2021-05-06, 08:36
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ja exakt. Det kan man göra.

MEN Ebba valde att skaffa fram ett papper med logotype etc från en mäklarfirma....
men menar ändå att mäklaren inte agerade som "mäklare".

Men hon har förstås agerat helt rätt. Not.

Visst kan man köpa ett på bokhandeln.
Om det är ett juridiskt och formellt riktigt bindande köpeavtal enligt JB, vet man inte.
Men nu är det de, då en mäklare gjort allt korrekt som ska göras vid ett skrivuppdrag.
Hon har agerat helt korrekt genom att använda en mäklare till skrivuppdraget, just för att allt ska gå korrekt till och inga frågetecken finnas.

(Undra just vad du skulle tyckt om köpeavtalet, varit köpt på Bokrean av Ebbas assistent?)
2021-05-06, 08:42
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Eh jo det gjorde han, man kan inte äta kakan och ha den kvar.
Papper med logotype, företagsnamn gav allt utifrån att han agerade "mäklare".

Helt rätt!
Mäklare med skrivuppdrag!
2021-05-06, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Helt rätt!

Isf är det direkt otydligt att han frånsäger sig ansvar. För det kan han inte göra fullt ut.

OM en mäklare har skrivuppdrag ska han kontrollera uppgifter, har omsorgsplikt för båda parter etc. Utreda om det förekommer penningtvätt etc. Har han gjort det?

OM han har gjort det är direkt missvisande att säga att han BARA tagit fram ett avtal, typ skrivit ut det och gett till Ebba.
2021-05-06, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vilket rättsfall hänvisade du till?

Det är lagen som gäller, i fallet med bilar är det konsumentköplagen. Googla den nån gång.

Du bör även googla och läsa på om skrivuppdrag, vem vet, om du läser på tillräckligt många gånger om det kanske du till sist inser skillnaden på ett skrivuppdrag och ett förmedlingsuppdrag.

Du förstår bevisligen inte ens något som enkelt som att du inte kan jämföra ett förmedlingsuppdrag med ett skrivuppdrag, och alldeles särskilt inte ett förmedlingsuppdrag av bilar, där konsumentköplagen alltså gäller, med ett skrivuppdrag inför ett fastighetsköp.

Förmodligen kommer du inte att förstå någonting av detta inlägget heller. Men men, skam den som ger sig

Tack! Bra med nya insikter. Har undvikit liknande upplägg pga risken för krångel om garantier mm, men alltid bra att veta OM det kommer till kritan finns det lagutrymme att stödja sig på.

Det är ju som du inser med denna liknelse - fastighetsmäklarlagen gäller även för skrivuppdrag.
2021-05-06, 08:58
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Eh jo det gjorde han, man kan inte äta kakan och ha den kvar.
Papper med logotype, företagsnamn gav allt utifrån att han agerade "mäklare".

Helt rätt!
Mäklare med skrivuppdrag, inte mäklare med mäklaruppdrag!
2021-05-06, 09:12
Medlem
Citat:
Helt rätt!

Isf är det direkt otydligt att han frånsäger sig ansvar. För det kan han inte göra fullt ut.

OM en mäklare har skrivuppdrag ska han kontrollera uppgifter, har omsorgsplikt för båda parter etc. Utreda om det förekommer penningtvätt etc. Har han gjort det?

OM han har gjort det är direkt missvisande att säga att han BARA tagit fram ett avtal, typ skrivit ut det och gett till Ebba.
2021-05-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag kan tyvärr inte stå för mer än vad jag själv skriver. Svårt att ta ansvar för vad andra skriver här. Jag är inte del av något kollektiv, med någon överenskommen sanning som vi ska presentera.

Jag är inte heller en advokat, jurist, ombud, närstående, kompis, bekant, granne eller har något ägandeintresse av fastigheten. Försvarar ingen, bara försöker bena ut hela den här historien för min egen nyfikenhets skull.

Esbjörn är, det lilla jag sett på tv-inslagen, vid sina sinnens fulla bruk. Barrys undersökning och Ebbas uppfattning stödjer det. Jag har inte sett något som klassar honom som korkad på en övergripande nivå. Däremot har han tagit ett antal korkade beslut sedan i somras och det är jag väldigt nyfiken på varför.

Om han inte vill sälja, varför:
* går han hem till Ebba?
* skriver han på försäljningsavtalet?

Om han ville sälja, varför:
* kontaktade han inte en mäklare själv?
* såg han inte till att besiktiga själv?
* såg han inte till att värdera själv?

Om han ångrar sig, varför:
* kontaktar han inte Ebba?
* anlitar han inte en fastighetsjurist eller avtalsjurist?
* kontaktar han media innan saken ens har försökts att redas ut?
* lyckas han inte återbetala handpenningen?
* dök han inte upp på banken och sa nej öga mot öga?
* satte han sig inte ner vid förhandlingsbordet?
* kan han inte vara konsekvent när han anger varför han ångrat sig och när?

Varför vet han inte att:
* Han tillåtit röjning på tomten?
* Binninge har polisanmält röjningen?
* Binninge var hans ombud och inte en revisor?

Varför skriver han på fullmakter som är så fruktansvärt omfattande, när det inte behövs?
Varför litar han blint på Majkgård, Monika och Binninge?
Osv

Är det så att gubben inte har hjärnan med sig längre? Då tycker jag dock att det borde ha visat sig rätt tydligt i Barrys undersökning.

