2021-05-09, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
För mig är det viktigare att säkra demokratin än att förståndshandikappade får rösta med sitt bibliotekskort.

Alla andra kan och bör skaffa sig den legitimationen som staten kräver om dom vill engagera sig i ett val. Förståndshandikappade får normalt hjälp med sådant här.

Här hjälper en kvinna i Texas 67 förståndshandikappade patienter att rösta.
https://dfw.cbslocal.com/2020/11/06/texas-social-worker-charged-counts-election-fraud/

Försök inte övertala mig om att afro-amerikaner inte klara av eller har råd med legitimation.

Problemet är att man kräver ett särskilt id. Som är extra dyrt. Och krångligt att skaffa; man måste åka till ett särskilt kontor och hämta ut det. En jämförelse: Tror du verkligen på att valdeltagandet i t ex Stockholm inte skulle påverkas om alla var tvungna att betala säg 1 000 kr för ett "voter-id" som man dessutom måste åka och hämta ut i Norrköping (och betala resan t/r också). 1 500 kr i kostnad för att få rösta och så får man ett id-kort som inte ens banken godkänner.... Tror du verkligen att fattiga människor skulle kosta på det? Ja, kanske om den sittande regeringen är så impopulär att stora massor känner att man verkligen måste rösta bort den.

Men, å andra sidan, eftersom vi inte har "voter-id" här i Sverige så kan dementa rösta. Smart va?
2021-05-09, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Många mycket smarta personer jag följer har börjat undra, om man går tillbaka år innan Trump rekryterades för att ställa upp som president kandidat att huvudmålet med planen en långväga sådan var att fixa valsystemet, som var korrumperat långt värre än någon insett. Att allt vi upplever nu efter valet men även Bidens stöld från 2020, var att lyfta fram detta och motivera folket i USA att kräva att detta fixas på statlig och lokal nivå.

Hela världens framtid hänger på att ärliga val kan hållas i USA.

Låter som att du tycker att USA behöver övergå till ett, exempelvis, proportionellt valsystem med den modifierade Sainte-Laguë-metoden? Så det påstådda valfusket är då en del i en större plan som då är (Trumps plan?) att helt underminera det republikanska partiet så att det faller sönder, vilket leder till att demokraterna också sammanfaller pga brist på lede fi? Och sen skrider Trumpen in och inför ett proportionellt valsystem?
2021-05-09, 00:08
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Problemet är att man kräver ett särskilt id. Som är extra dyrt. Och krångligt att skaffa; man måste åka till ett särskilt kontor och hämta ut det. En jämförelse: Tror du verkligen på att valdeltagandet i t ex Stockholm inte skulle påverkas om alla var tvungna att betala säg 1 000 kr för ett "voter-id" som man dessutom måste åka och hämta ut i Norrköping (och betala resan t/r också). 1 500 kr i kostnad för att få rösta och så får man ett id-kort som inte ens banken godkänner.... Tror du verkligen att fattiga människor skulle kosta på det? Ja, kanske om den sittande regeringen är så impopulär att stora massor känner att man verkligen måste rösta bort den.

Men, å andra sidan, eftersom vi inte har "voter-id" här i Sverige så kan dementa rösta. Smart va?

1000 kronor och en resa till Norrköping...

Tror du på det här själv?
2021-05-09, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magaretards
Låter som Qanon-nötter

Du menar att en failed bankrupt reality TV stjärna i hemliga verket försöker stoppa deep state?

Vet dessa smarta personer vart Frankfurt servern tog vägen?
Ungefär så - och många av Trumps supporters i hemlandet ser honom dessutom som en slags Messias, sänd av Herren Gud själv för att bevara det förlovade landet WASP-USA och åter ställa kyrkan, jag menar allt som är Amerikaaaaanskt mitt i byn.

Den här gamla inrotade synen på det kristna USA som ett förlovat land, ett slags Guds egendomsfolk i modern tid med ett unikt uppdrag, är en viktig förklaring till att inte ens de grövsta sakfel och övertramp verkar bita på Trumps anhängare. De ser honom som en profet, en helig man. Och en helig man kan man inte diskutera eller ifrågasätta så som man gör med vanliga politiker: man är antingen för honom utan reservationer, eller emot honom.
2021-05-09, 00:15
Medlem
siisters avatar
Citat:
1000 kronor och en resa till Norrköping...

Tror du på det här själv?

