter per nautisk mil.

Vad jag hittade är det 2700 nm över Atlanten.
Det går alltså åt 32400 liter soppa. då. Skall du ha en tankbåt med dig som följeslagare?
Säg att bensinpriset är 14 kr liter. Då blir det 450 000 kr bara för bränslet. Åt ena hållet.
Men nu kan du ju inte tanka mitt ute på Atlanten så du får hålla dig i kustnära områden.

Har du råd o lägga nästan en halv miljon på bränsle?
Sedan tillkommer naturligtvis gigantiska hamnavgifter för en så stor skorv som du skall ha.
Du måste även inneha MINST kustskepparintyg och troligen klass VIII-skeppare eller högre utbildning.
Sedan kanske du borde ha en mekaniker eller ansvarig över motorutrymmet för det är en hel del service som måste genomföras vid långa resor.

Är tanken att bo i Sverige med båten?
Det blir kallt på vintern o dyrt att värma upp. Kan fortsätta nästan hur länge som helst med realistiska käppar som kommer ploppa in i ditt fantasihjul.
Din fantasi är praktisk omöjlig för en arbetare att genomföra.
Jag tror jag förstår hur du menar. Jag har tänkt så länge, men jag vill det här så mycket så jag tänker försöka se vart gränsen kanske går nånstans.
Jag är rätt båtvan sen unga år. Just nu har jag en segelbåt som kan husera 3-4 pers som man är ute med ibland.
Min ekonomi är också tydligt över medelsvenssons, med bra sparkapital, och kommer inte sina inom överskådlig framtid.

Inköpspris för båtar är extremt varierande. Det går att få tag på en begagnad 30 meter motorjakt som ligger runt 5 miljoner. Det finns en del av dom, och 5 miljoner är vad man får betala för en hygglig familjevilla i en medelstor svensk stad, och jag kommer att se båten som bostad. Den främsta tanken bakom storleken 30m är att jag vill också det ska vara som att leva i en typ rymlig 4-rumslägenhet med balkong. Kök, vardagsrum, sovrum, arbetsrum samt lite förrådsutrymmen. Och 30 meter är ändå "liten" nog för att inte vara alltför otymplig, kan ta sig in inomskärs på många mindre ställen istället för att behöva en en industri-kaj plus en halv företagsamhet för att lägga till. Jag är inte satt i stål angående storleken så får man troligast kompromissa på vägen hit eller dit.

Bränsle är förstås den största utgiften efter inköp, och sen komnmer underhåll troligast på 3e plats. En 30 meter båt har ofta mellan 10-15 kubikmeter dieseltank, så om man håller måttlig fart och har fulltankat så kommer man säkert att ta sig mellan norra skottland och östra kanada (för att kunna fylla tanken igen), eller Kanarieöarna till Bermuda, ungefär samma avstånd. Men soppa är en rejäl utgift, den saken är klar, och båtmotorer är långt ifrån förbränningseffektiva. Man får räkna med att resa sällan med båten.

Hamnplats blir jämförbart med hyra för en lägenhet, som jag ser det. Det är åtminstone dom pris-storlekarna jag börjat få fram av folk på Youtube som bor i båtar och ligger i så kallade "Live aboard slots". Mellan 3000-6000 kr månad lite beroende på hur attraktiv marinan eller platsen är. Men dom siffrorna verkar gälla mest amerikanska förhållanden. En båtplats i Monte Carlo lär nog kosta satan i jämförelse.

Kustskepparintyg ska inte vara något problem att fixa, för en som är rätt sjövan. Det är bara plugga och ta licensen. Men ska man sen företa sig en lång resa måste man nog hyra in minst 1 man till, så det blir även det en utgift.

Det mekaniska är min svaga sida, och för att underhålla en båt behövs nog ett gediget handlag, även för dom uppgifter och kontroller som inte ska utföras av service-firmor. Jag är inte mekaniskt lagd, men i nuläget antar jag att om det finns en vilja så finns det en möjlighet att lära och bli åtminstone relativt bra på det. En stor båt kommer nog kräva ständigt underhållsarbete, fast även lite beroende på hur mycket man kör motorn på den.

Så, nja, jag tänker fortsätta nosa, och försöka se vart gränserna finns nånstans. Alla har vi nog drömmar som känns lite utom räckhåll. Det skadar inte att efterforska och se
Senast redigerad av Marinerad65 2021-02-07 kl. 19:06.
Citera
2021-02-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuklinskiR
Den jag bodde på rymde tankarna drygt 35 kubik. Det hade gott och väl räckt över till USA’s östkust.
Vad har du fått ifrån att det skulle vara kallt?
Hört talas om oljepanna!?

Det är ju med nöd o näppe den klarar sig över med 35 000 liter bränsle.
Jag antar att den skorven du huserade på drog bra mycket mer än 12 liter per nautisk mil.
Lite motvind o du blir ståendes någonstans mitt i Atlanten.

