2021-05-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Men om SD sitter utanför en regering men har en central roll i den där folk är nöjda varför då rösta på SD som fortfarande är ”smutsigt” när man kan rösta på M som kommer få ta allt beröm och ära av framgångarna?

SD behöver komma in i en regering för att på riktigt förändra Sverige i botten. Man kommer exempelvis inte kunna förändra så mycket av våra kulturella institutioner/skolan om man inte får tunga poster. Sånt som i mina ögon är viktigt och sånt vi ser eskalera i hela väst med dessa marxister och allt woke prat som bara splittrar och inte enar oss.

Visst man kanske kan strypa invandringen och få hårdare straff men vad mer kan man göra?
Mycket möjligt att SD kan ta plats i regeringen efter två år. Något bättre kan vi i alla fall inte hoppas på.
2021-05-06, 23:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Mycket möjligt att SD kan ta plats i regeringen efter två år. Något bättre kan vi i alla fall inte hoppas på.

Om nu inte några av mina punkter kommer till verklighet. Dvs att folk får det betydligt sämre både ekonomiskt och trygghet.

Det vi kan hoppas på är att SD passerar 20% och når det till valet. Då har man betydligt mer att säga till om än om man får 17-18%.

Vi får se vad som händer men har gett upp hoppet om svenska folket i alla fall om man verkligen röstar såhär. Men jag tror det.. folk i Sverige är så otroligt naiva och godtrogna. Tror sitt land är minst korrupt osv. Det är så genomruttet så de finns inte. Inte för att andra länder är bättre men den här svenska godtroheten stör mig.
2021-05-07, 07:45
Medlem
Grevelesevis avatar
Aftonbladet/Demoskop
Vänsterpartiet: 6,9 procent (-1,5).

Socialdemokraterna: 25,4 procent (oförändrat).

Miljöpartiet: 4,1 procent (+0,8).

Kristdemokraterna: 5,2 procent (oförändrat).

Centerpartiet: 11,8 procent (+2,0). Fjamåt går fjamåt!!

Liberalerna: 33,2 procent (-0,5).

Moderaterna: 23,1 procent (+0,3).

Sverigedemokraterna: 19,0 procent (-0,2)

Övriga: 1,3 procent (-0,9)

+ 2,8 på de värsta partierna MP + C
2021-05-07, 07:56
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Aftonbladet/Demoskop

Finns ingen anledning varför C går fram mer än att Aftonbladet vill ge regeringspartierna ett handtag. Jag säger: lita inte på opinionsundersökningar från msm-anknutna institut. Sverige går mer och mer åt det amerikanska hållet där den som betalar för en undersökning får vad den vill ha.
2021-05-07, 07:59
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Aftonbladet/Demoskop

Var rätt trist läsning att både C och MP ökar.
Skulle C öka pga väljare lämnar MP är det fine.
Att V minskar är också ett problem. Ser hellre ett starkt V till bekostnad av C och MP. Det kommer försvåra ett samarbete mellan V o C. Är C betydligt större lär V vara stödhjul likt denna mandatperiod.

Tror opinionen kommer ändras mot sommaren och hösten när vi kan börja lägga corona bakom oss.
SD borde gynnas när de problemen innan corona börjar diskuteras igen.
2021-05-07, 08:35
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Du missade det viktigaste och det är att SD kommer att växa om en ny regering där SD spelar en central roll (åtmistone till en början utanför regeringen) uppskattas av väljarna. Moderaterna fick 26 procent i valet 2006. Efter fyra år i regeringsställning fick M 30 procent i valet 2010.

Det är som jag ser det enda chansen för SD att börja växa igen, men då är det viktigt att partiet spelar en central roll och dirigerar politiken lika mycket som M.

Annars tror jag det blir svårt att växa. Tänk på att SD inte växt sedan 2015 när DÖ gick i graven.
Även om jämförelsen haltar, se på USA och Trump.
Mina gamla kompisar i USA brukade säga "strunta i vad han twittrar och se istället på resultaten av hans politik".
För USA så var Trumps politik mycket framgångsrik. Hjulen snurrade, arbetslösheten sjönk, m.m.

Men det hjälpte inte då han i stort sett fick hela etablissemanget mot sig. Massmedia, PK-företag som t.ex. IT-jättar, Hollywood, m.m.
Bidens "100 första dagar" har radat upp problem efter problem. Nordkorea tar ton, Iran körde igång sitt anrikningsprogram, Latinamerikaner fullkomligt forsar in över södra gränsen, Kina går hårt åt Taiwan, Ryssland bygger upp trupper vid gränsen till Ukraina, osv.

Skulle Sverige erhålla en högerregering efter nästa val så är frågan om en otroligt framgångsrik regeringsperiod räcker? Kommer vi att få se en kopia av USA där vänsteretablissemanget går bananas eller kommer en eventuell framgångsrik högerpolitik att räcka för ytterligare förtroende?

Som utlandssvensk så ser jag bl.a. på BBC. Deras "100 första dagar" under Trump var inget annat än en massiv anti-Trump-kampanj. Motsvarande gällande Biden har inte varit annat än ett bomullsinpackat firande.
Biden håller just nu på med att rädda både USA och omvärlden!

