Citat:
Ursprungligen postat av
BigMan55
Hej, tack för svar!
Jag förstår att de bilarna inte är jätte lika - men vad jag egentligen söker är en bil med lite hästkrafter och är optimerad för att ha kul med men samtidigt ha möjlighet att köra på vintern och längre sträckor utan att det ska vara obekvämt.
Budget ligger mellan 300-450k och vill ha en "rejäl" bil som fungerar utan att behöva besöka verkstaden en gång i månaden.
Kul om bilen låter lite också.
Båda bilarna du nämner rör på sig, absolut - så länge du inte har kört vassare bilar innan. Att ”ha kul med” skriver du och vad det innebär skiljer ju sig från förare till förare. En del gillar konstant grepp och god acceleration vilket du får med AWD, andra gillar att lätta på bakhjulen och då passar RWD bättre, sen har vi de som gillar torque steer-känslan och då är FWD att föredra. Andra gillar att ta en kurva snabbt och då önskas så lite body roll som möjligt, medan andra vill köra snabbt exakt överallt och då blir det opraktiskt och dyrt med ett sportjusterat chassi.
Nu har V60:n ställbar fjädring från Öhlins fram och även samma bak, men just den bakre kräver att någon med erfarenhet och verktyg justerar den. Överlag är komforten åt den hårda sidan, just eftersom bilen är justerad en bra bit åt det sportiga hållet. Du uppnår alltså aldrig en ”båtig” komfort utan bilen känns vaken. En annan sak att nämna är att varenda av de bilarna kommer fullutrustade, vad man vid beställning kunde välja var färg på bilen samt att efterköpa ett slags kjolpaket.
Riktar vi dock in oss på ljud så har V60:n en 4-cylindrig motor som inte för speciellt mycket ljud. Från RSQ3:an får du definitivt ett mer eftersökt ljud med sin 5-cylindriga.
Var nöjd med min tid med S60 Polestar och den kördes till arbete och till vardags. Jag hanN aldrig riktigt se vad den verkligen gick för, men även om det finns vassare bilar i samma klass att välja på så var och är den fortfarande kapabel. Har tidigare kört RSQ3 och för mig är valet lätt om det endast hade stått mellan de två bilarna. Volvon om och om igen.
Det finns en mängd bilar därute som slår dessa på fingrarna för de pengarna. Sett till din budget och vad som finns att hitta idag så hade jag, om jag var du, gjort en mängd research, jämfört och provkört noggrant - både bilar från Audi, BMW, Mercedes-Benz, Lexus, Volvo etc. för att få en känsla för vad du söker. Du kanske kör runt i något helt annat bilmärke på huven och 190 hk under den men är 100% nöjd med köpet. Det, ihop med lite andra saker, är det viktigaste.
Så kolla runt, provkör och hitta grunden för vad du vill ha. Det är mitt tips.
https://m.youtube.com/watch?v=0TcOdaIkpoY
Citat:
Ursprungligen postat av
anon666
Volvon är en SPA-platform, det sämsta volvo gjort och fejk-premium. Trist fyrcylindrig motor med för liten turbo som kroknar på toppen och är monterad åt fel håll.
För att ställa saker till rätta för eventuella framtida läsare: Volvon som syftas på i tråden är en 4-cylindrig motor men som dock sitter på en EuCD-plattform, föregångaren till SPA. Motorn är utrustad med twin-scroll och kompressor. Den äldre versionen av bilen i fråga är 6-cylindrig, men omfattas av äldre teknologi och är därför långsammare. Bilen är ju långt ifrån bäst i sin klass när det kommer till en mängd saker, däremot är den speciell och känns inte lika alls mellanmjölk som exempelvis Audi S4/S5, BMW 440/540 eller Mercedes-Benz C450/C43.