Det är kallt o rått på en båt under hösten o ännu kallare o råare under vintern i Sverige.
Visst kan du elda med olja, men det är svindyrt och det kommer ändå inte bli jättevarmt.
Du har inte så mycket isolering i båtar, om den ens är isolerad överhuvudtaget.
Citera
2021-02-08, 18:47
Medlem
30 meter lång båt det var det sjukaste! För 5 millar får du ingen sån doe enligt blocket. 15 meters
Citera
2021-02-09, 01:26
Medlem
sleevs avatar
När en farkost är under 24 meter är det en båt, en farkost över 24 meter kallas för fartyg.
så om du har ett fartyg på 30 meter så gäller helt andra krav än om du har en båt.

Även om fartyget används för nöjestrafik och inte i ett kommersiellt syfte så finns det krav på bemanning och utrustning som båtar inte har.

Så om du nu istället har en båt under 24 meter i vattenlinjen så finns det flera bra tillverkare av oceangående båtar. Men Sunseeker och Princess tillverkar inte såna båtar, deras båtar duger till att leka runt i medelhavet under sommarhalvåret och inte för att korsa Atlanten med.

Nordhavn är den tillverkare som man oftast har när man skall leva ombord och långresa med.
Folk korsar Atlanten med deras mindre båtar på 43 fot utan några som helst problem och med deras större modeller så korsar man oceaner med.
https://nordhavn.com/

Här är Ammonite en Nordhavn 76 som en Svensk åker runt värden med.
https://www.youtube.com/c/MVAmmonite/videos
Senast redigerad av sleev 2021-02-09 kl. 01:37.
Citera
2021-02-09, 08:01
Medlem
[quote=sleev| .. om du har ett fartyg på 30 meter så gäller helt andra krav än om du har en båt.

Även om fartyget används för nöjestrafik och inte i ett kommersiellt syfte så finns det krav på bemanning och utrustning som båtar inte har[/QUOTE]
Vad specifikt är det för krav på bemanning och utrusting du tänker på?
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
https://www.youtube.com/c/MVAmmonite/videos[/url]
Tackar. Den kände jag inte till sen innan. Ska försöka få kontakt med honom.

(vet inte vad det är för fel på citeringen, får inte till den)
Senast redigerad av Marinerad65 2021-02-09 kl. 08:09.
Citera
2021-02-09, 08:12
Medlem
Citat:
Vad specifikt är det för krav på bemanning och utrusting du tänker på?

(vet inte vad det är för fel på citeringen, får inte till den)

Finns en Nordhavn 76 till salu i Spanien:

https://www.yachtworld.com/boats-for...havn/model-76/

(Forward pilothouse-versionen.)

Sedan brukar man i dessa kretsar räkna med att årliga driften går på 10% av båtens värde. Bara försäkringen hamnar på en förmögenhet.
Citera
2021-02-09, 09:45
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Vad specifikt är det för krav på bemanning och utrustning du tänker på?

När det gäller yachter över 24 meter som inte tar chartergäster så är det oftast försäkringsbolagen som har krav inte flaggstaten och klassen.

Kan tex vara att båten måste alltid vara bemannad, så vid kaj måste det vara en person ombord hela tiden. minimum bemanning av en 30 meter yacht, behöver ha styrmän och en maskinist ombord.

Fartområde. Det är skillnad på om du kör båten i skärgården eller korsar oceaner.

Nu är jag ingen expert på fritidsbåtar utan kan mer om handelsfartyg men det finns kanske någon annan som kan svara vad som gäller för fritidsbåtar över 24 meter.

Hitta lite regler från Isle of man om vad som gäller på deras fritidsbåtar över 24 meter.

https://www.iomshipregistry.com/medi...nuary-2019.pdf
Mycket enklare att hålla sig under 24 meter.
Senast redigerad av sleev 2021-02-09 kl. 10:13.
Citera
2021-02-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
När det gäller yachter över 24 meter som inte tar chartergäster så är det oftast försäkringsbolagen som har krav inte flaggstaten och klassen.

Kan tex vara att båten måste alltid vara bemannad, så vid kaj måste det vara en person ombord hela tiden. minimum bemanning av en 30 meter yacht, behöver ha styrmän och en maskinist ombord.

Fartområde. Det är skillnad på om du kör båten i skärgården eller korsar oceaner.

Nu är jag ingen expert på fritidsbåtar utan kan mer om handelsfartyg men det finns kanske någon annan som kan svara vad som gäller för fritidsbåtar över 24 meter.

Hitta lite regler från Isle of man om vad som gäller på deras fritidsbåtar över 24 meter.

https://www.iomshipregistry.com/medi...nuary-2019.pdf
Mycket enklare att hålla sig under 24 meter.
Det här var lite mer än jag kände till hittills. Det här behöver läsas på ordentligt, och orientera sig mer runt sån här information. Det förklarar också varför de flesta båtar på 30 meter eller mer har specifika utrymmen gjorda för besättnings sov och matplatser. Man får tacka för infon Ska man bosätta sig på båt och det alltid måste vara 1 man ombord, som dessutom måste besätta viss kompetensgrad, det blir ju svårt i längden.

Isle of Man, hänvisar det till ett försäkrings- eller annat bolag? Eller hänvisar det till flaggplatsen? Tänkte om det kanske hänvisar til den halvt självständiga ön mellan England och Irland.
Senast redigerad av Marinerad65 2021-02-09 kl. 11:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in