2021-05-09, 00:37
Medlem
Det som är märkligt är att BW sägs vara den sista att tala med Helena. Han är bland de första på plats hos familjen Andersson, om jag ej missuppfattat det. Han drar igång skallgpngskedja. Han rusar in i rätten där den misstänkte dansken är och hotar honom. Han tar stor plats MEN han har väl inte pratat i media och nämns inte ens i dokumentären. Jag finner detta lite märkligt iallafall och får en känsla av att det är något helt annat, om man inte vill synas i sömmarna medan för den skull synas i sammanhanget. Jag ska ärligt säga att jag hoppas inte han är skyldig men jag tycker det är mycket märkligt kring honom, vilket andra gett uttryck för likaså.
Citera
2021-05-09, 05:13
Medlem
Pilotglasögon mannen är skyldig eller inblandad, sen kan systern eller folk påstå vad fan dom vill. I detta fallet har gw rätt.

Han är den sista som ses med Helena först utanför hotellet och sedan även sannolikt vid bron. Han ändrar sin historia till polisen om när han gick hem under kvällen och var dessutom enligt vittnen fäst vid Helena under kvällen.

Han beter sig allmänt konstigt och som ugglan säger så är det så typiskt sånna här mördares drag att kunna manipulera hela sin omgivning och springa och hjälpa familjen och hålla skallgångskedjor. Finns ett talesätt i Mellanöstern "den skyldiga springer alltid längst fram och bär kistan" .

Problemet var att han bara hördes upplysningsvist som vän 1992 utan vetskapen om att det förmodligen var han som synts med en glasögon på bron med Helena. Den uppgiften sparades på fel sätt så inte förrän 1998 kunde han bli förhörd om att en med samma signalement som honom och Helena synts på bron efter stängningen.

Det är detta GW menar med att han inte blev förhörd i tid ordentligt för han blev bara förhörd upplysningsvist 1992 och inte förrän 1998 med vetskapen om att det var han som enligt vittnet eventuellt synts på bron med Helena.

Hade man vetat detta redan från början 1992 när han förhördes att det eventuellt var han och Helena på bron så hade det varit mycket större risk att han hade gått att knäcka i förhör utan konkreta bevis.
Citera
2021-05-09, 10:00
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrgryteLegend
Pilotglasögon mannen är skyldig eller inblandad, sen kan systern eller folk påstå vad fan dom vill. I detta fallet har gw rätt.

Han är den sista som ses med Helena först utanför hotellet och sedan även sannolikt vid bron. Han ändrar sin historia till polisen om när han gick hem under kvällen och var dessutom enligt vittnen fäst vid Helena under kvällen.

Han beter sig allmänt konstigt och som ugglan säger så är det så typiskt sånna här mördares drag att kunna manipulera hela sin omgivning och springa och hjälpa familjen och hålla skallgångskedjor. Finns ett talesätt i Mellanöstern "den skyldiga springer alltid längst fram och bär kistan" .

Problemet var att han bara hördes upplysningsvist som vän 1992 utan vetskapen om att det förmodligen var han som synts med en glasögon på bron med Helena. Den uppgiften sparades på fel sätt så inte förrän 1998 kunde han bli förhörd om att en med samma signalement som honom och Helena synts på bron efter stängningen.

Det är detta GW menar med att han inte blev förhörd i tid ordentligt för han blev bara förhörd upplysningsvist 1992 och inte förrän 1998 med vetskapen om att det var han som enligt vittnet eventuellt synts på bron med Helena.

Hade man vetat detta redan från början 1992 när han förhördes att det eventuellt var han och Helena på bron så hade det varit mycket större risk att han hade gått att knäcka i förhör utan konkreta bevis.

Av det du skriver får jag intrycket att du ev. blandar ihop de misstänkta GMs. Den som ev. gick på bron med H är inte 100% identifierad men det ska iaf vara en som fortfarande bodde kvar i stan kring 2018, kanske fortfarande. Han ska även varit med på inflyttningsfesten i Töreboda o troligen även i bil till o taxi från Töreboda ( o på Stadt). Den som pekats ut som mest trolig är som bekant KM, alltså inte BW. Det är heller inte säkert att BW är en av de som GW är inne på.
Citera
2021-05-09, 10:24
Medlem
Citat:

BW och en kvinna.
Citera
2021-05-09, 10:35
Medlem
Det är KM som är rätt pilot
Citera
2021-05-09, 12:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Som Xeitum skriver, så verkar du blanda ihop den man som här har utpekats som Mannen med pilotglasögon (KM) och BW. GW tror INTE att Mannen med pilotglasögon är gm, det har han uttalat flera gånger.

GW har ett par män som, åtminstone vid den aktuella tiden för försvinnandet, stod varandra nära. Här kan man exempelvis tänka sig bröder och/eller bästa kompisar. Det verkar vara dem som GW syftar på, när han kritiserar att de inte förhördes omgående.
Citera
2021-05-09, 12:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Det som är märkligt är att BW sägs vara den sista att tala med Helena. Han är bland de första på plats hos familjen Andersson, om jag ej missuppfattat det. Han drar igång skallgpngskedja. Han rusar in i rätten där den misstänkte dansken är och hotar honom. Han tar stor plats MEN han har väl inte pratat i media och nämns inte ens i dokumentären. Jag finner detta lite märkligt iallafall och får en känsla av att det är något helt annat, om man inte vill synas i sömmarna medan för den skull synas i sammanhanget. Jag ska ärligt säga att jag hoppas inte han är skyldig men jag tycker det är mycket märkligt kring honom, vilket andra gett uttryck för likaså.

