Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Du missade det viktigaste och det är att SD kommer att växa om en ny regering där SD spelar en central roll (åtmistone till en början utanför regeringen) uppskattas av väljarna. Moderaterna fick 26 procent i valet 2006. Efter fyra år i regeringsställning fick M 30 procent i valet 2010.
Det är som jag ser det enda chansen för SD att börja växa igen, men då är det viktigt att partiet spelar en central roll och dirigerar politiken lika mycket som M.
Annars tror jag det blir svårt att växa. Tänk på att SD inte växt sedan 2015 när DÖ gick i graven.
Även om jämförelsen haltar, se på USA och Trump.
Mina gamla kompisar i USA brukade säga "strunta i vad han twittrar och se istället på resultaten av hans politik".
För USA så var Trumps politik mycket framgångsrik. Hjulen snurrade, arbetslösheten sjönk, m.m.
Men det hjälpte inte då han i stort sett fick hela etablissemanget mot sig. Massmedia, PK-företag som t.ex. IT-jättar, Hollywood, m.m.
Bidens "100 första dagar" har radat upp problem efter problem. Nordkorea tar ton, Iran körde igång sitt anrikningsprogram, Latinamerikaner fullkomligt forsar in över södra gränsen, Kina går hårt åt Taiwan, Ryssland bygger upp trupper vid gränsen till Ukraina, osv.
Skulle Sverige erhålla en högerregering efter nästa val så är frågan om en otroligt framgångsrik regeringsperiod räcker? Kommer vi att få se en kopia av USA där vänsteretablissemanget går bananas eller kommer en eventuell framgångsrik högerpolitik att räcka för ytterligare förtroende?
Som utlandssvensk så ser jag bl.a. på BBC. Deras "100 första dagar" under Trump var inget annat än en massiv anti-Trump-kampanj. Motsvarande gällande Biden har inte varit annat än ett bomullsinpackat firande.
Biden håller just nu på med att rädda både USA och omvärlden!
Kommer Expressens förstasidor att fyllas med gråtande barn när illegala tvingas att återvända till sina hemländer?