2021-05-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det känns något luddigt och med tveksam nytta för smittspridningen att testa friska utan symptom.
Var drar man gränsen, ska alla testas fortlöpande?

Når man har symptomer har man sandsynligvis allerede smittet andre.

Der er ingen grænse - alle som har sociale kontakter skal testes fortløbende hvis man vil have kontrol over smittespredningen.

En bekendt af mig bliver rutinemæssigt testet to gange om ugen af en kollega på arbejdspladsen (Arbejdsplads i sundhedssektoren) og er indtil nu testet 23 gange.
Citera
2021-05-07, 09:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vad hände med hyllade Tyskland egentligen?? De slutade testa , fick mass-död och allmänt haveri.

Folk satt ju som galna här inne förra våren och skrek att vi skulle göra som Tyskland! Bara man gjorde som Tyskland skulle allt bli bra...

Nu vet vi hur det gick med det tramset.

Ja, Sverige gjorde som Indien istället och fick massdöd. Bra jobbat....
Citera
2021-05-07, 10:08
Medlem
Surtrutens avatar
Nu blir vi snart räddade av det varmare vädret.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969720381092?via%3Dihub
Citera
2021-05-07, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det har vist lagts in 90+ på IVA, någon på sommaren och några på hösten.
Antalet 30-49 åringarna har ökat denna vågen jämfört med våg två. Det kan du se på SIR.

Lika så kan man se i FHM senaste veckorapport att antalet och inte bara andelen yngre har ökat på IVA denna våg jämfört med andra vågen. Grupperna 20-49 och 50-59 vårdas i större antal. https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-16-final.pdf Sida 11.

Ok - det har lagts in enstaka 90+ på IVA i Sverige men det är så otroligt små mängder så att det spelar ingen roll statistiskt sett. Under hela pandemin så har det lagts in 9 stycken över 90 år på IVA.

Annars följer väl inläggningarna på IVA i de olika åldersgrupperna hur stor smittan är i de olika åldersgrupperna och ingen av åldersgrupperna vad jag kan se ligger i större antal på IVA än förra våren.
Citera
2021-05-07, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Massdöd? I Sverige dör normalt över 90000 per år. Förra året hade vi överdödlighet på ca 6000. Avvikelse på ca 7% alltså. Vilket händer lite då och då av olika orsaker. Dödligheten för covid är dessutom enligt WHO runt 0,2% så slappna av. Det var massdöd när en meteorit slog ner och utrotade dinosaurierna, men knappast nu. Du kan ju googla begreppet om du vill.
Citera
2021-05-07, 10:17
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det ger ju inte 100% skydd eftersom många foliehattar kommer vara både masklösa och ovaccinerade. Så jag kommer definitivt bära mask där det är mycket folk. Fast kanske inte N95 utan mer KF94 eller KN95. Om jag tar taxi däremot kanske det blir N95 eller P100.

Om sanningen ska fram så har jag börjat slarva en del med smittskyddet efter jag blivit vaccinerad. Men när som helst kan det väl komma någon mutation som lurar vaccinet.
Vaccinet ger ju inte heller fullt skydd för att du inte ska bli sjuk.

Citat:
Inget vaccin ger hundraprocentigt skydd. Av den halva miljon personer som fått konstaterad covid-19 i Sverige i år har ungefär 3 procent blivit smittade trots att de fått minst en vaccindos.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1719820
Citera
2021-05-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Hur menar du att dödligheten ser ut just nu?

Ok,Sverige massdödar, men de andra europeiska länderna?vad fan händer där?
Tyskland, polen, Ungern osv osv?
Citera
2021-05-07, 10:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Massdöd? I Sverige dör normalt över 90000 per år. Förra året hade vi överdödlighet på ca 6000. Avvikelse på ca 7% alltså. Vilket händer lite då och då av olika orsaker. Dödligheten för covid är dessutom enligt WHO runt 0,2% så slappna av. Det var massdöd när en meteorit slog ner och utrotade dinosaurierna, men knappast nu. Du kan ju googla begreppet om du vill.

