2021-05-05, 02:12
Medlem
Hej!

Är mycket sugen på en Volvo V60 2017 Polestar efter vad jag kikat på YouTube.
Kan absolut 0 om bilar, men gillar Volvo och tycker nämnd bil verkar vara en rolig och brukbar bil året om till ett vettigt pris. Även kikat in lite på Audi RSQ3 2015-2018 som kan hittas till liknande pris.

Min fråga är då - äger någon här en Volvo V60 Polestar 2017 och kan ge en liten recension på hur den upplevs som både nöje och bruksbil?
Citera
2021-05-05, 15:24
Medlem
Har kört en 2018-modell under ett par månader, dock sedanen S60. RSQ3 är en så kallad subcompact luxury crossover SUV... och V60 Polestar är en kompakt-kombi så de två bilarna är väldigt olika. Vad är det du söker?
Citera
2021-05-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Har kört en 2018-modell under ett par månader, dock sedanen S60. RSQ3 är en så kallad subcompact luxury crossover SUV... och V60 Polestar är en kompakt-kombi så de två bilarna är väldigt olika. Vad är det du söker?

Hej, tack för svar!

Jag förstår att de bilarna inte är jätte lika - men vad jag egentligen söker är en bil med lite hästkrafter och är optimerad för att ha kul med men samtidigt ha möjlighet att köra på vintern och längre sträckor utan att det ska vara obekvämt.

Budget ligger mellan 300-450k och vill ha en "rejäl" bil som fungerar utan att behöva besöka verkstaden en gång i månaden.

Kul om bilen låter lite också.
Citera
2021-05-05, 20:09
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMan55
Hej, tack för svar!

Jag förstår att de bilarna inte är jätte lika - men vad jag egentligen söker är en bil med lite hästkrafter och är optimerad för att ha kul med men samtidigt ha möjlighet att köra på vintern och längre sträckor utan att det ska vara obekvämt.

Budget ligger mellan 300-450k och vill ha en "rejäl" bil som fungerar utan att behöva besöka verkstaden en gång i månaden.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/mercedes_benz_e_200d___amg_sport___drag___gps___b_ kamera/94088909

Tacka gubben efteråt, sådan har vi o den har allt du begär o lite till, går som ett ånglok o aldrig problem. Extremt skön på längre resor o fullsmäckad med allt du kan tänka dig. O rör på sig rejält när du vill..
Citera
2021-05-05, 21:11
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/mercedes_benz_e_200d___amg_sport___drag___gps___b_ kamera/94088909

Tacka gubben efteråt, sådan har vi o den har allt du begär o lite till, går som ett ånglok o aldrig problem. Extremt skön på längre resor o fullsmäckad med allt du kan tänka dig. O rör på sig rejält när du vill..
Baserat på vad TS länkade så verkar han vilja ha lite krut under huven. Mercan hade "bara" 150 hk, eller var det kanske felskrivning?
Citera
2021-05-05, 21:32
Avstängd
448s avatar
Citat:

150 häst , rör på sig rejält - man måste iaf ha en 300 pållar på en sån kärra om det skall "röra på sig rejält"
Citera
2021-05-06, 07:43
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
150 häst , rör på sig rejält - man måste iaf ha en 300 pållar på en sån kärra om det skall "röra på sig rejält"
Well, den räcker för mig o troligtvis ts ju.

Men get your point grabbar.
Citera
2021-05-06, 08:31
Medlem
Volvon är en SPA-platform, det sämsta volvo gjort och fejk-premium. Trist fyrcylindrig motor med för liten turbo som kroknar på toppen och är monterad åt fel håll.

RSQ3 är typ detsamma men ovanpå detta en bil med medvetet hög tyngdpunkt och sämre väghållning därav. Enda trösten i Audin är väl den fantastiska 07K-motorn som tyvärr endast går att få monterad i öst/västlig riktning. Vad som är en ORDENTLIG plump i protokollet för DKW:n är det infantila och artificiella pruttandet vid fullgasväxling med dubbelkopplingslådan som skvallrar om orten, knarförsäljning och 19 ägare.

Bägge exemplen är i grunden FWD-bilar med stödfunktion på bakhjulen. Haldex-systemen har blivit bättre med åren men bilarna är normalt sett framhjulsdrivna med allt vad det för med sig.

Noteras bör är väl att man behöver varken fyrhjulsdrift eller ökad markfrigång för att ta sig fram på 99,99% av det svenska vägnätet i det absolut flesta förhållandena, inte ens dom sista 100m fram till valfri fjällstuga.

