Ledamöterna har inte ens hunnit skriva domen ännu. Än mindre hunnit diskutera den.
Givetvis inte först överväger de och tar ställning till om beviskraven är uppfyllda eller ej och är de sedan oeniga så är det antingen skyldig eller oskyldig som är i majoritet om det är oenighet i rätten och ex en majoritet vill fälla och en minoritet vill fria så ska de skiljaktiga meningarna skrivas in i domen men låt säga att det är en majoritet för fällande efter ett visst dagars överläggningar kan de plocka in SD då. Det är därför jag undrar om hur lång tid det dröjde innan SD blev släppt efter tingsrättsdomen. så man kan jämföra för varje dag som går utan att SD plockas in ökar chansen/risken att det blir en friande dom.
Givetvis inte först överväger de och tar ställning till om beviskraven är uppfyllda eller ej och är de sedan oeniga så är det antingen skyldig eller oskyldig som är i majoritet om det är oenighet i rätten och ex en majoritet vill fälla och en minoritet vill fria så ska de skiljaktiga meningarna skrivas in i domen men låt säga att det är en majoritet för fällande efter ett visst dagars överläggningar kan de plocka in SD då. Det är därför jag undrar om hur lång tid det dröjde innan SD blev släppt efter tingsrättsdomen. så man kan jämföra för varje dag som går utan att SD plockas in ökar chansen/risken att det blir en friande dom.
Pratar du likadant utan uppehåll?
Men ge dig nu.
"Rättens ordförande uppger att de kommer ta ställning till häktningsfrågan i samband med att domen meddelas."
Senast redigerad av develi 2021-05-07 kl. 21:01.
Rättens ordförande uppger att de kommer ta ställning till häktningsfrågan i samband med att domen meddelas.
Det är obligatorisk häktning vid mord när det ev finns en majoritet för fällande kommer han att plockas in. Min fråga var om någon kommer ihåg hur många dagar det tog efter att rätten började överlägga i tingsrätten innan SD släpptes.
Det är obligatorisk häktning vid mord när det ev finns en majoritet för fällande kommer han att plockas in. Min fråga var om någon kommer ihåg hur många dagar det tog efter att rätten började överlägga i tingsrätten innan SD släpptes.
Jag gjorde en snabb sökning i tråden, försvarets slutplädering gjordes den 8 april, den 15 april släpptes han.
Domen meddelades ett par veckor senare, 6 maj närmare bestämt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-05-07 kl. 20:40.
Överläggningen kan ha tagit två timmar på onsdagen före skärtorsdagen eller en timme på tisdagen efter påsk. Men rättegången avslutades tidigt på onsd em och därefter gick man på påskledighet. SD släpptes på tisdagen veckan efter förhandlingens avslut.
HD: Ja vilken hemresa ni fick.
Hoppas vi har bättre flyt
JO:Så ni åker ihop iaf .. ?
HD: Ja, vi tror att det kommer att funka. Många turer fram och åter men nu åker vi.
HD: Hoppas att det blir bra ... (kl 21.51)
Med start den dag du nämner. Highlightar vissa partier ur chatt HD/JO:
15 maj
Senare samma dag - dvs efter "hoppas hon är död" och hoppas hon är försvunnen för alltid.
Hon verkar mjölka ledtrådar ang kommande cacher i USA (JO har nyss varit där). Kanske är kvar på jobbet.
Ett något malplacerat skämt..
Citat:
2018-05-15 kl 15. 45: HD:"Eftersom vi åker ikväll och kommer att vara i USA tillsammans hela maj."
JO: hur känns det att åka iväg ihop då?
HD: Konstigt
HD: Annorlunda
HD: Men på något sätt också bra.
Jag tycker ju om honom.."
(..)
HD: Svara om du vill. Är det "bara" att använda sig av sudoku och sätta de siffrorna i rätt
ordning? "
JO: Jag vet var den äldsta ligger :-p
Fragade mest om ni inte skulle logga apan ..
HD: Hört om L?
JO: Om L?
H: Lena.
JO: Ne henne har jah inte pratat med sen jag vet inte när.
