2021-05-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Pandemin kommer att försvinna, men inte viruset.

Nej, stor risk att pandemin inte försvinner heller.

Viruset har funnits hela tiden i djurvärlden.
Citera
2021-05-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast nu handlar det inte bara om ett land. I 12 länder har det redan dött mer en 0,2% av hela befolkningen.

Ett annat exempel är Italien där har de har mer en 0,2% döda av hela befolkningen och ändå rapporterades det in 10 000 ny smittade i går. De är alltså inte ens i närheten av flockimmunitet trots vaccination och trots att de redan har över 0,2% döda av hela befolkningen. Om ditt påstående skulle stämma skulle de redan haft flockimmunitet och smittan försvunnit.

I USA har de redan 11 stater som har mer en 0,2% döda av hela befolkningen.

Du kan ju inte komma med påståenden att dödligheten är lägre en den delen av befolkningen som redan har avlidit i covid i 12 länder.

Sitter ni på fullaste allvar och tjaffsar om det här fortfarande??
Otroligt, fullständigt otroligt.

Vi har ju för fan en MÄNGD studier som landar allihopa kring 0,5% dödlighet. Vad fan finns det mer att tjaffsa om??

WHO säger 0,5%
UK har gjort en stor studie som landar ungefär lika.
Sverige gjorde en studie förra sommaren och landade på 0,6%
Island har landat på 0,44%
Tyskland har landat på något liknande.

Det är här nånstans det ligger.

Lägg av nu.
Citera
2021-05-06, 08:28
Bannlyst
Iq på människan är inte jätte hög.

Att myndigheter vill ha kvar smittan av någon anledning är ju glasklart att förstå.

Det stod senast idag att corona kommer gå från pandemi till endemi när 60% bmivit vaccinerade. Dom drar dessa slutsatser genom att kolla på Israel och GB.

Men dom är ju så smarta. Dom första började vaccineras i början av året, nu har det gått 5 månader och ca 10% har färdigvaccinerade.

När nu 60% har vaccinerats så har det tagit för lång tid, och dom som tog vaccinet i början kanske måste vaccineras om för vad som vet håller vaccinet minst 6 månader.

Så vi kommer inte uppnå 60% samtidigt.
Citera
2021-05-06, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, men nu utgjorde gruppen 70-79 år en bred majoritet av de avlidna. Där borde vaccineringen börjat ge ett hyfsat skydd nu, vilket inte syntes.
Dom fick ju sin första spruta för någon enstaka vecka sen, från tillfället då man blir smittad, tills man blir riktigt sjuk och sen avlider går det också nån vecka så resultatet av vaccineringen kommer med iaf 4+ veckors fördröjning.
Citera
2021-05-06, 08:38
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Upprepar igen (det börjar bli tröttsamt): för att vi visste från början att det här var en undantagssituation. En engångsföreteelse. En begränsad tid. Ett år eller allra högst två. Och samtidigt lite speciellt och spännande, som ur en film - något som vi bara "får" uppleva en gång i livet! Då kan man väl hålla sig..?

Jag förstår att det börjar bli tjatigt för det är svårt att försvara extrema åtgärder i åratal för detta samtidigt som många andra hemskheter får hålla på år ut och år in utan att vi bryr oss eller tycker det är för "jobbigt" och kräver för stora uppoffringar av oss själva. Samma människor kan kräva att hela branscher ska gå under för att stoppa smittan

Jag kan tycka att dom restriktioner vi infört har varit balanserade men det beror nog på att jag inte känner samma skräck som många här inne uppenbarligen gör.
Citera
2021-05-06, 08:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Iq på människan är inte jätte hög.

Att myndigheter vill ha kvar smittan av någon anledning är ju glasklart att förstå.

Det stod senast idag att corona kommer gå från pandemi till endemi när 60% bmivit vaccinerade. Dom drar dessa slutsatser genom att kolla på Israel och GB.

Men dom är ju så smarta. Dom första började vaccineras i början av året, nu har det gått 5 månader och ca 10% har färdigvaccinerade.

När nu 60% har vaccinerats så har det tagit för lång tid, och dom som tog vaccinet i början kanske måste vaccineras om för vad som vet håller vaccinet minst 6 månader.

