2021-05-08, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
hon inte bara vill bevara huset - hon MÅSTE. Eftersom strandskydd gäller så får man inte riva och bygga nytt utan man måste renovera befintlig. Är det också för svårt för dig att fatta?

Suck, du vet vad jag menar. Måste du spela allan?

Men visst - tror du verkligen det bara handlar bevara stommen?
Esbjörn pratade om att han vill ha kvar detaljer i taket.
Det fanns också takmålningar?

Bevara - inte bygga ut, förändrautseendet med större altan, byta färg, nya dörrar etc.
2021-05-08, 08:33
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Nej. Läs vad jag svarade på.

"samt att hon ville bevara huset gjorde nog att han var helt klar med att sälja"
Är det ok att få Esbjörn att tro att hon vill bevara huset?

Hon måste väl bevara huset? Rent ekonomiskt är det väl annars bäst och enklast att riva och bygga nytt?

Men har Ebba på något sett gett sken av att allt ska bevaras precis som det är idag, på detaljnivå, förstår jag om Esbjörn känner sig lite lurad. Men det tror jag inte hon har gjort. Vem vill ha det exakt som säljaren hade? Förändringar hör till, precis som att Esbjörn satte sin prägel på fastigheten när han tog över. Dekorerade med prydnader i trädgården, inredde gårdshusen och såg till att huset stoppades om.
2021-05-08, 08:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Dags att ta Svenska A igen kanske.

Två separata stycken, det ena om att har man ingen kontroll över summan så blir man nog glad för 3.9.

Men har man möjlighet att påverka så blir iaf jag missnöjd med 3.9 om jag kunnat få mer.

Typ jämför Lotto/stryktipset.
Vinner man 5000kr på Lotto är man rätt nöjd. Det är slump, så inget att göra åt det.
En siffra från en halv miljon. Men så är det bara.

Men får man 12 rätt på stryktipset, "bara" 5000 och ETT sketet misstag från en halv miljon.
Då är iaf jag missnöjd.

Du lever i drömmarnas värd ska du bli rik så får du jobba. att vänta på att det ska regna manna har alldeles för många gjort, och dom flesta har svultit ihjäl, bildligt talat.

I detta fallet fans det ett hus och EB var den som fick köpa det oavsett vad som sas så var det hon som fick köpa huset.

Enligt Esb var det många som ville köpa , det började redan för 8 år sen men INGEN hade rättt förutsättningar för att få köpa. en del tyckte att det var för dyr så dom ville inte bjuda mer eller så var han inte redo att sälja (men allt är till salu för rätt pris). så även detta.
Men som känt är att han ångrade sig efter han sålt.
2021-05-08, 08:40
Medlem
Citat:
Där? Garanterat tillräckligt många.

Och jag har letat motsvarande det där huset mellan Stockholm och Uppsala.
Alla hus med anknytning till vatten var vi chanslösa på. För dyra direkt.

Hade inte rucklet legat vid sjön/träsket hade det på sin höjd vart en trevlig majbrasa i den där byn. Sedan ligger inte huset mellan Stockholm och Uppsala utan det ligger utanför Uppsala. Svängde förbi huset för ett tag sedan för att känna av läget, hade väntat mig någon form av Uppsalas svar på Djursholm, men det är det lååångt ifrån. Jävligt tråkigt ställe som kändes livlöst och dött på nått sätt, fanns några fina kåkar som hade ett bättre läge vid sjön, men just vid Esb hus såg sjön helt igenväxt ut. Är inte så säker på att detta hade genererat ett högre pris vid en öppen budgivning. Sedan får man beakta att Esb sannolikt inte är intresserad av cirkusen det skulle innebära med visningar och förmodligen krav från mäklare att röja av fastigheten osv. Det hade nog vart en perfekt affär för alla inblandade om inte Esb med "vänner" börjat krångla.....
2021-05-08, 08:42
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Problemet med ditt resonemang är att du inte har en aning om vad som sades mellan Esbjörn och Ebba, du bara gapar som en kommunistagitator om vad du tror och tycker.

Jag vet tillräckligt mycket för att ha belägg för det jag skrev, ditt verkar vara att du saknar egna ord.
2021-05-08, 08:55
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ja, men är det rätt att påstå sådana saker som hon egentligen tänker stå för?
"samt att hon ville bevara huset"

Han får kanske ju en bild av att hon tänker återskapa hans hus från förr.
Glad i hågen bjussar han på priset.

Olagligt? Nej.
~~ ~~ ~~~Gränslandet ~~ ~~ ~~~
Moraliskt rätt? Nej.

Sen kommer det här gränslandet,
är det tillräckligt sagt/gjort för att Esbjörn ska kunna bryta avtalet? Hmmm

Att det skulle bli förändringar av tomten är ju ett måste för träd är en levande organism som man måste göra något med för att det inte ska bli helt igenväxt. Som det var innan dom började röja.
Enligt Esb så hade hon frågar om att göra förändringar i "pigkammaren" så nog hade hon gått varligt fram. men jag tror nog att även han borde förstå att taket behöver repareras så inte "målningarna" förstörs
Vad det gäller tomten så beter han sig som en dendrofil och kan inte förenas med tanken att det skulle bli förändringar.
2021-05-08, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hon måste väl bevara huset? Rent ekonomiskt är det väl annars bäst och enklast att riva och bygga nytt?

