2021-05-07, 13:44
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
den helt opplagte, for ikke si soleklare hensikten med at kidnapperen la bakhonet foran døra.

Det er ingenting med bakhonet som er opplagt eller soleklart.

Det må du i såfall kunne forklare.

Forøvrig - gammel artikkel i Dagbladet hvor det gis to interessante opplysninger:

"– Jeg kan ikke kommentere hvilket tidsintervall vi mener at ugjerningen har skjedd, men vi har ikke
låst oss til at det skjedde mellom 09.14 og 09.48
, slik det spekuleres i, fortalte Brøske til Dagbladet."

"Ved flere anledninger har den antatte motparten tatt kontakt med Hagens familie i form
av meldinger. I tillegg har flere personer identifisert som svindlere forsøkt å oppnå kontakt."
Senast redigerad av Svartediket 2021-05-07 kl. 14:11.
Citera
2021-05-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ser poenget ditt.

Det må være TH selv som la fra seg bakhonet da. Hvis ikke ville han ikke kunne vite nøyaktig hvordan det var plassert.

Hvis det var en annen GM enn TH, måtte GM ha sendt TH et bilde for at TH skulle kunne vite nøyaktig hvordan bakhonet var plassert. Og det må ha etterlatt digitale spor, på avsender og mottaker mobilene. Det hadde nok politiet oppdaget.

Edit:

Mener å ha lest at TH var helt sikker på at bakhonet ikke stammet fra S4. Det var et fremmed bakhon.

Nokså spesielt dette også, synes jeg, å være brennsikker på at trestykket ikke stammet fra hans egen tomt.

Tenkte kanskje han hintet til svigersønnen, den australske snekkeren, som hadde brukt masse bakhon på sin tomt. Blant annet bygget en trehytte til barn(a). Det vises godt på bilder fra HHB1s bolig.
Australieren har stukket av så han er vel ikke så lett å få avhørt nå.
Citera
2021-05-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Han sier "Allerede da jeg så det, og at telefonen var tatt, sa det litt klikk inni huet på meg".

Hva mener han med "at telefonen var tatt"? Sikter han til AEHs telefon, så var jo den i huset.
Den lå etter THs egen forklaring på samme bord som den skulle, men på feil side.
Er det dette han sikter til? At den lå på feil side av bordet, liksom?

Det oppsiktsvekkende ville jo i utgangspunktet være at telefonen var i huset mens AEH var vekk.
Ikke at den var lagt på en "uvanlig" plass.

Kanskje pirk å henge seg opp i dette, alle kan snuble i ord. Men noe sier meg at forklaringen
hans er for "elaborate" - at den er tilgjort. Og at politiet har merket seg dette tidlig.
Jag tolkar det han sa i intervjun att när hon inte svarade va " telefonen inte tatt" inget annat.
Citera
2021-05-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Australieren har stukket av så han er vel ikke så lett å få avhørt nå.
Tror du ikke at politiet har vært i Australia å avhørt ham?kanskje det er ham som er joker her?
Citera
2021-05-07, 20:58
Medlem
Rhingarikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det kan tenkes. TEH overtok også ansvaret for hunden den første tiden etter forsvinningen.

Med hustelefonen i gangen, for eksempel liggende på safen på høyre side rett innenfor døren, trengtes det ikke å gå videre inn i huset.
TH kunne bare ha holdt seg på dørmatta. Dermed mangel på spor.

At TH svarte raskt på hustelefonen like etter at han kom innenfor døren, kan også illustrere at den var lett tilgjengelig.

Kanskje sto TH bare i gangen den korte halvtimen? Døren mellom gangen og kjøkkenstuen var kanskje stengt hele tiden.
Dette kan også forklare mangel på fingeravtrykk på konvolutten. Den ble funnet av politiet senere i stua.

Hunden kunne ha beveget seg fritt i stuene med tilgang til 2. etasje hvor den gjorde fra seg etter flere timer uten tilsyn.

