2021-05-08, 08:45
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Det är väl inte Samsung och android ni ska klaga på.
Det är bankid som inte vill lägga ner tid på att supporta sin programvara i hur gamla versioner som helst.
Du verkar inte ha förstått!
Samsung med flera andra tillverkare supportar inte äldre enheter. Äldre operativsystem och hårdvara har säkerhetsbrister eller saknar de säkerhetsfunktioner som gör att det inte går att använda BankID på dessa enheter med bibehållen säkerhet. Även hårdvaran behöver uppdateras för att kunna ta del av de uppdaterade säkerhetsfunktionerna i nyare versioner av android.
Så det är i högsta grad tillverkaren av mobilen som är problemet.
Det handlar om att bibehålla BankIDs säkerhetsfunktioner på den höga nivå som är, och då är det rimligt att äldre mobiltelefoner och äldre operativsystem, där plattformen inte längre underhålls med säkerhetsuppdateringar, inte heller kan användas med BankID.
– Vårt viktigaste uppdrag är att säkerställa att BankID är en säker e-legitimering. Det innebär att vi, tyvärr med jämna mellanrum, måste sluta stödja gamla enheter och operativsystem när de inte längre motsvarar de högt ställda säkerhetskrav vi tillämpar, skriver Finansiell ID-Tekniks presstjänst.

Frågan är ju hur länge man kan använda BankID med Android 6.
Finansiell ID-Teknik slutade stödja Android 4 sommaren 2018 och Android 5 juli 2021, Om man gissar så kanske Android 6 stöds fram till sommaren 2024...
Senast redigerad av Raggarspinn 2021-05-08 kl. 09:15.
Citera
2021-05-08, 09:50
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Skulle vara tacksam för svar här, och ber om ursäkt om tråden ligger tokigt. Det är såhär att min usla skitmobil inte kan uppgraderas till Android 6, och därmed måste jag köpa en ny mobil för att kunna fortsätta använda mobilt bank-id och Swish... två grejer jag verkligen inte vill vara utan. Inte hela världen då det finns mobiler som är hyfsat prisvärda, men ändå irriterande.

Om mindre än en månad så kommer alltså Android 6 att bli ett krav för att kunna använda mobilt bank-id, så min fråga är... hur länge kommer detta att hålla? Hur länge dröjer det innan Android 7 blir ett krav, och sedan 8, osv? Jag vill ju knappast köpa en mobil som har Android 6 liksom, då det känns som en tidsfråga innan det förlorar stöd. 11 är det senaste av vad jag förstått, men jag bör väl vara säker med 10 ett bra tag framöver, eller?

Tacksam för svar.
Inte riktigt ett svar på din fråga, men har du en mobiltelefon som ännu kör Android 5 så är den så gammal att den förmodligen är värd att byta ut i vilket fall som helst. Även om du använder mobilen i väldigt låg omfattning har det sista åren skett så stora förbättringar att hela upplevelsen av att använda en mobiltelefon kommer vara mycket bättre, exempelvis genom bättre högtalare, bättre kamera, snabbare processor, bättre skärm etc.
Citera
2021-05-08, 10:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Skulle vara tacksam för svar här, och ber om ursäkt om tråden ligger tokigt. Det är såhär att min usla skitmobil inte kan uppgraderas till Android 6, och därmed måste jag köpa en ny mobil för att kunna fortsätta använda mobilt bank-id och Swish... två grejer jag verkligen inte vill vara utan. Inte hela världen då det finns mobiler som är hyfsat prisvärda, men ändå irriterande.

Om mindre än en månad så kommer alltså Android 6 att bli ett krav för att kunna använda mobilt bank-id, så min fråga är... hur länge kommer detta att hålla? Hur länge dröjer det innan Android 7 blir ett krav, och sedan 8, osv? Jag vill ju knappast köpa en mobil som har Android 6 liksom, då det känns som en tidsfråga innan det förlorar stöd. 11 är det senaste av vad jag förstått, men jag bör väl vara säker med 10 ett bra tag framöver, eller?

Tacksam för svar.

Du kan köpa en mobil med Android 10 för under 1000 kr, t.ex.:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5538123

Android 11-mobil kostar omkring 1600 kr som billigast, t.ex:
https://www.computersalg.se/i/7194508/tcl-tcl-20-se-dual-sim-smartphone-green?utm_source=prisjaktSe&utm_medium=prisjaktSeL INK&utm_campaign=prisjaktSe

Dessa är mobiler som bör hålla åtminstone 3 år.
Några hundralappar per år får man väl minimum räkna med för att ha mobil.
Själv lägger jag nog ca tre tusen per år enbart på mobilen inom Apples svindyra ekosystem.
Citera
2021-05-08, 11:54
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenaln1club
Du behöver inte telefon för bankid, kör bankid på kort så är det löst!

