2021-05-07, 18:21
Medlem
Merwinnas avatar
WHO har godkänt SinoPharm - ett kinesiskt vaccin med riktiga, avdödade coronavirus, d.v.s. den naturliga metoden att framställa vaccin. Tänk om Stefan skulle kunna få tummen ur nu! Det enda jag ser som lite läskigt med detta, är att det använder aluminium som adjuvans - men å andra sidan kanske det inte gör något när det är så små mängder? Vi får ju i oss aluminium ändå.
Senast redigerad av Merwinna 2021-05-07 kl. 19:05.
Citera
2021-05-07, 18:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu pratar jag ju om helheten i jämförelse mellan olika länder, snarare än hur många som har avlidit i Covid i faktiska tal. I faktiska tal kommer vi aldrig få veta hur många som avlidit med Covid i blodet, på något håll i världen.
Likväl, så ser man en extremt tydligt korrelation mellan överdödligheten och hur väl en nation har lyckats i skydda de allra sköraste under 2020. Detta gör då överdödligheten och underdödlighet till det mått som absolut bäst lämpar sig till jämförelser mellan olika nationer när det kommer till dödsfall.
Du måste väl också inse detta?

Att det många gånger finns en korrelation kan jag sträcka mig till, men jag skulle säga att det är absolut fel att sätta likhetstecken mellan över/underdödlighet och dödlighet i corona. Av skäl som jag redan nämnt.
Citera
2021-05-07, 18:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Frågan gällde dom första dagarna efter injektionen, när immunförsvaret för första gången får möta den nya inkräktaren.

Vaccinet är inget angrepp det lurar bara kroppen att börja bygga antikroppar mot ett ofarligt vaccin.
Immunsystemet bygger sakta upp fler och fler antikroppar, kan tänka mig att det går fortare och fortare.

Odramatiskt om man inte utsätter sig för det riktiga viruset, men även då måst ju varje timme ge kroppen ett försprång, linjärt stigande, inte digitalt 0 och efter tre veckor är det plötsligt 1.

Experterna kör ju med det simpla, som de tror folk förstår! Akta dig med efter 3 veckor full fräs.
Citera
2021-05-07, 18:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nja, inkubationstiden, det vill säga perioden från smittotillfället till dess att en person uppvisar symtom, bedöms vanligtvis vara 2–14 dagar. De flesta insjuknar cirka 5 dagar efter att man smittats.

Vet inkubationstiden, att folk börjar slarva efter 1 dosen är bara mina egna funderingar.
Får ju inte hoppas att det är så jäkla illa att de blivit smittade i samband med vaccinationen
Citera
2021-05-07, 19:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
WHO har godkänt SinoPharm - ett kinesiskt vaccin med riktiga, avdödade coronavirus, d.v.s. den naturliga metoden att framställa vaccin. Tänk om Stefan skulle kunna få tummen ur nu! Det enda jag ser som lite läskigt med detta, är att det använder aluminium som adjuvant - men å andra sidan kanske det inte gör något när det är så små mängder? Vi får ju i oss aluminium ändå.

Har du några länkar om deras vaccin. Hittar bara länkar om att Kina inte ger fullständiga rapporter i testerna
Citera
2021-05-07, 19:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Har du några länkar om deras vaccin. Hittar bara länkar om att Kina inte ger fullständiga rapporter i testerna

https://www.nytimes.com/interactive/2020/health/sinopharm-covid-19-vaccine.html

Här är en bra artikel. WHO har naturligtvis analyserat och testat vaccinet själva, inte bara litat på kinesiska rapporter.
Citera
2021-05-07, 19:06
Medlem
arbetets avatar
Sinopharm's Coronavac godkänt av WHO:

Sinopharm: Chinese Covid vaccine gets WHO emergency approval

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-56967973

Samtidigt i Tyskland:

Germany opens up AstraZeneca Covid-19 vaccination for all adults and shortens dose interval, health minister announces

https://on.rt.com/b7my
Citera
2021-05-07, 19:16
Avslutad
Hur kan ett land som Japan ha knappt 1% färdigvaccinerade? Får de inte ledigt från jobbet pga vaccin?
Citera
2021-05-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sinopharm's Coronavac godkänt av WHO:

Sinopharm: Chinese Covid vaccine gets WHO emergency approval

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-56967973

Samtidigt i Tyskland:

Germany opens up AstraZeneca Covid-19 vaccination for all adults and shortens dose interval, health minister announces

https://on.rt.com/b7my
Det känns bra att Tyskland inser att AZ inte är ett dåligt vaccin.
Citera
2021-05-07, 19:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.nytimes.com/interactive/2020/health/sinopharm-covid-19-vaccine.html

Här är en bra artikel. WHO har naturligtvis analyserat och testat vaccinet själva, inte bara litat på kinesiska rapporter.

Tack för länken. Vad man kan läsa i länken så verkar det vara ett bra vaccin som ge ett ganska bra skydd.
Citera
2021-05-07, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Har du missat att det gått drygt fyra månader sedan vi slutade räkna på året 2020?

Enligt plats hade det dött knappt 9000 vid årsskiftet men det visar sig nu alltså att överdödligheten var var 10000 personer.

Under 2021 kan platz.se lägga till ytterligare 5000 döda, vilket alltså kanske egentligen handlar om ytterligare 6000 döda.

Överdödligheten de senaste 16 månaderna handlar alltså kanske om 15-16000 personer.

Nej!
Död i covid-19 innebär inte automatiskt att du bidrar till överdödligheten.
Är du multisjuk liggande på palliativ avdelning och smittas, kanske du fick 7 dagar mindre att leva..
Citera
2021-05-07, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vet inkubationstiden, att folk börjar slarva efter 1 dosen är bara mina egna funderingar.
Får ju inte hoppas att det är så jäkla illa att de blivit smittade i samband med vaccinationen

Det tror jag nog det är. Har sett många gå ut och fira samma dag som injektionen.
Nu är allt lugnt typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in