Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det kanske man inte skulle haft något emot (underminera), men nu kommer ju denna rapport från NFC själva.
Ja, håller med om det. Av flera skäl är blyisotopmetodens användningsområde begränsat. I det gamla diagrammet
https://m.imgur.com/a/LNp9Llw kan skådas exempelvis hur omfattande överlappen blir mellan olika tillverkningar. Släng in ytterligare några tjog tillverkningar och profiler skulle överensstämma i mängder av fall. Man kan även notera att PM_9 respektive KE till vänster om palmekulorna anses ligga så nära dessa att det innebär överensstämmelse. I sådana fall ligger den röda ringen MF_1 (kula inlämnad av ”G”) inte heller långt borta. Vidare kan noteras att en PM_9 är nästan identisk med Palme, en ligger vid sidan om.
Nå, dessa mätningar är ändå av intresse i CA-fallet, om man väger in även andra omständigheter. Jag har tidigare presenterat en idé om hur det kan ha varit palmekulor CA fått av ”G” 1984. Den grundas på att i ask med RA-kulor (tillverkade januari 1980), som är tydligt avskilda från palmekulorna, finns även kula som är, vad man kan kalla, identisk med PM_7 (tillverkning november 1979). Även om överlapp bör misstros, så kan man anta att dessa kommer från samma blysmälta, då överensstämmelsen är så stor i kombination med tillverkningarnas närhet i tid.
”G”:s till PU inlämnade kula i ask flikmärkt MF_1 skulle i själva verket kunna vara en RA i och med att RA och MF_1 ligger mycket nära varandra i isotopprofiler. Och bland RA-patroner finns alltså en delmängd som överensstämmer med palmekulorna. Har CA fått RA-kulor kan det ha funnits palmekulor bland dessa. Men överensstämmelsen mellan RA och MF_1 är inte större än att det kan vara en slump, det finns andra lika nära överlapp.
Detta blir ändå intressant om andra omständigheter vägs in. Som att det är just CA som möjligen kan ha fått kulor som överensstämmer med RA (och därmed, eventuellt, även med palmekulor). Alltså den person som inte lämnar in vapnet till provskjutning, gör sig av med det, ljuger om förehavanden mordkvällen osv.
Nu fick jag reprisera min lilla svårförklarade tanke här och skåda den i skenet av isotopmetodens brister.
Jag har bara läst sammanfattningar av ammunitionsavsnittet och kan egentligen inte utmana NFC:s slutsatser. Men NFC är i denna del endast en mellaninstans, undersökningarna och expertisen finns på naturhistoriska.
Men det växer fram ett antal frågor runt NFC:s slutsatser.
Metoden blyisotopundersökning har ett konfidens på 0,1% mao prickar metoden rätt 99,9% av fallen där två prover testas mot varandra. Bristerna ligger vad jag förstår i hantering, laddning och varians inom en och samma tillverkningssats.
I det fall varians finns inom en och samma ask, så kan jag bara dra slutsatsen att samma tillverkningssats har används efter ett månadsskifte vid laddning, med olika flikmärkning som följd.
Jag har bara sett det vid ett enda tillfälle, där man konstaterade att en PM-göt låg i en ask märkt RA. Laddning har skett nov-1979 och jan-1980. Det ligger nära tillhands att blykroppen är densamma, de har bara laddats olika månader i skarven mellan två olika tillverkningssatser.
Jag hittar vidare endast en solklar uteliggare i hela materialet. En kula tillverkad 1975 överensstämde med PM. Om det är en slump, beror på felaktig hantering eller något annat vet vi inte. Men det finns bara en sådan kula i hela materialet, så man kan utan vidare bortse från det resultatet.
Jag frågar mig därför hur NFC har kommit fram till slutsatsen att det finns en sådan varians inom samma tillverkningssats, att metoden är meningslös.
Tvärt om ses i den länkade sammanställningen klart åtskilda distinkta resultat. Det blir lite trångt runt intervallet 2.005, men det klustret ligger väl åtskilt från OP-kulan och borde inte stöka till resultatet.
Mockfjärdskulan (kulorna, det fanns tydligen ytterligare 5st kvar i vapnet som hittades i sjön), Vilhelminakulan, de två på mordplatsen och PM9 är klockrena reproducerbara träffar. Det är ett tungt resultat.
Resultat som pekar motsatsen, att metoden är värdelös, att det förkommer anomalier, eller uteliggare i sådan omfattning att metoden inte är tillförlitlig, är mycket sällsynta. I alla fall i det material jag har läst.
NFC redovisar inte underlaget för sin slutsats. Jag utmanar inte slutsatsen, men ställer frågan.