Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-25, 17:14
  #30481
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Nej, det är åklagaren som tagit det beslutet om han suttit anhållen. Polisen kan inte ta beslut om att anhålla någon.

Nej, en ny anmälan om ett brott som redan är anmält kommer inte tas upp. Vad du menar med "formell anmälan" vet jag inte.

En anmälan som inte måste registreras kommer alltså, i motsats till vad du tror, inte generera några ringar på något vatten.

Den misstänkte mannen, om han nu är misstänkt fortfarande, verkar sitta tryggt. Även om hela Sveriges befolkning skulle ringa till polisen och anmäla honom så skulle det ju inte göra någon skillnad. Bevisningen mot honom verkar vara obefintlig. Utan någon ny information runt honom är utredning fastkörd.

Men gud, vad du trasslar ... Vem har sagt något om polis och åklagare? Det vet väl alla att det är åklagaren som måste anhålla en person?! Blandar du ihop (polis)anmäla och anhålla, eller vad?

Sedan är det inte brottet som ska anmälas (igen), utan personen. Och vad menar du med "ett brott som redan är anmält"?

Så, vad vill du? Hjälpa eller stjälpa?
__________________
Senast redigerad av Ugglan. 2018-10-25 kl. 18:04.
Citera
2018-10-26, 10:38
  #30482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men gud, vad du trasslar ... Vem har sagt något om polis och åklagare? Det vet väl alla att det är åklagaren som måste anhålla en person?! Blandar du ihop (polis)anmäla och anhålla, eller vad?

Sedan är det inte brottet som ska anmälas (igen), utan personen. Och vad menar du med "ett brott som redan är anmält"?

Så, vad vill du? Hjälpa eller stjälpa?

Du är fri att komma med ny information till fallet som polisen anser intressant, kanske kan de utreda fallet vidare om du sitter på speciell information. Att anmäla någon hjälper inte längre, anmäla för vadå?

Sedan är sådana här fall så menlösa att utreda på flashback. Det går inte att komma vidare utan att fysiskt samla mer bevis, förhöra personer och helst hitta hennes kropp.

Att sitta och spekulera ger inget annat än förvirring och mer datautrymme på en server.
__________________
Senast redigerad av sampanl 2018-10-26 kl. 10:40.
Citera
2018-10-26, 21:14
  #30483
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Du är fri att komma med ny information till fallet som polisen anser intressant, kanske kan de utreda fallet vidare om du sitter på speciell information. Att anmäla någon hjälper inte längre, anmäla för vadå?

Att anmäla den som är misstänkt för mord på Helena Andersson för mord på Helena Andersson kanske kan ge konsekvenser. Är aningen osäker men tycker att det var ett kreativt förslag och det sitter folk på varje post och det här är nog inte en enkel bedömning för mottagaren att ta ställning till.

Citat:
Sedan är sådana här fall så menlösa att utreda på flashback. Det går inte att komma vidare utan att fysiskt samla mer bevis, förhöra personer och helst hitta hennes kropp.

Att sitta och spekulera ger inget annat än förvirring och mer datautrymme på en server.

Jag tror att Flashback kan vara den enda möjligheten för det här fallet idag. Kanske inte direkt men för att visa att folk fortfarande bryr sig. I det här fallet har det varit anhöriga, media och folket som har hållit fallet vid liv.
Citera
2018-10-26, 21:41
  #30484
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Att anmäla den som är misstänkt för mord på Helena Andersson för mord på Helena Andersson kanske kan ge konsekvenser. Är aningen osäker men tycker att det var ett kreativt förslag och det sitter folk på varje post och det här är nog inte en enkel bedömning för mottagaren att ta ställning till.



Jag tror att Flashback kan vara den enda möjligheten för det här fallet idag. Kanske inte direkt men för att visa att folk fortfarande bryr sig. I det här fallet har det varit anhöriga, media och folket som har hållit fallet vid liv.

Min fetning: Jag tror att mitt kreativa förslag blev lite väl kreativt för några användare/läsare ... Dra iväg en anmälan någon, så får vi se vad som händer. Det finns ingenting att förlora!
Citera
2018-10-26, 21:50
  #30485
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Jag tror att mitt kreativa förslag blev lite väl kreativt för några användare/läsare ... Dra iväg en anmälan någon, så får vi se vad som händer. Det finns ingenting att förlora!

Jo, men du är inte den stora medlaren i tråden så responsen kommer på köpet.
Men jag undrar om du kanske inte har rätt här.
Citera
2018-10-26, 23:09
  #30486
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Jag tror att mitt kreativa förslag blev lite väl kreativt för några användare/läsare ... Dra iväg en anmälan någon, så får vi se vad som händer. Det finns ingenting att förlora!

Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jo, men du är inte den stora medlaren i tråden så responsen kommer på köpet.
Men jag undrar om du kanske inte har rätt här.

Håller med! Kör hårt!
Citera
2018-10-27, 18:43
  #30487
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Jag tror att mitt kreativa förslag blev lite väl kreativt för några användare/läsare ... Dra iväg en anmälan någon, så får vi se vad som händer. Det finns ingenting att förlora!

No offense, men vad hindrar dig själv från att göra en anmälan?
Citera
2018-10-27, 21:51
  #30488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men gud, vad du trasslar ... Vem har sagt något om polis och åklagare? Det vet väl alla att det är åklagaren som måste anhålla en person?! Blandar du ihop (polis)anmäla och anhålla, eller vad?

Sedan är det inte brottet som ska anmälas (igen), utan personen. Och vad menar du med "ett brott som redan är anmält"?

