2021-05-06, 13:32
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ja för SVT är ju helt opartiska.

Det finns annars delforumet Klimat, miljö och geovetenskap för alarmister som dig.

Tja, hade det varit producerat av en miljöorganisation typ Greenpeace hade jag bara gäspat åt det men SVT har krav på sig att vara objektiva och förmedla fakta så det väger i mina ögon rätt tungt.
Jag är ingen miljömupp och att bedriva frågor eller läsa dessa typer av forum intresserar mig inte och jag gör säkert själv flera övertramp inom detta område (typ eldar massa sopor på gården) men även jag börjar inse att det håller på att gå åt helvete, det räcker med att kolla på vilken extrem kyla/värme vi haft här senaste åren.

I inslaget säger man att det snart och under långa perioder kommer att bli 50-60 grader varmt i vissa länder söderut och då kommer vi att få en massflykt av människor norrut för då går det inte att bo kvar där.
Citera
2021-05-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Kolla inslaget i Aktuellt från i förrgår. Jordens Feber. Börjar ca 6 min in i programmet. Se hela!
Det här är dagsfärska fakta och inga fabler, rapporterade av en objektiv, svensk nyhetskanal:
https://www.svtplay.se/video/29611200/aktuellt/aktuellt-4-maj-21-00-4?position=345&id=KkpQ5Qz

Skrämmande sa Bull och det kommer att gå åt helvete om inget görs och det handlar om multipla åtgärder över hela världen. Sluta att stoppa huvudet i sanden! De skador vi åsamkar miljön påverkar klimatet, simple as that!

SVT anser jag med fler är en av den media som inte är objektiva! Det har väl uppkommit mer än fler ggr. Bl.a. var det SVT som påstod att bränderna i USA hade ökat på grund av jordens temperatur det är inte sant! grafen som visades var kort och ska man få ut några fakta och data får man nog titta lite längre bakåt än 15 år. Skulle de vilket dom såklart gjort titta tillbaka 60 år så visar grafen att bränderna har blivit både färre och mindre. Men man kan alltid lura och leka med data!

När det gäller miljö mot klimatet så måste man särskilja på vad man pratar om! Dessutom bör man se problemet globalt.
Så länge Kina eller Indien kör sitt eget race så kommer inte det spela någon roll hur många europeiska människor kör eldrift eller flyger skillnaden är 3 % i Sverige kanske 0,2% det inte rimligt och har ingen effekt!
Citera
2021-05-06, 13:58
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
SVT anser jag med fler är en av den media som inte är objektiva! Det har väl uppkommit mer än fler ggr. Bl.a. var det SVT som påstod att bränderna i USA hade ökat på grund av jordens temperatur det är inte sant! grafen som visades var kort och ska man få ut några fakta och data får man nog titta lite längre bakåt än 15 år. Skulle de vilket dom såklart gjort titta tillbaka 60 år så visar grafen att bränderna har blivit både färre och mindre. Men man kan alltid lura och leka med data!

När det gäller miljö mot klimatet så måste man särskilja på vad man pratar om! Dessutom bör man se problemet globalt.
Så länge Kina eller Indien kör sitt eget race så kommer inte det spela någon roll hur många europeiska människor kör eldrift eller flyger skillnaden är 3 % i Sverige kanske 0,2% det inte rimligt och har ingen effekt!

Resonemanget är lika pubertalt som det många extremister och politiker brukar luta sig mot; att det alltid är någon annan som ska ändra sig och att just din förändring inte har någon betydelse. Samma resonemang som folk som inte röstar och sen klagar på valresultatet, ja men min enskilda röst hade ju ändå inte spelat nån roll då det skilde hundratusen röster. Nä, i praktiken inte men det är inte så det fungerar. Globalt, är det som gäller.

Varför har vi en galopperande pandemi i Sverige som tenderar att öka? Ja av samma anledning, just jag är less på att vara isolerad och det kan väl inte spela nån roll om jag drar ihop en massa polare och har en fest. Öh?

Se hela inslaget. Det är 14 minuter och klart sevärt.
Citera
2021-05-06, 14:46
Medlem
Citat:
Resonemanget är lika pubertalt som det många extremister och politiker brukar luta sig mot; att det alltid är någon annan som ska ändra sig och att just din förändring inte har någon betydelse. Samma resonemang som folk som inte röstar och sen klagar på valresultatet, ja men min enskilda röst hade ju ändå inte spelat nån roll då det skilde hundratusen röster. Nä, i praktiken inte men det är inte så det fungerar. Globalt, är det som gäller.

