Citat:
Ursprungligen postat av
Thorped
Tja, vad händer om man bygger ett hus på ens egen skogsfastighet, omfattas ett sådant svartbygge av preskriptionstiden på 10år precis som svartbyggen på tomtmark? Undrar en rent hypotetisk eftersom jag inte äger någon skogsfastighet.
Som jag förstår det så är ditt huvudsakliga mål att få leva osört och utan insyn från staten? Då är du på rätt spår, men du bör modifiera byggnadens tekniska utförande lite, för säkerhets skull.
På lantbruk- och skogsfastigheter får man bygga sk. ekonomibyggnader utan bygglov eller tillstånd, t.ex. lada, maskinhall, djurstall, fordonsgarage, vedbodar, traktorförvaring etc.
Det är då en tolkningsfråga om huset du vill bygga kan räknas som ekonomibyggnad för t.ex. två motorsågar.
Men om du frångår önsekmålet om att din byggnad måste likna ett renodlat bostadshus, och du istället bygger en inredd maskinhall byggd i plåt, och skaffar dig en gammal traktor, så kan du bygga en byggnad på flera hundra kvadratmeter utan problem.
Byggnaden måste dock ligga utanför detaljplanerat område. Det är också viktigt att din framtida hypotetiska skogsfastighet rent skattetekniskt naturligtvis är klassad som näringsfastighet.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...konomibyggnad/
Citat:
I områden som inte omfattas av detaljplan får ekonomibyggnader uppföras eller byggas till utan bygglov. I områden som omfattas av detaljplan krävs däremot bygglov.
====
Citat:
Ursprungligen postat av
Thorped
Ännu en som inte har läst så noga. Gör gärna det innan du skriver onödiga kommentarer. Vill bygga på min egna skogsfastighet.
Ett tips i all välmening; önskar du få seriösa svar i trådar på Flashback, håll en trevlig ton eller ignorera bara svar helt som inte faller dig i smaken. Negativa, gnälliga eller krav på snabba svar gynnar inte dina utsikter att få svar på dina frågor eller driva tråden vidare.