Citat:
HD: Byter info mot hint... ..
HD: skojade bara.
HD: Hon har försvunnit. Skulle firat sin sons födelsedag men dök aldrig upp och ingen vet vart hon är.
(..)
Alltid värt ett försök till fusk, tänker fru Struts. "Byter info..." - ett uttryck på skvallernyhets-nivå.
När HD pratar med JO kan ju LW ha hunnit komma tillrätta. Men för rivalen är hon förhoppningsvis redan död.
Citat:
HD om Beholder då JO frågar om de kollat med honom. Han har skrivit att han är orolig, vilket JO kopplar till Ls försvinnande.
HD har dock en annan tolkning:
JO: Ja han skrev iof nåt tidigare om att han var orolig eller nåt liknande.
HD: Jag såg det. Men det har han gjort tidigare när ni var borta.
JO: Ok .. ?
HD: Han verkar inte må så bra själv har jag uppfattningen om.
JO: Ja han skrev iof nåt tidigare om att han var orolig eller nåt liknande
HD: HD: Så dagens inlägg kanske inte handlar om L
JO: ok .. har inte så bra koll på honom."
Nej, ingen får väl känna oro för LW. Järnkoll på inläggen har hon i vilket fall. Ett önsketänkande från hennes sida att BX inte bryr sig?
Citat:
16 maj
HD mäktar med ett skämt om SD och LWs relation och skrattar i skriven text:
JO: hur tar s det då? dem var väl rätt bra kompisar.
dissar du mig nu
HD: Haha
JO: S dissar mig iaf .. har inte fått nå liv i han sen i går morse
HD: Han kör bussen här på flygplatsen så han har svårt att messa
JO: bussen?
HD: Mellan terminalerna
JO: hur långt har ni kommit då?
HD: London
Och kaffe
(..)
Kan slappna av - väl införstådd med att LW är "borta för alltid".
Citat:
18 maj
HD vet ingenting om att SD är misstänkt. Sen skickar JO en länk till expressen:
JO: men du .. läste precis Expressen .. S misstänkt?
HD: Jag vet ingenting..
Är mest trött och undrande?
(..)
JO: hur mår S då?
HD: han tycker precis som jag att det är jättejobbigt.
JO: Jag kan nästa förstå det
Hoppas ni får en så bra semester som ni kan iaf
HD:Blev ingen semester. Nekades inträde i USA och är nu påväg hem. Vet inte om det har att
göra med L men en god gissning.
HD: Sitter på planet hem. Landar om en stund i London
JO: ajdå
HD: mmm
(..)
Hennes man har biktat sig på planet och är nu misstänkt för försvinnandet - läser hon ens artikeln? 19 maj
Citat:
Detta är väl efter att HD varit på förhör och är FTF på att LW är död (som då SD förmedlat till JO på em). Inte ett ord om LW (eller hennes barn) men desto mer om sig själv...
JO: Hur är det?
Kram!
HD: Hej, har en lånetelefon nu. Önskar livet vore lättare. Är glad dör sin omtanke. Orkar knappt stå upp. Kram (19.48)
JO: Förstår att allt måste vara fruktansvärt jobbigt
HD: Värre än du kan tänka sig. Hoppas att det gr att
HD: Hoppas att det går att återhämta sig på något sätt. Kram
(..)
Ab 165
Stackars HD som har gått miste om sin skönhetssömn. Går antagligen aldrig att återhämta sig.
Styr uppmärksamheten mot sig själv när LW har hittats avliden. Ingen tillstymmelse till medkänsla för anhöriga som är i chock. Vore läge här att se bortanför sig själv och sina egna behov. Går istället in i sin egocentriska bubbla för att stanna där.
Ett mord på en kvinna har inträffat ett par hundra m från den egna bostaden och det i sig är inget som bekommer henne.
Kristallklart att hon vet vem som bär ansvaret för LW:s död.
Hon borde ha förevisats foton på LW:s sargade kropp i samband med häktningen.
När LH:s mördares hustru fick se L*sas kropp svimmade hon av.