För min del kokar det ner till att gubben är lurig och kör sitt eget race. Säkert mytoman sedan unga år. Det han inte hade räknat med, var att Ebba skulle stå kvar i blåsten.

Det jag fetade i din text,,där är jag också inräknad

I övrigt så tror jag att han enbart trodde han hade en säker plats i världen hos värden på ett pensionat och att han uträttade något, det fanns ett behov av honom där och hans mark rämnade när han upptäckte att det fanns en uträkning om att ärva honom och han låter lite som att akta dig Ebba du är politiker och du vet inte vad som kommit i rullning.

Mytoman??
Jag träffar många äldre dagligen som pratar om saker och jag hör yngre människor säga äsch om det dom säger,,typ lallande senilgaggisar.
Men många har gjort saker som ingen tror på.
Det döljs en mängd hundraåringen som gick ut genom fönstret bland våra äldre.
Den äldre person som var tramsigt gaggig och jag såg några tavlor av fartyg i dennes vardagsrum. Jag frågade, drog in i samtal om tavlorna, jo hade arbetat på amerikabåtar och kunde prata klart och tydligt om det med en mängd detaljer, årtal, hamnar mm
De andra som mött personen hade inte sett till detaljer som tavlorna utan bara hört; hur mycket är klockan femtielva gånger på bara en kvart.

Fasar för den dagen folk ifrågasätter det jag gjort i mitt liv och tror jag är en mytoman, jaså det tror dom redan ha ha ha ha
2021-05-06, 09:19
Medlem
Citat:

Ordet BARA betyder att det bara är ett skrivuppdrag, typ gett henne papper att skiva på.
I min värld om jag säger att BARA så betyder det att jag INTE annonserade ut/hade visningar/slagit på köpare-säljare förmedlat lån osv
utan BARA hade skrivuppdraget.
Det är ju så man säger: bara.
2021-05-06, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag har tidslinjen den kan ju vara till hjälp
https://imgur.com/a/FGPO3vL

Fråga moderator om din tidslinje kan få ligga i trådstarten!
2021-05-06, 09:27
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Eh... är du så illa insatt i allt eller?
Värderingen tar ju hänsyn till husets skick. Så Esbjörn BORDE förstått att hans utgångsläge borde vara 4.2 eller varför inte 4.4 men Esbjörn som är så klok valde 3.9 som motbud. Smart kille.

Du har inget Ego alls, du följer strömmen bara. Grupptänkande. Finns om det i tråden.
Det passar bra på alla Ebbaiter. NOLL chans att ni tar in nya influenser eller tankesätt.

Förutsatte inte Notar en värdering på 4.2 milj, för röjd och färdigsanerad fastighet med huset helt tömt och "inflyttningsklart"?
Förutsatte inte Densia samma i sin värdering?
Så nog förstod Esbjörn att fastigheten inte var värd 4.2 milj om den var oröjd, osanerad, otömd och ej "inflyttningsklar".
3.9 milj är ett rimligt pris om köparen istället övertar det strikta säljaransvaret för detta.
Det är ett helt korrekt pris inom värdet
2021-05-06, 09:37
Medlem
Citat:
Förutsatte inte Notar en värdering på 4.2 milj, för röjd och färdigsanerad fastighet med huset helt tömt och "inflyttningsklart"?
Förutsatte inte Densia samma i sin värdering?
Så nog förstod Esbjörn att fastigheten inte var värd 4.2 milj om den var oröjd, osanerad, otömd och ej "inflyttningsklar".
3.9 milj är ett rimligt pris om köparen istället övertar det strikta säljaransvaret för detta.
Det är ett helt korrekt pris inom värdet

Suck, är vi där igen. Nej det är inte ett rimligt pris.

INGEN har lyckats ge några relevanta siffror på varför det skulle handla om 300 000kr för dessa kostnader.

Vi låtsas för sakens skull, alla är med på affären, positiva till en försäljning. Matz och hela faderullan.
De skulle då sagt
"men Esbjörn, det där ordnar vi själva"

Hade de varit gnidna hade de kanske sagt :
"men Esbjörn, det där ordnar vi själva för 150 000kr i handen"

Vem fn drar av 300 000kr för en flyttstädning!?!?
Det är vad vi pratar om inget annat.
2021-05-06, 09:53
Medlem
Citat:
Suck, är vi där igen. Nej det är inte ett rimligt pris.

INGEN har lyckats ge några relevanta siffror på varför det skulle handla om 300 000kr för dessa kostnader.

Vi låtsas för sakens skull, alla är med på affären, positiva till en försäljning. Matz och hela faderullan.
De skulle då sagt
"men Esbjörn, det där ordnar vi själva"

Hade de varit gnidna hade de kanske sagt :
"men Esbjörn, det där ordnar vi själva för 150 000kr i handen"

Vem fn drar av 300 000kr för en flyttstädning!?!?
Det är vad vi pratar om inget annat.
Nej, det är inte nån flyttstädning vi pratar om här.

Tom Mats har sagt att det är containervis med skräp. Bilderna visar mängder av skrot och okänt avfall, kanske rent av farligt avfall. Densias värdering nämner att det finns mängder med skräp så de inte kan besikta överallt.

Vad jag vet har parterna inte ens nämnt att de 300 kkr som priset sänkts med för att Esbjörn slipper rensa allt skrot är orimligt. Det är du som fått siffran på hjärnan.

Det har varit uppe flera gånger här och många har bedömt att siffran inte är orimlig.
Bara för att du tycker den är orimlig betyder det inte att du är samma som alla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in