2021-05-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det låter som en fråga för "NurseRatched". Kan hon kanske vara vänlig att ge ett utlåtande i frågan?

För mig som vanlig okunnig medborgare låter det som en rimlig tanke. Vaccinets syfte är ju att trigga immunförsvaret. På så sätt är vaccinet en belastning för kroppen, och jag tänker att så behöver det vara, för att vaccinet ska kunna fungera.
Nja du har nog kanske liitet för höga tankar om mig.

En hypotes skulle kunna vara att det ospecifika immunförsvaret gör slut på sina resurser för att slå mot antigenet som vaccinet har gett och att man då lättare skulle kunna infekteras.

Men det är alltså bara en hypotes.
Citera
2021-05-07, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låter inte som du förstår det här med korrelation och faktiska antal. Att länder som knappt har haft några dödsfall i covid19 inte har någon överdödlighet när de dessutom vidtagit åtgärder är väl inte direkt konstigt? Att länder som drabbats hårt av covid19 har en överdödlighet är väl inte heller så konstigt? Därmed går det absolut inte att säga att överdödlighet är måttet på hur många som avlidit i covid19.
Om någon galen terrorist skulle detonera en sprängladdning och döda 100 tusen pers, genom att spränga en hel stadsdel i luften kan ju knappast räknas som covid19 döda eller hur? Förklara hur du tänker tack. Varför skulle överdödlighet vara ett mått på hur många som dött i covid19?

Nu pratar jag ju om helheten i jämförelse mellan olika länder, snarare än hur många som har avlidit i Covid i faktiska tal. I faktiska tal kommer vi aldrig få veta hur många som avlidit med Covid i blodet, på något håll i världen.
Likväl, så ser man en extremt tydligt korrelation mellan överdödligheten och hur väl en nation har lyckats i skydda de allra sköraste under 2020. Detta gör då överdödligheten och underdödlighet till det mått som absolut bäst lämpar sig till jämförelser mellan olika nationer när det kommer till dödsfall.
Du måste väl också inse detta?
Citera
2021-05-07, 17:43
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det låter som en fråga för "NurseRatched". Kan hon kanske vara vänlig att ge ett utlåtande i frågan?

För mig som vanlig okunnig medborgare låter det som en rimlig tanke. Vaccinets syfte är ju att trigga immunförsvaret. På så sätt är vaccinet en belastning för kroppen, och jag tänker att så behöver det vara, för att vaccinet ska kunna fungera.

När väl antikroppar och nya T celler bildats så är det ingen belastning längre de finns kvar väntar på virus.

Någon undanträngning av andra antikroppar har jag aldrig hört talas om troligen har man bara fler av allt ett tag men alla celler dör ju med tiden. Men T-celler verkar fungera längre och de startar och koordinerar immunförsvaret.

När man blir sjuk kan vita blodkroppar (leukocyter) öka tiofaldigt alla sorter av av antikroppar ökar.
Citera
2021-05-07, 17:45
Medlem
dentages avatar
Självtestet för att se om man har Covid-19 är rejält obehagligt. Man ska sticka in topsen i halsen och jag fick kräkreflexer. Sedan ska man sticka in den i båda näsgångarna, för att sedan fortsätta med att doppa den i en plastskål med saliv man spottat ut. Sist doppas stickan i en saltlösning och vispas runt. Min lilla fråga är varför funkar inte ett vanligt blodprov lika bra??
Citera
2021-05-07, 17:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att smittotillfällen minskar i andra former av virussjukdomar stärker väl snarare tesen att överdödligheten är ett bra mått. Åtminstone i en direkt jämförelse med andra länder och verkligen ett år som detta. Men du ser alltså inte korrelationen mellan låg överdödlighet och hur effektiva åtgärderna varit? Att Norge,Finland, och Nya Zeeland knappt har någon överdödlighet 2020 är en ren slump? Att Belgien och Spanien istället har en hög överdödlighet, vilket också korrelerar med antalet rapporterade dödsfall inom sagda länder, är också det en ren slump?

Överdödligheten indikera att folk dör extra mycket av något men det säger ingen om andra faktorer som verkar åt andra hållet. Influensan är borta i år vanlig förkylning mer sällsynt. Hur många gamla dog av det tidigare år.

Dog av som den sista droppen på deras allmänna svaghet eller kroniska krämpor som får dem att trilla över.

