2021-05-08, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Detta hade såklart hänt utan massmöten. Om du hade varit i Indien så hade du förstått.
Det har inte med massmöten att göra. Precis lika lite som det har med dålig följdsamhet i Frankrike att göra eller att Kalles korvkiosk stänger klockan 20:30 i Skövde...

Det är pandemins naturliga gång vi ser. Svårare än så är det inte. Det går inte att stoppa 500 dagar in i en pandemi.

Ja, du förnekar ju alla samband mellan handlande och smittspridning.
Du är fatalist. Rätt meningslöst att diskutera den detaljen vidare med dig.
Du kanske är religiös eller nått...
Citera
2021-05-08, 01:06
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det rationella sitter nog mycket i din vana.
Det finns rätt många trafikregler och inskränkningar som inte räddar ett endaste liv.
Det där duger inte. Särskilt inte som trafikreglerna saknar slutdatum.
Okej. Men du är medveten om att det har dött minst 1000 gamlingar (även yngre) varje år pga influensa? Varför har vi inte inskränkt människors friheter pga det?

Ditt sätt att tänka är helt absurt. Det är trygghetsnarkomani. Vi kan inte sätta samhället på paus varje gång vi får en kris. Trafikregler går inte att jämföra med att inskränka grundlagen om mötesfrihet eller att stänga skolor.

All denna hysteri tror jag är ett resultat av välfärdssamhället och att vi inte längre lever nära naturen. Minsta lilla motgång och folk får panik
Citera
2021-05-08, 01:08
Medlem
Nya Zeeland har klarat sig väldigt bra jämfört med t.ex Sverige. Det är bara att erkänna det.
Citera
2021-05-08, 01:08
Medlem
Citat:
Men varför skulle dödligheten i en av världens mest problematiska sjukdomar på något vis motbevisa covid19 menar du? Blir ebola ofarligt för att fler dör i malaria? Dör barn i malaria för att man försöker mota covid19? Du har en väldigt konstig världsbild.

Passa på att svara på varför vi skall ha friehtsinskränkande trafikregler nu när du har chansen!
Döda i trafikolyckor är ju osynligt i överdödlighet och många fler dör ju i malaria. Så varför skall min frihet att köra 200 km/h var jag vill begränsas? Med utgångspunkt från dina sedvanliga reflexmässiga frihetslitanior menar jag.

Men herregud, ärligt talat??

Läs länken jag bifogade till dig.
Barn får såklart en överdödlighet av ANDRA sjukdomar när restriktionerna förhindrar både vaccinationer, sjukvård, kastar in människor i fattigdom, psykiska besvär osv osv osv.

Det handlar väl för fan inte om att motbevisa Covid-19??? Vad yrar du om ärligt talat?

Du sitter här och godhetsknarkar och tror restriktioner gör nytta när det beräknas att restriktionerna själva kommer ta lika många liv som Covid-19. Är det då en vettig åtgärd... såklart inte.

Att ha hastighetsbegränsningar är ingen inskränkning i någons frihet. Gör dig inte dummare än vad du redan är tack.

Varför kan vi då inte springa runt och mörda folk? Och ha det som nån sorts frihet??
Är du verkligen på den här låga nivån? På riktigt?

Restriktionerna runt om i världen är nånting helt annat än att köra på en 90-väg men har man inte fattat det efter 500 dagar så bör man uppsöka hjälp ärligt talat. Varför sitter man då i en tråd dagarna i ända om man inte ens har kommit så långt i sitt intellekt och kunskap i ämnet?

Otroligt. Ta mig fan helt otroligt.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2021-05-08 kl. 01:17.
Citera
2021-05-08, 01:14
Medlem
Citat:
Fast artikeln jag länkade tidigare beskrev inresan till NZ som enkel.
NZ kommer att vaccinera och sedan "släppa in" människor i deras öppna samhälle där allt är som vanligt sedan ett år ungefär. Det är nog planen, inte särskilt gåtfullt.

Du hittar på den planen själv. För någon sådan har inte NZ.

Nej, inresan till NZ är inte enkel. Du får inte ens besöka landet mer än under speciella skäl. Bara en sån sak.
Och du får heller inte lämna landet.

Så de ska öppna samhället och få tusentals smittade då? För det är så det kommer att bli och vad var då dessa 3 år av kidnappning av folket värt?? Om det nu stannar vid 3 år... redan gått 1,5år och man är inte i närheten av nån vaccinering på NZ. Helt ointresserad.

