2021-05-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Jag har inte skrikit genom skärmen eller kallat någon idiot. Du försöker misskreditera mig genom dessa falska påståenden.

Rebecka är dömd och ansvarig för Esmeraldas död. I både juridisk och moralisk mening.

Jag ber om ursäkt att jag trodde att det var du.
Dock så känner jag samma sak som ni andra. Ni skriver väldigt likt, har samma åsikter och är ofta otrevliga mot andra som inte håller med er. Därför jag trodde det var du, antar jag men återigen så vet jag om ursäkt att jag blandade ihop er.
Citera
2021-05-07, 16:17
Medlem
Lilla fina E. Du blev orättvist behandlad, sviken och övergiven. Så måste du ha kännt, ensam och rädd med stor saknad av den enda familj du kände till, din enda trygghet och styrka.

Du kom att bli straffad vad jag förstår, p.g.a. dina föräldrars osäkerhet, själviska beteende och hat. Ett oskyldigt, förvirrat litet barn. Det är så fruktansvärt. Finns inte ord.

Har läst förundersökningen och lyssnat till alla vittnesmål.

Jag har en TEORI om vad som kanske hände lilla E (har ingen medicinsk erfarenhet eller någon egentlig aning bara egen fantasi).

Barnen var sjuka med en envis slemhosta, föräldrarna mkt tröttare än vad knarket normalt bidrog med. Humöret och stressen från soc gjorde att allt tillslut gick ut mer och mer över denna lilla flicka...

Kan lilla E fått en överdos, p.g.a. misstag eller frustration av att hostan störde deras sömn eller smärtan från den brutna handleden? För att få tyst på henne? Hon kräktes i sömnen och fick in kräk i lungorna, vilket ledde till den akuta lunginflammationen ett par dagar tidigare.

De kanske fortsatte droga henne, trots hon var svag. Sen när de insåg att hon var i så dåligt skick/ höll på ge upp, (avsvimmad?) duschades hon i kallt vatten för att vakna till. Hon hamnar då i chock och skakar och biter ihop tänderna. De inser att hon kommer att dö, drabbas av panik och P dunkar hennes huvud i blandaren, först en gång sedan igen 1 min senare (grannen hörde dunkarna), för hon levde än? Eller slogs huvudet strax efter att hon redan dött?* För att det ska se ut som en olycka. För ringer man så avslöjas man, överlever hon så berättar hon och de åker garanterat dit värre än av en tragisk olycka och förlorar då alla barn och förlorar kriget mot myndigheterna.

Jag kan inte släppa en sak, det där sms:et från R till P om att lura hem henne från farfar för hon kommer bli hysterisk om hon tror hon ska till källaren?! Skafferiet i köket där E påståtts fått sova, hade ju en extra dörr som ledde ned till källaren/ett utrymme under trappen där R gömde sig för P efter ett bråk. Fick lilla E sova/straffas där ibland? Eller fanns andra utrymmen i källaren? Hoppas det undersöktes ordentligt. Kan förklara att hon verkade så traumatiserad och avtrubbad på julafton utöver att hon var drogad och hotad om att hålla tyst...?

Tänker även på alla blåmärken, kan en del ha uppkommit av släppande/snubblande i stentrappan, när/om hon tvingades ner i källaren? Och att hon var så underviktig, uteslöts hon från måltider och fick oftast bara välling?

Går inte att föreställa sig vad denna lilla flicka fick genomlida... Hoppas drogorna ändå tog bort lite smärta och oro.

Hoppas mamman bestämmer sig för att berätta sanningen i överklagan nu i maj. Då kanske lilla hjärtat åtminstone kan finna ro i himlen♡

Och kanske kan Sverige vakna upp något och sluta blunda för allt knark och dess konsekvenser...
Citera
2021-05-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloFriend85
Lilla fina E. Du blev orättvist behandlad, sviken och övergiven. Så måste du ha kännt, ensam och rädd med stor saknad av den enda familj du kände till, din enda trygghet och styrka.

Du kom att bli straffad vad jag förstår, p.g.a. dina föräldrars osäkerhet, själviska beteende och hat. Ett oskyldigt, förvirrat litet barn. Det är så fruktansvärt. Finns inte ord.

Jag har en TEORI om vad som kanske hände lilla E (har ingen medicinsk erfarenhet eller någon egentlig aning bara egen fantasi).

