2021-05-05, 13:15
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om någon missat, en sammanfattning av tekniska undersökningar rörande MOP vid SKL/NFC. https://drive.google.com/file/d/1FRndSjQvp8yTUiaq-sN-aNyZGtdtEH3-/view

Om svårigheten att binda kulorna till ett vapen.

Om blyisotopundersökningars begränsningar. Jag blev själv mycket tveksam till metodens möjlighet att visa på annat än möjliga indikationer när gick ner mig i saken härförleden.

Plus lite annat smått och gott.
Tack för dokumentet.

En kulas blyisotopsammansättning ger mycket riktigt inget annat än enbart en möjlig indikation på att de tillhört samma stöpa/ask, det är ändock värt att undersöka eftersom det ger ännu en bit av pusselbilden kring en eventuellt misstänkt gärningsman.

Överensstämmande bomdata från en kula ger däremot ett mycket starkt bevisföring (vilket detta dokument också behandlar, skall nämnas)

Får man in en kula som både stämmer överens vad gäller bomdata OCH blyisotopsammansättning, och de även kan kopplas till en misstänkt gärningsman, så borde man vara nära en lösning, även om inte bomdatan ger en +4 i graderingsskalan.

NFC:s dokument tolkar tydligen bevisföringen var för sig, inte sammantaget (vilket inte heller är deras uppgift som teknisk rådgivning)
Senast redigerad av kato85 2021-05-05 kl. 13:51.
Citera
2021-05-05, 16:50
Medlem
omigas avatar
Citat:
Om någon missat, en sammanfattning av tekniska undersökningar rörande MOP vid SKL/NFC. https://drive.google.com/file/d/1FRndSjQvp8yTUiaq-sN-aNyZGtdtEH3-/view

Om svårigheten att binda kulorna till ett vapen.

Om blyisotopundersökningars begränsningar. Jag blev själv mycket tveksam till metodens möjlighet att visa på annat än möjliga indikationer när gick ner mig i saken härförleden.

Plus lite annat smått och gott.

Rapporten har beställts i direkt anslutning till presskonferensen, efter NFC:s analys och slutsats att den så kallade vapensamlarens vapen, med möjlig teoretisk koppling till Stig Engström, inte kunde bindas till mordet på Olof Palme (“en nolla”).

Palmeutredningen med åklagare Krister Petersson i spetsen har ett underliggande syfte — att försöka underminera NFC:s metoder och därmed stödja bevisningen som lades fram i vapenfrågan.

Citat:
“Vi har inte kunnat sätta ett vapen i handen på honom. Men med tanke på vad som händer säger vi att han måste ha haft ett vapen i handen aktuell kväll”.

Uttalandet är ett legendariskt felslut som platsar i svensk juridisk historia.

Underförstått, genom att underminera den tekniska analysen, så kan det kanske ha varit rätt vapen i alla fall? Den här typen av juridisk metod lämpar sig bäst när gärningsmannen redan är avliden och inte kan förordnas en advokat, som förstås utan svårighet hade genomskådat Petterssons logik.

Innehållsmässigt så framkommer inte något helt nytt som inte redan var känt efter SKL, FBI och BKI:s analyser 1986.

Om vi kikar på detaljerna skriver NFC att

Citat:
“…det sannolikt inte är […] praktiskt möjligt att […] binda kulorna från det vapen de utskjutits ur”.

Det är med andra ord inte uteslutet att man kan binda en kula till ett unikt vapen, och det är fortfarande fullt möjligt att avföra vapen.

I slutsatserna på sidan 11 väljer man en annan formulering “…det är i det närmaste utsiktslöst” att binda kulorna till ett vapen.

Igen, här talar vi om att binda ett vapen, inte avföra. Och man vet inte helt säkert hur det förhåller sig när mordvapnet väl ligger på bordet för analys.

Mitt intryck är att det förvisso finns utmaningar med de kriminaltekniska metoder som finns tillgängliga för att lösa mordet på Olof Palme, men att de inte på något sätt ska avfärdas kategoriskt.

