2021-05-08, 02:28
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Okej. Men du är medveten om att det har dött minst 1000 gamlingar (även yngre) varje år pga influensa? Varför har vi inte inskränkt människors friheter pga det?

Ditt sätt att tänka är helt absurt. Det är trygghetsnarkomani. Vi kan inte sätta samhället på paus varje gång vi får en kris. Trafikregler går inte att jämföra med att inskränka grundlagen om mötesfrihet eller att stänga skolor.

All denna hysteri tror jag är ett resultat av välfärdssamhället och att vi inte längre lever nära naturen. Minsta lilla motgång och folk får panik

Du tycker inte att 1000 och 14000 är en skillnad?

Med en överdödlighet på mellan 7000-9000 På ett år är det ganska intressant.
Citera
2021-05-08, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Sådärja. Smittan är luftburen. Får se hur länge pajasarna på FHM ”väljer” att kalla det något annat. Bajssmitta kanske, med tanke på hur mycket skit de står och svamlar om vecka ut och vecka in.

https://www.nytimes.com/2021/05/07/health/coronavirus-airborne-threat.html?smid=fb-nytimes&smtyp=cur&fbclid=IwAR1otpai8WBoNoRFUaWvHd6 vHNKgILkxt_rYcCIuzuH7wyFBvfmk0Lr77D4

Till och med en pensionär på FHM kan räkna ut att viruset sprider sig på flera meter. Hur skulle annars båda dom allsvenska finallagen Timrå och Björklöven insjukna efter två matcher. Ok att 2 blir sjuka i influensa utan regler men inte 20 spelare med hårda regler.
Citera
2021-05-08, 03:10
Medlem
Så här resonerar jag: Om man tänker sig ett rimligt scenario där man undviker att bli smittad av corona jämfört med tar vaccin som har oförutsedda långttidsbiverkningar, som möjligen ändå inte biter alls på en framtida mardrömsmutation....Då är det smartaste valet att ligga lågt socialt och skippa sprutan enligt mig.

Om mardrömsmutationen uppstår har man som värst fått långtidsbiverkningar för något man tvingade i sig helt i onödan som nu blev förlegat.
Citera
2021-05-08, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det blir inte helt bra att bara upphäva patenten. Att ta fram vaccinerna har ju kostat tillverkarna stora pengar, bland annat till kliniska prövningar.

Man kanske kan ge patentinnehavarna betalt för att upphäva sina patent? Då blir frågan vem som ska betala patentinnehavarna. Jag anser att det mest rättvisa borde vara att Kina betalar.

Vanligtvis brukar det anses vara västländernas ansvar att hjälpa olika länder som befinner sig i knipa. Men det fungerar inte längre att det bara ska vara västländernas anvsvar att visa omtanke. Nu har det uppstått en kris där västländerna är dom som har drabbats hårdast. Då är det inte vettigt att västländerna samtidigt ska bära bördan av att hjälpa andra.

Hur mycket pengar har epidemin kostat västländerna? Kina mycket pengar har epidemin kostat Kina? Kan det rentav vara så att epidemin har gagnat Kina ekonomiskt?

Bara kapitalägare och Big Pharma-politruker som skulle förlora på att släppa vaccinpatenten.
Fördelen är att fattiga länder som inte kan casha för pfizer/moderna kan starta egen produktion en masse.
Citera
2021-05-08, 03:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Så här resonerar jag: Om man tänker sig ett rimligt scenario där man undviker att bli smittad av corona jämfört med tar vaccin som har oförutsedda långttidsbiverkningar, som möjligen ändå inte biter alls på en framtida mardrömsmutation....Då är det smartaste valet att ligga lågt socialt och skippa sprutan enligt mig.

Om mardrömsmutationen uppstår har man som värst fått långtidsbiverkningar för något man tvingade i sig helt i onödan som nu blev förlegat.

I stort sett alla kommer nog förr eller senare att exponeras för det här viruset. Jag gör det hellre som vaccinerad än som ovaccinerad.

Det är ju inte så att det här viruset kommer att försvinna inom överskådlig framtid.
Citera
2021-05-08, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I stort sett alla kommer nog förr eller senare att exponeras för det här viruset. Jag gör det hellre som vaccinerad än som ovaccinerad.

Även om du i slutändan får det så kan det ha urvattnats vid det laget till den graden att du hade inte behövt vaccinet i dig.

