Citat:
Ursprungligen postat av
Garre74
Jaha, det finns alltid ett försvar redo.
Är han förvirrande - då ljuger han, spelar korkad.
Men alldeles nyss var det nån annan i tråden som sa att Esbjörn inte visste om polisanmälningen.
Men med ovanstående logik borde ju det också vara ett skådespel - han visste om den, men spelade ovetandes?
Eller det är bara det ibland han ljuger, när det passar...

Jag kan tyvärr inte stå för mer än vad jag själv skriver. Svårt att ta ansvar för vad andra skriver här. Jag är inte del av något kollektiv, med någon överenskommen sanning som vi ska presentera.
Jag är inte heller en advokat, jurist, ombud, närstående, kompis, bekant, granne eller har något ägandeintresse av fastigheten. Försvarar ingen, bara försöker bena ut hela den här historien för min egen nyfikenhets skull.
Esbjörn är, det lilla jag sett på tv-inslagen, vid sina sinnens fulla bruk. Barrys undersökning och Ebbas uppfattning stödjer det. Jag har inte sett något som klassar honom som korkad på en övergripande nivå. Däremot har han tagit ett antal korkade beslut sedan i somras och det är jag väldigt nyfiken på varför.
Om han inte vill sälja, varför:
* går han hem till Ebba?
* skriver han på försäljningsavtalet?
Om han ville sälja, varför:
* kontaktade han inte en mäklare själv?
* såg han inte till att besiktiga själv?
* såg han inte till att värdera själv?
Om han ångrar sig, varför:
* kontaktar han inte Ebba?
* anlitar han inte en fastighetsjurist eller avtalsjurist?
* kontaktar han media innan saken ens har försökts att redas ut?
* lyckas han inte återbetala handpenningen?
* dök han inte upp på banken och sa nej öga mot öga?
* satte han sig inte ner vid förhandlingsbordet?
* kan han inte vara konsekvent när han anger varför han ångrat sig och när?
Varför vet han inte att:
* Han tillåtit röjning på tomten?
* Binninge har polisanmält röjningen?
* Binninge var hans ombud och inte en revisor?
Varför skriver han på fullmakter som är så fruktansvärt omfattande, när det inte behövs?
Varför litar han blint på Majkgård, Monika och Binninge?
Osv
Är det så att gubben inte har hjärnan med sig längre? Då tycker jag dock att det borde ha visat sig rätt tydligt i Barrys undersökning.
För min del kokar det ner till att gubben är lurig och kör sitt eget race. Säkert mytoman sedan unga år. Det han inte hade räknat med, var att Ebba skulle stå kvar i blåsten.