2021-05-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFarsk
Mina rötter växte bara igenom på botten, jag menar inte bara genom hålen utan rötterna växte genom fiberkrukan.

Dem torkade ut ganska snabbt, jag brukar spraya krukan båda på insidan och utsidan, extra viktigt att vattna rejält vid utplant.

Jag har inte haft någon erfarenhet av mögel alls, tycker dom är klockers.

Edit: Vid skörd kunde jag se att krukan hade gjort sitt, man kan väl säga att fröet växt ur krukan som blivit till jord. dvs ingen syn av fiberkrukan vid skörd.

Tack så hemskt mycket för infon. Då vet jag va jag ska köpa nästa gång. Som sagt till autos är dom guld om dom funkar som det är tänkt. Jag hade gett upp hoppet.
Jag tänkte fiberkrukor som fiberkrukor men uppenbarligen är det inte så. Man lär sig alltid något nytt.

Mvh,
Citera
2021-05-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Tack så hemskt mycket för infon. Då vet jag va jag ska köpa nästa gång. Som sagt till autos är dom guld om dom funkar som det är tänkt. Jag hade gett upp hoppet.
Jag tänkte fiberkrukor som fiberkrukor men uppenbarligen är det inte så. Man lär sig alltid något nytt.

Mvh,
Återslut gärna till tråden vid slutet av sommaren så kan vi skapa en bredare kunskapsbas till alla.
Citera
2021-05-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFarsk
Återslut gärna till tråden vid slutet av sommaren så kan vi skapa en bredare kunskapsbas till alla.

Absolut! Nu köpte jag istället pluggbräte. Tyckte dom är riktigt bra och smidiga. Bus enkla att fylla på. Kastade in några på spoten i en plastlåda. Man får vara lite försiktig när man transplanterar bara. Provade en me 128 celler och en me 12. Den me 128 får man transplantera redan efter 1 vecka för att cellerna är så små. Den me 12 celler tittade jag till igår och där hade mina finska earlys redan tittat upp. Mina royal dane hade fortfarande inte tittat up.
Citera
2021-05-08, 00:52
Medlem
Citat:
Absolut! Nu köpte jag istället pluggbräte. Tyckte dom är riktigt bra och smidiga. Bus enkla att fylla på. Kastade in några på spoten i en plastlåda. Man får vara lite försiktig när man transplanterar bara. Provade en me 128 celler och en me 12. Den me 128 får man transplantera redan efter 1 vecka för att cellerna är så små. Den me 12 celler tittade jag till igår och där hade mina finska earlys redan tittat upp. Mina royal dane hade fortfarande inte tittat up.
När du planterar dina frön med svans i drivhusen, hur många cm jord ungefär har du ovanför fröets topp? Själv satte jag i ca 90% av mina frön i drivhusen idag och la dem ca 2cm under jordytan. Ska bli spännande då jag alldrig förgrot hemma innan. Hur mycket ska man vattna vid denna fas?
Citera
2021-05-08, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
När du planterar dina frön med svans i drivhusen, hur många cm jord ungefär har du ovanför fröets topp? Själv satte jag i ca 90% av mina frön i drivhusen idag och la dem ca 2cm under jordytan. Ska bli spännande då jag alldrig förgrot hemma innan. Hur mycket ska man vattna vid denna fas?

Vattna igenom jorden först innan du sår och sen vattnar du bara genom att fylla på botten kärlet. Det blir som ett automatisk vattensystem. Förstod du va jag mena me botten kärlet? Vissa fattar inte att man ska fylla den me vatten och låta allt sköta sig självt.

Mvh,
Citera
2021-05-08, 19:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

För djupt. Ska vara precis under jordytan, alt bara rotgrodden om den är germinerad.
Citera
2021-05-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För djupt. Ska vara precis under jordytan, alt bara rotgrodden om den är germinerad.

Det stämmer bitvis det du säger om djupet på bönan
jag planterar alltid 1-2 cm och det viktigaste är att jorden inte är för kompakt
har inte bönan en svans så se till att hålla fukten!
torkar jorden så kan fröet dö! men syre är minst lika viktigt
Citera
2021-05-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Löser detta nu på momangen, kan dem ha tagit skada av detta om dem varit på detta vis i 2 dagar ungefär?
Citera
2021-05-08, 23:35
Medlem
Citat:
Vattna igenom jorden först innan du sår och sen vattnar du bara genom att fylla på botten kärlet. Det blir som ett automatisk vattensystem. Förstod du va jag mena me botten kärlet? Vissa fattar inte att man ska fylla den me vatten och låta allt sköta sig självt.

Mvh,

När jag gjorde på detta vis blev jorden lite som lera/gyttja i konsistens, alltså väldigt blöt. ÄR detta rätt?
Citera
2021-05-09, 00:24
Medlem
Citat:
När jag gjorde på detta vis blev jorden lite som lera/gyttja i konsistens, alltså väldigt blöt. ÄR detta rätt?

När det blir så då brukar jag klämma på krukan så jorden luckras upp och stryker fingret på toppen av jorden

Men det kan ta 3 dagar från torr böna innan dom tittar upp
Citera
2021-05-09, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
När det blir så då brukar jag klämma på krukan så jorden luckras upp och stryker fingret på toppen av jorden

Om en vecka är det dags att starta mina bönor som har selekterats och korsats I nästan 10 år nu

Kan berätta lite om hur jag gör mina frön

Prio 1 tål mögel och trivs i kallt klimat
Det är det viktigaste

Prio 2 kort blomningstid och och bra weed!

Köper 20 auto frön tex girl scout cockies av högsta kvalitet från tex barneys farm / humbolt oftast cannabis cup Winners eller Thin Minth genetiks dessa frön kostar 140kr-300kr per frö

Samma gäller med nästa strain tex gelato 41 dom härstammar från samma familj eftersom gsc är en del av gelato så dom känner varandra 20 st

Planterar 10 av varje strain år 2018 selekterar och noterar hur plantorna växer utvecklas och hur dom Tål klimatet och se om genetiken är stabil
Brukar kunna finnas 2 olika phenos om man köper 20 frön Dom brukar kunna vara väldigt olika i rus utseende blomtid

Vintern 2018 är man bäng som en gud och noterar vilken pheno som verkar bäst

Våren 2019 planterar man återstående 10+10 frön när plantorna börjar blomma så är det dags att vilja pheno som ska bli budbärare av feminiserat pollen

Man bestämmer pheno och besprutar den med ehylene blokerare i 25-30 dagar när den börjar blomma med 30-50 PPM lösning

Pollen bäraren bör startas ett per veckor innan dom andra

Lycka till i sommar boyz and Girls
Citera
2021-05-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19

Men det är inte skadligt? För jag var och jobbade hela dagen och dem hadde blivit väldigt torra, så jag vattnade en hel del. Tänker om de fått en chock? Vilken konsistens är man ute efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in