Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Att du är bekymrad över samhällsutvecklingen ser jag som en helt befogad ståndpunkt. Men såvida du vill protestera mot samhällsutvecklingen, så tror jag inte att det är en framgångsrik väg att bagatellisera viruset.
Jag är också misstänksam mot makthavarna, och hur dom kan tänkas utnyttja epidemin i illvilliga syften. Men min respons är inte att bagatellisera sjukdomen. Jag vill istället ifrågasätta varför viruset inte möttes av något motstånd i det kritiska inledningsskedet. Ifall sjukdomen är allvarlig nog för att införa omfattande restriktioner, så borde makthavarna åtminstone har försökt att stoppa viruset vid gränsen. Men det gjorde dom inte. Varför? Såg makthavarna en möjlighet i epidemin? Såg makthavarna en möjlighet att genomföra förändringar som är ogynnsamma för medborgarna? Det finns anledning att vara misstänksam. Men att man är misstänksam behöver inte leda till slutsatsen att viruset skulle vara harmlöst.
Harmlöst är det ju inte. Det har jag aldrig sagt. Jag kan tänka mig att Tegnell et.al förstod att det var lönlöst att försöka stoppa viruset med tanke på dess egenskaper. Flockimmunitet framstod som bästa lösningen, och är fortfarande enligt mig. Jag tror vi redan är där med råge. Inget land har lyckats stoppa det med restriktioner som jag ser det. Naturliga orsaker har gjort att olika länder drabbats olika hårt.
Problemet som jag ser det, är att man nu, så här sent, i Sverige börjat med hårdare restriktioner. Varför nu? Varför nu när dödsfall i Sverige varit på en helt normal nivå ända sen Januari? Varför vill man förlänga pandemilagen över sommaren? Det för mig handlar uppenbart om kontroll, inget annat.
Viruset är inte harmlöst men det är harmlöst för de flesta, speciellt yngre, och jag är långt mer rädd över hur makten försöker utnyttja situationen. Viruset i sig, är iallafall för mig en parantes och icke problem just nu. Försöken till kontroll och inskränkningar i grundlagen osv däremot ger mig kalla kårar. Om man inte ska bagatelisera viruset ska man ju inte bagatelisera myntets andra sida heller.
Jag vill inte leva i ett samhälle där jag måste bevisa att jag är frisk varje gång jag går till affären eller ska resa någonstans. Jag vill inte leva i ett samhälle där polisen jagar folk som inte bär mask och där ovaccinerade blir stämplade som pestråttor och får sparken. Kanske är jag benägen till att se worst case scenario framför mig men om det inte finns opposition så är ju dystopin nästan oundviklig.