Det är inom en överskådlig framtid som detta sker enligt forskarna.
Citera
2021-05-08, 04:09
Medlem
Så nu jämför vi scenariorna

Ovaccinerad: Det "kända": sannolikheten att bli svårt sjuk baserad på statistik. Det okända: vem du de facto blir i statistiken, och långtidssjukheten. Du vet dock sannolikheten baserat på din ålder kring båda.

Vaccinerad: Det kända: vad vaccinet gör mot dig kortsiktigt. Det okända: Noll kunskap om långtidseffekter. Inte ens en statistisk uppfattning för det finns ingen statistik på en tidsrymd som inte ägt rum än.

Ditt liv, ditt val. Beror på åldern hur jag råder personen att gå till väga.
Senast redigerad av Ekvilibrium1 2021-05-08 kl. 04:34.
Citera
2021-05-08, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men läs vad jag har skrivit istället.

Pfizer kommer att donera vaccin till de aktiva i OS. Vilket alltså handlar om ca 10 000 doser totalt. En droppe i havet såklart för Pfizer men goodwill inför OS.

Därför är det också en win-win för Sverige att göra detta självklara.
Jag har inte sett i dina tidigare kommentarer att Pfizer skall skänka vaccin, du har bara nämnt nått om extra vaccin utan delge en källa och som fortfarande saknas, men fine, om det är så kan väl det vara ok, nu lär det inte bli något OS, japanska sjukvården varnar att OS kan bli droppen som får hela sjukvården att braka samman, idrottarna får vänta med att håla på med sina lekar ett år till.
Citera
2021-05-08, 05:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det blir inte helt bra att bara upphäva patenten. Att ta fram vaccinerna har ju kostat tillverkarna stora pengar, bland annat till kliniska prövningar.

Man kanske kan ge patentinnehavarna betalt för att upphäva sina patent? Då blir frågan vem som ska betala patentinnehavarna. Jag anser att det mest rättvisa borde vara att Kina betalar.

Vanligtvis brukar det anses vara västländernas ansvar att hjälpa olika länder som befinner sig i knipa. Men det fungerar inte längre att det bara ska vara västländernas anvsvar att visa omtanke. Nu har det uppstått en kris där västländerna är dom som har drabbats hårdast. Då är det inte vettigt att västländerna samtidigt ska bära bördan av att hjälpa andra.

Hur mycket pengar har epidemin kostat västländerna? Kina mycket pengar har epidemin kostat Kina? Kan det rentav vara så att epidemin har gagnat Kina ekonomiskt?

Du har en poäng att Kina borde betala! men västländerna borde hjälpa till när vi är klara med våra egna befolkningar. Att minska smittspridningen världen över gagnar oss alla, vi måste se till att dessa mutationer som smiter förbi vaccinen inte uppstår.
Avslutar med att upprepa: Kina borde betala, de har inte bara startat pandemin utan även mörkat utbrottet.
Citera
2021-05-08, 06:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Fullt på IVA i Stockholm nu, patienter skickas till andra regioner. Katastrofen är ett faktum.

Hoppas de kollar vilken mutation det är som sprids.

Vi har inte hunnit speciellt långt med vaccinationerna, de flesta har bara fått 1 dos. Vi såg i England och Israel som vaccinerade massor av människor under kort tid och trots detta tog det lång tid innan man såg en tydlig nedgång
Citera
2021-05-08, 06:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
varför skulle det vara självklart , att delta i olika lekar kan ju knappast vara viktigare är att rädda liv, jag tycker det var ett bra beslut av Sverige att låta även OS-deltagare snällt ställa sig i kön och vänta på sin tur.

Ja, i Sverige slänger vi hellre doser än låta någon i en annan grupp få tillgång till dessa
Citera
2021-05-08, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, i Sverige slänger vi hellre doser än låta någon i en annan grupp få tillgång till dessa
jag tvivlar stark på att det har slängts doser i nån större omfattning, det är en myt som media har gött för att folk skall få dåligt samvetet till att tacka nej till Astra vaccinet. Astra vaccinet är det vaccin som är minst känsligt för hur det förvaras, vaccinet klara att stå i kylskåp i bruten förpackning i 48 timmar, om det slängts vaccin är det för att vården har haft urusel framförhållning , inget som folk som inte vill ha vaccinet skall behöva skämmas över.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-05-08 kl. 06:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in