Men har Ebba på något sett gett sken av att allt ska bevaras precis som det är idag, på detaljnivå, förstår jag om Esbjörn känner sig lite lurad. Men det tror jag inte hon har gjort. Vem vill ha det exakt som säljaren hade? Förändringar hör till, precis som att Esbjörn satte sin prägel på fastigheten när han tog över. Dekorerade med prydnader i trädgården, inredde gårdshusen och såg till att huset stoppades om.

Tack! "tror inte" men vi vet ju inte.

Det behöver ju inte vara konstigare än att de har totalt olika uppfattningar om vad som sagts.
Dels från hur de värderar orden, tex utifrån deras generationsskillnader eller lantligt/stad men sedan kanske också andra aspekter.

Ebba säger "bevara husets charm",
# Esbjörn tänker att varenda pinal kommer vara som förr.
# Ebba ser framför sig ett rött trähus med vita knutar, gammal stil på utbyggnad osv. Charmen behålls.
Men mycket som läggs till och ändras.

Ebba "det kommer ju alltid få vara en tomt med mycket skog"
# Esbjörn ser en skog på tomten framför sig, som idag.
# Ebba vill ju ta ned massor av träd för utsikt, så man har sol på gräsmattan men behålla något kluster av träd för att behålla känslan av naturtomt och att det blir insynsskydd.

Är det ok försäljningsteknik? I nån mening är det väl rätt normalt, Ebba behöver ju inte tänkt nåt fel alls, utan det är bara att de tänkt totalt olika om dessa saker.

Där har vi kärnan - borde Ebba kunna inse on det hon säger tolkas annorlunda? Mer ordagrant?
Borde Ebba sett om de haft olika syn på saker?

Beror ovanstående på Esbjörns bristande kognitiva förmåga?
Öppet för tolkningar.
2021-05-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Hade inte rucklet legat vid sjön/träsket hade det på sin höjd vart en trevlig majbrasa i den där byn. Sedan ligger inte huset mellan Stockholm och Uppsala utan det ligger utanför Uppsala. Svängde förbi huset för ett tag sedan för att känna av läget, hade väntat mig någon form av Uppsalas svar på Djursholm, men det är det lååångt ifrån. Jävligt tråkigt ställe som kändes livlöst och dött på nått sätt, fanns några fina kåkar som hade ett bättre läge vid sjön, men just vid Esb hus såg sjön helt igenväxt ut. Är inte så säker på att detta hade genererat ett högre pris vid en öppen budgivning. Sedan får man beakta att Esb sannolikt inte är intresserad av cirkusen det skulle innebära med visningar och förmodligen krav från mäklare att röja av fastigheten osv. Det hade nog vart en perfekt affär för alla inblandade om inte Esb med "vänner" börjat krångla.....

Jag var på visningar på sommarstugeby strax söder om Uppsala, mot mälaren, väldigt många sketna platta sommarstugor från 60-talet. 2 rum och kök. Typ.

Där gick skithus för mer än 3 miljoner.

Och "ruckel" - en normalt ekonomiskt sinnad köpare kan definitivt göra mycket med huset.
Men förstår att har man cash så kan man lika gärna riva och bygga.
2021-05-08, 09:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Dags att ta Svenska A igen kanske.

Två separata stycken, det ena om att har man ingen kontroll över summan så blir man nog glad för 3.9.

Men har man möjlighet att påverka så blir iaf jag missnöjd med 3.9 om jag kunnat få mer.

Typ jämför Lotto/stryktipset.
Vinner man 5000kr på Lotto är man rätt nöjd. Det är slump, så inget att göra åt det.
En siffra från en halv miljon. Men så är det bara.

Men får man 12 rätt på stryktipset, "bara" 5000 och ETT sketet misstag från en halv miljon.
Då är iaf jag missnöjd.

Hur vet du att han skulle ha kunnat få mer vid denna tidpunkt?
Vilka andra förutom Majkgård som hade lagt ett bud på 2,5 miljoner fanns det?
Esb var kanske i behov av pengarna för att kunna betala pengar till kronofogden och reparera Ulfs bil som han hade kört över en flicka med och var överlycklig över att han kunde göra det med EBs handpenning.
2021-05-08, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag vet tillräckligt mycket för att ha belägg för det jag skrev, ditt verkar vara att du saknar egna ord.

Bra du ser det. Jag ägnar mig inte åt fula ord etc.
Tog bara en kopia för att visa hur fånigt diskussionsklimatet är.
Varför ska det vara så?
2021-05-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Hur vet du att han skulle ha kunnat få mer vid denna tidpunkt?
Vilka andra förutom Majkgård som hade lagt ett bud på 2,5 miljoner fanns det?
Esb var kanske i behov av pengarna för att kunna betala pengar till kronofogden och reparera Ulfs bil som han hade kört över en flicka med och var överlycklig över att han kunde göra det med EBs handpenning.

Om vi pratar om exakt denna tidpunkt. Med Ebba.
Så ja definitivt. Ebba hade garanterat kunna betala mer, och velat betala mer.

Unikt läge, otroligt nära släkt, ex mm.

Det kanske dröjer 10 år innan det kommer något lika bra, eller än fler år....det fattar förstås Ebba.

4.2 miljoner.
Hade Ebba betalat 4.5? Garanterat.
Sedan är det ju frågan när hon avvaktat, och väntat ut Esbjörn... men allt under 5 ser jag som mycket sannolikt att hon nappat på.
2021-05-08, 09:43
Medlem
Här ligger åldringsrånande romer i lä, EBT är i en klass för sig själv. Metoder liknade asfaltsläggande Pikeys.

När ”slipade” pushiga ohederliga telefonförsäljare lurar på gamlingar försäkringar, elavtal mm har gamling åtminstone 14 dagas ångerrätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in