2021-05-08, 01:23
Medlem
Skulle vara tacksam för svar här, och ber om ursäkt om tråden ligger tokigt. Det är såhär att min usla skitmobil inte kan uppgraderas till Android 6, och därmed måste jag köpa en ny mobil för att kunna fortsätta använda mobilt bank-id och Swish... två grejer jag verkligen inte vill vara utan. Inte hela världen då det finns mobiler som är hyfsat prisvärda, men ändå irriterande.

Om mindre än en månad så kommer alltså Android 6 att bli ett krav för att kunna använda mobilt bank-id, så min fråga är... hur länge kommer detta att hålla? Hur länge dröjer det innan Android 7 blir ett krav, och sedan 8, osv? Jag vill ju knappast köpa en mobil som har Android 6 liksom, då det känns som en tidsfråga innan det förlorar stöd. 11 är det senaste av vad jag förstått, men jag bör väl vara säker med 10 ett bra tag framöver, eller?

Tacksam för svar.
Citera
2021-05-08, 01:32
Medlem
en så pass samhällsviktig funktion som bank-id borde ha lagstadgat tvång att fungera på 10 år gamla mobiler
Citera
2021-05-08, 01:38
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
en så pass samhällsviktig funktion som bank-id borde ha lagstadgat tvång att fungera på 10 år gamla mobiler
Skyll på Samsung som slutar uppdatera sina telefoner istället. Full förståelse för att deras enheter såklart också måste gå End-of-Support.

Systemen blir osäkra när inga uppdateringar kommer, och då väljer man ganska självklart att sluta supporta det (med rätta).

Om din gamla telefon endast stödjer låt säga krypteringsalgoritm ABC och android 6 och uppåt stödjer ABCD så nyttjar man givetvis krypyteringsalgoritmen ABCD för att få ett så säkert program som möjligt. (Bara ett exempel för att visualisera det hela).

Om detta innebär att Android 5 och neråt inte kan hantera programmet då, så får det vara så.
Senast redigerad av SilentVictory 2021-05-08 kl. 01:43.
Citera
2021-05-08, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Skyll på Samsung som slutar uppdatera sina telefoner istället. Full förståelse för att deras enheter såklart också måste gå End-of-Support.

Systemen blir osäkra när inga uppdateringar kommer, och då väljer man ganska självklart att sluta supporta det (med rätta).

Är Samsung verkligen ensamma om detta? I så fall kanske jag borde skaffa ett annat märke för att undvika framtida incidenter av detta slag.
Citera
2021-05-08, 01:45
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Är Samsung verkligen ensamma om detta? I så fall kanske jag borde skaffa ett annat märke för att undvika framtida incidenter av detta slag.
Nej såklart inte, alla tillverkare oavsett om det så är Microsoft, Schneider, Apple eller Dell har ett slutdatum på sina produkter.
Citera
2021-05-08, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej såklart inte, alla tillverkare oavsett om det så är Microsoft, Schneider, Apple eller Dell har ett slutdatum på sina produkter.

Generellt visst, frågan är hur snabbt de slutar stödja sina produkter. Om Samsung är snabbare än övriga när det gäller detta så kanske det inte är en bra idé att köpa Samsung-smartphones.

Men du som verkar ha lite koll, hur länge tror du att Android 6 kommer att vara minimikravet för mobilt bank-id? Talar vi om några få år här liksom? Du kan ju inte veta, men om du försökte dig på en realistisk gissning?
Citera
2021-05-08, 02:02
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Generellt visst, frågan är hur snabbt de slutar stödja sina produkter. Om Samsung är snabbare än övriga när det gäller detta så kanske det inte är en bra idé att köpa Samsung-smartphones.

Men du som verkar ha lite koll, hur länge tror du att Android 6 kommer att vara minimikravet för mobilt bank-id? Talar vi om några få år här liksom? Du kan ju inte veta, men om du försökte dig på en realistisk gissning?
2-4 år brukar väl snittet för olika tillverkare.
Är det en toppsäljare ligger det mer i det övre spannet, medan en modell/version som säljer dåligt kan få lite kortare tid.
(Skulle inte vilja påstå att Samsung är sämre än någon annan vad gäller detta).

Bankid säger såhär
Citat:
Befintliga versioner av programmet fortsätter att fungera tills de avvecklas, vilket i allmänhet sker tidigast 18 månader efter en release men kan tidigareläggas om det finns anledning, t.ex. om allvarliga säkerhetsbrister skulle upptäckas

Så räkna med 18 månader minst. Förutsatt att inget allvarligt uppkommer (vilket kan hända med enheter som inte längre får några uppdateringar).
Senast redigerad av SilentVictory 2021-05-08 kl. 02:04.
Citera
2021-05-08, 02:56
Medlem
FreddePisks avatar
android tillverkarna är super dåliga på att skicka ut uppdateringar till sin äldre modeller. 2-3år brukar vara max
apple brukar köra 6år har jag för mig. nya iphone SE är billig och lär få uppdateringar i 5-6år
Citera
2021-05-08, 03:09
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Du behöver inte telefon för bankid, kör bankid på kort så är det löst!
Citera
2021-05-08, 03:22
Medlem
Citat:

Samsung är väl en av de bättre på support till Android. Tillverkare med Android One erbjuder minst två år av OS uppdateringar.

Sommaren 2018 så krävde BankId Android 5.0 eller senare, så jag misstänker att Android 6 går att använda till 2024.

Om du skaffar en telefon med Android 10 så fungerar den garanterat i 10 år till med BankID.
Senast redigerad av Snullerux 2021-05-08 kl. 03:24.
Citera
2021-05-08, 04:10
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
"Det borde finnas en lag". Nej, lagar av detta slag skapar problem.

Bank-id är väl ingen samhällsfunktion? På sin höjd är det en bekvämlighet som inrättats av banker, myndigheter och företaget som uppfunnit Bank-id. Jag har ingen smartphone, så jag vet inte riktigt.

Använder man Bank-id är man förstås intresserad av att systemet ska vara säkert. Angriparna ligger långt fram i sin tekniknivå och skicklighet och därför måste Bank-id också göra det. För detta krävs fräsiga algoritmer som kräver ett fräsigt operativsystem och det kräver i sin tur en fräsig hårdvara. Lagkrav på 10 års funktion ger angriparna gott om tid att lära sig att ta sig in och orsaka skador. Det hade varit illa.

Uppgraderingskravet är en följd av teknikutvecklingen och man vill ju inte bli utsatt för säkerhetsbrott som kund och inte heller vill Bank-id-företaget få ett rykte om att vara osäkert.
Citera
2021-05-08, 07:21
Bannlyst
Det är väl inte Samsung och android ni ska klaga på.
Det är bankid som inte vill lägga ner tid på att supporta sin programvara i hur gamla versioner som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in