2021-05-06, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är man friad, betyder det ju att det har fallit en friande dom, dvs att man i lagens mening inte bindas till brottet.

SD var även efter TR dom friad, men kvarstod som misstänkt i utredningen.

Så min fråga är egentligen; kan han stå kvar som misstänkt för ett brott då förundersökningen nu är nedlagd och han är friad?

Vad allmänheten tycker hör ju inte dit, utan det är ju det juridiska termer jag tänker.

Kommer han att även i den nedlagda förundersökningen klassas som oskyldig till brottet?

Svaret är JA.
Och du har själv svarat på din egen fråga.

Bara för att han blir friad, och då är oskyldig i lagens mening, så kan han fortfarande vara misstänkt.
Problemet har ju bara varit att bevisa det.

Exempel på det är Fredrik i Marina-Fallet.
Han vart friad i både Tingsrätt och Hovrätt, men var fortfarande misstänkt. Sen hittades Marinas kropp och lite annan bevisning, och vips så åkte han in.
Så även om Stefan frias så kommer inte misstankarna att försvinna.
Citera
2021-05-06, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Svaret är JA.

Bara för att han blir friad, och då är oskyldig i lagens mening, så kan han fortfarande vara misstänkt.

Han vart friad i både Tingsrätt och Hovrätt, men var fortfarande misstänkt. Sen hittades Marinas kropp och lite annan bevisning, och vips så åkte han in.
Det där förvånar mig. Är det inte så att någon måste öppna utredningen igen samt begära resning, om man nu blivit friad i Hovrätten och domen vunnit laga kraft? Hur funkar det egentligen?
Citera
2021-05-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, de har inte läst slasken. Men de har heller inte läst fupen. Det var det jag menade. Ville bara klargöra det så vi inte missförstår varandra. I Hovrätten är det fortfarande muntlighetsprincipen som gäller.

Svagheten i detta fall är att det inte går att placera just SD på platsen. Men köper rätten att dna på ringen enbart kan ha kommit till vid mordtillfället, eftersom de inte setts på flera dagar enligt SD, så är han körd.

Men innan förhandlingarna i HR så har de tillgång till TR-förhandlingarna med ljud och bild. Det är därför man spelar in detta. Förhoppningsvis räcker detta.

Faller det på att man inte har hittat mordvapnet så kan alla mördare i framtiden se till att göra sig av med mordvapnet, det första de gör efter brottet och inte åka fast.....

En sak som jag undrar över: varför konfronterade man inte SD ordentligt med hans märkliga uttalanden såsom "de har inget på mig" eller "brottet kommer aldrig lösas". Plus lite mer smått och gott.

Då får man stora problem i framtiden och inte många mördare kommer bli fällda. Men tack och lov har vi dna nu för tiden. Men inte ens där räcker det alltid. Det ser vi ju nu.

Åklagarna borde ha fått möjligheten att ha idag torsdag 6/5 fått använda reservdagen. Kanske de borde ha använt den? Där kunde de ha tagit upp underligheter som SD har sagt, bl.a sånt som här ovan. Pressat honom lite mer, inte nöja sig med intetsägande svävande svar.
Senast redigerad av zilvereko 2021-05-06 kl. 13:51.
Citera
2021-05-06, 13:47
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Det där förvånar mig. Är det inte så att någon måste öppna utredningen igen samt begära resning, om man nu blivit friad i Hovrätten och domen vunnit laga kraft? Hur funkar det egentligen?

Om nu SD blir friad i HR så hamnar väl fallet hos kalla fall gruppen eftersom det ska anses som ouppklarat mord.
Citera
2021-05-06, 13:50
Medlem
Citat:
Svaret är JA.

Well, det där måste nog modifieras med tanke på att notknapparen frågade om ett juridiskt svar.

SD blev visserligen friad, men kvarstod som misstänkt eftersom domen aldrig vann laga kraft. Hade domen vunnit laga kraft hade han lagtekniskt inte längre varit officiellt misstänkt utan han hade blivit raderad från det så kallade misstankeregistret:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1998621-om-misstankeregister_sfs-1998-621

Frias han i HR så kommer han vara misstänkt om det överklagas till HD, annars inte.

När det gäller det andra fallet som nämns så var personen, juridiskt sett, inte längre misstänkt. Dock ansöktes om resning: när det beviljades blev personen återigen misstänkt. Det är dock först när det beviljas som förundersökningen får återupptas. Först då blir personen återigen, juridiskt sett, misstänkt.
https://data.riksdagen.se/fil/2D9A0A27-83F7-4711-8C7A-E463B9A5247B
Citera
2021-05-06, 13:51
Medlem
Citat:
Svaret är JA.

Zorn-kullan är inte lämpad att röra sig fritt i samhället. Om han inte blir fälld kan folk av misstag väcka hans explosiva ilska och ge sug efter mer blodsmak i munnen.