Ett tekniskt protokoll har alltid en tillhörande historia. Ammunition ligger i en ask med flikmärkning, ett vapen ligger i någons byrålåda. Man får väga in helheten från fall till fall för att avgöra bevisvärdet. Det går inte att avfärda alla metoder och lägga ner utredningen som utsiktslös baserat på tillgängligt material.

Och det går inte heller att vrida och vinkla på tillgänglig fakta för att få Stig Engström att framstå som en mindre osannolik gärningsman.
Senast redigerad av omiga 2021-05-05 kl. 17:03.
Citera
2021-05-06, 10:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Palmeutredningen med åklagare Krister Petersson i spetsen har ett underliggande syfte — att försöka underminera NFC:s metoder och därmed stödja bevisningen som lades fram i vapenfrågan.

Det kanske man inte skulle haft något emot (underminera), men nu kommer ju denna rapport från NFC själva.

Citat:
Mitt intryck är att det förvisso finns utmaningar med de kriminaltekniska metoder som finns tillgängliga för att lösa mordet på Olof Palme, men att de inte på något sätt ska avfärdas kategoriskt.

Man får väga in helheten från fall till fall för att avgöra bevisvärdet.

Ja, håller med om det. Av flera skäl är blyisotopmetodens användningsområde begränsat. I det gamla diagrammet https://m.imgur.com/a/LNp9Llw kan skådas exempelvis hur omfattande överlappen blir mellan olika tillverkningar. Släng in ytterligare några tjog tillverkningar och profiler skulle överensstämma i mängder av fall. Man kan även notera att PM_9 respektive KE till vänster om palmekulorna anses ligga så nära dessa att det innebär överensstämmelse. I sådana fall ligger den röda ringen MF_1 (kula inlämnad av ”G”) inte heller långt borta. Vidare kan noteras att en PM_9 är nästan identisk med Palme, en ligger vid sidan om.

Nå, dessa mätningar är ändå av intresse i CA-fallet, om man väger in även andra omständigheter. Jag har tidigare presenterat en idé om hur det kan ha varit palmekulor CA fått av ”G” 1984. Den grundas på att i ask med RA-kulor (tillverkade januari 1980), som är tydligt avskilda från palmekulorna, finns även kula som är, vad man kan kalla, identisk med PM_7 (tillverkning november 1979). Även om överlapp bör misstros, så kan man anta att dessa kommer från samma blysmälta, då överensstämmelsen är så stor i kombination med tillverkningarnas närhet i tid.

”G”:s till PU inlämnade kula i ask flikmärkt MF_1 skulle i själva verket kunna vara en RA i och med att RA och MF_1 ligger mycket nära varandra i isotopprofiler. Och bland RA-patroner finns alltså en delmängd som överensstämmer med palmekulorna. Har CA fått RA-kulor kan det ha funnits palmekulor bland dessa. Men överensstämmelsen mellan RA och MF_1 är inte större än att det kan vara en slump, det finns andra lika nära överlapp.

Detta blir ändå intressant om andra omständigheter vägs in. Som att det är just CA som möjligen kan ha fått kulor som överensstämmer med RA (och därmed, eventuellt, även med palmekulor). Alltså den person som inte lämnar in vapnet till provskjutning, gör sig av med det, ljuger om förehavanden mordkvällen osv.

Nu fick jag reprisera min lilla svårförklarade tanke här och skåda den i skenet av isotopmetodens brister.
Citera
2021-05-06, 11:29
Medlem
Roerligs avatar
Känner någon till fördelning mellan nollor och minus bland provskjutna revolvrar?
Citera
2021-05-06, 11:57
Medlem
omigas avatar
Citat:
Det kanske man inte skulle haft något emot (underminera), men nu kommer ju denna rapport från NFC själva.

Ja, håller med om det. Av flera skäl är blyisotopmetodens användningsområde begränsat. I det gamla diagrammet https://m.imgur.com/a/LNp9Llw kan skådas exempelvis hur omfattande överlappen blir mellan olika tillverkningar. Släng in ytterligare några tjog tillverkningar och profiler skulle överensstämma i mängder av fall. Man kan även notera att PM_9 respektive KE till vänster om palmekulorna anses ligga så nära dessa att det innebär överensstämmelse. I sådana fall ligger den röda ringen MF_1 (kula inlämnad av ”G”) inte heller långt borta. Vidare kan noteras att en PM_9 är nästan identisk med Palme, en ligger vid sidan om.