Kan inte du berätta vad ett voter-id skulle kosta, samt priset på resan till det ställe där just ett sådant id utfärdas?
2021-05-09, 00:17
Bannlyst
Och så faller korthuset

Newsmax erkänner idag att de ljugit om Dominion och ber om ursäkt på sin hemsida.

Newsmax har även önskat att hålla summan på skadeståndet de betalar hemligt.
Dominion gick medpå det
2021-05-09, 00:23
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Kan inte du berätta vad ett voter-id skulle kosta, samt priset på resan till det ställe där just ett sådant id utfärdas?

Nu är det inte jag som hävdar att säkra val är rasistiska och kostar både det ena och det andra för att kunna rösta.

Allt faller platt på plats när någon vilseledd själ försöker övertyga mig hur svårt och omständigt det är för den svarta amerikanen att rösta.

men jag gör en beräkning ändå.

67 kronor för id
32 kronor för resan.

GE UPP!
2021-05-09, 00:27
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magaretards
Och så faller korthuset

Newsmax erkänner idag att de ljugit om Dominion och ber om ursäkt på sin hemsida.

Newsmax har även önskat att hålla summan på skadeståndet de betalar hemligt.
Dominion gick medpå det

Hemlig summa säger du...
Kan det varit så att Dominion nöjer sig med ursäkten för att det gynnar dom taktiskt just nu när vi väntar på rapporten från AZ?

Newsmax skulle inte överleva en fällande dom och rent logiskt så gör dom det som är säkrast.
2021-05-09, 00:27
Medlem
siisters avatar
Citat:
Nu är det inte jag som hävdar att säkra val är rasistiska och kostar både det ena och det andra för att kunna rösta.

Allt faller platt på plats när någon vilseledd själ försöker övertyga mig hur svårt och omständigt det är för den svarta amerikanen att rösta.

men jag gör en beräkning ändå.

67 kronor för id
32 kronor för resan.

GE UPP!

Du ställer frågor du redan har bestämt dig för att du har svaret på. Varför gör du det? Det grundar sig inte i någon direkt kunskap kring ämnet du diskuterar har jag märkt.

https://today.law.harvard.edu/free-voter-ids-costly-harvard-law-report-finds/
2021-05-09, 00:29
Medlem
siisters avatar
Citat:
Hemlig summa säger du...
Kan det varit så att Dominion nöjer sig med ursäkten för att det gynnar dom taktiskt just nu när vi väntar på rapporten från AZ?

Newsmax skulle inte överleva en fällande dom och rent logiskt så gör dom det som är säkrast.

Fast det är väl bara för Newsmax att presentera bevisen (som alla verkar ha) så skulle dom slippa en fällande dom.
2021-05-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Det varierar förstås en del mellan olika delstater i USA, men generellt har Auric rätt i att det kan vara mycket krångligare och dyrare att få ut ett ID-kort av den här typen, eller ett pass, i USA än i de flesta EU-länder och särskilt Sverige. Även om man är amerikansk medborgare och född sådan, t o m vit och ostraffad. I USA är ID-kort inte en enkel "utility bill" som kan ordnas på närmaste polisstation utan ovidkommande frågor för typ 20 dollar.

Många använder förstås körkortet som de facto leg, men ett körkort kan dras in temporärt för en trafikförseelse, till skillnad från pass och reguljära ID-kort. Dessutom är det en slags klassgräns: en allt mindre andel av amerikaner under 40 har körkort och egen bil, precis som i Sverige. Det kostar att skaffa sig en kärra.
2021-05-09, 00:34
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det varierar förstås en del mellan olika delstater i USA, men generellt har Auric rätt i att det kan vara mycket krångligare och dyrare att få ut ett ID-kort av den här typen, eller ett pass, i USA än i de flesta EU-länder och särskilt Sverige. Även om man är amerikansk medborgare och född sådan, t o m vit och ostraffad. I USA är ID-kort inte en enkel "utility bill" som kan ordnas på närmaste polisstation utan ovidkommande frågor för typ 20 dollar.

Många använder förstås körkortet som de facto leg, men ett körkort kan dras in temporärt för en trafikförseelse, till skillnad från pass och reguljära ID-kort. Dessutom är det en slags klassgräns: en allt mindre andel av amerikaner under 40 har körkort och egen bil, precis som i Sverige. Det kostar att skaffa sig en kärra.

Jag vet. Jag svarade personen som skrev "Tror du på det här själv? "

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in