Varför har vi en galopperande pandemi i Sverige som tenderar att öka? Ja av samma anledning, just jag är less på att vara isolerad och det kan väl inte spela nån roll om jag drar ihop en massa polare och har en fest. Öh?

Se hela inslaget. Det är 14 minuter och klart sevärt.

Jämnföra klimat med en pandemi vet jag inte riktigt hur det går ihop? Men fakta är oavsett hur många alarmerande rapporter som kommer är att jorden har haft 6-7 istider lika många toppar har det funnits som dalar! Vi lever idag och kommer att göra i några decennier till på en topp det innebär att vi kommer således få leva med en temperatur ökning (detta vet såklart även forskare om) Det forskarna är rädda för att temperaturen ska höjas 1-2 snabbare än tidigare. Att den höjs är alla eniga om och alla är också eniga om att den så småningom kommer börja sjunka igen då vi går mot en istid igen! Vi har cirka 30 år kvar tills det vänder neråt, detta kommer varken du eller några småförändringar kunna förhindra och det kommer definitivt inte ändras för att man tar bort plastpåsar!

Jag ska berätta en liten hemlighet och det här bör du inte berätta för alla då det kan uppstå panik bland dina vänner! Men vi lever på lånad tid. Om en sådär 10.000-20.000 år så är troligtvis människan ett minne blott.
Citera
2021-05-06, 15:48
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Jämnföra klimat med en pandemi vet jag inte riktigt hur det går ihop? Men fakta är oavsett hur många alarmerande rapporter som kommer är att jorden har haft 6-7 istider lika många toppar har det funnits som dalar! Vi lever idag och kommer att göra i några decennier till på en topp det innebär att vi kommer således få leva med en temperatur ökning (detta vet såklart även forskare om) Det forskarna är rädda för att temperaturen ska höjas 1-2 snabbare än tidigare. Att den höjs är alla eniga om och alla är också eniga om att den så småningom kommer börja sjunka igen då vi går mot en istid igen! Vi har cirka 30 år kvar tills det vänder neråt, detta kommer varken du eller några småförändringar kunna förhindra och det kommer definitivt inte ändras för att man tar bort plastpåsar!

Jag ska berätta en liten hemlighet och det här bör du inte berätta för alla då det kan uppstå panik bland dina vänner! Men vi lever på lånad tid. Om en sådär 10.000-20.000 år så är troligtvis människan ett minne blott.

Visst, jag vet att människan är ett övergående släkte på jorden och att vi bokstavligt talat håller på att utrota oss själva. Har läst Sapiens och det var en utomordentligt bra bok som man kan koka ner till detta: vi är för många och jorden kommer inte att räcka till alla så vi har bara elände framför oss om vi inte agerar.
30 år? Var kommer den siffran ifrån? Jag vet att istider inträder i cykler men nu håller vi på att korta den pågående cykeln betänkligt med växthusgasernas påverkan och detta kan också härledas till den galopperande folkmängden, människan har på olika sätt under lång tid lyckats producera eller lösgöra så mycket CO2 att cykeln rubbats.
Sen är jag kanske lite pessimistisk men jag tror att man agerat för sent för att kunna förhindra dom effekter som redan börjat synas och som kommer att eskalera men innan det börjat inträffa katastrofer av mer bibliska mått är nog både du och jag ur tiden...
Citera
2021-05-06, 17:07
Medlem
Citat:
Visst, jag vet att människan är ett övergående släkte på jorden och att vi bokstavligt talat håller på att utrota oss själva. Har läst Sapiens och det var en utomordentligt bra bok som man kan koka ner till detta: vi är för många och jorden kommer inte att räcka till alla så vi har bara elände framför oss om vi inte agerar.
30 år? Var kommer den siffran ifrån? Jag vet att istider inträder i cykler men nu håller vi på att korta den pågående cykeln betänkligt med växthusgasernas påverkan och detta kan också härledas till den galopperande folkmängden, människan har på olika sätt under lång tid lyckats producera eller lösgöra så mycket CO2 att cykeln rubbats.
Sen är jag kanske lite pessimistisk men jag tror att man agerat för sent för att kunna förhindra dom effekter som redan börjat synas och som kommer att eskalera men innan det börjat inträffa katastrofer av mer bibliska mått är nog både du och jag ur tiden...

