2019-07-25, 06:31
Medlem
morkfromorks avatar
Känns otroligt ovärt även om det är hemkört och redan anpassat till recepten.

Nya rabatterade kassen kostar 829 och ger 20 måltider, det blir ju hela 41.45 per måltid! Rent svindyrt för ett hemmalagat mål.

Och 'minskat matsvinn' låter ju bra men många har redan otroligt litet svinn, har jag en halv burk tomatpure över så kastar jag den inte utan fryser in.
Citera
2019-11-26, 19:18
Medlem
Vilken matkasse är bäst anser ni? Jag har tittat lite på jämförmatkasse.se men vet inte vilken jag ska välja.

Mat.se har ju 200 kr rabatt för nya kunder, men det är ju inte riktigt matkasse konceptet.
Citera
2019-11-26, 22:38
Medlem
Herr_Greens avatar
Alltså matkassen bör man ju ha 1-2 gånger i månaden för att få testa lite nya recept och få inspiration.
Dessutom är det ju lite lyxigt att slippa springa runt i butiken.

Känns tveksamt att man skulle kunna få ihopplockad och hemkörd mat billigare än i butik.
Citera
2020-02-03, 01:13
Medlem
Luriosans avatar
Jag har precis beställt hem en matkasse från Middagsfrid med första leveransdatum 17:e februari. Jag slog på stort och beställde fem portioner för fyra personer till mig och sambon så att vi har till matlådor med. Middagsfrid har erbjudande nu, annars hade jag aldrig lagt över 900kr på en matkasse. Med deras erbjudande landade priset på 32,35kr/portion vilket inte känns orimligt.

Eftersom jag jobbar natt varannan vecka har jag noll lust att ränna runt i matbutiker på mina jobbveckor och sambon jobbar kontorstider och han har ingen lust att springa i butiker efter jobbet om man glömmer storhandla på söndagar. Känns skönt att få mat och recept hemlevererat och sen bara sätta igång när jag vaknar på eftermiddagen.

Jag ska återkomma med recension när jag har fått matkassen och utvärdera om det är värt pengarna.
Citera
2020-10-20, 08:56
Medlem
Jävla telefonterrorister som ringer flera ggr i veckan och vill att man ska teckna abonnemang hos dem. Kommer aldrig att handla från Linas Matkasse.
Citera
2021-05-06, 14:34
Medlem
Jofs avatar
Är hemkörda matkassar med recept, nåt att ha?

Inne på min tredje firma nu. Testar runt. Ecovivva, HalloFresh, Marley Spoon.
Testar från billigaste till dyraste.

Skurit och hackat, stekt och mixat. Oftast bra råvaror som dom sen lyckats ta bort all fräschör och karaktär på genom gedigen misshandling. Stekning, kokning, ugnsbakning,

Min fru suckar; Inte en röra igen.
Nej, nu orkar jag inte äta dom heller. Gör om receptet idag så att det inte blir en gegga.
Börjar längta efter franska köket. Rena råvaror som ligger var för sig.
Jo, någon enstaka rätt har dom lyckats med. Ett recept med lax ex v.

På måndag kommer fjärde och sista försöket med en ny firma.
Läser tester i tidningar. Där får matkassarna överlag mycket bra betyg.

Vad är era erfarenheter?

Inte så mycket priser, frakt, receptpresentationer. Utan resultatet.

BLIR DET GOTT?
Citera
2021-05-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Skurit och hackat, stekt och mixat. Oftast bra råvaror som dom sen lyckats ta bort all fräschör och karaktär på genom gedigen misshandling. Stekning, kokning, ugnsbakning,

Nej, nu orkar jag inte äta dom heller. Gör om receptet idag så att det inte blir en gegga.

Vad är era erfarenheter?

BLIR DET GOTT?

Aldrig hört talas om dom företag du nämner, men hade Ica matkasse förut.
Den var bra. Lite dyr kanske.

Men man har ju egna smaker så kan bli svårt att utgå ifrån någon annans smaker. T.ex. jag skulle aldrig förvänta mig något med hetta från en matkasse.
Svenskar gillar inte spicy alls, så det ser du sällan i matkassar.

Sen är nyttotrenden lite åt helvete just nu pga. att veganer hellre äter äcklig mat och får känna sig duktiga så tror dom var bättre förr. Nu för tiden är det viktigare att det är nyttigt än gott.

Två saker man aldrig bör ställa som motpoler.

