2021-04-24, 14:05
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
du har ingen aning om hur man bygger pooler specielt i sverige

Det är sant. Ett vidrigt faktum. Om man inte bygger själv. Men då blir det fan inget vatten i. Tur att jag har en kamrat som var nog störd att bygga en sådan pool.
Citera
2021-04-24, 17:03
Moderator
Tystnads avatar
Här på orten tycker jag det skett en enorm ökning av pooler runt nybyggda stora villor sista åren.

det jag tycker är märkligt är att det samtidigt från Kommunen propageras ut att det skall sparas på vatten.
sista åren har det varit strängt vattenförbud av gräsmattor etc

Ni som har pool hur funkar det med kommunen /vattenverket ? måste det anmälas innan påfyllning, får det bara ske vissa veckor innan sommaren.
Kostnad för fylla en pool?
Citera
2021-04-24, 17:23
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Här på orten tycker jag det skett en enorm ökning av pooler runt nybyggda stora villor sista åren.

det jag tycker är märkligt är att det samtidigt från Kommunen propageras ut att det skall sparas på vatten.
sista åren har det varit strängt vattenförbud av gräsmattor etc

Ni som har pool hur funkar det med kommunen /vattenverket ? måste det anmälas innan påfyllning, får det bara ske vissa veckor innan sommaren.
Kostnad för fylla en pool?

De flesta pooler i Sverige töms bara med kanske 30-40%, resten av vattnet återanvänds året efter.

Sen så görs påfyllningen innan torkan kommer ”om dem kommer”. Visst så behöver man toppa upp lite under sommaren pga avdunstning, men det har inte varit ett problem så här långt.
Citera
2021-04-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det är sant. Ett vidrigt faktum. Om man inte bygger själv. Men då blir det fan inget vatten i. Tur att jag har en kamrat som var nog störd att bygga en sådan pool.

I usa så gräver man en grop sätter dit ett avlopp samt tillopp
efter det armering sen sprutar man jorden med betong och slätar till då får man en sådan skejtar vänlig pool,
Citera
2021-05-08, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Givetvis så är vattnet tempererat, detta är inte 1980 längre, alla har tempererad pool. Vår brukar ligga mellan 27-30, utetemperaturen får det tyvärr att svänga lite.

Ska jag vara ärlig så var jag osäker på hur mycket vi skulle använda poolen då jag aldrig haft pool i Sverige innan, men det visar sig bli det bästa vi har varje sommar, säkerligen för att vi har barn i rätt ålder.

Jag förstår inte varför du har snöat in dig på att du ska ha någon som ”fixar poolen”, det är som sagt inte mycket jobb. Jag skulle mycket hellre ha en trädgårdsmästare, där snackar vi tidsbesparingar, dock så gillar jag att fixa i trädgården.

Funderar själv på pool och ett par frågor som du gärna får svara på!

Hur stor pool känner du är lagom? Jag tycker 4*8 känns lite litet? Typ 4*10 hellre.

Hur lång är perioden då ni använder poolen (gärna också hur högt upp i landet du bor)?
Citera
2021-05-08, 20:58
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Funderar själv på pool och ett par frågor som du gärna får svara på!

Hur stor pool känner du är lagom? Jag tycker 4*8 känns lite litet? Typ 4*10 hellre.

Hur lång är perioden då ni använder poolen (gärna också hur högt upp i landet du bor)?

Vi har en 4x9, det funkar men det skulle givetvis alltid vara nice med mer. Vi brukar använda den från slutet av Maj till början av September, vi bor i Stockholm. Kör du med pooltak så kan du säkert klämma ut 1-2 månader mer.

Köp en poolrobot för städning, värt varenda krona.

Du kan PMa mig om du har fler frågor.
Citera
2021-05-19, 07:40
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Och vattnet är ...tempererat? Om man har en svinkall pool så kan man ju åka till närmaste sjö och doppa sig om man kan stå ut! Är man svinrik och kan ha tempererad pool och ha en fin liten "pooolack":-) som sköter hela grejen så är jag med. Annars INTE.
Jag har en uppvärmd pool och det är inte dyrt att värma den till 30 grader. Kanske 100 kr per vecka. Men jag är däremot ingen badare och hade poolen inte funnits här när jag köpte huset hade det inte blivit någon pool. Ja, den var bra sommaren -18, men utöver det badar jag kanske 7-8 gånger per säsong. Det är dock inte mycket jobb att sköta en pool. Effektivt arbete är typ 15-30 min per vecka.
Citera
2021-05-30, 11:45
Medlem
Pershagen76s avatar
Idag är vitsen med pool.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in