2021-05-08, 14:49
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Ts skriver 30-50kvm.
Varför skulle ett attefallshus på 30 kvm vara svårare att upptäcka än ett annat hus på 30-50kvm?

Måla det i camofärg, vem bryr sig
Han spekulerar ju bara
Har ju ingen tomt
Citera
2021-05-08, 16:43
Medlem
Bygger man ett hus på mark som man inte äger kommer garanterat markägaren sätta stopp. Och ja det kommer märkas.
Citera
2021-05-08, 19:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Tja, vad händer om man bygger ett hus på ens egen skogsfastighet, omfattas ett sådant svartbygge av preskriptionstiden på 10år precis som svartbyggen på tomtmark? Undrar en rent hypotetisk eftersom jag inte äger någon skogsfastighet.
Du får bygga jaktstuga. Jag tror att den får vara 10 kvm.
Citera
2021-05-08, 19:47
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du får bygga jaktstuga. Jag tror att den får vara 10 kvm.

Står den dessutom på hjul och har dragkrok är det noll problem

Har sett flera sådan ute i skogarna.

Ts fråga : Dumt om det rör sig om stort hus med mycket pengar för att bygga, för det måste nämligen rivas av TS om det upptäcks.
Och den risken finns alltid då det ibland sker inventering av olagliga avloppsanläggningar (så kallade stenkistor) av kommunernas miljöinspektörer.
Man uppsöker då fastigheter på landsbygden , ej säker men tror man använder sig av bla nya flygfoton.
Citera
2021-05-08, 23:13
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Står den dessutom på hjul och har dragkrok är det noll problem

Har sett flera sådan ute i skogarna.

Ts fråga : Dumt om det rör sig om stort hus med mycket pengar för att bygga, för det måste nämligen rivas av TS om det upptäcks.
Och den risken finns alltid då det ibland sker inventering av olagliga avloppsanläggningar (så kallade stenkistor) av kommunernas miljöinspektörer.
Man uppsöker då fastigheter på landsbygden , ej säker men tror man använder sig av bla nya flygfoton.

Stöldrisken ökar dock med hjul och krok.
borttappade "husvagnar" har ingen vidare hög prioritet
Citera
2021-05-09, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Du lägger ner tid och kraft på bygget.

Sen kommer kommunen och river allt, och skickar räkningen till dig. Kanske även en extra avgift på det.

Preskriptionstid har inget med ägande att göra. Du kan inte ta annans egendom, och tro den blir din efter tio år, det är ju idiotiskt. Samerna har bott tusentals år, men markerna tillhör ändå staten.
Sa jag något om att ta någon annans egendom? Nä det gjorde jag inte.

Vill bygga på min egna skogsfastighet och inte stycka av tomt / söka bygglov eftersom det ställer orimliga krav på mig. T ex måste det finnas en väg fram till tomten och jag vill inte ha det inte brevlåd eller sophämtning heller. Jag vill bara bygga av saker i min närhet, möjligtvis linull som isolering men vass och lera borde funka fint. Jag vill också leva fritt utan att få något jävla papper på skatt som ska betalas.

Kan någon svara på topic?
Citera
2021-05-09, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Bygger man ett hus på mark som man inte äger kommer garanterat markägaren sätta stopp. Och ja det kommer märkas.
Ännu en som inte har läst så noga. Gör gärna det innan du skriver onödiga kommentarer. Vill bygga på min egna skogsfastighet.
Citera
2021-05-09, 07:24
Medlem
Citat:
Ännu en som inte har läst så noga. Gör gärna det innan du skriver onödiga kommentarer. Vill bygga på min egna skogsfastighet.

Du får gärna citera mig, och jag har inga problem med kritik. Men det jag inte gillar är gnällspikar som du. Vad är det jag har fel i menar du? Vad är det jag inte har förstått enligt dig?
Citera
2021-05-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du får gärna citera mig, och jag har inga problem med kritik. Men det jag inte gillar är gnällspikar som du. Vad är det jag har fel i menar du? Vad är det jag inte har förstått enligt dig?

Topic:
"Tja, vad händer om man bygger ett hus på ens EGEN skogsfastighet, omfattas ett sådant svartbygge av preskriptionstiden på 10år precis som svartbyggen på tomtmark? Undrar en rent hypotetisk eftersom jag inte äger någon skogsfastighet." Har du förståelse för att man blir grinig när du svarar på något helt annat ot?

Jag har inte fått något relevant svar än så länge så får nog fråga i juridik forumet istället
Senast redigerad av Thorped 2021-05-09 kl. 12:23.
Citera
2021-05-09, 12:36
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Tja, vad händer om man bygger ett hus på ens egen skogsfastighet, omfattas ett sådant svartbygge av preskriptionstiden på 10år precis som svartbyggen på tomtmark? Undrar en rent hypotetisk eftersom jag inte äger någon skogsfastighet.