Hvis TH brukte fasttelefonen (trådløs?) fra gangen må den også ha ligget der da politiet ankom. Det hadde vært interessant å vite hvor fasttelefonen lå da politiet gikk gjennom boligen... hvis den lå på kontoret MÅ nødvendigvis TH ha vært der for å gjøre oppringningen...
Citera
2021-05-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Det er selvmotsigende å tro at TH først brukte bakhonet til noe, for deretter å vise det til politiet.

Bakhonet og TH’s fokus på dette hadde ene og alene samme formål som feil plassering av telefon, bruken av Sprox, hagle ved senga, datterens ulovlige våpen, betaling av 13 mill etc.: Å forsterke inntrykket av at fremmede hadde vært i huset og kidnappet AE.

Det samme trikset er kjent blant forsikringsbedragere: legg papirbit el.lign over døra for å late som det var innbruddstyver som la det der for å sjekke om huset var tomt.

Rett og slett en «overstaging» som enkelt lot seg gjennomskue.
Enig i logikken, men noen har fremskaffet bakhonet og det kan hatt en dobbeltfunksjon. Både å markere at det har vært fremmede kidnappere der og at ingen andre har vært i sv etter den såkalte kidnappingen. Bakhonet kan selvsagt også ha vært noe th har fremskaffet i ettertid, men dersom noen har vært innom sv og ringt på døra eller gått forbi før th kom hjem og ikke så trestykket kan det ha satt th i et uheldig lys.
Citera
2021-05-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Er det sikre opplysninger at telefonen lå i ro fra 10.07 til politiets teknikere fant telefonen? TH rørte den altså ikke da han fant den? Gjerningspersonen lot bare telefonen ringe mens han var i boligen. Det vil jo øke risikoen for å tilkalle seg oppmerksomhet fra personer i nærheten av boligen.
gm virket ikke særlig stresset av telefonringingene og oppholdt seg i boligen minst til 10.07. Gm hadde nok med å ordne lik og vasking etc, men akkurat når th ringte la de tilfeldigvis telefonen på det faste bordet. De kan umulig ha brukt tid til å sjekke aehs telefon slik at de i samme minutt th ringte plasserte den på bordet. Legger man godviljen til kan noen hevde gm etter de så ths anrop måtte forlate åstedet i tilfelle th kom til boligen. Mao at oppringet var grunnen til at telefonen ble lagt på bordet rett før de dro. Problemet er at telefonen ble lagt akkurat på det faste telefonbordet. Egentlig merkelig fordi det ville vært best om den lå på et annet sted for å understreke at fremmedfolk var i bolig. Th nevnte dog noe om frivillig forsvinning iscenesatt av aeh. Det som er sikkert er at gm umulig kan være en fremmedkar fra outer space men en person meget godt kjent i sv.
Senast redigerad av LH07 2021-05-07 kl. 22:50.
Citera
2021-05-07, 23:46
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
Hvis TH brukte fasttelefonen (trådløs?) fra gangen må den også ha ligget der da politiet ankom. Det hadde vært interessant å vite hvor fasttelefonen lå da politiet gikk gjennom boligen... hvis den lå på kontoret MÅ nødvendigvis TH ha vært der for å gjøre oppringningen...

Det er vel bl.a. for å sjekke dette at politiet har gjort lydmålinger i S4.

Altså har de tvilt på THs forklaring om hvor han var da han ringte dem.

Lydmålingene ble allerede gjort i mars 2019, mens det fremdeles offisielt sett var kidnapping.
Senast redigerad av Svartediket 2021-05-07 kl. 23:55.
Citera
2021-05-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Sitat fra denne NRK-artikkelen:

"Tom Hagen ringte til konas mobiltelefon da han kom hjem.
Han stod da inne på kontoret og ringte fra en fasttelefon.

Hagen har forklart at han ikke hørte mobiltelefonen hennes."