Enligt SCB en överdödlighet på cirka 8%. Undrar vad som hade hänt om man inte vidtagit några åtgärder alls. Intressant att notera är ju också att vi knappt haft någon influensa alls.
Citera
2021-05-07, 10:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ok - det har lagts in enstaka 90+ på IVA i Sverige men det är så otroligt små mängder så att det spelar ingen roll statistiskt sett. Under hela pandemin så har det lagts in 9 stycken över 90 år på IVA.

Annars följer väl inläggningarna på IVA i de olika åldersgrupperna hur stor smittan är i de olika åldersgrupperna och ingen av åldersgrupperna vad jag kan se ligger i större antal på IVA än förra våren.

Jag förstår inte vad du vill komma. Det är ju uppenbart om man kolla på vilken sida man vill att antal och andel yngre har ökat denna våg jämfört med förra. IVA personalen har ju själva gått ut i media och påpekat detta. Ökningen är inte jätte stor men den är där. Ingen av oss vill att den ska vara där, men likt förbannat är den där. Jag skrev detta inlägg för ett tag sedan.

Citat:
Min kvälls funderingar har handlat om antal 30-49 åringar som registrants nyinskrivna på IVA har ökat denna vågen jämfört med förra.

Jag har lite snabbt kollat antal i den ålder och antal som vårdats i alla åldrar.

Jag har plockat ut 52 dagar under topparna av vågorna. Anledningen till detta är att ökningen av denna grupp bara är 52 dagar.

11-22 till 01-12
174 st 30-49 åringar av 1868 Nyinskrivna.
Detta ger lite mindre en tiondel.

03-03 till 04-24
341st 30-49åringar av 2006 Nyinskrivna.
Det ger drygt en sjättedel.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Lika så kan man se det på FHM veckorapport som jag länkade till dig nyss och på covidstatestik. Men man får titta lite noga för skillnaden är inte enorm utan bara liten. Men andelen unga har aldrig varit så stor, så även om den ökar från en 10 del till en 6 del är det inte så många. Så stor skillnad är det inte på storleken av vågorna att det går att prata bort med det argumentet.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-07 kl. 10:29.
Citera
2021-05-07, 10:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Hur menar du att dödligheten ser ut just nu?

Ok,Sverige massdödar, men de andra europeiska länderna?vad fan händer där?
Tyskland, polen, Ungern osv osv?

Tittar man på dödssiffror per capita ligger Sverige väldigt högt. Över 14 tusen döda på 10 miljoner invånare är högt om du gör en internationell utblick. Visst, många u-länder (vid sidan av Sverige) har kanske inte fullständighet vad gäller rapportering (vilket tidvis inte Sverige heller har haft), men vi ligger förbaskat högt.
Citera
2021-05-07, 10:27
Avslutad
Om jag har förstått media rätt igår kommer sommaren bli lite bättre än förra sommaren.

Alla kommer att vaccineras

Egentligen är det väsentliga här huruvida Sverige och övriga norden kommer att öppna upp sig så att man kan tex ta bilen till Finland och Norge.
Citera
2021-05-07, 10:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du vill komma. Det är ju uppenbart om man kolla på vilken sida man vill att antal och andel yngre har ökat denna våg jämfört med förra. IVA personalen har ju själva gått ut i media och påpekat detta. Ökningen är inte jätte stor men den är där. Ingen av oss vill att den ska vara där, men likt förbannat är den där. Jag skrev detta inlägg för ett tag sedan.

Lika så kan man se det på FHM veckorapport som jag länkade till dig nyss och på covidstatestik. Men man får titta lite noga för skillnaden är inte enorm utan bara liten. Men andelen unga har aldrig varit så stor, så även om den ökar från en 10 del till en 6 del är det inte så många.

Så är det. Tyvärr är det många som gör allt för att negligera allvaret i pandemin. Vet många unga som blivit ordentligt sjuka och även inlagda på sjukhus (dock inte IVA), men det pratas av någon anledning bara om IVA och antalet döda. Inte hur många som blir jättesjuka, behöver sjukhusvård och det talas också väldigt lite om de uppskattningsvis 100-150 tusen personer som drabbats av långtidscovid. Är väl inte lika dramatiskt kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in