Visst är vi överbefolkade även om det är lite komiskt när hela världens befolkning får plats på Gotland! Problemet i det ligger ännu en gång på regeringens drar en massa lögner gällande befolkningsmängd....men ärligt talat så fanns det aktiva vulkaner som släppte ut CO2 i såna mängder att vi aldrig kommer kunna uppnå såna mängder oavsett vad vi gör!
För några tusen år sedan. jorden finns kvar det är bara skillnaden på livsform som förändrats!
Du verkar annars lite äldre än de andra miljöaktivister som brukar skriva här!
Du kanske kommer ihåg dessa skriverier om ozonskiktet? Solen på väg att slockna? Ja regnskogen va väl det enda som fanns någon relevant i, Var inte sådär jättelänge sen media skrev om odling av jätte räkorna att det var en miljöbov vilket inte alls är sant tvärtom faktiskt men så länge man kan krama ur pengar av småskattebetalare för miljöskäl så gör man det!
Citera
2021-05-06, 21:00
Medlem
Med reservation för min okunnighet i området så vill jag inte rekommendera med att slabba med bensin och etanol utan att veta vad man håller på med, följande text ska inte ses som råd till att erhålla en billig fylla precis, som man behöver en vit käpp efteråt,
och en havererad motor, typ:

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Precis så, man använder vatten. När prov bygget är klart och det funkar att ta ur den mesta etanolen kommer jag skriva hur det blev. Sedan byggs det en i rostfritt.

Nu är det 2 oljefat med slangar kranar och en pump som pumpar upp vatten från nedre fatet till övre så det "regnar" vatten åvanfrån och ta med sej etanol ner i nedre fatet. 300 liter bensin och 20 liter vatten. Eftersom faten kommer rosta är detta bara ett prov.

Bensin har en otrolig förmåga att krypa ut vid minsta spricka. Även en hårfin spricka och det droppar friskt. Bensin har som sagt var en låg viskositet och väter stålytorna bra, och har en hög "krypförmåga".
Provtryck kärlet med lite tryckluft innan du börjar, och lite såpvatten på skarvarna.
Du får naturligtvis inte ha bensin i när du provtrycker.
Släng ner ett par zinkbitar i tunnan som rostskydd. Zink behövs dock ej på rostfritt stål då är det snarare skadligt.

Du bör vara säker på att dina pumpar klarar av bensin, det är inte alla som gör det nämligen.
Men prova med mindre mängder först.
Inte sjutton skulle jag börja med 300 liter, det är ju för fan över 4500 kronor i soppa.
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Normalt sett så innehåller spolarvätska etanol utblandat med ex. isopropanol och butanon samt en detergent men under pandemin så har det uppstått brist på isopropanol så man verkar ha ersatt det på lite olika sätt. Anledningen till att man tillsätter isopropanol är för att man inte ska få drickbar etanol om någon får för sig att separera den med vatten.

Samma sak med E85.

Nu blir man nog full av isopropanol också, det bryts ner på ungefär samma sätt som etanolen men har för mig att det går långsammare. Har för mig att ingen av dem är giftiga ändå. Men etylenglykol är riktigt giftig, den som man har i kylaren. Etylenglykol bryts sakta ner till oxalsyra som skadar Kalciumomsättningen i kroppen.
Därför har man numera oftast propylenglykol som kylarglykol.

Isopropanol och tex butanon antar jag är betydligt dyrare än etanol så några större mängder av de tillsatserna det är det nog inte frågan om. Bitterämnet, Bitrex, är tex ganska dyrt så det snålar de på det också.
Färgämnet de häller i det är bara för syns skull.
Butanonen är den som gör att spriten smakar och luktar "klister". Den är svår att bli av med.
Men torde gå i en högklassig destilleringsapparat. Och lustigt nog påstås det att separationen går bättre om en mindre mängd av propylenglykol plus vatten sätts till i kokaren. Den ska visst binda butanonen och vattnet mera än etanolen, eller det kanske är tvärtom ?

Aktivt kol tar varken upp butanon eller isopropanol men kan kanske fånga upp bitterämnet.
Har dålig koll på det.

Fast teknisk sprit bör aldrig anses som drickbar, det kan finnas lite vad som helst i den. Det som säljs som teknisk sprit är ofta "slattar" som blivit över och blandas ihop. Tex metanol kan mycket väl finnas i den.