Bankid på kort funkar ju typ bara för att logga in på banken med, går inte att verifiera köp eller logga in på massa sidor med den?
Citera
2021-05-08, 12:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Är Samsung verkligen ensamma om detta? I så fall kanske jag borde skaffa ett annat märke för att undvika framtida incidenter av detta slag.
Vilken Samsung är det? Det finns Custom Rom till en del modeller som man kan installera själv som ger dig nyare version av Android t.ex LineageOS.
Citera
2021-05-08, 12:53
Medlem
TattooedFuckers avatar
Skaffa en nyare telefon . Man får dom för en knapp tusenlapp nya . Dagens telefoner håller inte i 10+ år man får va glad om de fortfarande funkar 2 år senare
Citera
2021-05-08, 13:28
Medlem
Du kan få en billig ny ok telefon som kostar 1000-1200.

Säg att den håller 3 år. 400kr/år. 33kr/månad.

De flesta banker tar 39kr+ för att du ens ska få ett bankkort, bankid och swish.

Mobiltelefonen är alltså en lägre kostnad än bankens avgift. Du får väl skicka allt på post annars? Men räkna med att frimärken kostar 12kr styck. Du kan alltså bara skicka cirka 30 brev om året för att det ska bli billigare än en ny telefon.

Vad exakt är problemet?

Gamla versioner av både iOS och Android har dessutom många kända säkerhetshål. Du vill väl vara säker när du legitimerar dig med bank ID?
Senast redigerad av kalleboool 2021-05-08 kl. 13:31.
Citera
2021-05-08, 14:05
Medlem
Vad har du för lur TS?

Ett alternativ kan ju vara annars att roota luren och sopa i lineageos + gapps.

Jag kör lineageos 17 på en Nexus 5 som är baserat på android 10. Nu har ju Nexus stöd till android 6, men det hör inte till saken och vill man spara pengar på mobiler så är det bästa att lära sig roota och installera alternativa os som bygger på android.

Plus att du behöver inte dras med en billig begagnad telefon som du vet att den du köpte den av har suttit och pillat på samtidigt som dom gör tvåan.

Citera
2021-05-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenaln1club
Du behöver inte telefon för bankid, kör bankid på kort så är det löst!

Problemet är att jag inte kan fortsätta med Swish vilket är väldigt bekvämt, som verkar kräva mobilt bank-id. Det känns även som att det är regel än undantag numera att man måste verifiera sig med bank-id, och att då bara plocka fram mobilen för att göra det är riktigt smidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Samsung är väl en av de bättre på support till Android. Tillverkare med Android One erbjuder minst två år av OS uppdateringar.

Sommaren 2018 så krävde BankId Android 5.0 eller senare, så jag misstänker att Android 6 går att använda till 2024.

Om du skaffar en telefon med Android 10 så fungerar den garanterat i 10 år till med BankID.

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Frågan är ju hur länge man kan använda BankID med Android 6.
Finansiell ID-Teknik slutade stödja Android 4 sommaren 2018 och Android 5 juli 2021, Om man gissar så kanske Android 6 stöds fram till sommaren 2024...

Tack för infon. Jag tänker ju verkligen inte skaffa en som endast har Android 6, så jag borde alltså vara säker ett långt tag framöver. Ska försöka hitta någon med 10, gärna 11.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du kan köpa en mobil med Android 10 för under 1000 kr, t.ex.:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5538123

Android 11-mobil kostar omkring 1600 kr som billigast, t.ex:
https://www.computersalg.se/i/7194508/tcl-tcl-20-se-dual-sim-smartphone-green?utm_source=prisjaktSe&utm_medium=prisjaktSeL INK&utm_campaign=prisjaktSe

Dessa är mobiler som bör hålla åtminstone 3 år.
Några hundralappar per år får man väl minimum räkna med för att ha mobil.
Själv lägger jag nog ca tre tusen per år enbart på mobilen inom Apples svindyra ekosystem.

Tack, men köper jag en ny kan jag lika gärna lägga lite mer pengar på en. Minnet t.ex. bör ju vara acceptabelt, dvs minimum 32 GB, men gärna mer.

Citat:
Ursprungligen postat av I.N.F.O
Ett alternativ kan ju vara annars att roota luren och sopa i lineageos + gapps.