Barnen var sjuka med en envis slemhosta, föräldrarna mkt tröttare än vad knarket normalt bidrog med. Humöret och stressen från soc gjorde att allt tillslut gick ut mer och mer över denna lilla flicka...

Kan lilla E fått en överdos, p.g.a. misstag eller frustration av att hostan störde deras sömn eller smärtan från den brutna handleden? För att få tyst på henne? Hon kräktes i sömnen och fick in kräk i lungorna, vilket ledde till den akuta lunginflammationen ett par dagar tidigare.

De kanske fortsatte droga henne, trots hon var svag. Sen när de insåg att hon var i så dåligt skick/ höll på ge upp, (avsvimmad?) duschades hon i kallt vatten för att vakna till. Hon hamnar då i chock och skakar och biter ihop tänderna. De inser att hon kommer att dö, drabbas av panik och P dunkar hennes huvud i blandaren, först en gång sedan igen 1 min senare (grannen hörde dunkarna), för hon levde än? Eller slogs huvudet strax efter att hon redan dött?* För att det ska se ut som en olycka. För ringer man så avslöjas man, överlever hon så berättar hon och de åker garanterat dit värre än av en tragisk olycka och förlorar då alla barn och förlorar kriget mot myndigheterna.

Jag kan inte släppa en sak, det där sms:et från R till P om att lura hem henne från farfar för hon kommer bli hysterisk om hon tror hon ska till källaren?! Skafferiet i köket där E påståtts fått sova, hade ju en extra dörr som ledde ned till källaren/ett utrymme under trappen där R gömde sig för P efter ett bråk. Fick lilla E sova/straffas där ibland? Eller fanns andra utrymmen i källaren? Hoppas det undersöktes ordentligt. Kan förklara att hon verkade så traumatiserad och avtrubbad på julafton utöver att hon var drogad och hotad om att hålla tyst...?

Tänker även på alla blåmärken, kan en del ha uppkommit av släppande/snubblande i stentrappan, när/om hon tvingades ner i källaren? Och att hon var så underviktig, uteslöts hon från måltider och fick oftast bara välling?

Går inte att föreställa sig vad denna lilla flicka fick genomlida... Hoppas drogorna ändå tog bort lite smärta och oro.

Hoppas mamman bestämmer sig för att berätta sanningen i överklagan nu i maj. Då kanske lilla hjärtat åtminstone kan finna ro i himlen♡

Och kanske kan Sverige vakna upp något och sluta blunda för allt knark och dess konsekvenser...
Det är nog det utrymmet du beskriver som källaren.
Tack och lov ska det göras en syn av lägenheten, så att hovrätten själva kan se hur lägenheten ser ut, hur det inte borde gå att missa vad som händer
Citera
2021-05-07, 17:21
Medlem
Citat:
Med din egna logik. Hur kan du säga att pappan är den som gjort det? Han är ju inte dömd, alltså oskyldig.

Nu har ju Rebecka dömts som skyldig till vållande av annans död. Då antar jag, med din logik, att du anser att Rebecka är den som vållade Esmeraldas död? Alltså hade Esmeralda varit i livet nu om det inte vore för Rebeckas handlingar eller brist på dessa.

Eftersom hon i dagsläget är dömd för att av oaktsamhet ha vållat död, så ja då är hon juridiskt ansvarig för detta tills annat bevisas enl mig.

Nej jag tror däremot inte att E hade varit i livet oavsett mammans handlingar utifrån den situation som uppgetts.
Citera
2021-05-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Du menar så som familjehemmet ljugit för att få hela svenska folket på sin sida?

Ja!! +1 på den!
Citera
2021-05-07, 17:36
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloFriend85

Får hoppas att modern någon kommer till självinsikt och försöker sona vad hon gjort.
Kanske under fängelsetiden? just nu är jag tveksam.
Citera
2021-05-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
En missbrukare är expert på att bortförklara sitt missbruk.
Anser du att R och P "endast" var självmedicinerande pillertrillare?
Vad menar du med det?
En alkoholist som åker runt till olika systembolag och köper finare viner, för att åka hem och dricka, är det egentligen någon skillnad på de som sitter på parkbänken och köper billigaste dricka med högst alkoholhalt, för att dricka?
Båda vet att de "behöver medicinera" annars blir de "sjuka".
När blir man en knarkare eller alkis?
Vart går gränsen?
Är det när man glatt "snortar" någonting "okänt" som ens partner har hackat och lägger fram? Att påstå att man inte vet, inte minns, det var P som hade ansvar.
P skulle inte ens få bo under samma tak, det var beslutat. Ändå gjorde han det, fast han "lurade" systemet genom att skriva sig hos pappa.

