2021-05-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-Twice
Hur goda beslutsfattarna i Aussie är, beror lite på vem man frågar.

https://www.youtube.com/watch?v=DYD14KT05Og

Fast kön med 40 000 australiensare som vill åka och sitta i två veckors karantän för att få återvända till hemlandet är rätt talande.
Senast redigerad av Varglig 2021-05-09 kl. 10:32.
Citera
2021-05-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Eftersom PCR kan ses som kopieringsmaskin för nukleinsyror som undrar jag vad du menar med att den är specifik?

Metoden kopierar väl all dna/rna och inte någon specifik rna sekvens,, , eller har jag missförstått ?

Så mao är det en kvantitativ analys metod.

Man splittar en dna-sträng som man sedan duplicerar till nytt dna. Samtidigt så har man markörer som bara fäster på vissa specifika strängar. När dessa strängar sedan splittas så utsöndrar markörerna ljus. Sedan mäter man ljuset som utsöndras och kan då se om den specifika strängen man letar efter är närvarande. Sedan duplicerar man detta ett antal gånger till ljusstyrkan blir tillräckligt hög för att mätas. Kan man inte mäta något ljus då så finns inte dna-strängen man letar efter.

Ungefär så. Allt närvarande dna dupliceras, men bara vissa specifika strängar kan binda markörerna som utsöndrar ljus när strängarna sedan splittas.
Citera
2021-05-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Här är en ny lång artikel om att SARS-Cov-2 kan ha läckt från ett labb och varför det är en sådan känslig fråga.

https://thebulletin.org/2021/05/the-origin-of-covid-did-people-or-nature-open-pandoras-box-at-wuhan/

Ja, den artikeln är väldigt balanserad och bra. Jag undrar hur länge det tar för Dazsak och hans vänner att komma med en "peer-review" på denna artikel och totalt ljuga ned den precis som de gjorde med Yan-gruppens artiklar. Wade nämner ju, om än indirekt, Yan-gruppens artiklar i sin text här.

Det är däremot väldigt synd att en sådan balanserad artikel hamnar på en väldigt konspiratorisk sida som The bulletin of the atomic science.

Undra om vår vän Kuggarn kommer hit och skall lära oss hur man läser "riktiga" artiklar.
Citera
2021-05-09, 11:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, den artikeln är väldigt balanserad och bra. Jag undrar hur länge det tar för Dazsak och hans vänner att komma med en "peer-review" på denna artikel och totalt ljuga ned den precis som de gjorde med Yan-gruppens artiklar. Wade nämner ju, om än indirekt, Yan-gruppens artiklar i sin text här.

Det är däremot väldigt synd att en sådan balanserad artikel hamnar på en väldigt konspiratorisk sida som The bulletin of the atomic science.

Undra om vår vän Kuggarn kommer hit och skall lära oss hur man läser "riktiga" artiklar.
Har du något bra svar på det och varför den inte hamnar i the Lancet eller i Science?

Annars har du lite synpunkter på Wade här som jag faktiskt delar:

Dr. Angela Rasmussen
@angie_rasmussen
It’s mostly a looooong rehashing of the same tired lab origin stories, and despite Wade’s claims that he can “test” origin hypotheses it mostly relies on an overly uncritical reading of non-virologists’ work and an overly critical reading of everyone else’s.
https://twitter.com/angie_rasmussen/status/1390638585922035712?s=20

Och kraftigt körsbärsplockande. Både hos honom och hos dem som tycker att han är balanserad.
Senast redigerad av arbetet 2021-05-09 kl. 11:47.
Citera
2021-05-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Klart att hastighetsbegränsningar är en frihetsinskränkning, det verkar som du tror jag propagerar mot trafikregler lustigt nog. Frågan är varför inte du gör det, jag hittar inget egentligt argument här.

Mord är ju ett aktivt handlande att ta någons liv så den jämförelsen håller inte.
Här handlar det om restriktioner för att begränsa risken att människor oavsiktligt bidrar till att andra dör och trafikregeljämförelsen blir därmed kongruent. Din upprördhet tyder på att du är ovan att tänka logiskt på riktigt.

Normalt kan jag inte läsa artiklar bakom betalväggar eftersom betalväggen hindrar mig.
Men den som är räknekunnig kan notera att även om kampen mot malaria står och väger så har malarian sjunkit i relativa tal även efter 2014 eftersom folkmängden i främst Afrika ökat medan malarian i absoluta tal legat rätt konstant. Mycket riktigt har covid fått konsekvenser i malariabekämpningen men det handlar precis som jag säger inte om restriktionerna främst utan om sjukdomen i sig, den tar resurser helt enkelt - eftersom den finns:

https://www.omvarlden.se/Branschnytt/nyheter-2020/malaria-fortsatter-att-doda-fler-an-1-000-manniskor-per-dag/

Med ditt sätt att resonera bör alltså inte heller ebola bekämpas?
Malaria dödar ju fler, de ebolasjuka är inget att bry sig om?

Du sitter här och leker Allan-Ballan och lägger ord i min mun.

Livrädd för Covid-19.

Att på riktigt sitta och jämföra hastighetsbegräsningar med de restriktioner har i världen för Covid-19

Vilken komplett dåre ärligt talat. Oseriöst trams. Väx upp.
Citera
2021-05-09, 12:38
Medlem
Citat:
Förstahandsuppgifter från en svensk familj som bor i NZ eller ett fatalistiskt troll på FB, vem skall jag lyssna på? Hmmmm....

