2020-11-04, 21:35
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Om du har haft covid-19 kan det finnas en chans att du ändå har viss immunitet (T-cellsimmunitet) som jag skrivit om tidigare i tråden.
Majoriteten av dem som har haft covid-19 utvecklar dock antikroppar och hos majoriteten av dessa kvarstår antikropparna minst flera månader.

De första dokumenterade fallet av covid-19 upptäcktes om jag minns rätt en bit in i januari i Thailand vilket talar emot att du skulle fått covid-19 i Thailand för 10 månader sedan.

Hade antikroppar i somras men borta efter 3 månader.
Citera
2020-11-05, 20:50
Medlem
FarbrorAdolfs avatar
Tror du att viruset är syntetiskt tillverkat och läckt ut av misstag? Om det är ett naturligt virus, varför har det inte märkts tidigare?

Tycker det är för "bra" för att va naturligt.
Det är för aggressivt och nu har det muterat och smittar mellan tex minkar.

Efter nästa mutation, kan det vara tillräckligt att vistas i samma rum för att bli smittad?
Dvs, viruset " hänger kvar" i luften?
Citera
2020-11-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag vet. Men helt orimligt dyrt för mina behov. Min variant är både billig och bra.

CoV-2 kastas ut men har gjort skador på individen. Men försvaret mot det har också gjort skador.
Vilka är värst? En intressant fråga. Begär inte att du kan ge ett klart svar. Vi vet så lite om det än.

En annan fråga. Denna pandemi kommer att ge oss perspektiv på pandemier. Lära oss mycket för framtiden. Hur ser du på det? Vad kommer vi att ta med oss?

Hej Jof,

Det är kombinationen som ger skador.

Vi kommer ha en större beredskap. Vi kommer utveckla nya vaccin- och läkemedelstekniker som vi kan använda mot framtida viruspandemier. Vi kommer ha ökad virologisk kunskap. Vi kommer också när pandemin är över kunna analysera vilka strategier som är bäst.

Jag hoppas att denna pandemi får beslutsfattare att inse att vi behöver lite luft i vårt sjukvårdsystem, men mitt realistiska jag tror inte det blir så.
Citera
2020-11-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAdolf
Tror du att viruset är syntetiskt tillverkat och läckt ut av misstag? Om det är ett naturligt virus, varför har det inte märkts tidigare?

Tycker det är för "bra" för att va naturligt.
Det är för aggressivt och nu har det muterat och smittar mellan tex minkar.

Efter nästa mutation, kan det vara tillräckligt att vistas i samma rum för att bli smittad?
Dvs, viruset " hänger kvar" i luften?

Hej,

Nej, det tror jag inte. Jag har tidigare skrivit i tråden att det råder tämligen konsensus att viruset kommer från fladdermöss. Sedan har det sannolikt skett en större mutation i kombination med felaktig hantering av fladdermöss på en djurmarknad i Kina.

Det är i grunden inte bra för oss att ett farligt virus hittar nya djurvärdar som i sin tur kan återsmitta oss så det är viktigt att följa upp minkarna och de människor som blivit smittade med noggranna studier.

Jag tror inte det. Det är ytterst få virus som kan smitta så i luften över flera meter.
Citera
2020-11-09, 14:13
Medlem
Hej.

Har precis genomgått en infektion med Covid-19.

Gått 7 dagar sen första symtom och nu haft 2 hela symtomfria dagar.

Min fråga är nu hur lång tid tar det för min kropp att bygga upp nån form av immunitet? Om jag skulle umgås med någon som har en pågående infektion av Covid-19 skulle jag kunna smittas direkt igen då??
Citera
2020-11-09, 16:01
Medlem
Hej alla,

Idag har det kommit strålande nyheter!

Pfizer och BioNTech som samarbetar med sin mRNA vaccinkandidat har kommit med data från sin fas 3 studie att deras vaccinkandidat har visat sig ge ett 90% skydd mot covid-19.

Detta är fantastiska nyheter ur flera synpunkter.

1. Det är första vaccinkandidaten som ger ett så bra skydd mot covid-19 och eftersom de har haft många försökspersoner i studien så talar det för att deras data både är tillförlitlig och att vaccinkandidaten är tillräckligt säker.

2. Det är en ny vaccinationsteknik (mRNA) som vad jag förstår gör det relativt lätt att massproducera vaccindoser. Denna teknik kan också användas för framtida läkemedel inom flera områden.

3. mRNA tekniken gör det också relativt enkelt att anpassa ett vaccin om viruset skulle mutera kraftigt.

