2021-05-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag tror Storbrittanien har samma fenomen. Många har spekulerat i att det kan bero på psykisk ohälsa och självmord. Jag har svårt att tro att överdödligheten i den åldersgruppen beror på covid iallafall, snarare omständigheterna runt hanteringen av viruset. Det är komplext.

Influensan är inte bara ovanligt mild nu, den är mer eller mindre borta. Om det är sant eller ej låter jag vara osagt men som jag förstått det så har covid konkurrerat ut influensan, vilket tydligen händer när ett "nytt" virus introduceras och blir pandemisk. Alltså är det inte pga restriktioner som influensan är mild. Restriktioner har inte fungerat för covid så varför ska den då ha kunnat fungerat mot influensa? Makes no sense

Du har inte hört om detta att detta virus är många gånger mer smittsamt än vanlig influensa?
Du får själv räkna ut hur det skulle kunna påverka just din frågeställning
Citera
2021-05-06, 09:16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Du har inte hört om detta att detta virus är många gånger mer smittsamt än vanlig influensa?
Du får själv räkna ut hur det skulle kunna påverka just din frågeställning
Ja covid är mer smittsamt men att tro att restriktionerna har utrotat influensan är ju bara dumt. Det är helt andra processer som är skyldiga till det
Citera
2021-05-06, 09:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag tror Storbrittanien har samma fenomen. Många har spekulerat i att det kan bero på psykisk ohälsa och självmord. Jag har svårt att tro att överdödligheten i den åldersgruppen beror på covid iallafall, snarare omständigheterna runt hanteringen av viruset. Det är komplext.

Influensan är inte bara ovanligt mild nu, den är mer eller mindre borta. Om det är sant eller ej låter jag vara osagt men som jag förstått det så har covid konkurrerat ut influensan, vilket tydligen händer när ett "nytt" virus introduceras och blir pandemisk. Alltså är det inte pga restriktioner som influensan är mild. Restriktioner har inte fungerat för covid så varför ska den då ha kunnat fungerat mot influensa? Makes no sense
Ja England har samma fenomen. England och Ungern, återstår att se om vi får det med. Man kan se en ökning av unga avlidna i Sverige också men en så länge kan den enbart vara en naturlig variation. Det återstår att se. Jag tror de uppdaterar sidan i eftermiddag.

Sedan dör det inte jätte många unga vid denna tid på året så även ett mindre antal ger utslag i statistiken. Jag köper inte din teori om självmord. Det har ju visat sig att färre och inte fler tagit livet av sig. Men man kan dör av ledsamhet på andra vis med. Vem vet, kanske alkoholförgiftning och överdoser ökat. Det kan ju också vara mutationen. Men en så länge kan väl inte någon säga något med säkerhet.

När det gäller influensans minskning så självklart var det bara en teori från mig. Jag tror att den minskat p.g.a restriktioner o.s.v. Men ja ok, jag respekterar din teori att den kan vara utkonkurrerad. Det kan ju lika gärna vara så.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-06 kl. 09:30.
Citera
2021-05-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ja covid är mer smittsamt men att tro att restriktionerna har utrotat influensan är ju bara dumt. Det är helt andra processer som är skyldiga till det

Vad tror du själv det beror på att influensan har mer eller mindre försvunnit i år? Vi har ju haft influensa varje vinter så länge jag kan minnas. Varför skulle den försvinna just denna säsong om det inte har med restriktionerna att göra?
Citera
2021-05-06, 09:34
Medlem
Hexen666s avatar
Mycket, MYCKET Intressant om Australien. Tydligen så hade dom en väldigt stark influensa 2019. Var det covid månne? Är det därför dom inte har haft någon epidemi 2020? Det ser så ut

https://www.abs.gov.au/statistics/people/population/deaths-australia/latest-release

https://ww2.health.wa.gov.au/Articles/N_R/Notifiable-infectious-disease-report?report=influenza !!!!!

https://imgur.com/QwzcmvL
Citera
2021-05-06, 09:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Roligt och spännande att minnnas efteråt....?! Du har nog inte tänkt färdigt här. Du tror inte att nedstängningar också skördar liv och hälsa? Säg det till barnet vars far blev av med jobbet och söp ihjäl sig. Bara som ett exempel för att hjälpa igång tankeverksamheten

Otroligt idiotiskt. Det är nog dags för vissa att skaffa sig andra fritids-intressen.

