Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
En sista fråga till dig. Sen ska jag dra mig tillbaka från den här tråden

Du är en intelligent person helt klart och som du nog redan förstått så är jag inte ute efter att bråka med dig eller några andra här i tråden. Ber om ursäkt i så fall.
Många man pratat med på tex ambulansen och även en hel del läkare reagerar ju på att den här nya covid 19 diagnosen påminner väldigt mycket om dom vanliga tillstånden som fanns innan covid 19. Det är det som egentligen gör mig så frågande om det här tillståndet. Det plus att det kommer att innebära ett helt nytt världsekonomiskt och politiskt läge pga av just den här nya diagnosen tycker jag känns lite misstänksamt. Alla som varit drabbade själva eller haft anhöriga som dött har jag full respekt för. Beklagar det, men är alltid tragiskt med dödsfall. Gäller även alla som blev sjuka och avled 2019 och bakåt. Men jag är liksom många andra, även flera läkare, tveksam till om det här verkligen är ett nytt tillstånd.
Min teori kan ju vara helt fel och det är viktigt att komma ihåg. Tycker det är synd att många inte är öppna för den här tänkbara förklaringsmodellen.
Hej igen,
Fint att du ber om ursäkt.
Ja, det är ett nytt virus SARS-CoV-2 som orsakar en ny sjukdom covid-19. Det är nog alla läkare överens om så jag vet inte vilka läkare du refererar till.
Sedan orsakar viruset olika komplikationer såsom pneumoni, ARDS, lungembolier, sepsis o s v där dessa komplikationer har funnits tidigare av andra orsaker. Många tillstånd/sjukdomar kan ju ha flera olika orsaker så det är ju inget konstigt.