2021-05-09, 14:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Trodde att datorer och mobiler var det allra första man plockade med sig. Är fortfarande fundersam över varför man avbröt den första husrannsakan. Det blev typ bara en översyn av huset för att se om Lena fanns där eller ej. Någon halvslarvgrej... Ändå hade man ju misstankar om att SD kanske kunde ha med försvinnandet att göra redan från dag ett.

Var det på åklagare ÅHs order som det avbröts? Eller var det en jouråklagare? Har svårt att tro att ÅH skulle ha gjort det eftersom hon fick fallet på sin lott.
Vad jag minns så var det en jouråklagare.
Men hen måste ha baserat sin info på vad någon hade sagt.
Vem sa vad och gjorde så att husrannsakan avbröts?

Och det var inte de som var på plats eftersom jag vill minnas att han/de blev förvånade när de skulle avbryta.

Jag tror inte ÅH kom in i bilden förrän efter några dagar.
Rätta mig om jag har fel, är inte helt säker.
Citera
2021-05-09, 14:01
Medlem
Citat:
Trodde att datorer och mobiler var det allra första man plockade med sig. Är fortfarande fundersam över varför man avbröt den första husrannsakan. Det blev typ bara en översyn av huset för att se om Lena fanns där eller ej. Någon halvslarvgrej... Ändå hade man ju misstankar om att SD kanske kunde ha med försvinnandet att göra redan från dag ett.

Var det på åklagare ÅHs order som det avbröts? Eller var det en jouråklagare? Har svårt att tro att ÅH skulle ha gjort det eftersom hon fick fallet på sin lott.

Alltså, man måste avbryta en husrannsakan om ingen sitter anhållen, häktad.
Iom att han släpptes var man tvungen att stoppa husransakan.
Trist att de inte kunde förhöra honom längre än vad de gjorde.
Citera
2021-05-09, 14:10
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Alltså, man måste avbryta en husrannsakan om ingen sitter anhållen, häktad.
Iom att han släpptes var man tvungen att stoppa husransakan.
Trist att de inte kunde förhöra honom längre än vad de gjorde.

Dom kunde ha hållit SD i 72 timmar men släppt honom när husrannsakan var klar om dom velat men det gjorde dom inte. Hade första husrannsakan fått genomförts i lugn och ro så tror jag vi har varit i mål idag.
Citera
2021-05-09, 14:16
Medlem
Citat:

Det var inte ÅH, utan jouråklagare Maaats Beeeerg
Citera
2021-05-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad jag minns så var det en jouråklagare.
Men hen måste ha baserat sin info på vad någon hade sagt.
Vem sa vad och gjorde så att husrannsakan avbröts?

Och det var inte de som var på plats eftersom jag vill minnas att han/de blev förvånade när de skulle avbryta.

Jag tror inte ÅH kom in i bilden förrän efter några dagar.
Rätta mig om jag har fel, är inte helt säker.
Det var samtal med polisen som förhörde SD först, Y*onne, samt att jag är övertygad om att SDs kompis som var civilanställd och sa att han var bekant med SD och begav sig tillbaks till stationen, istället för att medverka under husisen. Han kan ha luskat och pratat med jouråklagaren och slätat över det hela.
Beslutet att avbryta är M.Bergs
Trots att Swartz fick reagens på blod och genom sin erfarenhet ansåg att det var någonting konstigt med huset, någonting som inte kändes bra. Han ville fortsätta men fick inte, tack och lov fotade han av det han hann med.
Citera
2021-05-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det var samtal med polisen som förhörde SD först, Y*onne, samt att jag är övertygad om att SDs kompis som var civilanställd och sa att han var bekant med SD och begav sig tillbaks till stationen, istället för att medverka under husisen. Han kan ha luskat och pratat med jouråklagaren och slätat över det hela.
Beslutet att avbryta är M.Bergs
Trots att Swartz fick reagens på blod och genom sin erfarenhet ansåg att det var någonting konstigt med huset, någonting som inte kändes bra. Han ville fortsätta men fick inte, tack och lov fotade han av det han hann med.

