Citat:
Förvisso, men samtidigt blir det politiskt jobbigt med att välja ett flygplan som man inte vet så mycket om. Oppositionen brukar älska att attackera sådana beslut. Blir det sedan avsevärt färre flygplan än alla trott, eller det krävs dyra tilläggsbeställningar, eller driftskostnaderna drar iväg så blir det verkligt jobbigt. Så man kommer nog att presentera mer eftersom
I allmänhet håller jag helt med dig. Å andra sidan blir det sannolikt Sanna Marins regering som kommer att besluta om valet av stridsflygplan, och denna inkluderar både De gröna och Vänsterförbundet. De två stora oppositionspartierna, Samlingspartiet och Sannfinländarna, går båda för att vara försvarsvänliga. Jag kan inte riktigt föreställa mig att ett beslut om val av plan som fattats av den finska regeringen, där de följer rekommendationen från Försvarsmakten, kommer att bli kontroversiell i oppositionen. Något annat, naturligtvis, om det visar sig att regeringens slutliga beslut och Försvarsmaktens rekommendation pekar i två olika riktningar.
Det hade varit intressant om någon som känner väl till finsk politik kunde komma med sin analys här (vi har ju finländare i tråden?
) PS: När det gäller sådana stora beslut, särskilt de som rör försvar och utrikespolitik, tror jag att det är ganska vanligt (i Norden åtminstone) att en sittande regering delar med sig av det beslutsunderlag som den baserar sin bedömning på, till oppositionspartierna.