2021-05-08, 23:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
För att jag inte trodde jag hade covid, och när jag helt plötsigt förlorade lukt och smak fattade jag direkt vad det var frågan om, men då var det FREDAG EFTERMIDDAG och fanns inga tider att testa sig denna HELG DÅ FOLK ÄR HEMMA FRÅN JOBBET, LÄNGE LEVER SVERIGE OCH SVENSKA LEDIGA HELGER.

Vem ska handla mat åt mig, du?
Vem ska betala frakten av den mat jag måste beställa, du?

Somliga människor, dem flesta vad jag förstått, har inga anhöriga som kan handla åt dem utan att behöva betala multum av sina pengar.

Kolla med kyrkan! De bör i alla fall ha öppet på söndagar! I många församlingar finns det ett nätverk, där friviliga och hjälpbehövande har skrivit upp sig, och kyrkan förmedlar tjänsterna. Annars kanske någon av diakonissorna kan hjälpa. Det är det de är till för. Får du inte tag i någon i din församlingskyrka, så kolla om det finns något nödnummer för SvK i ditt stift.
Citera
2021-05-08, 23:22
Medlem
Citat:
Det är lugnt, hittat en lösning.

Säger vad lösningen var år 2030.

Om det nu pågått en pandemi i över ett år och inte funderat på hur du ska klara dig i minst en vecka i det fall du skulle bli smittad så behöver du också fundera på vad planering innebär.
Citera
2021-05-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Det är bara bra när man är ung o frisk att utsätta sig för Corona. Jag vill stärka mitt immunsystem så jag kan klara av alla framtidens Corona varianter. Den här vägen ser jag som helt överlägsen dom alla skumma vacciner som hastas fram idag.

Att unga och friska löper extremt låg risk att bli allvarligt sjuk är sant, men det är inte samma sak som att medvetet sprida smitta okontrollerat utan att veta vem som drabbas i slutändan.
Citera
2021-05-08, 23:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja du har nog rätt. Jag har varit ganska hetsk i min retorik. Det beror på att jag ser en ganska fasansfull utveckling mitt framför ögonen och jag blir arg när folk bara accepterar helt absurda saker som om det vore sanning. När jag blickar ut i världen så ser jag totalitarism breda ut sig snabbt och jag förstår inte varför inte fler opponerar sig och ifrågasätter. Kanske är det min bakgrund som får mig att reagera så starkt. Men visst, du har rätt, jag kan vrida ner tonläget lite.

Det är jag nog inte. Men jag försöker vara på min vakt. Jag vill tro att jag är i en ganska unik position där jag växt upp i en väldigt kontrollerande miljö där alla förväntas bete sig likadant men lyckats bryta mig därifrån. Jag ser liknande tendenser i samhället just nu. Men jag kan ha fel. Jag hoppas jag har fel.

Att du är bekymrad över samhällsutvecklingen ser jag som en helt befogad ståndpunkt. Men såvida du vill protestera mot samhällsutvecklingen, så tror jag inte att det är en framgångsrik väg att bagatellisera viruset.

Jag är också misstänksam mot makthavarna, och hur dom kan tänkas utnyttja epidemin i illvilliga syften. Men min respons är inte att bagatellisera sjukdomen. Jag vill istället ifrågasätta varför viruset inte möttes av något motstånd i det kritiska inledningsskedet. Ifall sjukdomen är allvarlig nog för att införa omfattande restriktioner, så borde makthavarna åtminstone har försökt att stoppa viruset vid gränsen. Men det gjorde dom inte. Varför? Såg makthavarna en möjlighet i epidemin? Såg makthavarna en möjlighet att genomföra förändringar som är ogynnsamma för medborgarna? Det finns anledning att vara misstänksam. Men att man är misstänksam behöver inte leda till slutsatsen att viruset skulle vara harmlöst.
Citera
2021-05-08, 23:41
Avslutad
Citat:
Ansiktsmask och handskar är det enda jag kan använda, tyvärr kan jag inte hoppa in i en bubbla.

Skriver mer ingående hur jag gjorde och löste mina problem år 2030.
Att stanna hemma om man har covid är en rimlig skyddsåtgärd.