Jag kör lineageos 17 på en Nexus 5 som är baserat på android 10. Nu har ju Nexus stöd till android 6, men det hör inte till saken och vill man spara pengar på mobiler så är det bästa att lära sig roota och installera alternativa os som bygger på android.

Plus att du behöver inte dras med en billig begagnad telefon som du vet att den du köpte den av har suttit och pillat på samtidigt som dom gör tvåan.

Nä rooting är inget för mig, då det inte bara känns krångligt, men verkar även äventyra säkerheten och saker kan gå fel under processen. En ny telefon för mellan 2000-4000 spänn känns faktiskt inte som någon big deal för mig, men ja situationen är ändå irriterande. Men men, sådant är väl livet antar jag.

Och nej telefoner är ett av de saker som jag inte ens överväger att köpa begagnat.
Senast redigerad av ABC. 2021-05-08 kl. 17:49.
Citera
2021-05-08, 19:32
Medlem
Citat:
Tack, men köper jag en ny kan jag lika gärna lägga lite mer pengar på en. Minnet t.ex. bör ju vara acceptabelt, dvs minimum 32 GB, men gärna mer.

Nä rooting är inget för mig, då det inte bara känns krångligt, men verkar även äventyra säkerheten och saker kan gå fel under processen. En ny telefon för mellan 2000-4000 spänn känns faktiskt inte som någon big deal för mig, men ja situationen är ändå irriterande. Men men, sådant är väl livet antar jag.

Och nej telefoner är ett av de saker som jag inte ens överväger att köpa begagnat.

Om din telefon är en Samsung Galaxy S4, så är den nästan i samma klass som min Motorola Moto från 2018. Samsung Galaxy S4 är är till och med bättre i vissa avseenden i och med att den har en Super AMOLED skärm. Det suger i så fall att göra sig av med en fullt fungerande telefon.

Det finns en annan sak som också bidrar till att man blir tvingad att byta ut en äldre telefon som Samsung Galaxy S4. Den fungerar bara med 2G/3G nät som operatörerna är på väg att avveckla. 3G ska läggas ner senast 2022 och 2G senast 2025.
Citera
2021-05-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Om din telefon är en Samsung Galaxy S4, så är den nästan i samma klass som min Motorola Moto från 2018. Samsung Galaxy S4 är är till och med bättre i vissa avseenden i och med att den har en Super AMOLED skärm. Det suger i så fall att göra sig av med en fullt fungerande telefon.

Det är inte en sådan jag har, men låt mig säga såhär... det går att ifrågasätta hur "fullt fungerande" min mobil faktiskt är med tanke på 8 GB-utrymme, så det är en skräptelefon och jag borde vetat bättre när jag köpte den. Jag antar att jag antingen underskattade hur snabbt minnet tas upp av uppdateringar osv, eller så tänkte jag inte alls kring det. Och nej minneskort hjälper inte då idiotmobilen vägrar låta mig flytta över grejer till minneskortet.

Citat:
Det finns en annan sak som också bidrar till att man blir tvingad att byta ut en äldre telefon som Samsung Galaxy S4. Den fungerar bara med 2G/3G nät som operatörerna är på väg att avveckla. 3G ska läggas ner senast 2022 och 2G senast 2025.

Intressant att du nämner det, men varför tänker de lägga ner 3G före 2G, är det inte tvärtom? Hur länge tror du att 4G kommer att hålla? Kanske bäst att jag köper en med 5G?
Senast redigerad av ABC. 2021-05-08 kl. 19:47.
Citera
2021-05-08, 20:50
Medlem
Citat:
Det är inte en sådan jag har, men låt mig säga såhär... det går att ifrågasätta hur "fullt fungerande" min mobil faktiskt är med tanke på 8 GB-utrymme, så det är en skräptelefon och jag borde vetat bättre när jag köpte den. Jag antar att jag antingen underskattade hur snabbt minnet tas upp av uppdateringar osv, eller så tänkte jag inte alls kring det. Och nej minneskort hjälper inte då idiotmobilen vägrar låta mig flytta över grejer till minneskortet.

Intressant att du nämner det, men varför tänker de lägga ner 3G före 2G, är det inte tvärtom? Hur länge tror du att 4G kommer att hålla? Kanske bäst att jag köper en med 5G?

Min gissning. 3G är mer överflödigt, 4G ersätter 3G när 5G nätet har byggts ut. 2G fyller en större säkerhetsfunktion, att även om du inte har den bästa täckningen så ska du kunna ringa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in