4. Flera bolag använder sig av mRNA tekniken, bl a Moderna vilket gör att vi snart kan ha flera mRNA vaccin godkända.

Datan är dock ännu inte publicerade i en peer reviewed medicinsk tidskrift, men Pfizer som är ett av världens absolut största läkemedelsbolag skulle inte släppa en sådan nyhet om de inte hade ordentligt på fötterna.

Det är också positivt för oss i Sverige eftersom vi i EU kan ligga högt på prioriteringslistan i och med att det är ett amerikanskt multinationellt bolag.

Således ett mycket stort ljus i pandemimörkret.

Betonar igen att det är av yttersta vikt att vi alla följer FHMs och Regionernas direktiv så att vi kan hålla nere smittan.
Vi måste alla hjälpas åt att hålla ut tills vi har ett fungerande vaccin på plats.
Citera
2020-11-09, 16:11
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Hej alla,

Idag har det kommit strålande nyheter!

Pfizer och BioNTech som samarbetar med sin mRNA vaccinkandidat har kommit med data från sin fas 3 studie att deras vaccinkandidat har visat sig ge ett 90% skydd mot covid-19.

Detta är fantastiska nyheter ur flera synpunkter.

1. Det är första vaccinkandidaten som ger ett så bra skydd mot covid-19 och eftersom de har haft många försökspersoner i studien så talar det för att deras data både är tillförlitlig och att vaccinkandidaten är tillräckligt säker.

2. Det är en ny vaccinationsteknik (mRNA) som vad jag förstår gör det relativt lätt att massproducera vaccindoser. Denna teknik kan också användas för framtida läkemedel inom flera områden.

3. mRNA tekniken gör det också relativt enkelt att anpassa ett vaccin om viruset skulle mutera kraftigt.

4. Flera bolag använder sig av mRNA tekniken, bl a Moderna vilket gör att vi snart kan ha flera mRNA vaccin godkända.

Datan är dock ännu inte publicerade i en peer reviewed medicinsk tidskrift, men Pfizer som är ett av världens absolut största läkemedelsbolag skulle inte släppa en sådan nyhet om de inte hade ordentligt på fötterna.

Det är också positivt för oss i Sverige eftersom vi i EU kan ligga högt på prioriteringslistan i och med att det är ett amerikanskt multinationellt bolag.

Således ett mycket stort ljus i pandemimörkret.

Betonar igen att det är av yttersta vikt att vi alla följer FHMs och Regionernas direktiv så att vi kan hålla nere smittan.
Vi måste alla hjälpas åt att hålla ut tills vi har ett fungerande vaccin på plats.
Spännande nyheter!
Spekulation. Hur många kommer att bli smittade? % av befolkningen. 50 , 70 90 100%.
Citera
2020-11-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en salt kille
Hej.

Har precis genomgått en infektion med Covid-19.

Gått 7 dagar sen första symtom och nu haft 2 hela symtomfria dagar.

Min fråga är nu hur lång tid tar det för min kropp att bygga upp nån form av immunitet? Om jag skulle umgås med någon som har en pågående infektion av Covid-19 skulle jag kunna smittas direkt igen då??

Hej,

Kroppen bekämpar infektionen och bygger upp immuniteten parallellt. Risken att du skulle bli smittad nu av någon som har en pågående covid-19 ser jag som ytterst liten.
Citera
2020-11-09, 16:22
Medlem
Citat:
Spännande nyheter!
Spekulation. Hur många kommer att bli smittade? % av befolkningen. 50 , 70 90 100%.

Ja, det är antagligen de bästa nyheterna sedan pandemin började!

Förstår inte riktigt din fråga. Hur menar du?
Citera
2020-11-09, 16:24
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ja, det är antagligen de bästa nyheterna sedan pandemin började!

Förstår inte riktigt din fråga. Hur menar du?
Smittan sprider sig antingen vi vill eller inte. Vad kan det resultera i. Hur många % av sveriges befolkning (ex v) kommer att bli smittade?
Citera
2020-11-09, 16:32
Medlem
Citat:
Smittan sprider sig antingen vi vill eller inte. Vad kan det resultera i. Hur många % av sveriges befolkning (ex v) kommer att bli smittade?

Det beror ju på om vi har ett fungerande vaccin eller inte. Dagens strålande nyheter talar ju för att vi ganska snart har ett/flera vaccin och i en vaccinerad population har ju viruset svårt att sprida sig.
Citera
2020-11-09, 17:15
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Det beror ju på om vi har ett fungerande vaccin eller inte. Dagens strålande nyheter talar ju för att vi ganska snart har ett/flera vaccin och i en vaccinerad population har ju viruset svårt att sprida sig.

Sant. Men utan vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in