2021-04-29, 21:34
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi snävar in det lite och tar bara topparna.

03-03 till 04-24 341st 30-49 år under 52 dagar.
11-26 till 01-16 174st 30-49 år under 52 dagar.

Alltså en ganska stor skillnad som jag skrev i första inlägget.

Men självklart måste detta sättas i förhållande till något. Antal smittade eller antal inlagda i alla
åldersgrupper.
Vad är det för metod? Särskilt när det skiljer så lite i faktiska tal mellan "topparna" och det som inte är "toppar"?

Toppen i perioden den 26 november - 16 januari är till exempel 8 st. Den 22 november var det 7 st, vilket för övrigt är den näst högsta noteringen under perioden 4 november - 15 februari (tillsammans med 28 december). Men den ska du lämna utanför...
Citera
2021-04-29, 21:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Vad är det för metod? Särskilt när det skiljer så lite i faktiska tal mellan "topparna" och det som inte är "toppar"?

Toppen i perioden den 26 november - 16 januari är till exempel 8 st. Den 22 november var det 7 st, vilket för övrigt är den näst högsta noteringen under perioden 4 november - 15 februari (tillsammans med 28 december). Men den ska du lämna utanför...
Nej jag försökte faktiskt ta med så många som möjligt. Klipp datumet själv på dessa 52 dagar på våg två om du kan få den att innefatta fler.

Men är det inte en ganska så stor skillnad?

Edit. Det är ganska så tydligt att det handlar om 52 dagar för våg tre. Hade jag klippt våg två annorlunda så hade jag klippt bort 02-06.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-29 kl. 21:40.
Citera
2021-04-29, 21:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Klippte annorlunda tog med 22 november och 52 dagar till och fick det till hör och häpna 174st exakt lika många som förra klippningen.

Så 11-22 till 01-12
174 st

03-03 till 04-24
341st

Och bonusklippningen från förra gången som underkändes.
11-26 till 01-16
174st
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-29 kl. 21:51.
Citera
2021-04-29, 21:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan det vara en idé för bistånd till Indien? Skicka några hästdoser med D-vitamin till indierna, för att snabbt bygga upp kroppens förråd av vitaminet. Det finns åtminstone inget att förlora på att ge en sådan medicin.

För långsiktig tillgång på D-vitamin, så kan man uppmana indierna att ta av sina skjortor (eller saris), gärna i kombination med en minskning av mängden luftföroreningar. (En övergång till mer cykeltrafik skulle kunna minska mängden avgaser, och öka hudens sol-exponering.)

Biståndet till Indien bör även inkludera generösa mängder preventivmedel, för att förebygga ännu större hälsokatastrofer i framtiden.
Om jag inte har fel så är de deras stora mängd Diesel fordom som är problemet, kanske att de eldar för mycket också och det har de ju inte minskat den senaste tiden. Allt blir ett problem när ett land är så kraftigt över befolkat. Har för mig att 17% av alla barn föds i Indien.

De hade ju många cykelrikshor innan de började med diesel motorsyckelrikshorna. Men jag tror att de försöker sig på att övergå till el istället.

Så förvånade de skulle bli om de fick D-vitaminer och kondomer i stället för syrgas. Jag har en känsla av att de inte skulle uppskatta det.
Citera
2021-04-29, 21:59
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Klippte annorlunda tog med 22 november och 52 dagar till och fick det till hör och häpna 174st exakt lika många som förra klippningen.

Så 11-22 till 01-12
174 st

03-03 till 04-24
341st

Och bonusklippningen från förra gången som underkändes.
11-26 till 01-16
174st
Herregud, du förstår verkligen inte. Jag ger upp.

Men jättebra metod! Du kan nog inte få din studie publicerad i The Lancet, Expressen lär dock vara sugna.
Citera
2021-04-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yashimikito
kommer man ha det normalt nu till sommaren eller hösten?
vad kommer corona passen att ha för roll?
Det verkar ju inte bli normalt igen om man ska gå efter vad Tegnell sa i Aktuellt ikväll. Nya pandemier väntar ju också.
Citera
2021-04-29, 22:04
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är bara att studera de officiella smittal, sjuktal, inlagda på sjukhus, IVA, döda etc. Statistik finns hos Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten. Det är ju ingen hemlighet att smittan tvärdök under sommaren och ökade under oktober. Är heller ingen hemlighet att smittan dök under jullovet. Om man vill kan man förstås tro att det är en slump. Eller så tror man som jag. Att barn och ungdomar driver denna luftburna sjukdom precis på samma sätt som vilket förkylningsvirus eller eller influensavirus som helst.