Polis och åklagare är det som jobbar med fallet. Det är inte polisen som agerat och delgett en person misstanke om mord. Det är åklagaren som bestämt detta och tagit beslut om anhållande.

Menar du att brottet inte ska anmälas igen så är det inte en polisanmälan du syftar på. Då pratar du om att peka ut en person i utredningen. Att bara ringa och säga att en person är skyldig eller misstänkt till ett brott ger ingenting. Särskilt inte om han redan har suttit anhållen och blivit förhörd flera gånger. Jag vet inte riktigt på vilket sätt du tycker en sådan lösning är "kreativ", men vi har alla olika referensramar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tycker att Helenas föräldrar, syskon, släkt och nära vänner är de som "äger" fallet och bör vara de som agerar.

Anhöriga kallas för målsäganden. Dessa kan anmäla brottet och peka ut en person hur många som helst. Det kommer ändå inte leda till någonting om inte ny information kommer fram.
Citera
2018-10-27, 21:54
  #30489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Att anmäla den som är misstänkt för mord på Helena Andersson för mord på Helena Andersson kanske kan ge konsekvenser. Är aningen osäker men tycker att det var ett kreativt förslag och det sitter folk på varje post och det här är nog inte en enkel bedömning för mottagaren att ta ställning till.

Berätta gärna vad du tror det kommer leda till om någon ringer till polisen och säger: jag vill anmäla den redan misstänkte för mordet på Helena Andersson igen. För samma brott.

Beskriv gärna i detalj vad det skulle kunna leda till och hur det är "kreativt".
Citera
2018-10-27, 23:56
  #30490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Berätta gärna vad du tror det kommer leda till om någon ringer till polisen och säger: jag vill anmäla den redan misstänkte för mordet på Helena Andersson igen. För samma brott.

Beskriv gärna i detalj vad det skulle kunna leda till och hur det är "kreativt".

Precis 🤔 Att anmäla någon som redan är misstänkt ? Det funkar om den som anmäler har något bevis. Nägot nytt . En åklagare kommer aldrig att anhålla mannen bara för att ” någon / några tror det är han . Polisen har nog synat varje mm av dennes mans förehavande den kvällen ? Men utan något nytt som kan användas att binda mannen till Helenas försvinnande då går det inte. Att anmäla för att man tror ? eller läst , forskat bla här är inget bevis 😕 Vid ett förhör så ska alltså åklagaren lägga fram en grund för ett anhållande Och det är ...... vi tror det är han mannen med pilotglasögonen som ” någon hade sett gått m Helena över bron ! Ett vittne 😕 det finns inget olagligt i att promenera med någon . Sedan gad som hände ? Vet ju ingen av oss ? Mannen kan ju avvikit efter bron och Helena gick vidare . Sedan vad som hände och vilka som var inblandade i hennes försvinnande vet ju tydligen bara GM. Har någon identifierat mannen m ” pilot ” på ” genvägen el lekplatsen eller i en bil med Helena ... så hade kanske bevisen varit lite mera att gå på .
Bor i närheten där en 19 åring försvunnit . Skorna är hittad bara😕 killen har gått upp i rök och ingen har något att tillföra om vad som skulle kunnat hänt honom? Precis som i Helenas fall ? Folk i omlopp , umgicks m vänner denna kväll sedan uppslukad av jorden sedan 5 veckor tillbaka . Väldigt skumt !
Citera
2018-10-28, 12:07
  #30491
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Berätta gärna vad du tror det kommer leda till om någon ringer till polisen och säger: jag vill anmäla den redan misstänkte för mordet på Helena Andersson igen. För samma brott.

Beskriv gärna i detalj vad det skulle kunna leda till och hur det är "kreativt".

Du har säkert rätt i din kritik mot förslaget att en privatperson kan anmäla en annan för mord där en förundersökning redan pågår. Vem som helst kan gå in på en polisstation och råda med en polis. Polisen skulle i det här fallet kontrollera den namngivna och se att han förekommer i en pågående utredning som misstänkt för det som den som sitter framför polisen anklagar denne för.

Om personens syfte är att anmäla en person i ett sånt här läge gissar jag att det skulle leda till en dialog som mynnar ut i en dokumentation och senare att polisen rådgör med sina kollegor. I slutändan föranleder det kanske inte en enda åtgärd. Eller så finns en rekommendation eller handlingsplan för vidare handläggning. Det är ju om detta vi icke-poliser bara kan spekulera om, och även om man läser sig igenom juridik utan studieplan går det inte att få svar i ett sånt här specifikt läge.

De uttryck som postas här är reaktioner på det dödläge som råder. Har du någon tanke eller reaktion på vad som kan förändra detta dödläge i ett fall där polisen och de anhöriga är säkra på den misstänktes skuld?
Citera
2018-10-28, 17:27
  #30492
Medlem
[quote=Kvasta-Sara|65349352]Här är bilderna:

https://minfil.com/E5mcVfhfb4/Bild_1_JPG

https://minfil.com/H5m7Vfh4b3/Bild_2_JPG

https://minfil.com/McmaV8habf/Bild_3_JPG

https://minfil.com/Tbm4Vch5bb/Bild_4_JPG

[url]https://minfil.com/V7m7V5h0b0/Bild_5_JPG[/url

Tröttsamt......De närmaste kan även anmäla försvårande av utredning eller medvetet undanhållande.
De har nog inte missat att någon har uttalat sej att de vet vad som hänt vid ett tidigt skede.
Vad är problemet?
Även bidra med vilka som var behjälpliga under söndagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback