2021-05-06, 21:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Nördfråga men ändå!
Får nyutbildade CX-förare ut en såndär L-formad "hyttnyckel" fortfarande med fyrkant i ena änden och en cirkel med pigg i den andra?
Citera
2021-05-06, 21:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Någon som vet om det finns en maxgräns när det gäller ålder? Är det någon idé att söka om man är 61?

Det är inget problem tror jag, stannar du fem år så har du jobbat längre än vad hälften av dina kurskamrater kommer göra!
Citera
2021-05-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nördfråga men ändå!
Får nyutbildade CX-förare ut en såndär L-formad "hyttnyckel" fortfarande med fyrkant i ena änden och en cirkel med pigg i den andra?

Alla förare får en L-nyckel. De är obligatoriska i uniformen. De behövs även till C20 och C30 tågen, så de kommer inte försvinna.
Citera
2021-05-08, 21:06
Medlem
Citat:
Någon som vet om det finns en maxgräns när det gäller ålder? Är det någon idé att söka om man är 61?

Finns ingen maxgräns, det är bara söka om du känner att det är ett yrke som skulle passa dig.
Citera
2021-05-08, 21:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhu
Alla förare får en L-nyckel. De är obligatoriska i uniformen. De behövs även till C20 och C30 tågen, så de kommer inte försvinna.

Tack, fyrkantdelen ja men den runda med piggen lär väl försvinna med CX? Används den ens där?

Och tack för ditt svar!
Men trekantnyckeln delas väl inte ut längre?
Citera
2021-05-09, 08:05
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Citat:
Det är inget problem tror jag, stannar du fem år så har du jobbat längre än vad hälften av dina kurskamrater kommer göra!

Tack för svaret! Jaså, det är hög personalomsättning bland förarna? Ja, det är väl ett rätt speciellt jobb som inte passar alla.
Citera
2021-05-09, 09:32
Medlem
m11080s avatar
Finns det någon speciell utarbetad rutin / stöd förberett av arbetsgivaren för att ta hand om
en tunnelbaneförare om denne råkat ut för att någon hoppat framför tåget och föraren inte
haft möjlighet att stanna tåget i tid så överkörning sker?
Vet någon vilket ev stöd en sådan tunnelbaneförare kan få?

Jag undrar eftersom min fru råkade ut för en av dem gånger hon skulle åka tunnelbanan från
Gullmarsplan för att som vanligt åka till sitt jobb på morgonen som hon brukar, att en person valde hoppa framför tåget och hon har i efterhand många gånger sagt att hon önskat att hon inte råkat ha blicken vänd åt det håll där personen stod vilket nu ledde till att hon tyvärr råkade se när personen hoppade framför tåget.

Det hon har berättat var att det kom personer som knackade på dörren till förarhytten men det tog en lång stund innan föraren öppnade och kom ut.
Citera
2021-05-09, 10:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Finns det någon speciell utarbetad rutin / stöd förberett av arbetsgivaren för att ta hand om
en tunnelbaneförare om denne råkat ut för att någon hoppat framför tåget och föraren inte
haft möjlighet att stanna tåget i tid så överkörning sker?
Vet någon vilket ev stöd en sådan tunnelbaneförare kan få?

Jag undrar eftersom min fru råkade ut för en av dem gånger hon skulle åka tunnelbanan från
Gullmarsplan för att som vanligt åka till sitt jobb på morgonen som hon brukar, att en person valde hoppa framför tåget och hon har i efterhand många gånger sagt att hon önskat att hon inte råkat ha blicken vänd åt det håll där personen stod vilket nu ledde till att hon tyvärr råkade se när personen hoppade framför tåget.

Det hon har berättat var att det kom personer som knackade på dörren till förarhytten men det tog en lång stund innan föraren öppnade och kom ut.

Jadå, det finns väl utarbetade rutiner för att ta hand om förarna vid dessa händelser.
Citera
2021-05-09, 10:15
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Jadå, det finns väl utarbetade rutiner för att ta hand om förarna vid dessa händelser.

Vad för slags stöd brukar erbjudas dessa förare efter en sådan händelse?
Citera
2021-05-09, 10:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Vad för slags stöd brukar erbjudas dessa förare efter en sådan händelse?

Arbetsbefrielse med bibehållen lön Kamratstödjare och samtal med läkare innan föraren återgår till körning samt att föraren slipper köra ensam första passet efter olyckan.
Citera
2021-05-09, 11:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Tack, fyrkantdelen ja men den runda med piggen lär väl försvinna med CX? Används den ens där?

Och tack för ditt svar!
Men trekantnyckeln delas väl inte ut längre?
Trekantsnyckeln är helt borta från vagnarna.
Den runda delen på L-nyckeln passar bara på veteran agnarna, C2-C3
Citera
2021-05-09, 11:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Trekantsnyckeln är helt borta från vagnarna.
Den runda delen på L-nyckeln passar bara på veteran agnarna, C2-C3

Tackar! Undrar om jag har någon L-nyckel på vinden, jag såg en guldnyckel och en silvernyckel där i en flyttlåda för ett tag sedan, känner du till dessa nycklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in