En jouråklagare har inte kontakt med kreti och pleti hos polisen. Utan den som har huvudansvaret från polisen. Det är fakta, end of it. Åklagaren har inget behov av annan kontakt än det, oftast lyder åklagaren polisen initialt.
Citera
2021-05-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Polis eller civilanställd har ingen större betydelse.
SD:s vänner fanns på samma arbetsplats som de utredande poliserna.
Vi känner inte till alla informella kontakter under luncher och kafferaster bland annat.
Det kan finnas informella hierarkier som gör att vissa personers ord väger tungt även om de inte är chefer.Han kan också ha prioritetat andra arbetsuppgifter så att de inte hann med att undersöka LW:s och SD:s datorer.
Eller fanns det någon annan orsak till att det dröjde så länge?
Det är bl a därför en internutredning skulle behövas.
Vem beslutar om att det ska göras en internutredning?
I början vill jag minnas att det fanns pm från åklagaren om vad poliserna skulle göra.
Det handlade om undersökningar som för mig lät som självklart polisarbete.
Varför behövde åklagaren skriva dessa pm?
Brukar åklagare göra det eller brukar polisen själva känna till vad de ska göra?
Det skulle vara mycket intressant att få veta varför de avbröt.
Det största misslyckandet, att inte hitta Lena, sker tidigt.
Även senare finns det rätt många misslyckanden.
Fläckar på kjolen som behövde undersökas igen.
Datorer och elektroniska spår som inte undersöktes i tid.

Jo, fast de senare misstagen hade inte varit misstag om inte början funnits.
Citera
2021-05-09, 14:56
Medlem
Citat:
Jag tycker då att mordet verkar vara planerat pga för det första,
hans besök på "gymmet" både den 11:e och den 14:de.

Troligtvis var han där för att bada och rengöra sig inför mordet. Få bort DNA från kroppen?
Ingen har uppmärksammat att han har gymmat så det var nog ett snabbdopp han tog.

Jag tror att första försöket var den 11:e, men då sket det sig pga att Lena valde att gå hem i stället för att ta sig till cachen, som tydligen inte var så utsatt och som hon sen småfixade med när det var ljust ute.
Hans andra försök; han upprepar sitt besök på gymmet den 14de med bad och sen slår han till vid den andra cachen vid planket.
Så det var planerat enligt mig.
Vadå rengöra sig innan mordet? Från vadå? Få bort DNA från kroppen? Vad yrar du om
Citera
2021-05-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Vadå rengöra sig innan mordet? Från vadå? Få bort DNA från kroppen? Vad yrar du om

Ja jag skrev ju det
Göra sig ren från så mycket av sitt eget dna, nybadad
Han har ju överhuvudtaget knappt varit på gymmet / badet så varför besöker han detta nu helt plötsligt?
Han är så puckad så han tror att han kan få bort sitt dna av klorinet som finns i simbassängen
Senast redigerad av Medimera 2021-05-09 kl. 15:39.
Citera
2021-05-09, 15:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ja jag skrev ju det
Göra sig ren från så mycket av sitt eget dna, nybadad

Ren från eget DNA? Om han ville bada kunde han ha gjort det hemma.
Citera
2021-05-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ren från eget DNA? Om han ville bada kunde han ha gjort det hemma.

Han är så puckad så han har ju badat i klorerat vatten som finns i simhallen.
Tror faktiskt att han är så dum
Citera
2021-05-09, 16:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det mest pinsamma med HD är att hon stannar kvar hos en otrogen jävel. Alla som gör det har obefintligt självförtroende och förstår inte sitt eget värde. Dessutom mördare.
Finns tyvärr par som inte har problem med tanken på att döda. Pakt, ett sekteriskt tänk, en orubbad enhet, en ohelig allians.

Om hennes resonemang om familjen och att eliminera hennes lidande är pucko - då har hon kanske inga problem att se en god gärning i att han tar hatobjektet av daga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in