(Tack, inte för min skull men nån annan kanske är intresserad av att få veta hur du löste ditt problem. Jag bara berättade för dig vad som gäller enligt lag.)
Citera
2021-05-08, 23:53
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Att du är bekymrad över samhällsutvecklingen ser jag som en helt befogad ståndpunkt. Men såvida du vill protestera mot samhällsutvecklingen, så tror jag inte att det är en framgångsrik väg att bagatellisera viruset.

Jag är också misstänksam mot makthavarna, och hur dom kan tänkas utnyttja epidemin i illvilliga syften. Men min respons är inte att bagatellisera sjukdomen. Jag vill istället ifrågasätta varför viruset inte möttes av något motstånd i det kritiska inledningsskedet. Ifall sjukdomen är allvarlig nog för att införa omfattande restriktioner, så borde makthavarna åtminstone har försökt att stoppa viruset vid gränsen. Men det gjorde dom inte. Varför? Såg makthavarna en möjlighet i epidemin? Såg makthavarna en möjlighet att genomföra förändringar som är ogynnsamma för medborgarna? Det finns anledning att vara misstänksam. Men att man är misstänksam behöver inte leda till slutsatsen att viruset skulle vara harmlöst.
Harmlöst är det ju inte. Det har jag aldrig sagt. Jag kan tänka mig att Tegnell et.al förstod att det var lönlöst att försöka stoppa viruset med tanke på dess egenskaper. Flockimmunitet framstod som bästa lösningen, och är fortfarande enligt mig. Jag tror vi redan är där med råge. Inget land har lyckats stoppa det med restriktioner som jag ser det. Naturliga orsaker har gjort att olika länder drabbats olika hårt.

Problemet som jag ser det, är att man nu, så här sent, i Sverige börjat med hårdare restriktioner. Varför nu? Varför nu när dödsfall i Sverige varit på en helt normal nivå ända sen Januari? Varför vill man förlänga pandemilagen över sommaren? Det för mig handlar uppenbart om kontroll, inget annat.

Viruset är inte harmlöst men det är harmlöst för de flesta, speciellt yngre, och jag är långt mer rädd över hur makten försöker utnyttja situationen. Viruset i sig, är iallafall för mig en parantes och icke problem just nu. Försöken till kontroll och inskränkningar i grundlagen osv däremot ger mig kalla kårar. Om man inte ska bagatelisera viruset ska man ju inte bagatelisera myntets andra sida heller.

Jag vill inte leva i ett samhälle där jag måste bevisa att jag är frisk varje gång jag går till affären eller ska resa någonstans. Jag vill inte leva i ett samhälle där polisen jagar folk som inte bär mask och där ovaccinerade blir stämplade som pestråttor och får sparken. Kanske är jag benägen till att se worst case scenario framför mig men om det inte finns opposition så är ju dystopin nästan oundviklig.
Citera
2021-05-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Harmlöst är det ju inte. Det har jag aldrig sagt. Jag kan tänka mig att Tegnell et.al förstod att det var lönlöst att försöka stoppa viruset med tanke på dess egenskaper. Flockimmunitet framstod som bästa lösningen, och är fortfarande enligt mig. Jag tror vi redan är där med råge. Inget land har lyckats stoppa det med restriktioner som jag ser det. Naturliga orsaker har gjort att olika länder drabbats olika hårt.

Problemet som jag ser det, är att man nu, så här sent, i Sverige börjat med hårdare restriktioner. Varför nu? Varför nu när dödsfall i Sverige varit på en helt normal nivå ända sen Januari? Varför vill man förlänga pandemilagen över sommaren? Det för mig handlar uppenbart om kontroll, inget annat.

Viruset är inte harmlöst men det är harmlöst för de flesta, speciellt yngre, och jag är långt mer rädd över hur makten försöker utnyttja situationen. Viruset i sig, är iallafall för mig en parantes och icke problem just nu. Försöken till kontroll och inskränkningar i grundlagen osv däremot ger mig kalla kårar. Om man inte ska bagatelisera viruset ska man ju inte bagatelisera myntets andra sida heller.

Jag vill inte leva i ett samhälle där jag måste bevisa att jag är frisk varje gång jag går till affären eller ska resa någonstans. Jag vill inte leva i ett samhälle där polisen jagar folk som inte bär mask och där ovaccinerade blir stämplade som pestråttor och får sparken. Kanske är jag benägen till att se worst case scenario framför mig men om det inte finns opposition så är ju dystopin nästan oundviklig.