Nå, dessa mätningar är ändå av intresse i CA-fallet, om man väger in även andra omständigheter. Jag har tidigare presenterat en idé om hur det kan ha varit palmekulor CA fått av ”G” 1984. Den grundas på att i ask med RA-kulor (tillverkade januari 1980), som är tydligt avskilda från palmekulorna, finns även kula som är, vad man kan kalla, identisk med PM_7 (tillverkning november 1979). Även om överlapp bör misstros, så kan man anta att dessa kommer från samma blysmälta, då överensstämmelsen är så stor i kombination med tillverkningarnas närhet i tid.

”G”:s till PU inlämnade kula i ask flikmärkt MF_1 skulle i själva verket kunna vara en RA i och med att RA och MF_1 ligger mycket nära varandra i isotopprofiler. Och bland RA-patroner finns alltså en delmängd som överensstämmer med palmekulorna. Har CA fått RA-kulor kan det ha funnits palmekulor bland dessa. Men överensstämmelsen mellan RA och MF_1 är inte större än att det kan vara en slump, det finns andra lika nära överlapp.

Detta blir ändå intressant om andra omständigheter vägs in. Som att det är just CA som möjligen kan ha fått kulor som överensstämmer med RA (och därmed, eventuellt, även med palmekulor). Alltså den person som inte lämnar in vapnet till provskjutning, gör sig av med det, ljuger om förehavanden mordkvällen osv.

Nu fick jag reprisera min lilla svårförklarade tanke här och skåda den i skenet av isotopmetodens brister.

Jag har bara läst sammanfattningar av ammunitionsavsnittet och kan egentligen inte utmana NFC:s slutsatser. Men NFC är i denna del endast en mellaninstans, undersökningarna och expertisen finns på naturhistoriska.

Men det växer fram ett antal frågor runt NFC:s slutsatser.

Metoden blyisotopundersökning har ett konfidens på 0,1% mao prickar metoden rätt 99,9% av fallen där två prover testas mot varandra. Bristerna ligger vad jag förstår i hantering, laddning och varians inom en och samma tillverkningssats.

I det fall varians finns inom en och samma ask, så kan jag bara dra slutsatsen att samma tillverkningssats har används efter ett månadsskifte vid laddning, med olika flikmärkning som följd.

Jag har bara sett det vid ett enda tillfälle, där man konstaterade att en PM-göt låg i en ask märkt RA. Laddning har skett nov-1979 och jan-1980. Det ligger nära tillhands att blykroppen är densamma, de har bara laddats olika månader i skarven mellan två olika tillverkningssatser.

Jag hittar vidare endast en solklar uteliggare i hela materialet. En kula tillverkad 1975 överensstämde med PM. Om det är en slump, beror på felaktig hantering eller något annat vet vi inte. Men det finns bara en sådan kula i hela materialet, så man kan utan vidare bortse från det resultatet.

Jag frågar mig därför hur NFC har kommit fram till slutsatsen att det finns en sådan varians inom samma tillverkningssats, att metoden är meningslös.

Tvärt om ses i den länkade sammanställningen klart åtskilda distinkta resultat. Det blir lite trångt runt intervallet 2.005, men det klustret ligger väl åtskilt från OP-kulan och borde inte stöka till resultatet.

Mockfjärdskulan (kulorna, det fanns tydligen ytterligare 5st kvar i vapnet som hittades i sjön), Vilhelminakulan, de två på mordplatsen och PM9 är klockrena reproducerbara träffar. Det är ett tungt resultat.

Resultat som pekar motsatsen, att metoden är värdelös, att det förkommer anomalier, eller uteliggare i sådan omfattning att metoden inte är tillförlitlig, är mycket sällsynta. I alla fall i det material jag har läst.