Finns stor risk att särskilt barn får en ohälsosam relation till mat.
Citera
2021-05-06, 14:47
Medlem
Henriksss avatar
Fördelen är att man bryter ett mönster i matlagningen, ge upp sina 5 paradrätter man alltid snurrar tillbaka till.
En påse bra råvaror och recept med bilder kommer till dörren.
Jag rekommenderar!
Citera
2021-05-06, 14:48
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Aldrig hört talas om dom företag du nämner, men hade Ica matkasse förut.
Den var bra. Lite dyr kanske.

Men man har ju egna smaker så kan bli svårt att utgå ifrån någon annans smaker. T.ex. jag skulle aldrig förvänta mig något med hetta från en matkasse.
Svenskar gillar inte spicy alls, så det ser du sällan i matkassar.

Sen är nyttotrenden lite åt helvete just nu pga. att veganer hellre äter äcklig mat och får känna sig duktiga så tror dom var bättre förr. Nu för tiden är det viktigare att det är nyttigt än gott.

Två saker man aldrig bör ställa som motpoler.

Finns stor risk att särskilt barn får en ohälsosam relation till mat.

Ja nyttigt ska det vara. I dagens sandwich har man bytt ut orginalreceptets nötkött till Portobellosvamp. För att det ska vara vegetariskt.
Däremot är många recept spicy. Man hyvlar ner chili ex v. Men många firmor är europeiska. Text på holländska och tyska är vanligt. Får googla holländska ord ibland.
Din ICA kasse var svensk.
Citera
2021-05-06, 15:03
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Fördelen är att man bryter ett mönster i matlagningen, ge upp sina 5 paradrätter man alltid snurrar tillbaka till.
En påse bra råvaror och recept med bilder kommer till dörren.
Jag rekommenderar!

Det stämmer perfekt! Den delen har varit bra. Jag ser det som en utbildning. Vad man kan göra, vad man kan blanda. Sen är det nästa steg. Att göra om det så det passar min smak.
Citera
2021-05-06, 15:07
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Vad är era erfarenheter?

BLIR DET GOTT?
Matkomfort blir bra. Goda riktiga färdiga såser. 4 dagar per vecka i ett&etthalvt år. Köpte Vroom, men numera endast en gång per månad och då Sthlmslådan eller Premium (3 dagar). Mycket gott.
ICA kassen - 5 dagar/vecka - blir bra men bara varannan vecka. Deras såser består i "Family" ofta av krossade tomater, creme fraiche, Grekisk Youghurt och t ex pepparrotsost som tillbehör eller bas till en röra man skall ha till. T ex med soltorkade och slicade tomater, olika slags pesto mm. Goda javisst, men sällan varma såser man lagar direkt i pannan/kastrullen som jag uppfattat det i alla fall. Prisvärt och oftast tillräckligt gott (uppskattat i alla fall). Har bara kört i två månader, men fortsätter ett tag till.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Funkar bra som vardagsmat när ideerna tryter och risken blir att man lagar samma käk med för lite variation. Alltid fräscha råvaror.
Blir ju inga återkommande klassiker som fläsklägg, torsk med äggsås, pepparotskött, dillkött m.fl. utan de får man laga själv.
Citera
2021-05-06, 15:19
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Matkomfort blir bra. Goda riktiga färdiga såser. 4 dagar per vecka i ett&etthalvt år. Köpte Vroom, men numera endast en gång per månad och då Sthlmslådan eller Premium (3 dagar). Mycket gott.
ICA kassen - 5 dagar/vecka - blir bra men bara varannan vecka. Deras såser består i "Family" ofta av krossade tomater, creme fraiche, Grekisk Youghurt och t ex pepparrotsost som tillbehör eller bas till en röra man skall ha till. T ex med soltorkade och slicade tomater, olika slags pesto mm. Goda javisst, men sällan varma såser man lagar direkt i pannan/kastrullen som jag uppfattat det i alla fall. Prisvärt och oftast tillräckligt gott (uppskattat i alla fall). Har bara kört i två månader, men fortsätter ett tag till.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Funkar bra som vardagsmat när ideerna tryter och risken blir att man lagar samma käk med för lite variation. Alltid fräscha råvaror.
Blir ju inga återkommande klassiker som fläsklägg, torsk med äggsås, pepparotskött, dillkött m.fl. utan de får man laga själv.

Jag längtar efter torsk med äggsås. Just.
Kul att du uppskattar Matkomfort. Det blir nämligen min nästa kasse att testa. Premium.

Ja, mycket har jag fått vara med om. Igår kokade jag grönsaker med RUSSIN.
Hade jag aldrig aldrig kommit på själv.
Och sen den där jävla koriandern som dom prompt ska strö på vara och varannan rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in