Ynka 88 000 doser har givits till befolkningen. 1,8% är vaccinerad. 98,2% återstår...

Kidnappningen av folket lär fortsätta. Medans vi andra lever långt friare och kan resa hur vi vill i sommar i princip.

NZ framstår mer och mer som monumentalt korkade och misslyckade.
Citera
2021-05-08, 01:16
Medlem
Citat:
Ja, du förnekar ju alla samband mellan handlande och smittspridning.
Du är fatalist. Rätt meningslöst att diskutera den detaljen vidare med dig.
Du kanske är religiös eller nått...

En Pandemi har sin gång oavsett om Oves korvkiosk stänger klockan 20:30 eller om Berit får gå och låna en bok på biblioteket eller inte eller och Staffan springer runt med en patetiskt trasa runt käften. Helt rätt.

Om man på allvar tror att det här påverkar en pandemi så....ja herregud.
Vi har ju facit efter +500 dagar hur otroligt meningslöst allting varit där pandemin har sin gång oavsett vad.
Citera
2021-05-08, 01:23
Medlem
Citat:
Men är du imbecill på riktigt eller vad är ditt problem ärligt talat??

Läs länken jag bifogade till dig.
Barn får såklart en överdödlighet av ANDRA sjukdomar när restriktionerna förhindrar både vaccinationer, sjukvård, kastar in människor i fattigdom, psykiska besvär osv osv osv.

Det handlar väl för fan inte om att motbevisa Covid-19??? Vad yrar du om ärligt talat?

Du sitter här och godhetsknarkar och tror restriktioner gör nytta när det beräknas att restriktionerna själva kommer ta lika många liv som Covid-19. Är det då en vettig åtgärd... såklart inte.

Att ha hastighetsbegränsningar är ingen inskränkning i någons frihet. Gör dig inte dummare än vad du redan är tack.

Varför kan vi då inte springa runt och mörda folk? Och ha det som nån sorts frihet??
Är du verkligen på den här låga nivån? På riktigt?

Restriktionerna runt om i världen är nånting helt annat än att köra på en 90-väg men har man inte fattat det efter 500 dagar så bör man uppsöka hjälp ärligt talat. Varför sitter man då i en tråd dagarna i ända om man inte ens har kommit så långt i sitt intellekt och kunskap i ämnet?

Otroligt. Ta mig fan helt otroligt.

Klart att hastighetsbegränsningar är en frihetsinskränkning, det verkar som du tror jag propagerar mot trafikregler lustigt nog. Frågan är varför inte du gör det, jag hittar inget egentligt argument här.

Mord är ju ett aktivt handlande att ta någons liv så den jämförelsen håller inte.
Här handlar det om restriktioner för att begränsa risken att människor oavsiktligt bidrar till att andra dör och trafikregeljämförelsen blir därmed kongruent. Din upprördhet tyder på att du är ovan att tänka logiskt på riktigt.

Normalt kan jag inte läsa artiklar bakom betalväggar eftersom betalväggen hindrar mig.
Men den som är räknekunnig kan notera att även om kampen mot malaria står och väger så har malarian sjunkit i relativa tal även efter 2014 eftersom folkmängden i främst Afrika ökat medan malarian i absoluta tal legat rätt konstant. Mycket riktigt har covid fått konsekvenser i malariabekämpningen men det handlar precis som jag säger inte om restriktionerna främst utan om sjukdomen i sig, den tar resurser helt enkelt - eftersom den finns:

Citat:
Mellan 2000 och 2014 sjönk antalet döda i malaria med 40 procent, men sen har utvecklingen inte fortsatt som Världshälsoorganisationen, WHO förväntat sig. Dödstalen från 2014 till 2019 har i princip legat på samma höga nivå med runt 400 000 per år.

malaria ska vara i princip utrotat i 35 länder till år 2030 ser svårt ut. Särskilt när kampen mot covid-19 nu tar resurser från sjukvården och försvårar för personal och patienter att söka vård.

– Vid utbrotten av ebola för några år sedan såg vi att dödligheten ökade för andra sjukdomar, som malaria, säger Mårten Larsson, barnläkare på Läkare utan gränser.