Så vi kommer inte uppnå 60% samtidigt.
Även med vaccinet är man ju inte överdrivet skyddad.
Citat:
Totalt har vi identifierat 5 942 personer som diagnosticerats med covid-19 mer än 3 veckor efter första dosen vaccin. De utgör 1,2 procent av alla fall sedan årsskiftet och 0,3 procent av alla som vaccinerats med minst en dos (2 086 142 personer, per 23 april 2021).
Medianålder: 52 år (spann: 18-105 år).
20 av dessa rapporteras ha fått intensivvård. Majoriteten var över 70 år gamla. Medianåldern var 76,5 år (spann: 47-85 år).
187 personer i denna grupp har avlidit med covid-19. Majoriteten var över 80 år gamla. Medianåldern var 86 år (spann: 60-103 år).
Citat:
Totalt har vi identifierat 1 624 personer som diagnosticerats med covid-19 mer än två veckor efter den andra dosen. Dessa klassificeras som genombrottsinfektioner. Detta motsvarar 0,3 procent av alla fall sedan årsskiftet, och 0,2 procent av alla som vaccinerats med två doser (710 636 personer, per 23 april 2021).
Personerna med genombrottsinfektioner hade en medianålder på 60 år (spann: 18-105 år). Flest genombrottsinfektioner återfinns fortfarande i åldersgruppen 80 år och äldre (se tabell 2).
De flesta genombrottsinfektionerna (75 %) har skett bland kvinnor. Trots att nästan dubbelt så många kvinnor som män vaccinerats totalt, är genombrottsinfektionerna ändå något fler bland kvinnor, och särskilt bland kvinnor under 60 år. Detta kan bero på att personer under 65 år som vaccinerats främst har varit hälso- och sjukvårdspersonal och omsorgspersonal. Dessa yrkesgrupper har dels en övervikt av kvinnor, dels en ökad risk att exponeras inom yrket, och dels en större sannolikhet att provtas för covid-19 vid symtom och smittspårningar, vilket leder till att fler fall diagnosticeras.
Sex personer med genombrottsinfektion av covid-19 rapporteras ha fått intensivvård. Samtliga var över 70 år gamla. Medianåldern var 77,5 år (spann: 72-81 år).
Totalt har 67 personer med genombrottsinfektioner rapporterats som avlidna inom 30 dagar från sin covid-19-diagnos. Majoriteten var över 80 år gamla. Medianåldern var 88 år (spann: 61-103 år). Könsfördelningen var jämn.

Skyddet borde ju också minska succesivt, immuniteten av vaccin är ju inte en av och på knapp.

Likas så som kvinna blir man ju lite misstänksam mot vaccinet om det nu inte funkar lika bra på oss som på männen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/#omstatistiken
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-06 kl. 09:04.
Citera
2021-05-06, 08:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag förstår att det börjar bli tjatigt för det är svårt att försvara extrema åtgärder i åratal för detta samtidigt som många andra hemskheter får hålla på år ut och år in utan att vi bryr oss eller tycker det är för "jobbigt" och kräver för stora uppoffringar av oss själva. Samma människor kan kräva att hela branscher ska gå under för att stoppa smittan

Jag kan tycka att dom restriktioner vi infört har varit balanserade men det beror nog på att jag inte känner samma skräck som många här inne uppenbarligen gör.

Varför tror du folk känner skräck bara för att de kritiserar restriktioner?
Senast redigerad av Leland1979 2021-05-06 kl. 09:02.
Citera
2021-05-06, 08:47
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad jag har sett, så har WHO uppskattat infection fatality rate till runt 0,5%.

Jag tror dig icke. Du får gärna ge underlag till ditt påstående att infection fatality rate skulle vara 0,2%. Observera att exemplet Ungern byddge på hela befolkningen, och inte bara dom invånare som har genomgått infektion. Hela befolkningen är en större population än gruppen som har genomgått infektion. Därför är 0,3% den lägsta möjliga siffran, men troligtvis avsevärt högre.

Sluta upp med det! Du får inte fram ditt budskap bättre genom att vara otrevlig.

Jag misstänker att du har väldigt låga kriterier för att placera en person i kategorin kontrollstats-anhängare.
Okej, närmare efterforskning visar ca 0.3-0.5%. Det var ett tag sedan jag kollade dom siffrorna. En studie som accepterades av WHO var denna: https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf

Citat:
Across 51 locations,
the median COVID-19 infection fatality rate was 0.27% (corrected 0.23%)

John P A Ioannidis är en av de mest respekterade inom området.

Men sen undrar jag hur man räknar när man får fram 0.5. För om man räknar kumulativt så blir det ju fel. Precis som du inte kan ta två influensasäsonger och räkna det som en. Oavsett, så är 0.5 ändå inte i närheten av en nivå som rättfärdigar restriktioner. Det är dessutom EXTREM överrepresentation av de äldre.