Det är uppenbart att herrn är ute efter en lite flashigare bil med lite mer effekt, och skulle råda herrn att titta på riktiga premium-bilar som Mercedes eller BMW där än så länge motorerna inte sitter åt fel håll eller delar plattform med plebejiska modeller såsom Golf.
Måste man ha ryggsäck så är BMW treserie i kombi-utförande av förra generationen F31 ett trevligt alternativ, modellerna man skall kika på heter 335i eller 340i, bägge säljs med BMW:s AWD-system xDrive om man är kissnödigt lagd. Dock bör man ta i beaktade att alla AWD-system ställer ganska hårda krav på rullomkrets och detta begränsar urval av fälg-däck-paket till helt square setups.
Mercedes förra generation C-klass, W205, är också en trevlig vagn i de lite högre specade varianterna , speciellt "lilla" AMG-varianten, C450 AMG eller C43, som inte lider av lika mycket understyrning som storebror med V8:a. Finns både med RWD och AWD "4-matic"

Måste man inte ha ryggsäck så öppnas givetvis dörrarna för ännu trevligare bilar och man får fortfarande en hel del äldre Porsche 911/997 för 450 000kr som är otroligt välbyggt och potent i rätt händer och absolut tål att brukas varje dag.

Man får också för dessa pengar även E90/E92 M3 med sin underbara högvarviga V8 som tyvärr kräver lite mer service/underhåll än en "normal" bil då den varvar till månen. Otroligt trevlig och vacker, speciellt i cupé-utförande, kanske peak BMW.

Fegar man så får man även F8X M2/M3/M4 för dessa pengar med sin lite tristare S55-motor.

BMW's M-bilar är både början och yard-stick för en mellanstor snabb, kompetent och underhållande bil att köra. Måste man ha ryggsäck får man snällt knalla till BMW-handlarn och beställa en ny G-M3-kombi.
Citera
2021-05-06, 10:16
Avstängd
448s avatar
Citat:
Well, den räcker för mig o troligtvis ts ju.

Men get your point grabbar.

Det duger ju faktiskt med 150 och om man inte gasar hela tiden kan man chippa upp den lite utan att det rasar.

Citat:
Ursprungligen postat av anon666

Bägge exemplen är i grunden FWD-bilar med stödfunktion på bakhjulen. Haldex-systemen har blivit bättre med åren men bilarna är normalt sett framhjulsdrivna med allt vad det för med sig.

Noteras bör är väl att man behöver varken fyrhjulsdrift eller ökad markfrigång för att ta sig fram på 99,99% av det svenska vägnätet i det absolut flesta förhållandena, inte ens dom sista 100m fram till valfri fjällstuga.

Nej fan fyrkrafs skall skall man fan välja även om det är är haldex , dom kopplar i röven fort numera och det blir en jävla skillnad i framkomlighet det är kladdigt - det är inte alls nått blingbling
Citera
2021-05-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det duger ju faktiskt med 150 och om man inte gasar hela tiden kan man chippa upp den lite utan att det rasar.

Nej fan fyrkrafs skall skall man fan välja även om det är är haldex , dom kopplar i röven fort numera och det blir en jävla skillnad i framkomlighet det är kladdigt - det är inte alls nått blingbling

Skillnaden är försumbar - 99% av tiden ger det inget annat än ökad bränsleförbrukning pga mer transmissionsförluster och ökad vikt.

Min bruksbil är RWD med öppen bak-diff. Har ALDRIG inte tagit mig fram till min destination eller misslyckats med att rycka upp någon båt. Har man en gigantisk båt så får man använda lastbil. Jag spenderar mycket tid i naturen och använder bilen som laståsna och har varit på ställen 99% av alla bög-suvar och höjda fejk-offroad-city-bilar aldrig ens sett på vykort. Har sedan någon månad hittat en mjukvara till DSC-ECU:n som ger mig iaf E-LSD och det har transformerat bilen och jag längtar redan efter nästa vinter-resa då det kommer gå på snedden heeeeeeela vägen!

Hade en Legacy PB Spec B med riktig AWD som bruksholk ett tag, fantastisk bil med väldigt trevligt uppsatt AWD-system med klar RWD-bias. På riktigt dåligt underlag var den rasande snabb och rolig - dock var den härligt befriad från allt annat än ABS så det var verkligen en bil som krävde mycket av sin förare och det var stundom en bil som satte även mig på plats. 2ggr var jag passagerare i den bilen, men jag hade klivit av och tappat bilen.

