Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-25, 21:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, men många faller nog i fällan då kortformen proffs stavas med dubbla f.

Sant, det har jag inte tänkte på. Det är förmodligen det som krånglar till allt.

Lite som britt och Storbritannien.
Citera
2020-03-19, 15:51
Medlem
nullums avatar
Jag anser mig själv ha bra koll på hur det mesta stavas, men lärde mig ganska nyligen att tecknet " heter citationstecken och inte situationstecken, som jag trodde i över 23 år. Egentligen har jag aldrig funderat på vad det heter men jag kommer ihåg att jag gång på gång tyckte det lät märkligt när lärarna sade "situationstecken" i skolan.

Folk verkar i regel ha svårt att veta om vissa ord ska innehålla dubbelkonsonanter eller ej samt ä/e.
- Parallel / paralell istället för det korrekta parallell.
- Terass ... terrass.
- Verk ... värk (och vice versa).
- Väll ... väl.
- Vesäntlig ... väsentlig.
- Agressiv / aggresiv / agresiv ... aggressiv.
- Nått ... nåt (som förkortningen för något).
- Endå ... ändå.

Parallell och terrass är de jag ser felstavade oftast. På engelska kan de flesta stava till "terrace" men två R så de borde kunna förstå att terrass stavas med två R på svenska också.

Alla linjer i parallell har en parallell linje med varandra, därav 4 L.
Citera
2020-03-19, 16:12
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Mer i talspråket, tror knappt jag nånsin sett det i skrift...

Jag ser olika varianter av ”förens” hela tiden på Flashback. ”Väll” istället för ”väl” är ju också en Flashbackklassiker.
Citera
2020-06-02, 07:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Iakttagelse (tag i akt) stavas med två t, men många missar det.
Citera
2020-06-02, 14:28
Medlem
Dranghoffs avatar
Brottom ser man allt oftare i betydelsen bråttom.

Men ”brottom” är ju imperativ första person pluralis av ”brotta”.
”Brottom ner tjuven och hållom fast hen tills länsman kommer.”
Citera
2020-06-02, 20:16
Medlem
Sonny00s avatar
Jag gillar inte heller stavfel, men har vi inte en extremt enhetlig stavning idag? Jag tror att stavningen varierade mycket mer fram till 1800-talet, även bland bildade människor. Någon som vet mer om detta?
Citera
2020-06-02, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag gillar inte heller stavfel, men har vi inte en extremt enhetlig stavning idag? Jag tror att stavningen varierade mycket mer fram till 1800-talet, även bland bildade människor. Någon som vet mer om detta?

Fram till slutet av 1700-talet fanns inga institutioner för språkvård, så det stämmer att stavningen varierade enormt. Folk stavade t.o.m. sitt eget namn olika vid olika tillfällen.
Citera
2020-06-03, 03:50
Medlem
Jag har märkt att jag med jämna mellanrum skriver ''spanskar'' istället för den korrekta benämningen ''spanjorer''. Det är ju en felstavning av rang...

Detta händer bara när folkgruppen i fråga ska benämnas i plural, dock. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin skulle ha skrivit, ''en spansk'' och inte lagt till ''man'' efter adjektivet. Oftast så skriver jag ''spanjor'', vilket gör min ovilja till att stava ordet rätt i plural ännu märkligare.
Senast redigerad av sovandehalsar 2020-06-03 kl. 03:59.
Citera
2020-06-03, 06:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Jag har märkt att jag med jämna mellanrum skriver ''spanskar'' istället för den korrekta benämningen ''spanjorer''. Det är ju en felstavning av rang...

Detta händer bara när folkgruppen i fråga ska benämnas i plural, dock. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin skulle ha skrivit, ''en spansk'' och inte lagt till ''man'' efter adjektivet. Oftast så skriver jag ''spanjor'', vilket gör min ovilja till att stava ordet rätt i plural ännu märkligare.

Det där är inte felstavningar per definition. Det är ju inte så att du försöker stava spanjorer och kommer fram till att det nog stavas spanskar.

Det där är snarare en fråga för denna tråd.

(FB) Ord som betecknar nationaliteter (/Mod)
Citera
2020-06-03, 13:29
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Det fick mig att tänka på när Staffan Lindeborg i stridens hetta benämnde de franska damerna i VM i simning som "franskor".
Citera
2020-06-03, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där är inte felstavningar per definition. Det är ju inte så att du försöker stava spanjorer och kommer fram till att det nog stavas spanskar.

Det där är snarare en fråga för denna tråd.

(FB) Ord som betecknar nationaliteter (/Mod)

Jo, jag tänkte också det, men det kändes dumt att necro:a en sådan gammal tråd. Aja, det blir väl ingen långvarig diskussion, oavsett. Tänkte bara att människor kunde uppskatta mina hjärnaneurysmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Det fick mig att tänka på när Staffan Lindeborg i stridens hetta benämnde de franska damerna i VM i simning som "franskor".

Då kan jag glädja mig åt att en sådan man har inte bara lyckats få ''fransyskor'' till ''franskor'', utan han lyckas även verbalisera det i live-TV.
Citera
2021-05-07, 10:43
Medlem
Scalpings avatar
Folk tycks ha väldigt svårt att stava till det korta ordet AV, och lägger till onödiga U och T framför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in