Enligt CDC:

0-49 år: 0,05
50-64 år: 0,6
65+: 9%

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/planning-scenarios.html

Och vad gäller Ungern så verkar dom inte ha haft en märkvärdig överdödlighet https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2021-05-06, 08:52
Medlem
Inte fanken är man riskgrupp för denna sjukdom om man har autism. Vad håller på med autism är psykisk handikapp inte fysiskt. Man kan va inom lss men ej va i riskgrupp. Autism är ingen riskgrupp. Så man ska vaccinera sig inom lss för vissa andra är inom riskgrupp fast man inte själv är det.
Citera
2021-05-06, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, men nu utgjorde gruppen 70-79 år en bred majoritet av de avlidna. Där borde vaccineringen börjat ge ett hyfsat skydd nu, vilket inte syntes.

Eh jo.

Kolla dödsfallen i den gruppen i början av året jämfört med hur det ser ut nu.
Då ser du att de är kraftigt minskade. Viktigt är också att förstå att alla inte är fullt skyddade än, samt att alla inte är vaccinerade över huvudtaget.

Ex. Dog det 431 st 70-79 år under veckorna 2-4. Samma siffra för veckorna 15-17 är 143.
Detta trots att smittspridningen är på ett all time high..

Ser du inte den stora skillnaden?

Tycker du inte att detta är ett bevis på att vaccinationerna fungerar alldeles utmärkt?
Citera
2021-05-06, 08:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Okej, närmare efterforskning visar ca 0.3-0.5%. Det var ett tag sedan jag kollade dom siffrorna. En studie som accepterades av WHO var denna: https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf

John P A Ioannidis är en av de mest respekterade inom området.

Men sen undrar jag hur man räknar när man får fram 0.5. För om man räknar kumulativt så blir det ju fel. Precis som du inte kan ta två influensasäsonger och räkna det som en. Oavsett, så är 0.5 ändå inte i närheten av en nivå som rättfärdigar restriktioner. Det är dessutom EXTREM överrepresentation av de äldre.

Enligt CDC:

0-49 år: 0,05
50-64 år: 0,6
65+: 9%

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/planning-scenarios.html

Och vad gäller Ungern så verkar dom inte ha haft en märkvärdig överdödlighet https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Vad som är märkvärdigt men överdödligheten i Ungern är att den till stor del består av yngre. Redan 15-44 års ålder är den tydlig. Detta är en stor skillnad på hur överdödligheten ser ut i länder av covid. Om du ser på deras två vågor en på ena sidan jullovet och den på andra sidan jullovet så sker det en förändring. De som dör blir yngre. Vad beror detta på? Spännande på ett sorgligt sätt men märkvärdig är Ungerns överdödlighet.

Men normalt sätt avlider det mycket personer under vinterhalvåret. Men i år är influensan ovanligt mild. Så hade det inte varit för covid hade det varit en stor underdödlighet. Nu är influensan mild p.g.a. restriktioner mot covid. Men du kan ändå inte förvänta dig att överdödligheten ska stämma med covid fallen mitt i vintern, när influensan är så kraftigt tillbaka tryckt.
Citera
2021-05-06, 09:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad som är märkvärdigt men överdödligheten i Ungern är att den till stor del består av yngre. Redan 15-44 års ålder är den tydlig. Detta är en stor skillnad på hur överdödligheten ser ut i länder av covid. Om du ser på deras två vågor en på ena sidan jullovet och den på andra sidan jullovet så sker det en förändring. De som dör blir yngre. Vad beror detta på? Spännande på ett sorgligt sätt men märkvärdig är Ungerns överdödlighet.
Det dok kanske inte med det diskuterade att göra.

Men normalt sätt avlider det mycket personer under vinterhalvåret. Men i år är influensan ovanligt mild. Så hade det inte varit för covid hade det varit en stor underdödlighet. Nu är influensan mild p.g.a. restriktioner mot covid. Men du kan ändå inte förvänta dig att överdödligheten ska stämma med covid fallen mitt i vintern, när influensan är så kraftigt tillbaka tryckt.
Jag tror Storbrittanien har samma fenomen. Många har spekulerat i att det kan bero på psykisk ohälsa och självmord. Jag har svårt att tro att överdödligheten i den åldersgruppen beror på covid iallafall, snarare omständigheterna runt hanteringen av viruset. Det är komplext.

Influensan är inte bara ovanligt mild nu, den är mer eller mindre borta. Om det är sant eller ej låter jag vara osagt men som jag förstått det så har covid konkurrerat ut influensan, vilket tydligen händer när ett "nytt" virus introduceras och blir pandemisk. Alltså är det inte pga restriktioner som influensan är mild. Restriktioner har inte fungerat för covid så varför ska den då ha kunnat fungerat mot influensa? Makes no sense
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in