Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Jovisst, det är ett helt logiskt sätt att se på saken. Men jag tycker det är väldigt ytligt och naivt. Det är intressant att studera fenomenet masspsykos. Det är ett högst verkligt fenomen hos människan och återkommer lite då och då, med ganska katastrofala följder. Och eftersom jag är uppväxt inom Jehovas Vittnen så har jag ett ganska välutvecklat sinne för att se sådana tendenser.
Bara för att den stora massan gör någonting behöver det inte betyda att dom har rätt, givetvis. Så istället för att bara anta att något är sant för att en majoritet står bakom det så gör man klokt i att titta lite närmare på vad som faktiskt pågår. Dvs statistik och data.
Då blir bilden mycket tydligare och ju mer man ser hur totalitära många länder blivit, och vilken flagrant propaganda som pågår och hur man tillexempel flyttat fokus från dödsfall till smittspridning så inser man ett och annat.
Så min fasta övertygelse är att Sverige agerat bra och balanserat. Det största problemet har varit en långvarig misskötsel av äldrevård, nedmontering av sjukvård och alldeles för stor invandring. Tyvärr börjar vi ju se tendenser till att masspsykosen slagit sina klor även här när lokalpolitiker får för sig korkade s.k "åtgärder" på löpande band. Vi får väl hoppas att det lägger sig i sommar och att man tar sitt förnuft till fånga. Tyvärr är jag inte så hoppfull för rötan är så djup. Rädda människor är lätta att kontrollera.
Masspsykosen har huvudsakligen funnits i Sverige. En sån enkel sak som att folk i allmänhet tror att munskydd inte skulle ha någon effekt är ju ett exempel på detta.
Den svenska masspsykosen märks även i det vansinniga försvarandet av den svenska linjen. Folk är ovillkorligen benägna att acceptera att Sverige skulle vara bäst, helt utan bevis, trots att vi uppenbarligen inte är det.
Jag lovar dig, skulle du resa till något godtyckligt land i forna sovjetunionen och pratade med unga människor, så skulle du antagligen få samma svar. "Kazakstan är bäst. Jag har tur som är född här och inte i något annat land." Detta är du Hexen, du är en ung Kazak som är jättenöjd.
För oss som inte är födda svenskar, utan har fått privilegiet att bli svenskar, så är detta fördummande djupt bedrövande att se.