Som jag förstår det så är ditt huvudsakliga mål att få leva osört och utan insyn från staten? Då är du på rätt spår, men du bör modifiera byggnadens tekniska utförande lite, för säkerhets skull.

På lantbruk- och skogsfastigheter får man bygga sk. ekonomibyggnader utan bygglov eller tillstånd, t.ex. lada, maskinhall, djurstall, fordonsgarage, vedbodar, traktorförvaring etc.

Det är då en tolkningsfråga om huset du vill bygga kan räknas som ekonomibyggnad för t.ex. två motorsågar.

Men om du frångår önsekmålet om att din byggnad måste likna ett renodlat bostadshus, och du istället bygger en inredd maskinhall byggd i plåt, och skaffar dig en gammal traktor, så kan du bygga en byggnad på flera hundra kvadratmeter utan problem.

Byggnaden måste dock ligga utanför detaljplanerat område. Det är också viktigt att din framtida hypotetiska skogsfastighet rent skattetekniskt naturligtvis är klassad som näringsfastighet.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...konomibyggnad/

Citat:
I områden som inte omfattas av detaljplan får ekonomibyggnader uppföras eller byggas till utan bygglov. I områden som omfattas av detaljplan krävs däremot bygglov.

====

Citat:

Ett tips i all välmening; önskar du få seriösa svar i trådar på Flashback, håll en trevlig ton eller ignorera bara svar helt som inte faller dig i smaken. Negativa, gnälliga eller krav på snabba svar gynnar inte dina utsikter att få svar på dina frågor eller driva tråden vidare.
Senast redigerad av Blingon 2021-05-09 kl. 13:02.
Citera
2021-05-09, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Som jag förstår det så är ditt huvudsakliga mål att få leva osört och utan insyn från staten? Då är du på rätt spår, men du bör modifiera byggnadens tekniska utförande lite, för säkerhets skull.

På lantbruk- och skogsfastigheter får man bygga sk. ekonomibyggnader utan bygglov eller tillstånd, t.ex. lada, maskinhall, djurstall, fordonsgarage, vedbodar, traktorförvaring etc.

Det är då en tolkningsfråga om huset du vill bygga kan räknas som ekonomibyggnad för t.ex. två motorsågar.

Men om du frångår önsekmålet om att din byggnad måste likna ett renodlat bostadshus, och du istället bygger en inredd maskinhall byggd i plåt, och skaffar dig en gammal traktor, så kan du bygga en byggnad på flera hundra kvadratmeter utan problem.

Byggnaden måste dock ligga utanför detaljplanerat område. Det är också viktigt att din framtida hypotetiska skogsfastighet rent skattetekniskt naturligtvis är klassad som näringsfastighet.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...konomibyggnad/
Ok ekonomibyggnad är ju en relevant väg att gå, men med stor sannolikhet kommer mitt bygge inte klassas som ekonomibyggnad om någon som bryr skulle titta förbi vilket jag har svårt att tro. Vill helst hitta mark på en "ö" mitt ute i en mosse fast med närhet till en sjö (utanför strandskyddet).

Huvudfrågan kvarstår dock, preskriberas ett svartbygge i skogen efter 10år? Känns som jag får ställa frågan på lawline kanske.
Citera
2021-05-09, 13:58
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ok ekonomibyggnad är ju en relevant väg att gå, men med stor sannolikhet kommer mitt bygge inte klassas som ekonomibyggnad om någon som bryr skulle titta förbi vilket jag har svårt att tro. Vill helst hitta mark på en "ö" mitt ute i en mosse fast med närhet till en sjö (utanför strandskyddet).

Huvudfrågan kvarstår dock, preskriberas ett svartbygge i skogen efter 10år? Känns som jag får ställa frågan på lawline kanske.

Lawline berör bl.a. frågan här: https://lawline.se/answers/hur-gor-m...gt-i-efterhand

Jag får intrycket av att du främst fokuserar på huruvida svartbygget ligger i skogen eller inte. Jag vill säga att det inte spelar någon roll VAR det är byggt, juridiskt bedöms det på samma sätt som om det hade varit i en tätort. Svartbygge är svartbygge, liksom.

Skillnaden är väl främst att i 'skogen' kommer det inte till myndighetens kännedom lika snabbt och att ingen kanske bryr sig.

I ditt fall hade jag främst letat efter en lämplig fastighet med ett redan befintligt ruckel på plats, som jag sedan hade byggt om/renoverat/rivit. Alternativt hade jag ändrat inställning vad gäller byggnaden och sett till att den kommer efterlikna en ekonomibyggnad.

Vad är ditt huvudsyftet? Är det byggnaden och dess utförande i sig som är det viktiga, eller är det viktigaste för dig att få vara ifred på en otillgänglig plats? Eller bara att flyga under radarn rent allmänt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in