Citat:
Ursprungligen postat av
Trekvartsbyxa
Tack. Utan att dra några förhastade slutsatser om ditt resonemang (jag kan ha läst in dem undermedvetet), men är din uppfattning att detta beror på att det är en annan variant av viruset som är dominant just nu? För nog skulle man kunna hävda att minskningen av intensivvårdade 70-plussare åtminstone delvis kan förklaras av att vaccinationsgraden är högre i den gruppen?
Att gruppen 60-69-åringar är den största som vårdas just nu stämmer ju väl överens med hur det såg ut förra våren också. Det kan inte vara så att det är ett mönster som är säsongsbetonat, snarare än att mutationerna skulle vara förklaringen? 70+ är pensionärer och kan stanna hemma mer än den i hög utsträckning arbetsföra gruppen 60-69 år. Dessutom verkar ju människor i gruppen 50-59 år klara sig bättre den här våren jämfört med förra.
Jag får intrycket av att många, åtminstone den här tråden, tagit det som en sanning att viruset pga mutationer drabbar yngre människor hårdare nu än det gjorde i vintras, men jag tycker mig inte ha sett några övertygande bevis för det. Blir gärna upplyst.
Vem kan egentligen veta?
Men jag har en teori om 70+. De är den största gruppen vårdade på IVA enbart under våg två. På våren och sommaren innan hade man restriktioner som gick ut på att denna grupp skulle isolera sig. Så när hösten kom och man lyfte deras restriktion var det många som bröt sin isolering. Det hade varit bättre att lyft den restriktionen i andra halvan av sommaren. Då var smittan låg och barnbarnen gick inte i skolan. Man skulle ha uppmanat de att passa på då. Istället bröt många av de sin isolering när smittan igen tog fart och barn och barnbarn började arbeta och gå i skolan igen och då kunde symtomlöst bära på smittan.
Våg ett har en låg medelålder och få riktigt gamla som vårdades på IVA men detta har ju med att man inte tog dit dem då.
När man ser på våg två och våg tre ser man en ökning i de yngre åldrarna. Grupperna 20-49 och 50-59. De är deras ökning som jag tänker skulle kunna bero på mutationen. Den är tydligare tycker jag om man att tittar på SIR de två senaste månaderna för ålder 30-49 år. Den andelen där har ökat från våg två till tre. Det är ju också den gruppen som IVA personalen sagt har ökat. Det är ju inga extrema ökningar, men det är en märkbar ökning. Vad den beror på vem kan säga det. Det är ju mer likt en vad det är olikt om man säger så.
En annan sak som man skulle kunna tänka på när man funderar på om den brittiska mutationen ändrat åldersgrupperna lite är om man ser på överdödligheten i England.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/ Där ser vi att överdödligheten var störst våg ett. Men om man ser på olika åldersgrupper så ser man att åldersgruppen 15-44 år hade en större överdödlighet våg två. Detta är ju lite konstigt. Det dog ju helt klart mer yngre i i våg två i England.
I morgon uppdaterar de nog euromomo, de brukar göra det på torsdagarna och då kan vi se en vecka till. Blir lite intressant att se om vår grupp på 15-44 år svänger ner igen och den upp gången vi nu ser enbart är en tillfällighet. Du vet väl säkert om det, i fall du inte gör det så kan man räkna bort de veckor som är markerade med orange, för de är inte klara ännu. Men det är lite intressant att hålla koll på Sverige nu och titta på olika åldersgrupper för att se vilka vi har över och vilka vi har underdödlighet i.
Jag tänker inte hävda att det är på något sätt, för vem kan göra det utan jag menar på att det finns vist fog till att misstänka att den brittiska mutationen förskjuter åldern på de drabbade lite. Men att säga att den brittiska skulle vara ett mördar virus som tar alla våra yngre skulle ju vara en överdrift. Så märk väl att jag inte menar det.
Vi ser ju också att barn och ungdomar är mer smittade denna våg. För min del tror jag inte att de är det utan bara att man märker det på dem denna gången. Att andelen nya fall hos barn har ökat denna vågen visa ju också något. Förra veckan var gruppen 10-19 år den största gruppen nya smittade.
En liten sammanfattning. Vi har mer smittade barn, kanske för att vi denna vågen märker det på dem. Vi har något fler unga 30-49 år som vårdas på IVA och vi kan se att set dog fler yngre i England under våg två då den brittiska härjade där trots att våg ett skördade mer liv. Ja, vad kan man tro om det?