Att det är hårdare restriktioner beror på att restriktionerna skötte sig självt mars-april 2020. Vad skulle annars allt toapapper ta slut...?
Citera
2021-05-09, 00:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Först exporterar Kina viruset och sedan exporterar Kina 220 miljarder munskydd (det är bara år 2020).
Det kan man kalla en form av råkapitalism.

Kineserna har hittat ett sätt att skapa efterfrågan på sina produkter. Exportera virus, och ta hjälp av WHO för att snabbt sprida viruset över världen. Skamligt.

Citat:
https://www.ndtv.com/world-news/china-exported-more-than-220-billion-masks-in-2020-2359850

Tack för länken!

Citat från artikeln:
On Friday, vice-minister for commerce Qian Keming told reporters that in addition to masks, China exported 2.3 billion pieces of protective gear and one billion test kits last year, "making an important contribution to the global fight against the epidemic".
Kinesen försöker framställa det som en god gärning att sälja dessa munskydd. Kinesen försöker utmåla Kina som omvärldens kompanjoner i kampen mot viruset.

Citat från artikeln:
It is expected to be the only major world economy to clock positive 2020 growth.
Ja, Kina hade tillgång till varsel som ingen annan hade tillgång till.

Citat från artikeln:
But on Friday, commerce ministry official Chu Shijia added that China still faced a "severe and complex" environment in foreign trade and investment this year.
Bra. Kinas regering förtjänar att möta en besvärlig miljö när dom försöker tjäna pengar på katastrofen som dom själva har skapat.

Nåväl. Västländernas regeringar är inte helt oskyldiga. Västländerna har nu haft god tid på sig att bygga upp egen tillverkning av bland annat munskydd. Trots det, så fortsätter importen från Kina.
Citera
2021-05-09, 00:41
Medlem
Citat:
Förmodligen för att snabbtesterna under tidens gång har utvecklats och nu blivit mer tillförlitliga.

Även om antigen-testerna under hösten 2020 låg på 70% sensitivitet så funkar dom vid screening mycket bättre än ingen alls. Tex på en stor arbetsplats, en flygplats eller ett äldreboende.
Citera
2021-05-09, 01:03
Medlem
Citat:
Har inte fått covid i offentligt arbete jag träffar 500 personer dagligen på 1 ½ år, vem fan förväntar sig att få covid då efter 1 ½ år av att ha träffat sammanlagt 130.000 personer?

Var förberedd första halvåret, hade allt, men tiden gick vidare och till slut misstänkte man att man förmodligen redan haft viruset flertal ggr.

Är allt jag säger verkligen så orimligt för dig översittar människa?

Kollat, finns inget annat sätt i min stad förrutom att betala x hundralappar för leverans om man inte beställer över x antal hundralappar vilket är en hög summa.

Däremot det sistnämnda är inte helt orimligt, måste bara få reda på vilken butik som tar emot swish och inte kostar en tredjedel mer för sina produkter, då är COOP och ICA uteslutet.

Gamla Netto / COOP butikerna är bra pris, samma med Willys, dock ICA och gamla COOP är dyrt som in i helvete minst en tredjedel dyrare, så fuck that shit,

Har du ingen jobbarkompis som kan handla åt dig. Bunkra upp pasta, frysvaror, konserver. Olivolja är bra också.
Citera
2021-05-09, 06:32
Medlem
En ny artikel i dailymail om hur Kina planerade för biologisk krigsföring inklusive att använda sig av Corona-virus. Skrämmande läsning.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-9556415/China-preparing-WW3-biological-weapons-six-years-investigators-say.html
https://www.youtube.com/watch?v=qFSQihHAjdE
Senast redigerad av fabbe2 2021-05-09 kl. 06:56.
Citera
2021-05-09, 07:03
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Fel av dig! Jag vill inte att du eller någon annan ska smitta andra, för det är ingen mänsklig rättighet att smitta folk med covid.

Jag tar mitt ansvar, så se till att du inte utsätter andra för smitta.
Du har ingen rättighet att smitta folk med covid, skärp dig!

Det är ingen mänsklighet rättighet att slippa bli smittad av ett virus. Är du rädd för att smittas av förkylningsviruset i fråga så kan du stanna hemma och gömma dig i garderoben.

Bra, då var det problemet löst. Nu kan vi andra återgå till våra liv. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in