Han sier altså han har vært i huset. Noe politiet da kanskje ikke tror på?
Det skulle uansett være lett å finne ut om han ringte fra hustelefonen eller ikke.

Forøvrig - se videoklippet i saken over, og hør det TH selv sier om hjemkomsten.
Det er spesielt én setning jeg finner merkelig. Gjett hvilken!

THs uttalelser til NRK om da han kom hjem til S4:
- Allerede da jeg så det (bakhonet), og at telefonen liksom var tatt, så sa det litt...så sa det litt klikk i huet på meg.
- Hvordan da?, spør journalisten
- Nei, altså da skjønte jeg at det var noe gærent.
Uttalelsene fremstår ganske merkelige.

For hvordan kunne han umiddelbart tro at "telefonen var tatt" før han visste hva som hadde skjedd eller gjennomsøkt huset...?

Det er jo heller ingen grunn til å klikke og tro det verste pga en telefon som liksom er "borte".
Lite tilsier at noe er alvorlig "gærent" bare fordi en telefon ikke ligger på en bestemt plass...

Hvorfor konkluderte TH kjapt med at "telefonen var tatt" av noen før han hverken hadde sett slepespor eller trusselbrev.

- I NRK-intervjuet forteller altså TH at noe av det første han så i S4 var at telefonen var tatt.
- I politiavhør har TH forklart at telefonen til AE var noe av det siste han så på vei ut av S4.
Citera
2021-05-08, 00:06
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
- Allerede da jeg så det (bakhonet), og at telefonen liksom var tatt, så sa det litt...så sa det litt klikk i huet på meg.

For hvordan kunne han umiddelbart tro at "telefonen var tatt" før han visste hva som hadde skjedd eller gjennomsøkt huset...?

Det er jo heller ingen grunn til å klikke og tro det verste pga en telefon som liksom er "borte".
Lite tilsier at noe er alvorlig "gærent" bare fordi en telefon ikke ligger på en bestemt plass...

Hvorfor konkluderte TH kjapt med at "telefonen var tatt" av noen før han hverken hadde sett slepespor eller trusselbrev.

- I NRK-intervjuet forteller altså TH at noe av det første han så i S4 var at telefonen var tatt.
- I politiavhør har TH forklart at telefonen til AE var noe av det siste han så på vei ut av S4.

Dette ble diskutert over, og flere tolker det som om han egentlig sikter til det at
AEH ikke hadde svart på oppringningene hans den dagen - altså ikke tatt telefonen.
Bruken av "liksom" blir tolket som en dialekt-variant av "ikke" - at "telefonen liksom var tatt"
blir til "telefonen ikke var tatt".
Jeg er usikker.
Citera
2021-05-08, 00:11
Medlem
Jeg kan ikke uttale meg om hva TH har tenkt eller følt, men at man bare vet ting skjer. Hvis man er nært et annet menneske så har man en forbindelse på flere plan. Uten å gå i detalj så kan jeg iallfall si at det er fullt mulig å vite/kjenne noe uten å ha vært tilstede. Jo sterkere forbindelsen er jo lettere kjenner man det. Dagens alternative bidrag fra meg. Skal si tråden har gått varm mens man har vært til fjells
Citera
2021-05-08, 00:13
Medlem
bamdidams avatar
Citat:

Brukar inte du lägga bakhon utanför dörren när du får hjärtinfarkt eller liknande? Trodde alla brukade göra så.. Alla vet väl att signalen för hjärtinfarkt är bakhon (som inte ens kommer hemifrån, spring helst å hämta från någon annan plats) på utsidan av dörren istället för att hellre ringa nödnr, är vad man skall göra.

Ps. Bakhonet kan ju inte ha blivit lagt i dörröppningen, när någon drog till jobb för att visa hur oskyldig hen är när det gäller vad som skedde på S4.. Alltså hen kan inte ha lagt det där för att AE inte skulle höra när dörren öppnades av “kidnapparna“..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in