Jag tycker att det är stor skillnad mellan att vara en utslagen alkoholist på en parkbänk och en salongs/hemmaalkis med arbete och bostad, ja.

Bägge är rent tekniskt alkoholberoende ja, men situationen och omständigheterna skiljer sig så absolut att det knappt är fråga om samma sak enl mig.

På samma sätt skiljer jag mellan utslagna missbrukare, rekreationsknarkare och självmedicinerare.
Citera
2021-05-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Jag ber om ursäkt att jag trodde att det var du.
Dock så känner jag samma sak som ni andra. Ni skriver väldigt likt, har samma åsikter och är ofta otrevliga mot andra som inte håller med er. Därför jag trodde det var du, antar jag men återigen så vet jag om ursäkt att jag blandade ihop er.

Tack för att du verkar så saklig och trevlig i tonen, även när du blir ansatt, det är inte vanligt i denna tråd.

Har också tänkt på detta att vi få som inte tycker som resten jämt ska antingen sammanblandas, anklagas för att vara R herself, vara samma person öht med flera konton osv..

Det går liksom inte in i folks huvuden att man kan tycka olika och se saker från olika vinklar.

Vad de def missar att begripa är att det är avsevärt mkt svårare att gå emot strömmen än att bara glida med.

Jag tror varken att du eller jag eller de få andra användarna försöker vinkla olika scenarion för att bli kliade på ryggen av varandra, vi gör det för att vi är uppriktigt intresserade av att komma närmare en ev annan sanning än den som hittills presenterats.
Citera
2021-05-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubamara404
Eftersom hon i dagsläget är dömd för att av oaktsamhet ha vållat död, så ja då är hon juridiskt ansvarig för detta tills annat bevisas enl mig.

Nej jag tror däremot inte att E hade varit i livet oavsett mammans handlingar utifrån den situation som uppgetts.
Så tror du att Rebecka vållat Esmeraldas död eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Bubamara404
Jag tycker att det är stor skillnad mellan att vara en utslagen alkoholist på en parkbänk och en salongs/hemmaalkis med arbete och bostad, ja.

Bägge är rent tekniskt alkoholberoende ja, men situationen och omständigheterna skiljer sig så absolut att det knappt är fråga om samma sak enl mig.

På samma sätt skiljer jag mellan utslagna missbrukare, rekreationsknarkare och självmedicinerare.
Det är skillnad, ja. Oavsett skillnader så är alla fel och bör inte ha ansvar för barn. Vilka av de grupper du nämner tucker du är lämpliga att ha hand om barn och vilka tycker du är olämpliga?

Esmeralda blev en utslagen missbrukare. Bokstavligen. Det var hennes mamma som gjorde henne till det. De du definierar som ”pillertrillare” borde därför inte få ha ansvar för barn.
Citera
2021-05-07, 18:46
Medlem
Hade inte Esmeralda någon att ty sig till i Patriks familj? Hennes farfar eller farbröder. Såg ingen vart det bar hän? Tänk om någon med civilkurage skjutsat henne till fosterföräldrarna. Då hade hon levt i dag med trauma efter det hon fick gå igenom men åndå kunnat få ett liv. Hon blev så grymt sviken av kammarrätten och socialtjänsten. En liten treåring. Kampen blev för svår och omöjlig mot alla som svek henne. Socialdirektör Yvonne Thilander stod självgod till synes helt utan insikt i verksamheten efter katastrofen och sa att ”vi har diskuterat det här och vi har kommit fram till att vi inte har gjort något fel så vi behöver inte göra en lex Sarah utredning”. Esmeraldas liv och död var inte ens värd en utredning.
Citera
2021-05-07, 19:40
Medlem
[quote=Bruk1313|75788459]Så tror du att Rebecka vållat Esmeraldas död eller inte?

Svar till Bruk1313: nej det tror jag inte.
Senast redigerad av Bubamara404 2021-05-07 kl. 19:43.
Citera
2021-05-07, 20:19
Medlem
[quote=Bubamara404|75789698]
Citat:
Så tror du att Rebecka vållat Esmeraldas död eller inte?

Svar till Bruk1313: nej det tror jag inte.
Ok så oskyldigt dömd, enligt dig. Vad anser du om narkotikabrottet, skyldig eller oskyldig?

Anser du att Rebecka gjort något fel, i så fall vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in