NFC redovisar inte underlaget för sin slutsats. Jag utmanar inte slutsatsen, men ställer frågan.
Senast redigerad av omiga 2021-05-06 kl. 12:07.
Citera
2021-05-06, 14:07
Medlem
omigas avatar
Citat:

NFC får en konkret fråga efter att vapenhandlarens vapen inte kunde bindas till mordet på Olof Palme, någon vecka innan utredningen lades ner med Stig Engström som tilltänkt gärningsman:

Kan vapnet som dödade Olof Palme ha passerat SKL/NFC utan att upptäckas?

NFC måste naturligtvis svara ja på den frågan. Där jobbar vetenskapsmän, inte jurister. Vapnet kan ha passerat.

Sådär, nu kan Pettersson presentera en gärningsman och en revolver som kan ha passerat NFC utan att kunna knytas till mordet på Olof Palme.

Är PU:s fråga och datum en slump? Det är upp till var och en att dra den slutsatsen.
Senast redigerad av omiga 2021-05-06 kl. 14:25.
Citera
2021-05-07, 04:59
Medlem
omigas avatar
Ny lovande forensisk teknik

Med referens till NFC:s nyligen länkade rapport.

Den rådande tekniken för att binda en kula till ett visst unikt vapen har sedan 1920-talet bestått av manuella visuella metoder och ett gammalt hederligt mikroskop.

Kulor får en unik spårbild, vi kan kalla det för ”fingeravtryck”, från den revolver de skjutits ut från.

Teknikerna jämför en kula som hittats på mordplatsen eller i kroppen på offret, med en referenskula avfyrad med den misstänktas vapen.

Problemen är framförallt två. Dels deformeras kulor och fingeravtryck vid träff mot hård yta. Dels är metoden manuell och tycks sakna objektiva analyskriterier.

Resultatet är därför till viss del avhängigt och kan variera med; den erfarenhet, kunskap och objektivitet personen bakom mikroskopet besitter.

NIST (National Institute for Standards and Technology) har nyligen presenterat en ny teknik/metod ”Congruent Matching Profile Segments (CMPS)” som adresserar dessa problem.

I korthet så delas spårbilden upp i flera olika segment och analyseras med en datoralgoritm för att hantera 3D-effekter av deformation, och ställer upp objektiva statistiska kriterier för att avgöra om en kula matchar eller ej.

I fallet mordet på Olof Palme så har vi två stycken kulor på NFC som har utsatts för relativt stor yttre påverkan och deformation, med få spårdetaljer.

Det ligger därför nära till hands att anta att den nya tekniken kan ha viss potential i arbetet med att finna Olof Palmes gärningsman.

Tekniken är fortfarande under utveckling men det finns tidiga lovande resultat.

Citat:
”...CMPS significantly improved the ability to match the markings on deformed bullets with each other and with the pristine bullets.”

När kan denna metod finnas tillgänglig?

NIST teamet genomför just nu nya studier av CMPS tekniken för att fastslå om och när metoden kan införlivas som en ny forensisk standardmetod i USA.

Citat:
”The team is now planning to conduct further studies to test the CMPS method. With the freedom—and perhaps the life—of a defendant hanging in the balance, these studies are critical for determining if—and when—CMPS can be routinely incorporated into the analysis and testimony of firearm experts, says Soons.”

NFC:s slutsats, att det är ”utsiktslöst” att försöka binda en kula till ett mordvapen, ter sig därför något förhastad.

Video

https://cdnapisec.kaltura.com/index.php/extwidget/preview/partner_id/684682/uiconf_id/31013851/entry_id/0_8e3xhwt9/embed/dynamic

Artikel
https://www.technology.org/2020/03/27/divide-and-conquer-new-algorithm-examines-crime-scene-bullets-segment-by-segment/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0379073819303767?via%3Dihub
Senast redigerad av omiga 2021-05-07 kl. 05:30.
Citera
2021-05-07, 10:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag har bara läst sammanfattningar av ammunitionsavsnittet och kan egentligen inte utmana NFC:s slutsatser. Men NFC är i denna del endast en mellaninstans, undersökningarna och expertisen finns på naturhistoriska.

Men det växer fram ett antal frågor runt NFC:s slutsatser.