BW har sagt i media, att han var den sista som såg Helena. Detta kan ses som lite märkligt, hur han kunde veta det. Men det kan ju också vara att han menade att han var den sista (förutom gm), att han citerats fel i tidningen, han kanske ville verka "betydelsefull" eller någonting annat. Men det kan ju även vara som han själv yttrade, och att han verkligen var den siste som såg henne. Det vet vi inte, innan vi vet vem som tog sig rätten att "ta bort" Helena. Snart är det årsdag igen...
Citera
2021-05-09, 21:46
Medlem
Men BW hade med glasögon den kvällen och det är redan känt att han var den sista som var med Helena. Vittnet som såg tjejen med samma byxor som Helena och glasögon mannen kände ju inte dom personligen så varför skulle det inte kunna vara BW hon såg?

Har KM bekräftat att han gick på bron med en tjej eller varför kan det inte lika gärna vara BW som går på bron med Helena? Han är ju den sista som är med Helena utanför hotellet och han medger själv att han eventuellt bärde glasögon.

Ursäkta om jag frågar frågor som redan diskuterats hundra gånger men tråden är 3000 sidor, har inte läst allt.
Citera
2021-05-10, 03:52
Medlem
ttps://www.expressen.se/gt/helena-22-delade-taxi-med-mystiske-mannen/

Han som nämns här är väll BW om jag fattat rätt eller är det KM? Det var väll BW som var vän med Helenas systrar och som var på festen i Töreboda och sedan hjälpte till att ordna skallgångskedja eller var det både KM och BW? Står ju här också att personen setts av vittnen inne på hotellet bära solglasögon och han säger själv att han eventuellt hade solglasögon under kvällen.

Märkte att jag blandat ihop vem GW tror på som ni sa.

Oavsett vem det är så har den personen setts av vittnen bära solglasögon inne på hotellet, han har sedan varit sista personen med Helena utanför hotellet och vittnet vid bron lämnar samma signalement som honom och Helena eftersom även vittnen från hotellet beskriver en man med solglasögon.

Han ljuger om när han går hem under kvällen och ändrar sina historia. Sen att han säger att han inte minns och att han hade kommit ihåg om han skada Helena är av min erfarenhet typiskt för skyldiga som nekar, kan ta fram flera exempel.
Citera
2021-05-10, 17:30
Medlem
exceptionals avatar
Hur många gånger har teorier snurrat runt här.?
Citera
2021-05-10, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Hur många gånger har teorier snurrat runt här.?
Undrar du på riktigt?
Citera
2021-05-10, 19:49
Medlem
Jag är fortfarande osäker på personen jag skrivit om. Åren går, man minns inte lika. Jag litar inte på allt han säger därför försökte jag forska här och hamnade i ugglan klor. (Inget illa menat med det utan han är skarp)

Han, denna mannen, hamnade snett och blev jättekonstig innan han lämnade stan. Det är mina sista erfarenheter av hononom, från förr, innan vi stötte ihop på fyllan för ett tag sedan.

Han heter Mika*el Kjell*kvist. (MK)
Han var vän till Helena och hennes systrar.
Han var även väldigt god vän med BW.
Han påstod att BW och han ej kom hem föränn sent kvällen innan Helena försvann på natten.
BW ska inte ha varit på fest i Rabyn enligt honom.
Om jag minns rätt ska ingen av dem ens varit fulla. Minns inte om det framgick vem av dem som kört.
Vet inte ens om det är sant.

Vad jag vet är att omkring den tiden då BW började balla ur så ballade även denna MK.
Båda lämnade Mariestad.
Jag har inte haft någon koll på dem då de inte är några som jag skulle kalla vänner utan mer mina bekanta från förr isåfall.
Jag frågade MK om han hade kontakt med grabbarna från förr och inkluderade BW men fick inget riktigt svar på det.
Vad vet ni om honom?

Jag vet dessutom att hans mamma är kommunpolitiker i mariestad. Duktig och respekterad. Han ska ha släktskap med uppsatta inom rättsväsendet i Skövde.
Han har nog rätt kontakter via de kanalerna.
Men han är ju även utrustad med en stor käft och förr ljög han mycket, skröt stort, blåste upp sig. Han var även jävligt taskig emot tjejer som han kunde skrika fula namn på ute på krogen om han kände för det.

Detta om BW känns märkligt att hitta på men det var märkligt att han tog upp det alls. HAN tog upp det och Helenas försvinnande när vi pratade om gemensamma vänner från förr och så.
Det verkade på så vis vara ett viktigt ämne. Varför tar man annars upp det med mig. Vi ses efter drygt 25år. Vi har aldrig varit förtroligt vänner. Okej vi var fulla. Men det är ändå konstigt för mig. Han pratade om det men knappt om vad han gjort alla år och utan att fråga vad jag gjort.

Jag undrar, vet någon här något om honom? När ni hör detta, låter det långsökt att han verkar veta något eller stå nära denna händelse? Jag kan mycket väl vara nojjig eller nåt efter att ha läst här men ändå undrar jag så hjälp mig den som kan.
Vad hade han exempelvis för bil på den tiden?
Någon som minns vart han bodde?
Känner ni till honom?
Kan vi hjälpas åt med detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in