Faktum kvarstår. NZ saknar helt plan. De vaccinerar inte ens sin befolkning. Så vad de håller på med är en gåta. Det monumentala misslyckandet. Att ta sig egna befolkning som gisslan och sen skita i det.

De värsta restriktionerna av dem alla tillsammans med Australien.

Den senare låter 5 milj människor "bestraffas" för att man upptäckt ett enda fall... och så kommer man få hålla på i all tid och evighet.

Vilken jävla lekstuga. Hur länge kommer folket acceptera detta vansinne?
Citera
2021-05-09, 12:39
Medlem
Citat:
Även en annan här var inne på samma spår som du. Att det man själv ser är det avgörande.

Så slutsatsen blir alltså att om man själv inte har direkt erfarenhet av något så är det en måttstock på hur vanligt/ovanligt det är och eventuell officiell statistik kan kastas i papperskorgen?

Själv har jag t.ex. ingen erfarenhet av någon som skadats av eller sett konsekvenser av nedfallet från Tjernobyl som bl.a. ledde till restriktioner kring renköttsförsäljning. Så därmed kan jag fastslå att Tjernobylnedfallet var överdrivet och renköttsregleringen onödig?

Är det så man bör resonera alltså?
Du läser in mycket i mitt inlägg nu, jag påpekar bara att det inte är så att pandemin påverkat hela befolkningen på annat sätt än en massa restriktioner, att var och varannan människa skulle känna någon som farit illa av corona är inte sant helt enkelt.

Det betyder inte att jag förnekar pandemins existens..
Citera
2021-05-09, 12:40
Medlem
Citat:
På min arbetsplats slarvade man med smittskyddsarbetet i början, fick utbrott och ett dödsfall. På senaste tiden, sedan oktober, har man styrt upp det och får inga utbrott och snart är personalen vaccinerad. "Pandemin har sin gång" till dess vettiga människor stänger ute skiten och agerar rationellt istället.

Och om du inte körbärsplockar utan tar alla de som INTE slarvat med smittskyddsarbetet men fått en massa utbrott ändå... säger det nånting?
Citera
2021-05-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag har inte sett i dina tidigare kommentarer att Pfizer skall skänka vaccin, du har bara nämnt nått om extra vaccin utan delge en källa och som fortfarande saknas, men fine, om det är så kan väl det vara ok, nu lär det inte bli något OS, japanska sjukvården varnar att OS kan bli droppen som får hela sjukvården att braka samman, idrottarna får vänta med att håla på med sina lekar ett år till.

Det kommer visst bli ett OS. Och varför skulle det bidra till sjukhusen om alla är vaccinerade??

Du sitter ju och hittar på eget skitsnack.
Citera
2021-05-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Även om antigen-testerna under hösten 2020 låg på 70% sensitivitet så funkar dom vid screening mycket bättre än ingen alls. Tex på en stor arbetsplats, en flygplats eller ett äldreboende.
En sensitivitet på 70 % låter i mina öron på tok för dålig om den skall vara användbar för att stoppa smittspridning. Det betyder ju att det är en hel del fall som förblir oupptäckta vid smittspridningen.
Senast redigerad av Mrbosun 2021-05-09 kl. 13:05.
Citera
2021-05-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har du något bra svar på det och varför den inte hamnar i the Lancet eller i Science?

Annars har du lite synpunkter på Wade här som jag faktiskt delar:

Dr. Angela Rasmussen
@angie_rasmussen
It’s mostly a looooong rehashing of the same tired lab origin stories, and despite Wade’s claims that he can “test” origin hypotheses it mostly relies on an overly uncritical reading of non-virologists’ work and an overly critical reading of everyone else’s.
https://twitter.com/angie_rasmussen/status/1390638585922035712?s=20

Och kraftigt körsbärsplockande. Både hos honom och hos dem som tycker att han är balanserad.

Oj, du kan inte ha läst artikeln, eller hur?

Både Wade, en del andra journalister och forskare kölshalar The lancet och Science då de har släppt igenom Dazseks uppenbara mobilisering av "viriologer" (märk att de som skriivit kritiken mot teorin om virusets uppkomst inte är forskare inom just Corona) mot dessa "konspirationsteorier". Wade tar sin fakta från den väldigt gedigna mailkonversation som finns mellan medlemmarna i Darzseks forskargrupp, där man klart och tydligt kan läsa att de redan har bestämt sig att viruset är naturligt redan innan de ens hade publicerat sekvensen för HCoV-SARS2.

Rasmussen råkar vara en av forskarna i Darzseks grupp, så jag vet inte varför du blandar in henne detta...

Att kalla Yan-gruppen för "uncritical non-viriologists" är ju lite väl att ta i, tycker du inte? Yan-gruppen är Kinas ledande forskningsgrupp på just Coronavidae.
Citera
2021-05-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Fel av dig! Jag vill inte att du eller någon annan ska smitta andra, för det är ingen mänsklig rättighet att smitta folk med covid.

Jag tar mitt ansvar, så se till att du inte utsätter andra för smitta.
Du har ingen rättighet att smitta folk med covid, skärp dig!

Har man rättighet att smitta folk med influensa, magsjuka osv? Det är ändå ganska många gamla som dör med andra infektioner i kroppen också (många diagnostiseras aldrig då det finns andra underliggande sjukdomar). Vore kul att höra ditt resonemang om hur rättigheterna såg ut innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in