2021-05-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vem är frihetsberövad menar du?
Nya Zeeländare?

De har större frihet än du tack vare låg smitta med ett undantag, att de för närvarande inte får lämna landet. Om det är din definition på att vara frihetsberövad så fine... Du fattar att det är tillfälligt eller?
Dessutom kan man ansöka om dispens om man har verkliga behov av utresa, så... Frihetsberövad, lol!

Antagligen beror utreseförbudet delvis på att kön med folk som vill tillbaka till både Nya Zeeland och Australien är så lång att de inte hinner med. I Australien är kön 40 000 pers f.n. Stod i pappers-SvD nyligen. För annars är det ju inreseregler som är det viktiga för att hindra smittan helt klart. Är du motståndare till sådana också?

Är du även för fri immigration?
Jag skriver frihetsberövad för att jag tycker man är frihetsberövad om man inte tillåts lämna sitt hem eller sitt närområde, eller får träffa en vän, trots att man är frisk. Du ska med tvång befinna dig på plats X, även om det förstör dina relationer, ditt företag eller din framtid. Något som många länder ägnat sig åt under pandemin.

Det är något helt annat än ett gemensamt regelverk för hur man kör bil. Det är en episkt dålig jämförelse. En analog jämförelse skulle vara om Miljöpartiet tog makten och totalförbjöd bilar. Men det är kanske också något du skulle ställa dig bakom.
Citera
2021-05-08, 17:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Man får alltid dubbla budskap av regeringen, hur ser sommaren ut? Kan jag gå och ta en öl på krogen eller inte?

??? Du kan dricka öl på krogen fram till klockan 20! Det är fullt på uteserveringarna nu; jag var på en tidigare idag och åt god mat och drack ett glas vin. Lite wild & crazy sådär!
Citera
2021-05-08, 17:19
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det var ju inte svar på frågan hur man vet att två miljoner människor som varit sjuka inte har testat sig.
Jag skrev uppemot 2 miljoner vilket såklart är en uppskattning från min sida men om 21-22% av befolkningen just nu i ett område som befolkas av över 7 miljoner har antikroppar så bevisar det att minst 1 miljon fler har antikroppar än vad vi har positiva testsvar.

Jag tror det är betydligt fler från i våras där antikroppsnivån ligger för lågt för att mätas.
Citera
2021-05-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skriver frihetsberövad för att jag tycker man är frihetsberövad om man inte tillåts lämna sitt hem eller sitt närområde, eller får träffa en vän, trots att man är frisk. Du ska med tvång befinna dig på plats X, även om det förstör dina relationer, ditt företag eller din framtid. Något som många länder ägnat sig åt under pandemin.

Det är något helt annat än ett gemensamt regelverk för hur man kör bil. Det är en episkt dålig jämförelse. En analog jämförelse skulle vara om Miljöpartiet tog makten och totalförbjöd bilar. Men det är kanske också något du skulle ställa dig bakom.

Vem är frihetsberövad menar du?

Smittskyddsåtgärder och trafikregler syftar båda till att hindra person A från att oavsikltigt utsätta person B för fara genom oaktsamhet. Den underliggande motiveringen till båda är samma.

Vilket totalförbud menar du motsvarar ett tänkt totalförbud mot bilar?
Observera att temporära förbud inte är detsamma som totalförbud, t.ex. har ju Nya Zeeland och Australien nu nästan helt öppna samhällen. Det handlar ju inte om att straffa människor utan om att vara rationell och göra det bästa av en situation som ingen kan undkomma utan åtgärder eller konsekvenser.
Citera
2021-05-08, 17:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Meningslöst att diskutera överdödlighet kontra genomsnittlig dödlighet senaste åren när vi har bra statistik på antalet coviddöda.

Det kan man tycka. Men många debattörer här i tråden försöker föra fram tesen att en stor del av offren för Covid-19 har dött "med och inte av" Corona. Dessa debattörers uppfattning är att viruset bara råkade finnas i kroppen, när personen dog av helt orelaterade orsaker. Överdödligheten indikerar att den uppfattningen icke är korrekt.

Det är bara i ungefär 15 procent av dödsfallen som viruset råkade finnas närvarande i kroppen, utan att ha del i skulden till dödsfallen. I övriga 85 procent av dödsfallen, så bar viruset åtminstone delvis skuld, ofta tillsammans med andra former av ohälsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Socialstyrelsen försöker bara blanda bort korten och framställa Folkhälsomyndighetens strategi som lyckad enligt logiken att någon annan stat i Centraleuropa har ännu sämre resultat.

Socialstyrelsen har kanske hämtat inspiration från Anders Tegnell? Anders Tegnell ansåg att det var olämpligt att jämföra Sverige med Norge. Anders Tegnell ansåg av någon anledning att det var mycket lämpligare att jämföra Sverige med Belgien, Nederländerna och Storbritannien.