Vi ska räkna de som har corona i kroppen som avgörande dödsorsak ingen annat fånigt trams.
Citera
2021-05-07, 17:59
Medlem
-VECKANS DÖDA I CORONA (4-7 maj-2021)-
..125 döda i 18 regioner, snittet sedan 11/3-2020 är på 234,5 döda/vecka(eller 33,5 döda/dag)

Stockholm 42 döda (4188->4230)
Västra Götaland 19 döda (2294->2313)
Skåne 11 döda (1677->1688)

Östergötland 8 döda (605->613)

Sörmland 5 död (446->451)
Kalmar 5 död (235->240)
Kronoberg 5 död (303->308)

Gävleborg 4 döda (544->548)
Örebro 4 döda (324->328)
Uppsala 4 död (520->524)
Norrbotten 4 döda (251->255)

Dalarna 3 döda (329->332)
Jönköping 3 död (547->550)

Värmland 2 död (198->200)
Västernorrland 2 död (458->460)
Västmanland 2 döda (343->345)

Halland 1 död (309->310)
Västerbotten 1 död (178->179)

Blekinge 0 döda (128->128)
Gotland 0 döda (51->51)
Jämtland/Härjedalen 0 döda (120->120)
Senast redigerad av Nummer-1 2021-05-07 kl. 18:01.
Citera
2021-05-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Överdödligheten indikera att folk dör extra mycket av något men det säger ingen om andra faktorer som verkar åt andra hållet. Influensan är borta i år vanlig förkylning mer sällsynt. Hur många gamla dog av det tidigare år.

Dog av som den sista droppen på deras allmänna svaghet eller kroniska krämpor som får dem att trilla över.

Vi ska räkna de som har corona i kroppen som avgörande dödsorsak ingen annat fånigt trams.
I en optimal värld, absolut, men det du begär är inte möjligt om man ska jämföra dödsfall. Senast idag kom det en rapport som fördubblade potientiellt antal döda i Covid-19 på ett internationellt plan. I verkligheten får vi hålla till godo med det enda mått som fungerar någorlunda som jämförelse mellan världens nationer, och det är är överdödligheten 2020 kontra tidigare år.
Citera
2021-05-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nuvarande tempo verkar ligga på 70k i veckan.

De hade ju kunnat öka på det hela lite genom att erbjuda astra till alla åldersgrupper redan nu. Antagligen kommer vi får ganska många doser över av detta när alla 65+ har fått sin dos.

Ehh va?

70.000 i veckan och sedan igår vaccinerade vi ca 100.000

Är du efterbliven?
Citera
2021-05-07, 18:04
Medlem
Citat:
I Region Stockholm öppnade de för 55-59 åringar i veckan. 78 000 bokade in sig samma dag och nu fredag är 31% av dem redan vaccinerade. Imponerande takt de är vaccinleveranserna som är flaskhalsen.

Astra vaccin har sparats till de som ska ha spruta två. Dock har de inte fått ordning på appen "alltid öppet" .Den kan nog inte skilja på första och andra sprutan vid bokning.

Så är det ju.

Nu är det officiellt 35% som fått första dosen enligt min syrra som är sjuksköterska och sköter vaccineringen i Skåne är fördröjningen ca 2-3%

Inte mycket men som jag nu skrivit i en månad.

Nästa vecka (söndag) har NÄSTAN 50% fått första dosen och då är vi bara i mitten på maj. Helt okej.

Faktum är att 3 V efter första dosen är man skyddad från allvarlig sjukdom och död så nu kan vi öppna upp.
Citera
2021-05-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan tänka mig att många slappnar av och börjar slarva med t ex hålla avstånd
Räcker väl och se busskurer folk står tätt och kindpussas(utrikesfödda). Folkhälsomyndigheten har svårt och nå hela befolkningen med vad det är som gäller
Citera
2021-05-07, 18:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
När väl antikroppar och nya T celler bildats så är det ingen belastning längre de finns kvar väntar på virus.

Någon undanträngning av andra antikroppar har jag aldrig hört talas om troligen har man bara fler av allt ett tag men alla celler dör ju med tiden. Men T-celler verkar fungera längre och de startar och koordinerar immunförsvaret.

När man blir sjuk kan vita blodkroppar (leukocyter) öka tiofaldigt alla sorter av av antikroppar ökar.

Frågan gällde dom första dagarna efter injektionen, när immunförsvaret för första gången får möta den nya inkräktaren.
Citera
2021-05-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan tänka mig att många slappnar av och börjar slarva med t ex hålla avstånd
Nja, inkubationstiden, det vill säga perioden från smittotillfället till dess att en person uppvisar symtom, bedöms vanligtvis vara 2–14 dagar. De flesta insjuknar cirka 5 dagar efter att man smittats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in