Även innan coronapandemin skedde det i stort sett ingen större minskning av malaria i många områden söder om Sahara, i Afrika. Det gäller framför allt länder som Demokratiska republiken Kongo, Elfenbenskusten, Mocambique, Niger och inte minst Nigeria.
https://www.omvarlden.se/Branschnytt/nyheter-2020/malaria-fortsatter-att-doda-fler-an-1-000-manniskor-per-dag/

Med ditt sätt att resonera bör alltså inte heller ebola bekämpas?
Malaria dödar ju fler, de ebolasjuka är inget att bry sig om?
Citera
2021-05-08, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Okej. Men du är medveten om att det har dött minst 1000 gamlingar (även yngre) varje år pga influensa? Varför har vi inte inskränkt människors friheter pga det?
...

Om immunsituationen varit likartad i befolkningen gällande säsongsinfluensa hade vi gjort det naturligtvis. Har du fortfarande inte fattat skillnaden?

Kloka gamlingar vaccinerar sig mot säsongsinfluensan också, nu när vaccinationerna börjar slå igenom mot covid kommer vi också öppna upp. Troligen inom en månad eller två. Ha lite tålamod, tålmodiga människor lyckas oftast bättre i livet.
Citera
2021-05-08, 01:28
Medlem
Citat:
Du hittar på den planen själv. För någon sådan har inte NZ.

Nej, inresan till NZ är inte enkel. Du får inte ens besöka landet mer än under speciella skäl. Bara en sån sak.
Och du får heller inte lämna landet.

Så de ska öppna samhället och få tusentals smittade då? För det är så det kommer att bli och vad var då dessa 3 år av kidnappning av folket värt?? Om det nu stannar vid 3 år... redan gått 1,5år och man är inte i närheten av nån vaccinering på NZ. Helt ointresserad.

Ynka 88 000 doser har givits till befolkningen. 1,8% är vaccinerad. 98,2% återstår...

Kidnappningen av folket lär fortsätta. Medans vi andra lever långt friare och kan resa hur vi vill i sommar i princip.

NZ framstår mer och mer som monumentalt korkade och misslyckade.

Förstahandsuppgifter från en svensk familj som bor i NZ eller ett fatalistiskt troll på FB, vem skall jag lyssna på? Hmmmm....
Citera
2021-05-08, 01:31
Medlem
Citat:
De ska inte gå före i nån vaccinkö?? Du har ju inte ens läst vad det handlar om och ändå ska du kommentera med trams? Som du alltid gör.

Pfizer skänker vaccin till alla OS-idrottare. Det har alltså inte med våra svenska doser eller vår vaccinkö att göra överhuvudtaget.

Det enda vi gör är att vi per automatik kortar vår vaccinationskö med ca 500 personer.

Så det borde du ändå gilla. Du som är livrädd av dig.

Ok då missförstod jag ditt inlägg vilket jag beklagar. På vilket sätt menar du att jag är livrädd? Och vad anser du är trams av mina inlägg?
Senast redigerad av Leland1979 2021-05-08 kl. 01:38.
Citera
2021-05-08, 01:32
Medlem
Citat:
En Pandemi har sin gång oavsett om Oves korvkiosk stänger klockan 20:30 eller om Berit får gå och låna en bok på biblioteket eller inte eller och Staffan springer runt med en patetiskt trasa runt käften. Helt rätt.

Om man på allvar tror att det här påverkar en pandemi så....ja herregud.
Vi har ju facit efter +500 dagar hur otroligt meningslöst allting varit där pandemin har sin gång oavsett vad.

På min arbetsplats slarvade man med smittskyddsarbetet i början, fick utbrott och ett dödsfall. På senaste tiden, sedan oktober, har man styrt upp det och får inga utbrott och snart är personalen vaccinerad. "Pandemin har sin gång" till dess vettiga människor stänger ute skiten och agerar rationellt istället.
Citera
2021-05-08, 02:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
I USA så vaccinerade man 160 miljoner med influensavaccin, 203 döda. 150 miljoner med covidvaccin, 3800 döda.

Problemet kvarstår. Covidvaccin är mycket farligare än andra vaccin.

Citat:
"I USA så vaccinerade man 160 miljoner med influensavaccin, 203 döda. 150 miljoner med covidvaccin, 3800 döda."

Jaa, och i USA har ca 70-miljoner "försökt" förvärva immunitet genom genomgången infektion. Av dessa dog bara drygt 590 000.

Då inser ju lätt varje foliehatt vilket dåligt allternativ vaccinet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in