Jag tycker att det kan vara idé att jämföra med Taiwan; inte för att Taiwan är likt Sverige. Men Taiwan har visat vilken strategi som fungerar. Därför kan det vara bra att jämföra med Taiwan, för att hämta inspiration hur bra smittskydd ska fungera.
Citera
2021-05-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det kan man tycka. Men många debattörer här i tråden försöker föra fram tesen att en stor del av offren för Covid-19 har dött "med och inte av" Corona. Dessa debattörers uppfattning är att viruset bara råkade finnas i kroppen, när personen dog av helt orelaterade orsaker. Överdödligheten indikerar att den uppfattningen icke är korrekt.

Det är bara i ungefär 15 procent av dödsfallen som viruset råkade finnas närvarande i kroppen, utan att ha del i skulden till dödsfallen. I övriga 85 procent av dödsfallen, så bar viruset åtminstone delvis skuld, ofta tillsammans med andra former av ohälsa.

Socialstyrelsen har kanske hämtat inspiration från Anders Tegnell? Anders Tegnell ansåg att det var olämpligt att jämföra Sverige med Norge. Anders Tegnell ansåg av någon anledning att det var mycket lämpligare att jämföra Sverige med Belgien, Nederländerna och Storbritannien.

Jag tycker att det kan vara idé att jämföra med Taiwan; inte för att Taiwan är likt Sverige. Men Taiwan har visat vilken strategi som fungerar. Därför kan det vara bra att jämföra med Taiwan, för att hämta inspiration hur bra smittskydd ska fungera.

Det är adekvat att jämföra sig med Taiwan också. Ett demokratiskt land med hög levnadsstandard. Vi jämför oss väl ofta med framgångsrika länder i andra sammanhang, så naturligtvis kan vi göra det nu också. De som vill att vi skall jämföra oss med länder som misslyckas är sorgliga existenser som nöjer sig med uselhet och dåliga prestationer. Jag misstänker tyvärr att människor med den menatliteten håller på att öka i Sverige. Antagligen som en tröst mot att Sverige på senare år rasat i en mängd indexjämförelser. Det svider att inse sanningen, då kommer förnekelsen som en lisa.
Citera
2021-05-08, 17:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du någon fakta bakom att de andra coronavirusen varit i motsvarande nivå som SARS-CoV-2 ?

Finns ingen pandemi med dem vad jag har sett. De kan ha varit rätt så snälla redan från början och då endast gett förkylningar som de gör nu.
Citat:
Inte mig du frågar men det är väl inte otänkbart att de "gamla" coronavirusens eventuella pandemier ligger väldigt långt tillbaka i tiden? Många av våra smittsamma cirkulerande virussjukdomar har funnits mycket länge.

Jag läste någon dansk artikel att epidemin "Ryska snuvan" misstänks ha varit ett Corona-virus.

Jag hittade ett inlägg av skribenten "arbetet" som länkar till artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Att jämföra med spanska sjukan är väl lite fel. Bättre då med ryska snuvan. Där var det tredje vågen som orsakade de flesta döda:

Overraskende opdagelse: Coronavirus har tidligere lagt verden ned
En formodet influenza-pandemi i 1889 skyldtes i virkeligheden et coronavirus, viser dansk forskning.

https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/overraskende-opdagelse-coronavirus-har-tidligere-lagt-verden-ned
Citera
2021-05-08, 18:28
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Asymtomatiska smittspridare var alltså nonsens? För inte så länge sedan var det asymtomatiska som drev smittan....
Presymptomatiska tror jag är rätt ord, om man menar att man smittar innan man känner sig sjuk vilket forskningen visar.
Citera
2021-05-08, 18:31
Medlem
Citat:
Den diskussion jag deltog i och som du hoppade in i handlade om att debattmotståndarna anser sin frihet allvarligt inskränkt vilket är orsaken till min trafikjämförelse.

Ett av problemen med den här typen av oändlighetstrådar är att den som vill hoppa in i en diskussion ibland kan behöva titta bakåt och sätta sig in i sammanhanget. Du glömde göra det uppenbarligen, så tagga ner.
Sorry. Blev bara lite less när man lugnt och pedagogiskt försökte förklara några enkla saker för dig och så börjar du yra om "helig frihet" som hade 0.0% koppling till det jag skrev om.
Citera
2021-05-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Om du nu mot förmodan skulle få det så är det inget att hänga läpp för.

Nja, även en och annan yngre får hänga läpp rätt rejält efter covid19, men för de flesta är det som en förkylning. Statistiskt är sannolikheten att korridorsfestaren skall drabbas hårt liten.

Men i ett enskilt ärende får man som alltid citera Tegnell och säga "det är för tidigt att säga..."
För det är ju för tidigt att säga, till skillnad från när Tegnell säger det.
Citera
2021-05-08, 18:36
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det gör det, eftersom folk fyllnar till och blir kramigare ju senare natten blir. Risken blir större att hamna i alldeles fel säng också, ju längre tiden lider...

Själv tycker jag att man ska hålla sig utomhus på uteserveringarna, oavsett klockslag. Där är risken för smitta minimal.

En del kallar det risken och en del kallar chansen...
Citera
2021-05-08, 18:39
Medlem
Rätt kul animationer som visar på hur smittspridning kan te sig och hur olika åtgärder kan påverka spridningen. Allt framställt utan att ta ställning och enbart för att visa hur olika scenarier rent praktiskt fungerar:

https://youtu.be/gxAaO2rsdIs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in