Metoden blyisotopundersökning har ett konfidens på 0,1% mao prickar metoden rätt 99,9% av fallen där två prover testas mot varandra. Bristerna ligger vad jag förstår i hantering, laddning och varians inom en och samma tillverkningssats.

I det fall varians finns inom en och samma ask, så kan jag bara dra slutsatsen att samma tillverkningssats har används efter ett månadsskifte vid laddning, med olika flikmärkning som följd.

Jag har bara sett det vid ett enda tillfälle, där man konstaterade att en PM-göt låg i en ask märkt RA. Laddning har skett nov-1979 och jan-1980. Det ligger nära tillhands att blykroppen är densamma, de har bara laddats olika månader i skarven mellan två olika tillverkningssatser.

Jag hittar vidare endast en solklar uteliggare i hela materialet. En kula tillverkad 1975 överensstämde med PM. Om det är en slump, beror på felaktig hantering eller något annat vet vi inte. Men det finns bara en sådan kula i hela materialet, så man kan utan vidare bortse från det resultatet.

Jag frågar mig därför hur NFC har kommit fram till slutsatsen att det finns en sådan varians inom samma tillverkningssats, att metoden är meningslös.

Tvärt om ses i den länkade sammanställningen klart åtskilda distinkta resultat. Det blir lite trångt runt intervallet 2.005, men det klustret ligger väl åtskilt från OP-kulan och borde inte stöka till resultatet.

Mockfjärdskulan (kulorna, det fanns tydligen ytterligare 5st kvar i vapnet som hittades i sjön), Vilhelminakulan, de två på mordplatsen och PM9 är klockrena reproducerbara träffar. Det är ett tungt resultat.

Resultat som pekar motsatsen, att metoden är värdelös, att det förkommer anomalier, eller uteliggare i sådan omfattning att metoden inte är tillförlitlig, är mycket sällsynta. I alla fall i det material jag har läst.

NFC redovisar inte underlaget för sin slutsats. Jag utmanar inte slutsatsen, men ställer frågan.

Vad det är för "forskning och försök" NFC baserar sina slutsatser rörande blyisotopmetodens användbarhet på, borde ju gå att ta reda på. Svårt utifrån endast tillgängligt empiriskt material från PU säga något om detta.

Jag dristar mig dock till att utifrån detta material hävda följande. "Överensstämmelse" mellan två mätningar berättigar ej till slutsatsen att proven härrör från samma smälta. Variationerna är för små och resultaten klustrar ihop sig i nära överlapp. Det framgår av endast detta begränsade antal prov. För att våga dra någon slutsats om överensstämmelser krävs tilläggsinformation, som tillverkning i tidsmässig närhet.

Palmekulan ligger förvisso som en stolt solitär, tillsammans med sina vänner. Det är dock ett slumpmässigt undantag. Skulle fler prover läggas in skulle det med all säkerhet grumlas av överlappande ringar. Obs att en PM_9 sammanfaller med Palme (den jag omräknat och lagt in). En gör det ej (Köpenhamnspolisen).

Mockfjärdskulan skall enligt uppgift ha inhandlats juni 1979. Stämmer det bör den ha tillverkats tidigast våren detta år. Det är för lång tid från nov79 - jan80 för att jag skulle våga dra slutsatsen att överensstämmelsen med palmekulan är annat än slumpmässig. Ska begära ut undersökningen av mockfjärdskulan, så kan utrönas hur nära sammanfallet med palmekulorna är.

En slutsats jag tycker man kan våga dra dock, är att om två mätningar är tydligt avgränsade från varandra så kommer de med ganska stor sannolikhet inte från samma patronask.

Kortfattat: Isotopmetoden kan "fria", men inte "fälla" (utan tilläggsinformation).

Vad är det för kula 1975 som överensstämmer med Palme?

Återigen diagrammet det refereras till: https://imgur.com/a/LNp9Llw
Citera
2021-05-07, 11:48
Medlem
omigas avatar
Citat:
Jag dristar mig dock till att utifrån detta material hävda följande. "Överensstämmelse" mellan två mätningar berättigar ej till slutsatsen att proven härrör från samma smälta. Variationerna är för små och resultaten klustrar ihop sig i nära överlapp. Det framgår av endast detta begränsade antal prov. För att våga dra någon slutsats om överensstämmelser krävs tilläggsinformation, som tillverkning i tidsmässig närhet.