Företagen går ju inte bättre för att det är lika eländigt hela tiden, och folk avråds från att besöka t.ex. butiker och restauranger. Fördelen med ordentliga nedstängningar är, att efter dem är smittan nere på mycket låga nivåer. Då kan man öppna upp igen, och folk vågar röra sig ute, handla, gå på restaurang. Sedan ökar förstås smittan igen, men det går långsamt när det börjar från mycket låga nivåer. Får ett virus däremot härja fritt, som i Sverige, så blir det bara tre-fyra månaders paus av naturliga skäl över sommaren. (Dessutom missade våra myndigheter att upplysa om den pausen, så folk som inte själv fattade att det här viruset funkar som andra luftvägsvirus, vågade inte vara ute och konsumera sommaren 2020 heller...) Det är SÅ - som i Sverige - man får verksamheter att gå omkull...
Citera
2021-05-06, 09:35
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad tror du själv det beror på att influensan har mer eller mindre försvunnit i år? Vi har ju haft influensa varje vinter så länge jag kan minnas. Varför skulle den försvinna just denna säsong om det inte har med restriktionerna att göra?
Jag skrev det lite längre upp. Den har blivit utkonkurrerad av covid som är the new kid on the block
Citera
2021-05-06, 09:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att smittan förra våren peakade sista veckan i mars hade ö.h.t. ingenting med FoHM rekommendationer att göra. Tvärtom var det så att om rekommendationerna hade följts så hade peaken kommit betydligt senare.

Jag tror inte jag hänger med i din fundering här.
Citera
2021-05-06, 09:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad ska det bli för skillnad på viruset menar du innan du ser det som en influensa? Du har väl varit en av de mest hysteriska i Sverige i ett års tid nu.

Det skrev jag ju. När alla som vill har fått vaccin, kommer både själva sjukdomen att gå ner till mycket låga nivåer, och rädslan för att få den.

Sedan tror jag att folk kommer att börja glömma efter några år. Vi fungerar ju så - vi glömmer fort, och särskilt om vi inte har personliga skräckminnen. Och då kommer vissa i riskgrupper att börja slarva med att ta vaccinet varje höst, precis som idag när de slarvar med influensa- och pneumokockvaccin. Och då kommer det att bli små smittutbrott här och där, och vissa kommer att få plikta med sitt liv tyvärr. Men de allra flesta kommer att uppleva coronan som borta.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror inte jag hänger med i din fundering här.

Inte jag heller.
Senast redigerad av Merwinna 2021-05-06 kl. 09:57.
Citera
2021-05-06, 09:54
Medlem
Citat:
Jag skrev det lite längre upp. Den har blivit utkonkurrerad av covid som är the new kid on the block

Det är ju inte sant och det förstår du nog själv. För det första är det relativt få som har haft covid och man har normalt sett bara sjukdomen i några veckor, man kan dessutom faktiskt ha båda samtidigt.
Så hur skulle covid kunna konkurrera ut influensa av sig själv?

Att restriktionerna globalt däremot har en effekt är självklart. För det första har resandet mellan länder minskat avsevärt och många länder har karantän. Sedan har naturligtvis alla andra åtgärder också effekt på spridningen, lika för covid som för influensa. Det innebär att R-talet för influensa sjunker så lågt att det inte kan sprida sig över världen.

Här är en artikel från USA som beskriver det ganska bra.

https://www.today.com/health/flu-season-2020-2021-flu-activity-historic-lows-mask-wearing-t207131
Citera
2021-05-06, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Även med vaccinet är man ju inte överdrivet skyddad.

Skyddet borde ju också minska succesivt, immuniteten av vaccin är ju inte en av och på knapp.

Likas så som kvinna blir man ju lite misstänksam mot vaccinet om det nu inte funkar lika bra på oss som på männen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/#omstatistiken

Precis! Det bästa hade ju varit att Sverige väntat tills alla leveranser var här, sen vaccinerat alla på en gång!
Citera
2021-05-06, 09:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Vinterkräksjukan också (vet inte hur det är med lunginflammation orsakad av pneumokocker, men den statistiken finns säkert också någonstans). Grejen är, att olika smittsamma sjukdomar är olika smittsamma. Restriktioner som hjälper för att hålla influensan, vinterkräksjukan och eventuellt pneumokockerna i schack, hjälper inte för att hålla coronan i schack.

Och skulle det inte ha funnits något vaccin mot mässlingen, så skulle inte restriktioner som hjälper mot corona hjälpa fullt ut mot mässlingen, på grund av att det är ÄNNU mer smittsamt. Mässlingen kan du få bara du åker hiss i 30 sekunder en kvart efter någon som är infekterad med mässlingen. Så lätt smittar inte coronan, för vid det laget har alla coronapartiklar fallit till hissgolvet. (Kanske redan efter 15 sekunder, men därom tvistar de lärde fortfarande.)

Det vi först och främst hade behövt för att stoppa coronan, hade varit stängda skolor och förbud mot människor som inte redan bor tillsammans, att umgås inomhus. Samt naturligtvis karantänhotell vid gränserna, för dom människor som skulle ha fått lov att komma in i Sverige överhuvudtaget.
Senast redigerad av Merwinna 2021-05-06 kl. 09:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in