Kommer Expressens förstasidor att fyllas med gråtande barn när illegala tvingas att återvända till sina hemländer?
2021-05-07, 08:51
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Finns ingen anledning varför C går fram mer än att Aftonbladet vill ge regeringspartierna ett handtag. Jag säger: lita inte på opinionsundersökningar från msm-anknutna institut. Sverige går mer och mer åt det amerikanska hållet där den som betalar för en undersökning får vad den vill ha.

Din dumme fan, trodde korkskallar som du försvann efter 2018. Det är såhär svenska folket vill ha det. Opinionsinstituten lyckades fånga opinionen väldigt bra förra valet, förutom skojarna i Sentio och Yuogov som kraftigt överskattade SD.
2021-05-07, 09:09
Medlem
SD kunde växa så länge som de hade monopol på ifrågasättandet av invandringspolitiken. Nu mera har SD inte detta monopol. Konstigare än så är det inte.
2021-05-07, 10:37
Medlem
Men Centern är som en obehaglig ärta under madrasserna när prinsessan (Löfvén) skall ha sin skönhetssömn. Ett mäktigt pedofilparti kommer att kräva skattesänkningar och skatteväxlingar och i alfabetet kommer R att ersättas med J.

S ligger historiskt lågt men har utnyttjat sin reserv från V.

SD ligger just nu stilla men har en utvecklingspotential eftersom man kommer fram ganska bra i den politiska debatten och det bör bli mycket bättre till hösten när covid 19 inte drar uppmärksamhet från Sveriges stora problem.
Jag tror att redan nu ligger SD över dessa 19% och jag "tror" att man inför valet numera viktar fel. Dom som inte vill svara kan ha en större andel SD-väljare.
Det är nytt nu, metoderna från instituten inför 2018 går aldrig att direkt tillämpa vid varje nytt val, SD har alltid varit svåra att mäta.

OBS jag tror att Centern är felmätt denna gång. Däremot kan det stämma att många ungdomar röstar MP, av oförstånd.
2021-05-07, 11:21
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Även om jämförelsen haltar, se på USA och Trump.
Mina gamla kompisar i USA brukade säga "strunta i vad han twittrar och se istället på resultaten av hans politik".
För USA så var Trumps politik mycket framgångsrik. Hjulen snurrade, arbetslösheten sjönk, m.m.

Men det hjälpte inte då han i stort sett fick hela etablissemanget mot sig. Massmedia, PK-företag som t.ex. IT-jättar, Hollywood, m.m.
Bidens "100 första dagar" har radat upp problem efter problem. Nordkorea tar ton, Iran körde igång sitt anrikningsprogram, Latinamerikaner fullkomligt forsar in över södra gränsen, Kina går hårt åt Taiwan, Ryssland bygger upp trupper vid gränsen till Ukraina, osv.

Skulle Sverige erhålla en högerregering efter nästa val så är frågan om en otroligt framgångsrik regeringsperiod räcker? Kommer vi att få se en kopia av USA där vänsteretablissemanget går bananas eller kommer en eventuell framgångsrik högerpolitik att räcka för ytterligare förtroende?

Som utlandssvensk så ser jag bl.a. på BBC. Deras "100 första dagar" under Trump var inget annat än en massiv anti-Trump-kampanj. Motsvarande gällande Biden har inte varit annat än ett bomullsinpackat firande.
Biden håller just nu på med att rädda både USA och omvärlden!

Kommer Expressens förstasidor att fyllas med gråtande barn när illegala tvingas att återvända till sina hemländer?

Det är därför 7-klövern och etablissemanget är rädda att se SD i en regering. Om SD sitter i en regering så kan man förändra både inom våra kulturella institution OCH pressa SVT om presstöd och dylikt. Då har man media i sitt grep mer än vad man har nu där S istället styr med järnhand.

I USA finns ej statlig media utan det styrs av finansiella intressen m.m.
2021-05-07, 11:26
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
SD kunde växa så länge som de hade monopol på ifrågasättandet av invandringspolitiken. Nu mera har SD inte detta monopol. Konstigare än så är det inte.

Man har fortfarande monopol på restriktiv invandring dvs inga alls i rimlig framtid. Sen är man för återvandring. Sen har vi frågan om EU där Moderaterna gjort bort sig rejält.

Utöver det så är inte M trovärdiga. Plus så kommer många aldrig glömma sveket från M, jag är en av dom.

Men ja, det kommer bli svårt för SD att växa om det inte blir som det var när man blev som störst. Stort fokus om SD i media och massa bomber och kriminalitet som ökar.
Senast redigerad av Haddock93 2021-05-07 kl. 11:50.
2021-05-07, 11:32
Medlem
SvenskOppositions avatar
Den främsta anledningen bakom populismens framgångar var att det fanns en period av okontrollerad kommunikation, diskussion och informationsförmedling på Internet. Det gick att påverka människors tänkande och värderingar.

Nu håller globalistmakten på att skruva igen den kranen ordentligt, i Sverige och internationellt. Utan motröster så kommer globohomopropagandan att ha människor i ett järngrepp.

Därtill så börjar globalistmakten på allvar att hota om att kriminalisera krimtänkande. Vi kommer att se effekter av detta, hederliga människor vill inte betraktas som kriminella.

En syster prognos, javisst. Men om inte SD och andra hittar nya vägar att nå ut för att påverka människors tänkande så kommer globalistmakten att fortsätta vinna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in