Återigen diagrammet det refereras till: https://imgur.com/a/LNp9Llw

Jag dristar mig inte till någon slutsats eftersom materialet är ofullständigt, men ställer gärna frågor som behöver ett svar.

Metoden undersöker (ibland?) tre Pb-kvoter, exempelvis för de kulor “G” lämnar in 2011. Det diagram du länkar spänner ut två dimensioner, men det kanske finns en Z-axel som distribuerar, och särskiljer, resultaten i rymden?

https://ibb.co/6Bmtv6m (saxat från IVA 20894)

Citat:
Mockfjärdskulan skall enligt uppgift ha inhandlats juni 1979. Stämmer det bör den ha tillverkats tidigast våren detta år. Det är för lång tid från nov79 - jan80 för att jag skulle våga dra slutsatsen att överensstämmelsen med palmekulan är annat än slumpmässig. Ska begära ut undersökningen av mockfjärdskulan, så kan utrönas hur nära sammanfallet med palmekulorna är.

Mig veterligen är det här en mediauppgift från någon av kvällsblaskorna. Vi skulle behöva källdokumentet för att dra någon slutsats.

(FB) Tråden om Christer Andersson

Granskningskommissionens skriver (s. 208): "Haparandavapnet och 91 patroner av 'rätt' typ stals vid ett villainbrott i Haparanda den 6 september 1983. Ammunitionen hade inköpts 1979 i en sportaffär i Luleå."

Citat:
Vad är det för kula 1975 som överensstämmer med Palme?

Jag får hänvisa tillbaka till dig men hittar just nu inte dokumenten du länkade - Kula B8 med flikmärkning 03KE1 (maj 1975).
Citera
2021-05-07, 13:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag dristar mig inte till någon slutsats eftersom materialet är ofullständigt, men ställer gärna frågor som behöver ett svar.

I blott detta lilla material finns gott om sammanfall. Ett exempel är kulan "G" lämnar in och RA_8. Man kan studera andra sammanfall i diagrammet. Dessutom tillkommer prov från askar med okänd flikmärkning som sammanfaller på olika sätt, men inte är utritade.

Citat:
Metoden undersöker (ibland?) tre Pb-kvoter, exempelvis för de kulor “G” lämnar in 2011. Det diagram du länkar spänner ut två dimensioner, men det kanske finns en Z-axel som distribuerar, och särskiljer, resultaten i rymden?

Ja, man mäter Bly206, 207, 208. De kvoter man sedan använder sig av i diagram är 207/206 och 208/206. Jag försökte mig på ett att göra ett diagram med ytterligare en dimension, 208/207. Men det var för jobbigt. Nån får gärna göra ett, bara höra av sig och äska data/assistans.

I de av materialförvaltaren "G" inlämnade kulorna 2011 mäts, förutom dessa tre isotoper, även Bly204 och man presenterar andra kvoter. Det är dem jag räknat om till med tidigare undersökningar jämförbara kvoter och lagt in i diagrammet. (Jag begrep aldrig varför man testade en palmekula ytterligare en gång vid detta tillfälle 2011, men då fanns det väl en anledning.)

Citat:
Jag får hänvisa tillbaka till dig men hittar just nu inte dokumenten du länkade - Kula B8 med flikmärkning 03KE1 (maj 1975).

Ja, det är SKL som i "Undersökning och resultat" uttalar att KE_1 och PM_9 (till synes även LE) ligger "mycket nära" Palme/Mockfjärd/Vilhelmina. Mellan dessa sistnämnda och övriga testade "föreligger skillnader" i blyisotopsammansättning. Tolkar detta som att dessa avförs, till skillnad från KE_1 och PM_9.

Kan inte KE_1 och den ena PM_9 i diagrammet anses vara tillräckligt avskilda från palmekulorna för att avföras blir metoden verkligen oanvändbar.
Citera
2021-05-07, 14:12
Medlem
Naeehh ..jag är för dum för detta .. Vänligen använd yttrandefriheten logiska vetenskapliga överväganden klarar vi.

