2008-07-23, 13:06
Medlem
re

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2954367.ab

Borde man inte få sparken för detta ? Kan man inte se skillnad på en människa och en docka borde man inte köra tunnelbana eller något annat fordon överhuvudtaget
Citera
2008-07-23, 14:48
Medlem
Marulkspajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2954367.ab

Borde man inte få sparken för detta ? Kan man inte se skillnad på en människa och en docka borde man inte köra tunnelbana eller något annat fordon överhuvudtaget

Fy fan vad skumt. Okej, alla jag vet stannar när något människolikt ligger på spåret - spaken i NB för fan? Inte kör man fram för att se efter, man vill ju ha stopp på fanstyget. Okej, jag har en teori om hur det gick till, och den teorin går ut på att föraren var upptagen med annat såsom mobiltelfonsprat, smsande eller rentav tittade på någon tjejs urringning på perrongen och inte uppmärksammade snubben på spåren och sedan kokar ihop det här för att inte hamna i trubbel. Det är bara en teori och den stämmer bergis inte, men det låter faktiskt som någon verkligen skitit i det blå skåpet. Vi får se om mannen var död innan tåget gjorde sitt eller inte.
Citera
2008-07-23, 17:12
Medlem
Förstår inte varför det skulle ligga en docka på spåret, förekommer practical jokes likt dessa i tunnelbanan? Jag har en annan fråga. När jag åkte med tunnelbanan i Oslo så uppmärksammade jag att dörren till förarens hytt var öppen och stod och slog. Skulle detta accepteras i Sverige eller skulle ni laga dörren innan ni åkte?
Citera
2008-07-23, 17:55
Medlem
sperrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Förstår inte varför det skulle ligga en docka på spåret, förekommer practical jokes likt dessa i tunnelbanan?

Inte hört om dockor på spåret men det händer att folk "låtsas" hoppa och skrattar sedan åt föraren.

För övrigt är det lustigt att det står 'han' i artikeln....
Citera
2008-07-23, 18:08
Medlem
Ja det är riktigt konstigt att han körde över personen, om man ser något på spåret så ska man ju nödbromsa såklart eller åtminstonde bromsa ner och rulla fram sakta så man hinner stanna om det behövs.

Ang innerdörren som var öppen och om det skulle accepteras i Sverige så är svaret nej.
Innan tåget går ut i trafik på morgonen så iordningsställs tåget, man kontrollerar så att allt fungerar samt att alla dörrar är låsta.
Föraren kollar även vid vändstationer så allt ser bra ut.

På C20 får man även en felkod i "tågstatus" som talar om att en innerdörr är öppen.
Citera
2008-07-25, 01:55
Medlem
TheWickerMans avatar
Vet inte om du kan svara på det här, men har de som sitter i spärrarna tillgång till Internet? Man kan skymta en dator bakom disken, men det går inte att se vad de gör på den.

Man kan ju hoppas spärrvakterna har Internet iaf, så sysslolösa de verkar ha det när det inte är rusningstid.
Citera
2008-07-25, 08:24
Medlem
Marulkspajs avatar
En öppen dörr som stog och slog? Det tåget ska inte köras i trafik. Rym ur och in i depå.
Och i spärrarna har de inte internet. Datorn är något som sitter ihop med spärrarna - man öppnar tydligen den där barnvagnsgrinden med musen.
Dock där det nog inte svårt att sätta sig med en laptop och ett mobilt bredband - annars står man väl inte ut?
Citera
2008-07-25, 19:51
Medlem
sperrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marulkspaj
Och i spärrarna har de inte internet. Datorn är något som sitter ihop med spärrarna - man öppnar tydligen den där barnvagnsgrinden med musen.
Dock där det nog inte svårt att sätta sig med en laptop och ett mobilt bredband - annars står man väl inte ut?
No no no...
Musen som öppnar spärr och grind är inte kopplad till datorn.
Datorn har internet, med vissa begränsningar. SL eniro osv funkar att gå in på.
Själv har jag laptop och mobilt bredband... Man ser mycket film som spärrvakt :P
Citera
2008-07-25, 21:19
Medlem
Marulkspajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sperrman
No no no...
Musen som öppnar spärr och grind är inte kopplad till datorn.
Datorn har internet, med vissa begränsningar. SL eniro osv funkar att gå in på.
Själv har jag laptop och mobilt bredband... Man ser mycket film som spärrvakt :P

Där ser man på, när jag frågade en spärris så fick jag svaret att man inte fick surfa. Jag antar att det blev någon form av kommunikationsmiss där, där han trodde jag menade porrsiter och jag menade sl.se
Citera
2008-09-08, 17:23
Medlem
syndromets avatar
Mycket intressant läsning!

Det var någon som sa till mig att monitorn till kamerorna i förarnas hytt stängs av när tåget står stilla eller tvärtom, stämmer det?
Citera
2008-09-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syndromet
Mycket intressant läsning!

Det var någon som sa till mig att monitorn till kamerorna i förarnas hytt stängs av när tåget står stilla eller tvärtom, stämmer det?

Tvärtom, men monitorerna funkar nästan aldrig.
Citera
2008-09-18, 22:37
Medlem
Om ni får lägga ut hyttbilder skulle jag gärna se några sådana =)

Inte för att racka ner på Hemlen och hans tågsimulator-surrogat men inget slår ju the real deal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in