Jag tror de flesta i området är extra vaksamma nu o den klantiga beskyddaren/raderaren Jelly Gråskägg är väl så nervös att han nästan skiter på sig av ångestpåslag. Vågar han cacha ensam med sin Kejsare? Kanske SOA är med som en övervakande trygghet ifall Steffe får en impuls till att arrangera en olycka?
Citera
2021-05-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grafiker
Hur fungerar det när man blir häktad så länge som SD var? Har arbetsgivaren rätt att säga upp honom? Är han fortfarande anställd?

Vet inte säkert men jag tror han blev av med jobbet efter TR.
Dels så har han varit ledig dagtid och jagat runt på ftf, dels så har han bytt bil, från tjänstebilen.
Inget företag vill ha honom anställd, Tyrens tappade kunder pga honom.
Sedan att han bröt mot policyn på företaget, cachade på arbetstid, knullade runt på kontoret och i visningslägenheter, gjorde nog att han fick sparken.
De anställda hade tydligen uttryckt att de inte ville se han där igen.
Citera
2021-05-06, 14:03
Medlem
Citat:
Usch, fruktansvärt att tänka att han skall ha en belöning i form av skadestånd (dina och mina skattepengar) etc bara för att man juridiskt inte kan binda honom till det brott han faktiskt begått. Och Lenas barn får inte en cent - som du skriver. Vidriga jävla människa.

Det är sjukt. Det borde bara utgå skadestånd i fall där man klart kan avfärda någon som GM. Finns det så mycket som talar för att man är skyldig, som i det här fallet, så borde man inte belönas med en enda krona. Får SD skadestånd så bör han lämna allt till barnen W.
Citera
2021-05-06, 14:04
Medlem
Citat:
[..]
Mordutredningen avslutad.
Men om han frikänns, vad händer då?
Som svar på din fråga kan man vara helt säker på en sak och det är att SD kommer att få ett positivt kassaflöde. JK kommer att betala för alla de månader han satt häktad.

Därutöver gissar jag på att många i denna tråd kommer att få avsevärt mer tid för familj och annat viktigt i livet. Jag hoppas att inte bitterhet blir Livets följeslagare för alla dem som lagt ned mängder med tid och tänkande i denna tråd.
När allt kanske slutar med ett *puff!* -och luften går ur ballongen..
Citera
2021-05-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grafiker
Hur fungerar det när man blir häktad så länge som SD var? Har arbetsgivaren rätt att säga upp honom? Är han fortfarande anställd?

Hur länge satt han häktad?
Citera
2021-05-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Vet inte säkert men jag tror han blev av med jobbet efter TR.
Dels så har han varit ledig dagtid och jagat runt på ftf, dels så har han bytt bil, från tjänstebilen.
Inget företag vill ha honom anställd, Tyrens tappade kunder pga honom.
Sedan att han bröt mot policyn på företaget, cachade på arbetstid, knullade runt på kontoret och i visningslägenheter, gjorde nog att han fick sparken.
De anställda hade tydligen uttryckt att de inte ville se han där igen.

Utom den där C kanske då om hon inte undrat uppfattning om SD sedan hon förhördes 2018 eller 2019.
Citera
2021-05-06, 14:20
Medlem
Citat:
Jag läste en gång fr länge sedan en bok m en polis, som just kände så för Helene- fallet, den 10- årig flicka som blev mördad i Hörby (?).

Det finns säkert en och annan polis och utredare, som kan känna att det är för dj-ligt att en sådan här person ska få gå fri, få stort skadestånd, när Lenas barn farit så illa. Kanske också inser en och annan att den här mannen är farlig, och en dag tappar han det igen... och då är det inte ett skaft han skickar till "Åsa".

Kanske något sitter och plitar på Avels tips, i lugn och ro. Ungefär som man själv kan göra med sudoku. Men då i minnet att man kanske kan lösa fallet...

Jag ber till Gud om det hjälper... Snälla, snälla!
Någon, gör något!

Tyvärr ligger jag efter i tråden, och kommer så göra ett tag framöver.
Ber om ursäkt till alla som jag inte svarat.

SVT-serien Jakten på en mördare tog ju upp just denne polismans historia. Tyvärr har nog polisen som organisation mindre utrymme för att hålla gamla "rävar" i källaren i ett rum med pärmar och mysmadrass än de hade på 90-talet framtill 2000-talets första år.

Mer av arkivmaterialet är inscannat och inte lika lätt att beställa ut som när du kände "Kerstin på arkivet 1997". Du måste ha behörighet att söka i olika system och alla sökningar och besök i de digitala "arkivsystemen" registreras osv. Även om de klassiska arkivhyllorna finns kvar på våra myndigheter.
Att, som hjältepolisen i Helénfallet (om nu serien följer verkligheten), beställa en DNA-analys för 100 k på eget bevåg utan chefers insyn och mot deras godkännande är det nog få som vågar idag.

Men visst vore det fint om så skedde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in