Att sk absolut alkohol skulle innehålla tex bensen ( C6H6 ) är en gammal skröna. Den metoden att tillverka absolut alkohol på är borta sedan 1970-talet, pga att den inte var särskilt energiekonomiskt effektiv. Dessutom är bensen ganska dyrt, eller så var den det då.
För varje större omgång av absolut alkohol som tillverkades så förlorades lite grand bensen.
Det var den första metoden att tillverka absolut alkohol på, men lär ha övergivits på ungefär 1970-talet.
Den var speciell på det viset att destillatet bestod av två skikt, det övre mestadels bensen. Det undre mestadels vatten.
Man kan troligen köra samma process men med tex toluen istället.
Toluen är dock också dyrt. Dyrt i jämförelse med etanolen alltså
Troligen används mest idag destillering med etylenglykol eller propylenglykol, vilka bägge kan binda vattnet men släpper iväg alkoholen. På det viset kan det bli absolut alkohol.
Den processen är att föredra,därför att inget av etylenglykolen eller propylenglykolen går åt i processen, den återvinns hela tiden, i ett slutet kretslopp.
Biprodukten blir destillerat vatten.

Pga att det vattnet innehåller lite grand etanol så går nog det mesta av det destillerade vattnet till typ fönsterputs mm.

Under WW2 förekom det olika blandningar som motorbränsle, som hade olika inblandning av alkohol, och tex metanol. Sverige hade ju i stort sett importstopp på olja, diesel, bensin och kol. Metanol fick (ök-)namnet träsprit för att det kunde tillverkas som en biprodukt från pappersmassetillverkningen.
Metanol är mycket giftigt och kan göra konsumenten blind om det vill sig illa.
Det är beroende på att när metanolen bryts ner, det bildas giftiga nedbrytningsprodukter i kroppen.

Som motmedel mot metanolförgiftning så ges etanol flera ggr per dygn så på så vis så sker nedbrytningen av metanolen långsammare. Och de giftiga nedbrytningsprodukterna hinner då utsöndras ur kroppen.
Citera
2021-05-06, 21:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Med reservation för min okunnighet i området så vill jag inte rekommendera med att slabba med bensin och etanol utan att veta vad man håller på med, följande text ska inte ses som råd till att erhålla en billig fylla precis, som man behöver en vit käpp efteråt,
och en havererad motor, typ:

Bensin har en otrolig förmåga att krypa ut vid minsta spricka. Även en hårfin spricka och det droppar friskt. Bensin har som sagt var en låg viskositet och väter stålytorna bra, och har en hög "krypförmåga".
Provtryck kärlet med lite tryckluft innan du börjar, och lite såpvatten på skarvarna.
Du får naturligtvis inte ha bensin i när du provtrycker.
Släng ner ett par zinkbitar i tunnan som rostskydd. Zink behövs dock ej på rostfritt stål då är det snarare skadligt.

Du bör vara säker på att dina pumpar klarar av bensin, det är inte alla som gör det nämligen.
Men prova med mindre mängder först.
Inte sjutton skulle jag börja med 300 liter, det är ju för fan över 4500 kronor i soppa.

Nu blir man nog full av isopropanol också, det bryts ner på ungefär samma sätt som etanolen men har för mig att det går långsammare. Har för mig att ingen av dem är giftiga ändå. Men etylenglykol är riktigt giftig, den som man har i kylaren. Etylenglykol bryts sakta ner till oxalsyra som skadar Kalciumomsättningen i kroppen.

Isopropanol och tex butanon antar jag är betydligt dyrare än etanol så några större mängder av de tillsatserna det är det nog inte frågan om. Bitterämnet, Bitrex, är tex ganska dyrt så det snålar de på det också.
Butanonen är den som gör att spriten smakar och luktar "klister". Den är svår att bli av med.
Men torde gå i en högklassig destilleringsapparat. Och lustigt nog påstås det att separationen går bättre om en mindre mängd av propylenglykol plus vatten sätts till i kokaren. Den ska visst binda butanonen och vattnet mera än etanolen, eller det kanske är tvärtom ?

Aktivt kol tar varken upp butanon eller isopropanol men kan kanske fånga upp bitterämnet.
Har dålig koll på det.

Fast teknisk sprit bör aldrig anses som drickbar, det kan finnas lite vad som helst i den. Det som säljs som teknisk sprit är ofta "slattar" som blivit över och blandas ihop. Tex metanol kan mycket väl finnas i den.