Hur förklarar du att dina analyser skulle väga tyngre än ledande svenska forskare både gällande vaccin och smittspridningen? Du kallar tex Matti Sällberg och Ali Mirazimi för tyckare ?
Citera
2021-04-29, 22:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Herregud, du förstår verkligen inte. Jag ger upp.

Men jättebra metod! Du kan nog inte få din studie publicerad i The Lancet, Expressen lär dock vara sugna.
Jag tog 52 dagar från toppen av våg 2 och våg 3 och jämförde.

Du tog 103 dagar från våg två och jämförde med 63 dagar från våg 3.

Och det tycker du ger en mer rättvis bild?
Nej vi förstår nog inte varandra. Jag ville ha en schyst diskussion för att se om vi kunde komma fram till något.

Edit. Mutationen eller den tiden som personalen på IVA ha sagt att de vårdat mer unga är inte så stor. Man kan se att ökningen började då run 03-03 någon förändring skedde då. Det måste varit den förändring de talade om. Någon, Beaver kanske är snäll och gör det, sätta det i relation till något, antal vårdade i alla åldra t.ex. eller antal smittade. Beaver är bra på att räkna ut sådan, jag litar på vad Beaver(om nu hen vill göra det) kommer fram till i all fall om det betyder att jag kan slippa att räkna och bara kontrollera och humma lite.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-29 kl. 22:26.
Citera
2021-04-29, 22:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är bara att studera de officiella smittal, sjuktal, inlagda på sjukhus, IVA, döda etc. Statistik finns hos Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten. Det är ju ingen hemlighet att smittan tvärdök under sommaren och ökade under oktober. Är heller ingen hemlighet att smittan dök under jullovet. Om man vill kan man förstås tro att det är en slump. Eller så tror man som jag. Att barn och ungdomar driver denna luftburna sjukdom precis på samma sätt som vilket förkylningsvirus eller eller influensavirus som helst.

Spännande att du nämner inlagda på sjukhus, IVA och döda eftersom de data bevisar med all tydlighet att smittan peakade i månadsskiftet mars/april, som senast en bit in i april.

Men när det är din sanning räcker dina ord som bevis. Det har vi länge förstått.
Citera
2021-04-29, 22:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Min kvälls funderingar har handlat om antal 30-49 åringar som registrants nyinskrivna på IVA har ökat denna vågen jämfört med förra.

Jag har lite snabbt kollat antal i den ålder och antal som vårdats i alla åldrar.

Jag har plockat ut 52 dagar under topparna av vågorna. Anledningen till detta är att ökningen av denna grupp bara är 52 dagar.

11-22 till 01-12
174 st 30-49 åringar av 1868 Nyinskrivna.
Detta ger lite mindre en tiondel.

03-03 till 04-24
341st 30-49åringar av 2006 Nyinskrivna.
Det ger drygt en sjättedel.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart
Citera
2021-04-29, 23:09
Medlem
Nu när gamlisarna vaccineras på löpande band sedan fyra månader tillbaka så borde väl medelåldern på de som läggs in på iva sjunka?
Den ligger ju på 63 år nu och har gjort det bra länge
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Nån av er som sett att den sjunkit nåt sen första vågen, nu när man hör lite här och där att allt fler yngre läggs in?
Senast redigerad av spacedreamer 2021-04-29 kl. 23:21.
Citera
2021-04-29, 23:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacedreamer
Nu när gamlisarna vaccineras på löpande band sefan fyra månader tillbaka så borde väl medelåldern på de som läggs in på iva sjunka?
Den ligger ju på 63 år nu och har gjort det bra länge
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Nån av er som sett att den sjunkit nåt sen första vågen, nu när man hör lite här och där att allt fler yngre läggs in?
I senaste veckorapporten från FHM kan man se och läsa att medelåldern har ändrats lite.

patienter med laboratoriebekräftade covid-19 som
vårdats inom intensivvården

2020 medelåldern 59år

2020/2021 medelåldern 64år

2021 61år

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-16-final.pdf
Sida 10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in