Har även en rätt hårt trimmad Impreza GC8 GT som isbil och den är också verkligen snabb på sjö-is som är ett ganska extremt underlag. Kul side-note var att det förr-förra vintern dök upp en Haldexbil på isen som nästan började brinna pga överhettade grejer.. tror han fick byta Haldex-enhet och nån ECU. Lät dyrt. Jag har ett sviktstål istället för den där hemska VISCO-kopplingen mellan axlarna i min GC8 så den är 50/50 hela fucking tiden och laddar man inte 110% in i böjen så hamnar du rakt fram i terminal understeer. Snabb, kul och väldigt lättkörd om man som sagt kör den på 110% hela fucking tiden... fegar man det minsta belönas man med antingen en snurr eller Audi-levels of understeer.

För gata så räcker RWD gott.
Senast redigerad av anon666 2021-05-06 kl. 13:21.
Citera
2021-05-06, 13:28
Avstängd
448s avatar
Ja det är ju sant men att dumpa haldex 4wd eller liknande är bara dumsnålt för det är bra grejer - ger mycket ändå i framkomlighet för dom flesta som kör vardag
Citera
2021-05-07, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigMan55
Hej, tack för svar!

Båda bilarna du nämner rör på sig, absolut - så länge du inte har kört vassare bilar innan. Att ”ha kul med” skriver du och vad det innebär skiljer ju sig från förare till förare. En del gillar konstant grepp och god acceleration vilket du får med AWD, andra gillar att lätta på bakhjulen och då passar RWD bättre, sen har vi de som gillar torque steer-känslan och då är FWD att föredra. Andra gillar att ta en kurva snabbt och då önskas så lite body roll som möjligt, medan andra vill köra snabbt exakt överallt och då blir det opraktiskt och dyrt med ett sportjusterat chassi.

Nu har V60:n ställbar fjädring från Öhlins fram och även samma bak, men just den bakre kräver att någon med erfarenhet och verktyg justerar den. Överlag är komforten åt den hårda sidan, just eftersom bilen är justerad en bra bit åt det sportiga hållet. Du uppnår alltså aldrig en ”båtig” komfort utan bilen känns vaken. En annan sak att nämna är att varenda av de bilarna kommer fullutrustade, vad man vid beställning kunde välja var färg på bilen samt att efterköpa ett slags kjolpaket.

Riktar vi dock in oss på ljud så har V60:n en 4-cylindrig motor som inte för speciellt mycket ljud. Från RSQ3:an får du definitivt ett mer eftersökt ljud med sin 5-cylindriga.

Var nöjd med min tid med S60 Polestar och den kördes till arbete och till vardags. Jag hanN aldrig riktigt se vad den verkligen gick för, men även om det finns vassare bilar i samma klass att välja på så var och är den fortfarande kapabel. Har tidigare kört RSQ3 och för mig är valet lätt om det endast hade stått mellan de två bilarna. Volvon om och om igen.

Det finns en mängd bilar därute som slår dessa på fingrarna för de pengarna. Sett till din budget och vad som finns att hitta idag så hade jag, om jag var du, gjort en mängd research, jämfört och provkört noggrant - både bilar från Audi, BMW, Mercedes-Benz, Lexus, Volvo etc. för att få en känsla för vad du söker. Du kanske kör runt i något helt annat bilmärke på huven och 190 hk under den men är 100% nöjd med köpet. Det, ihop med lite andra saker, är det viktigaste.

Så kolla runt, provkör och hitta grunden för vad du vill ha. Det är mitt tips.

https://m.youtube.com/watch?v=0TcOdaIkpoY

Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Volvon är en SPA-platform, det sämsta volvo gjort och fejk-premium. Trist fyrcylindrig motor med för liten turbo som kroknar på toppen och är monterad åt fel håll.
För att ställa saker till rätta för eventuella framtida läsare: Volvon som syftas på i tråden är en 4-cylindrig motor men som dock sitter på en EuCD-plattform, föregångaren till SPA. Motorn är utrustad med twin-scroll och kompressor. Den äldre versionen av bilen i fråga är 6-cylindrig, men omfattas av äldre teknologi och är därför långsammare. Bilen är ju långt ifrån bäst i sin klass när det kommer till en mängd saker, däremot är den speciell och känns inte lika alls mellanmjölk som exempelvis Audi S4/S5, BMW 440/540 eller Mercedes-Benz C450/C43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in