Att sk absolut alkohol skulle innehålla tex bensen ( C6H6 ) är en gammal skröna. Den metoden att tillverka absolut alkohol på är borta sedan 1970-talet, pga att den inte var särskilt energiekonomiskt effektiv. Dessutom är bensen ganska dyrt, eller så var den det då.
För varje större omgång av absolut alkohol som tillverkades så förlorades lite grand bensen.
Det var den första metoden att tillverka absolut alkohol på, men lär ha övergivits på ungefär 1970-talet.
Den var speciell på det viset att destillatet bestod av två skikt, det övre mestadels bensen. Det undre mestadels vatten.
Troligen används mest idag destillering med etylenglykol eller propylenglykol, vilka bägge kan binda vattnet men släpper iväg alkoholen. På det viset kan det bli absolut alkohol.
Den processen är att föredra,därför att inget av etylenglykolen eller propylenglykolen går åt i processen, den återvinns hela tiden, i ett slutet kretslopp.

Pga att det vattnet innehåller lite grand etanol så går nog det mesta av det destillerade vattnet till typ fönsterputs mm.

Under WW2 förekom det olika blandningar som motorbränsle, som hade olika inblandning av alkohol, och tex metanol. Sverige hade ju i stort sett importstopp på olja, diesel, bensin och kol. Metanol fick (ök-)namnet träsprit för att det kunde tillverkas som en biprodukt från pappersmassetillverkningen.
Det är beroende på att när metanolen bryts ner, det bildas giftiga nedbrytningsprodukter i kroppen.

Som motmedel mot metanolförgiftning så ges etanol flera ggr per dygn så på så vis så sker nedbrytningen av metanolen långsammare. Och de giftiga nedbrytningsprodukterna hinner då utsöndras ur kroppen.
Jaaadå jag vet vad jag gör, har kladdat med detta tidigare för att ta ur etanolen ur bensin till motorsågarna men nu vill jag kunna tanka mina bilar åxå. Har noga koll på detta bygge som är ett prov och får jag ur den mesta etanolen byggs det en i rostfritt. Och Nej etanolen ska inte drickas, skulle tro att smaken och bensin lukten hänger kvar så det ska bli spolarvätska i stället. Det är väldigt noga att det inte läcker, eller blir statiskt så det inte blir någon gnista när man tar i grejerna. Vill ju inte att ladugården brinner bort. Har pumpar som klarar både bensin och vatten drivs med 12 volt och det känns säkrare så .
Citera
2021-05-06, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jaaadå jag vet vad jag gör, har kladdat med detta tidigare för att ta ur etanolen ur bensin till motorsågarna men nu vill jag kunna tanka mina bilar åxå.

Vad tycker tvåtaktarna om att köras på etanol?
Citera
2021-05-06, 22:48
Medlem
Telepatisks avatar
Hade för mig att jag läst någonstans att en liten blandning etanol i bensinen gör "stor" skillnad på utsläppen. D.v.s. bättre än 5-10 %.

10 % kommer knappast slita mer på bilen och dessutom kommer alla lambda-bilar att reglera det utan några större problem.
Citera
2021-05-06, 22:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Vad tycker tvåtaktarna om att köras på etanol?
Svårstarade, tankarna är i aluminium så bränslet vill koka lätt när det blir värme i metallen, sämre effekt. Blev mycket bättre utan etanolen. Sågarna är av äldre modell och påställda för att få mer effekt så det är 98 oktan en liten slatt oktanbooster, 3% oljeblandning.
Citera
2021-05-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen

Har dålig koll på det.

Kylarglykol är i princip alltid etylenglykol (1,2-etandiol). Några, ex. VW har börjat blanda in lite glycerol i det också. Propylenglykol används mest där kylvätskor riskerar kontakt med livsmedel.

När det gäller denaturering så finns det lagkrav att beakta, så här skriver Folkhälsomyndigheten

Citat:
Här är exempel på några vanligt förekommande tillsatsämnen och deras denaturerande funktion:
  • Ämnen som hindrar intag genom att påverka luktsinnet (exempelvis metyletylketon)
  • Ämnen som hindrar intag genom att påverka smaksinnet (exempelvis denatoniumbensoat)
  • Ämnen som hindrar intag genom att framkalla kräkning (exempelvis aceton och isopropanol)
  • Färgämnen som på ett enkelt sätt gör det möjligt att visuellt identifiera varor (blåa och röda färgpigment är vanligast)
  • Spårämnen som gör det möjligt att identifiera varor som tillverkas, sprids eller används på ett olagligt sätt. Dessa kemiska markörer är mycket svåra att avlägsna från alkohol och kan detekteras i låga halter genom instrumentella analyser (exempelvis isopropanol)

I Sverige brukar man tillsätta per 100 liter etanol:

1,0 liter isopropylalkohol
2,0 liter metyletylketon
1,0 gram denatoniumbensoat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här