Fattar jag det rätt kan det skönjas en Åklagare som har gett ledande frågor till en remissinstans
( provskjutarna ) underhuggare för att få möjligheten att .." Rusa mot " dörren ergo lägga ner Brottsutredningen ..inte första gången i detta haveriet i så fall ( CA s vapenbrott )

Klipp till med en slutledning ser vi om den är valid. falsifiering är enklare än bevisning
Spridning i mätdata kan ju inte var ngt okänt för en expertinstans eller att filtrering kan behövas klarar man inte det kan man provskjuta mot egen tinning.

Är det ett beställningsjobb från " Överhögheten " I-G-E-N

NFC:s slutsats, att det är ”utsiktslöst” att försöka binda en kula till ett mordvapen, ter sig därför något förhastad.

Hela utredningen andas ju det vad jag tycker ---att Utredningsarbetet är inte Förutsättningslöst
Utan man kopplar väck erfaret . fackfolk på Polisen + Rundar Åklagaren
Siktar mot den marginaliserade Konstiga Missbrukaren Gång efter annan är det summa 3 stycken ?
Sture Bergwall style .. När det ofta Historisk varit helt andra krafter.

Visst jag köper det att man från " Partiet " kan hysa misstankar .. Vad avser Respekten för demokratin på alla ställen inom Polisen ( Jä..a Dumma Fascisterna )
Men då får man ju för fan städa av eller sätta upp på valsedeln så att Allmänheten kan rösta väck fanskapen. Varför utnämna en brunnäsad fascist man direkt rundar om ngt sker ..
Josef Stalin Style
Vad är det för förtjänst + skicklighet Tittar vi på resultatet ..
" Skomakare " bliv vid din läst hette det förr i tiden Elektrikern kopplar / Slaktaren Slaktar /
Läkaren sätter diagnosen /
Så är det på alla andra arbetsplatser-- är det viktigt sätter man sin bäste man på det .
Går det åt h..e är det Downsizing + Sparken

Nu kanske inte det är Polisens fel att Partiet tog över utredningen och schabblade väck den .
Men med lite hår på Bröstet efter man drämt knytnäven på skrivbordet hade man sagt
Kom inte hit med den förbannade Bögen jag kan detta " I Got this " vi har expertisen inom myndighetssjälvständigheten Detta ordnar vi -- Get the hell outta here.

Även om jag anser att snuten är lost så är det Dom som har jobbet ..
Klarar dom inte jobbet skal Personalomsättningen upp Kan fan ta mig ha springvikariat på snuten också .Ringas in vid behov.
Massa varm luft men inga lösningar .. Det går ju på fel håll det ser väl alla ..
Ingen berättat för dom " DETTA ÄR INTE GODKÄNT " -- dom kurvorna därvid skall neråt
Sedan vem som har din befattning är öppet för andra överväganden. Näste som säger Resurserna får sparken direkt --- ledsnat lyssna på det..
Citera
2021-05-07, 21:21
Medlem
Kackelhuss avatar
Fy fan jag ser mig själv så mycket i den här totalt förstörda människa som var en riktig jävla loser! Jag har till och med påbörjat allt på samma lovande sätt som vår herre. Det är bara det där skottet som krävs för att jag riktigt ska känna pirret. Känner sådan sorg inför Christers öde och är en lover.

Hursomhelst för att detta ska bli ontopic måste jag ju relatera till pangpanget och hans roll i det. Jag tänker att om det nu var han (vilket inget egentligen talar för) så tror jag att han sköt sig i hjärtat när polisen kom nära inpå för andra gången för han insåg att sannolikheten att koma undan två gånger är väldigt låg. Som alla vet så körde den där polisbilen förbi honom vid toppen av trappstegen, sen sprang han de där mystiska stegen in i våra hjärnor. En sådan loner. Då satte han det i hjärtat för att avsluta boken vilket hade varit hans liv.

Hoppas Christer får frid i andra livet oavsett om han är en killer eller bara sparkade på den där ilskna jycken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in